söndag 16 april 2017

Moderna trosrörelsens sanna fader

Utlagd 20 sept 2012 av sanningens verklighet
Grundaren eller trosrörelsens fader anses vanligen vara Kenneth Erwin Hagin, mannen bedömd av Charisma Magazine (karisma magasinet) som trosrörelselärarnas fader. Med sin Texasdialekt och avväpnande "Bra gamma pojk" charm har Hagins undervisning om tro, helande och välstånd blivit grundläggande för nästan alla större förkunnare inom trosrörelsen.

Även de andra tungviktarna i trosrörelsen erkänner lättvindigt att Hagins undervisning och ledarskap var nycklar både till deras egna framgång och till de av rörelsens. Till exempel, tronföljaren till Hagins tron Kenneth Copeland erkänner ofta Hagin som sin andliga fader. Även om han väldigt kort gick på Oral Roberts universitet, så pekar Copeland på Hagin som sin mentor, inte Roberts. Ken Hagin Jr skildrar början av Copelands relation med sin far på detta sätt;

En fattig student från Oral Roberts universitet deltog i min faders seminarium i Tulsa på mitten av 60-talet, och blev omvänd till Ord av Gud. Denna student var ordentligt skuldsatt, men ville desperat ha min faders kassetter Han erbjöds sig att byta sin bils titel mot dem. Buddy Harrison, min svåger, var ansvarig för tjänsten på den tiden. Han tog en blick på den gamla bilen och sa till honom, ”ta bara kassetterna, och kom med pengarna när du kan” Så unga Kenneth memorerade kassetterna och ett ny tjänst var påbörjad

Enligt färska opinionsundersökningar och press är Copeland nu före detta beskäftig ledare för Trosrörelsen. Ändå, åtminstone i andliga frågor, när Hagin talar lyssnar Copeland fortfarande.

Frederick K. C. Price,en framträdande grundare av de 14 000 medlemmarna hos Crenshaw Kristna center i Inglewood Kalifornien hävdar det makalösa att Kenneth Hagin har haft den största påverkan på mitt liv, än någon annan levande man. Price mottog en stor portion hjälp från Hagin i sina tidiga dagars tjänst, och Hagin är fortfarande en frekvent talare i hans kyrka i Kalifornien.

Många andra förkunnare i trosrörelsen erkänner också Hagin som deras andliga fader. Charles Capps som räknar sig själv som en andefylld bonde från England Arkansas, och som talar på mång nationella och lokala tros-konferenser klargör att det mesta av undervisningen kommer från broder Kenneth Hagin och att Hagin var den största influensen i hans liv.

Även en så framträdande förkunnare av karismatisk förnyelse som Joel Osteen, pastor i Lakewood outreach center (= sjöved nå ut center), Houston, Texas erkänner tacksamt Hagin som den som introducerade honom för och till trosrörelsen och förkunnar; Jag tror broder Hagin är utvald av Gud och står i förgrunden för många i trosrörelsen, han är också profeten; Den som uppenbarar evangeliet av/om tro, hälsa och välstånd.

Som vi ska se i kapitel 4 hävdar Hagin att han är mannen som först fick mottaga ”uppenbarelsen” på vilket trosrörelsen är baserat. Även om den yngre Copeland, gått om den äldre Hagin i popularitet och makt, så är det i lärjungarnas ögon, ”pappa Hagin”, den man som anses, på Rhema Bibelinstitut som fortfarande är den stora gamle trosmannen.

Inte alla i trosrörelsen, är dock villiga att medge Hagin´s roll som patriarken och grundaren. Ruth Kenyon Houseworth, ordförande i Kenyon Gospel Publishing Society, (Kenyons "evangeliska publiceringssamhälle = EPS") Lynnwood Washington, yrkar på att hennes far E.W. Kenyon som dog 1048 är den man som verkligen förtjänar titeln trosrörelsens fader. fru Houseworth uppger att 18 böcker skrivna av hennes far och publicerade av EPS, har blivit stulna på både idéer och ord, av andra predikanter inom rörelsen. Houseworth säger om sin faders brist på kunskap om trosrörelsen;

Hans första bok publicerades 1916 och han hade uppenbarelsen åratal före det. Dessa som kommer med nu, som bara varit i tjänst i några få år och hävdar att detta är någonting som de just har startat, får en att skratta litegrann. Det är väldigt svårt för en del människor att vara stora nog och ge någon annan berömmet.

Även om fru Houseworth är extremt nådig när hon tillfrågas om sin faders brist på igenkänning, så skrattar hon bestämt inte åt det, inte ens lite granna. Hon känner sig sårad att troslärarna misslyckats med att ge beröm, dit det hör. Även mer så; Kenyons evangeliska publicerings samhälle har utnyttjats finansiellt genom Hagin´s massiva popularitet, (vilkens första böcker inte publicerades förrän 1960) detsamma gäller Copeland med flera. Houseworth har inte längre råd att publicera sitt nyhetsbrev på grund av vad hon ser som orättvisa mot sin far.

Den orättvisa som visats Kenyon har inte gått spårlöst förbi, för andra som kände honom. Till exempel kan nämnas en man som kände honom och tjänstgjorde med honom av och till, John Kennington, pastor i Emmanuels tempel Portland Oregano, han säger om sin roll i trosrörelsen:
Idag är Kenyons idéer i uppförsbacke/uppstigande. Via den elektroniska kyrkan eller på de tryckta sidorna, ser jag lätt inte bara Kenyons koncept, men ibland känner jag igen rena plagiat, för jag kan nästan säga vilken bok och kapitel materialet är taget ifrån. Kenyon har blivit fader till den så kallade trosrörelsen. Kennington hävdar att plagiat av Kenyons skrifter är en ganska vanlig företeelse i den karismatiska rörelsen. ”Faktum är” säger han, att en förkunnare har hyrt en eller flera författare för att skriva om Kenyons böcker och sätta sitt namn på dessa böcker. På grund av dessa många plagiat, håller Kensington med Houseworth om att hennes far också är far till trosrörelsen. Hagin må ha rykte om sig att vara troslärans morfar, men i fru Houseworth ögon är han bara en annan ung predikant som har lånet hennes avlidna faders skrifter. Kenyon var 70 år gammal när Hagin fick licens som en pastor i Guds församlade 1937 20 år gammal. Hagin själv har dock påstått att han undervisat sitt budskap om tro och helande långt innan han ens hörde talas om E. W. Kenyon.

Herr Kenyon dog 1948, det var 50 år innan jag blev bekant med hans böcker. En broder i Herren frågade mig (Hagin); Läste du någonsin något av Kenyon? Jag sa; jag har aldrig hört talas om honom. Han sa; du predikar helande och tro precis som han gjorde. Han gav mig några av Kenyons böcker och han predikade precis som jag om helande och tro.

Trots allt är de så, att om någon predikar nytt liv och någon annan predikar nytt liv, så måste det vara detsamma. Likaså om du predikar tro och helande, jag menar Bibel tro och Bibel helande, så måste det vara det samma. Vi har många olika ord att beskriva det, men om något är i enlighet med Guds ord, så är det samma sanning.

Hagin hävdar att det var inte förrän 1950 som han kom i kontakt med Kenyon, någonstans runt 17 år efter att han fått uppenbarelsen och påbörjat sin tjänst. Al eller några likheter mellan honom själv och Kenyon ska kännetecknas av det faktum att båda bara använder olika ord för att beskriva vad Bibeln säger om samma sanning, säger Hagin.

Vid första anblicken låter hans påstående som en rimlig förklaring, men kan det verkligen förklara de otroliga likheterna mellan Hagin´s och Kenyons skrifter? Tyvärr inte, för som ni ser i detta kapitels utveckling kommer läsaren att presenteras för och med till synes obestridliga bevis på att E. W. Kenyon är den sanna trosrörelsens fader, en position som orättvist tillskansats Kenneth Hagin.

Som Mrs. Houseworth har vittnat har Trosrörelsen i allmänhet och Kenneth Hagin i synnerhet använt Kenyons många böcker och broschyrer utan att någonsin erkänna att han är författare till deras läror och grundaren av deras rörelse.

Hagins plagiering av Kenyon

Hagin,förnekar givetvis någon plagiering över huvud taget, av Kenyons böcker och annat. Han vidhåller att det inte var förrän efter sin upptäckt om sanningen om trosevangeliet som han blev introducerad för Kenyons skrifter. Det finns dock orsaker att tro att han var bekant med Kenyons skrifter tidigare än 1950, kanske till och med mycket tidigare. Till exempel Hagin kommer ihåg att han läste en bok 1949 innehållande följande citat; ”Det verkar som om Gud är begränsad av vårt böneliv, att han inte kan göra någonting för mänskligheten om inte någon ber honom om det. Varför det är så vet jag inte. Detta citat kommer från E. W. Kenyons bok, ”Två typer av tro” Även ”uppenbarelsen” som Hagin förmodas fått på sin dödsbädd beskrivs av honom som ett odokumenterat och inte plagierat citat från ”Två typer av tro”

En sådan förvirring över när Hagin läsa olika material från Kenyon är ganska vanligt. Till exempel, säger Hagin att Herren i februari 1978, sa till honom att förbereda ett undervisnings-seminarium om "Jesu namn". Först efter att ha börjat sin forskning har Hagin erkänt att han upptäckt Kenyons bok, "Jesu underbara namn". På hans begäran gav Mrs. Houseworth Hagin tillstånd tillstånd att citera Kenyons, Jesu underbara namn. Hagins bok, "namnet Jesus" publicerades först 1979. När det gäller hans skuldsättning till Kenyon skriver Hagin; 

1978, vid denna tidpunkt predikade jag en underbar predikan om detta underbara ämne, men jg hade aldrig hållit en riktigt lång predikan om det. Så jag började se mig omkring för att se vd jg kunde hitta skrivet om ämnet i fråga. För andra förstår du, får uppenbarelser från Gud. Jag förvånades över hur lite material det fanns skrivet om detta ämne. Den enda bok som var helt ägnad åt detta ämne som jag kunde hitta är E. W. Kenyons Jesu underbara namn. Jag uppmuntrar dig att få tag i en kopia. Det är en fantastisk bok. Det är uppenbarelsekunskap. Det är Guds ord.

Detta är ett av de få riktiga, direkta bekräftelser av Kenyon som någonsin visats i någon av Hagins skrifter. Problemet är att redan två år före 1978, vilket är den första dagen som Hagin erkänner sig ha läst något av Kenyon´s Jesu underbara namn, hade han redan kopierat mycket från denna bok, för en artikel som publicerades i hans tidskrift 1976. Den artikeln nämner aldrig namnet E. W. Kenyon.

Inte heller nämns Kenyon där hans tankar och ord visas i många andra böcker och artiklar av Hagin. När Hagin bara ibland har kopierat från andra källor än Kenyon, så har han upprepade gånger och utförligt plagierat Kenyon. Egentligen är det inte överskattat att säga att de läror som gjort Kenneth Haign och trosrörelsen så distinkt och till en så mäktig kraft inom de oberoende karismatiska rörelserna är alla plagiat från E.W. Kenyon. Detta är en mycket viktig anklagelse och en som kan styrkas med gott om bevis.

Del 2 av denna volym kommer att undersöka det faktum att alla de stora tankar och idéer om trosteologin är tagna från Kenyon.Vid denna punkt i vår studie kan vi tillförlitligt säga att Kenneth Hagins skrifter är verbalt beroende av kenyon. Houseworth och Kenningtons anklagelser om plagiat är helt korrekta. I många fall har Hagin faktiskt kopierat ord för ord, utan dokumentation från Kenyons skrifter. Följande utdrag av plagiat är från inte mindre än 8 av Kenyons böcker, och de presenterar som bevis på anklagelse. Det utgör bara ett urval av plagiat, många fler kan nämnas.

Kenneth Hagin
E. W. Kenyon
Den 22 Psalmen ger en grafisk bild av Jesu korsfästelse - mer intensiv än de som ges av Johannes, Markus och Matteus, som bevittnade det hela.
Han uttalar de konstiga orden; Men du är Helig v.3 Vad betyder det?
Han blir till synd. Hans uttorkade läppar ropar ” Jag är en mask inte en man” v.7
Han är andligt död – masken. Jesus dog av ett brustet hjärta
När det hände, vällde blod från alla delar av kroppen genom sprickan in till säcken som håller hjärtat.
När kroppen svalnat, steg de röda blodkropparna till toppen och koagulerade , det vita serumet församlades till botten.
När det Romerska spjutet genomborrat säcken, rann först vatten ut, därefter sipprade koagulerat blod ut, rullande ner efter hans sida ut på marken.
Johannes vittnade om det.
Kristus vår ersättning,” Ord av tro [mars, 1975], sid. 1, 4, 5, 7

Den 22 Psalmen ger en grafisk bild av Jesu korsfästelse - mer intensiv än de som ges av Johannes, Markus och Matteus, som bevittnade det hela.
Han säger de konstiga orden; Men du är    Helig v.3 Vad betyder det?
Han blir till synd. Kan du höra dessa uttorkade läppar ropa” Jag är en mask inte en man. v.7
Han är andligt död. Masken. Jesus hade dött från ett brustet hjärta.
När det hände, vällde blod från alla delar av kroppen in genom sprickan, in till säcken som håller hjärtat.
Då kroppen kyls koagulerade de röda blodkropparna och steg till toppen. Det vita serumet församlades till botten.
När den romerska soldatens spjut genomborrat säcken, rann först vatten ut.
Efteråt sipprade det koagulerade blodet ut, rullade ner efter hans sida, ut på marken, och Johannes vittnade om det.
Vad hände från korset till tronen Seattle: Kenyon´s evangelium Publishing Society, 1969, 44-45

Vad menas med identifiering? Det betyder vår fullständiga förening med Kristus.
Genast frågar du, Vad menas med identifiering? Det betyder vår fullständig förening med honom i hans ställföreträdande offer.
Detta ger oss nyckeln som låser upp den stora undervisningen angående identifiering. Kristus blev ett med oss i synd, så att vi kan bli ett med honom i rättfärdighet.
Han blev som vi var till slut så att vi kan bli som han är nu.
Han dog för att v i skulle leva.
Han blev svag för att göra oss starka.
Han led vanära för att ge oss ära.
Han gick till helvete för att ta oss till himlen.
Han dömdes för att vi skulle bli rättfärdiga.
Han blev sjuk så att helande kunde bli vårat. ”Uppståndelsen Vad det ger oss ...”
Ord av tro april 1977, s. 5

Detta ger oss nyckeln som låser upp den stora undervisning om identifiering. Kristus blev ett med oss i synd, så att vi kan bli ett med honom i rättfärdighet.
Han blev som vi var till slut så att vi kan bli som han är nu.
Han dog så vi kan leva
Han blev svag för att göra oss starka.
Han led vanära för att ge oss ära.
Han gick till helvete för att ta oss till himlen. Han dömdes för att rättfärdiga oss.
Han blev sjuk så att helande kunde bli vårat. Identifikation: En förlossningens romans i Seattle: Kenyon Evangeliet Publishing Society, 1968, 6, 7

Här är en bild av Kristus i fruktansvärt strid med mörkrets värdar. Det ger oss en glimt av den enorma seger Han vann innan Han stod upp från det döda.
I marginalen på King James står det;    ”Han avsade sig furstendömet och befogenheterna” Det är ganska uppenbart och tydligt att alla demon värdarna, när de hade Jesus i sin makt, hade för avsikt att överbelasta och dränka honom och att hålla honom i träldom. Men ropet kom ut från Guds tron att Jesus hade uppfyllt kraven på rättvisa, och att människans frälsning var ett faktum.
När detta rop nådde de mörka områdena uppstod Jesus och kastade tillbaka demonernas värdar och mötte Satan i en fruktansvärd strid. Gud gjorde denna investering för kyrkan.
Han har gjort denna insättning på vilken kyrkan har rätt att göra uttag för alla sina behov.

Bilden här är av Kristus, i en fruktansvärd strid med mörkrets värdar. Det ger oss en glimt av det enorma slag och seger som Jesus vann innan Han uppstod från det döda.
I marginalen står det; Efter att ha skjutit ifrån sig furstendömet och befogenheterna, ”Är det uppenbart att när alla demon värdarna såg Jesus i sin makt så avsåg de het enkelt att överväldiga och dränka honom, och de höll honom i fruktansvärd träldom tills ropet kom ut från Guds tron att Jesus hade uppfyllt kravet om rättvisa; att syndens problem avgjorts och människans frälsning var ett faktum.
När detta rop nådde de mörka områdena uppstod Jesus och slungade tillbaka mörkrets värdar och mötte Satan i en fruktansvärda strid.
Gud har gjort denna investering till förmån för kyrkan: Han har gjort denna insättning på vilken kyrkan har rätt att göra uttag för alla sina behov.

Åh att våra ögon skulle öppna, att våra själar skulle våga stiga in i den allsmäktiges sfär där det namnet skulle innebära allt för oss som Gud Fadern avsåg att det skulle betyda!
På ett sätt är detta praktiskt taget outforskad högplatå i kristen erfarenhet.
Jesu namn: Ett mer Utmärkt Namn,”
Ord av tro april, 1976, sid 4-6.

Åh, att våra ögon vore öppna; att våra själar skulle våga stiga in i allmaktens sfär där namnet skulle innebära för oss alla att Fadern har investerat i det.
Detta är praktiskt taget en outforskat högplatån i kristen erfarenhet.
Jesu underbara namn
Seattle: Kenyon Evangeliet Publishing Society, 1927, 8, 9, 11

Guds metod för fysiskt helande är andligt.


Det är inte mentalt som Kristen vetenskap, enighet och andra metafysiska lärare hävdar. Det är inte heller fysiskt som den medicinska världen undervisar .
När människan helas, måste han göra det antingen genom sinnet eller genom den fysiska kroppen.
När Gud helar gör Han det genom den mänskliga anden, för Gud är en ande.
Livets största styrkor är andliga krafter.
Kärlek och hat, tro och rädsla, glädje och frid, är alla av anden.
Ande, själ, & Body; Del Tre: God läker genom ande Man”.
Ord av tro december, 1977, sid 5


Du måste ha sett när du har studerat denna bok att helande är andligt.

Det är inte mentalt som Kristen vetenskap och enighet och andra metafysiska lärare hävdar. Det är inte heller fysiskt som den medicinska världen undervisar .
När människan helas, måste han antingen göra det genom sinnet,eller så gör han det genom den fysiska kroppen.
När Gud helar Han helar genom anden.
Vi kan förstå att de största krafterna i livet är andliga krafter.
Kärlek och hat, rädsla och tro, glädje och sorg, är alla av anden.
Jesus Helbrägdagöraren.
Seattle: Kenyon Evangeliet Publishing Society, 1940, sid 90

Det faktum att det finns fiendskap mellan Satan och kvinnan kan ses genom kvinnans historia.

Hon har köpts och sålts som vanligt lösöre. Endast där kristendomen har nått hjärtat av landet har kvinnan blivit upphöjd över skapelsens råa människa. Kvinnans säd är Kristus.

Det vill säga, det kommer att finnas fiendskap mellan Satan och kvinna. Detta bevisas av kvinnans historia.

Hon har köpts och sålts som vanligt lösöre. Endast där kristendomen har nått hjärtan i ett land har kvinnan någonsin fått någon behandling som skulle lyfta henne över skapelsens råa människa, och kvinnans säd är Kristus.

Kristus jagades från sin barndom av Satans säd tills han slutligen spikades upp på korset.
Från Jesu uppståndelse fram till denna dag har kyrkan varit föremål för bittraste förföljelse och fientlighet från världen.
och det, skall krossa ditt huvud, (chefen för Satan).
I orientaliska språk betyder ”krossa huvudet” att bryta regentens herravälde.
Hälen” är kyrkan på sin jordiska vandring.
De långa tider av kyrkans förföljelse av Satans utsäde idag, är bara en fråga om historia. ”Förkroppsligandet”
Ord av tro december, 1978, s. 4

Kristus jagades från sin barndom av Satans säd tills de slutligen spikade upp honom på korset; och från Jesu uppståndelse fram till denna dag har kyrkan varit föremål för bittraste förföljelse och fientlighet av världen.
Han skall krossa ditt huvud” - det vill säga, chefen för Satan.
I alla orientaliska språk betyder termen ”krossa huvudet” att bryta regentens herravälde. ”Hälen” är kyrkan på sin jordiska vandring.
De långa tiderna av kyrkans förföljelse av Satans utsäde, är en fråga om historia.
Bibeln i ljuset av vår förlossning
Seattle: Kenyon Evangeliet Publishing Society, 1969, sid 58.

Här i 1 Mosebok, vägrade Gud att förstöra Sodom och Gomorra tills han hade talat igenom det med Abraham, sin blodsförbunds vän. Abrahams bön är en av de mest suggestiva och lysande bönerna i Gamla testamentet.
Abraham tog sin plats i förbundet.
Abraham hade genom förbundet fått rättigheter och privilegier som vi förstår väldigt lite av.

I 1 Mosebok 18 när Gud vägrade att förstöra Sodom och Gomorra tills han hade talat igenom det med sin blodsförbunds vän, Abraham. Abrahams bön är en av de mest belysande och suggestiva bönerna i det gamla förbundet. Abraham tog sin plats i förbundet.
Abraham hade genom konventionen fått rättigheter och privilegier som vi förstår väldigt lite av.

Förbundet Abraham precis hade upprättat med Jehova gav honom en rättslig plats med Gud; vi kan höra honom tydligt säga ”Ska inte hela jordens domaren göra rätt?”
Under hela Gamla testamentet finner    vi män som förstod och tog sin plats i förbundet. Joshua kunde öppna Jordan.
Han kunde befalla solen, månen och stjärnorna att stå stilla på himlen.
Elias kunde kalla ner eld från himlen för att förbränna altaret liksom offret.
Davids mäktiga män var helt avskärmad från död i krigstid så länge som de kom ihåg förbundet.
Plädera ditt ärende
Tulsa: Faith Library, 1979, sid 4-9; sida 23-32.

Det förbund som Abraham precis hade upprättat med Jehova gav honom en rättslig plats med Gud. Vi hör honom tala så tydligt, ”Ska inte hela jordens domare göra rätt?”
Under hela det gamla förbundet finner vi män som förstod och tog sin plats i förbundet. Joshua kunde öppna Jordan.
Han kunde befalla solen, månen och stjärnorna att stå stilla på himlen.
Elias kunde kalla ner eld från himlen för att förbränna offret och altaret
Davids mäktiga män var helt avskärmad från döden i sina krig. De var övermänniskor så länge som de kom ihåg förbundet.
De två sorternas tro
Seattle: Kenyon Evangeliet Publishing Society, 1969, sid. 76-84

I Johannes 1: 4 får vi den första antydan om vad det här livet kommer att göra för oss: ”I honom var liv; och livet var människans ljus”.
Det finns fyra olika grekiska ord som    översätts ’liv’ i Nya testamentet.
Först är det Zoe.
Sedan finns det psuche. Det betyder naturligt eller mänskligt liv.
Bios betyder sättet man lever.
Och anastrophee betyder förvirrad beteende. Det verkar konstigt att kyrkan har ”levnadssätt ” eller ”beteende” som huvudämne i stället för det eviga livet, som bestämmer på ett mycket större sätt sättet att leva.

Jesus gav oss den första antydan om vad detta Livet skulle göra för människan. ”I honom var liv; och livet var människans ljus.”
Det finns fyra grekiska ord som översatts ’liv’ i Nya Testamentet.
Den första är psuche som betyder naturligt, mänskligt liv.
Den andra är bios som betyder levnadssätt
Den tredje är anastrophee som betyder ”ett förvirrat beteende.”
Det är en konstig sak att kyrkan har som huvudämne ”levnadssätt ” eller ”beteende” i stället för evigt liv som bestämmer på ett mycket större sätt ”det sätt man lever.’

Att ta emot evigt liv är den mest mirakulösa händelsen i livet.
Ofta kallar vi det omvändelse eller den nya födelsen.
Vissa kallar det ”få religion”, men det är inte vad det egentligen är. Det är i själva verket Gud som förmedlar sin natur, substans och våra mänskliga andars varelser.
Det goda livet.
Tulsa: Faith Library, 1981, sid 1-2, 9

Att ta emot evigt liv är den mest mirakulösa tilldragelsen eller händelsen i livet.
Det kallas omvändelse, den nya födelsen och den nya skapelsen.
Vissa har kallat det ”få religion.” Det är i själva verket Gud som förmedla sin natur, substans och våra mänskliga andars varelser


Två sorter liv.
Seattle: Kenyon Evangeliet Publishing Society, 1971, sid 2-3

Människan är en ande som besitter en själ och bor i en kropp.
Han är i samma klass som Gud.
Vi vet att Gud är en ande. Och ändå tog Han på sig en mans kropp,när Gud tog mänsklig form, var Han inte mindre Gud än när Han inte hade en kropp.
Vid den fysiska döden, lämnar människan sin kropp. Men han är inte mindre människa än han var när han hade sin kropp.
Man av tre dimensioner
Tulsa: Faith Library, 1973 ingen sida

Människan är en andlig varelse, han har en själ, och han bor, i en kropp.
Han är i samma klass som Gud.
Vi vet att Gud är en ande och Han blev en man och tog en mans kropp, och när Han gjorde det han var inte mindre Gud än Han var innan Han tog den fysiska kroppen .
Vid döden, lämnar människan sin fysiska kropp och är inte mindre människa än han var när han hade sin kropp
Den gömda mannen
Seattle: Kenyon Evangeliet Publishing Society, 1970, sid 40; Två sorters tro, s 3


Det primära syftet med att avslöja att Hagin har plagierat av Kenyon är att bevisa hans verbala och lärosats-beroende av Kenyon. Denna bok kommer varken erbjuda teorier om varför Hagin plagierat av Kenyon eller åtal för det faktum att han gjort så. När han en gång konfronterades med plagiat av en annan författare, hävdade Hagin att lämplig dokumentation som ger kredit åt författaren utelämnats från boken av "misstag". På grund av antlet och omfattningen av Hagins plgiet av Kenyon, verkr det osannolikt att de alla är ett förbiseende.

Men vi är mer än villiga att medge en sådan möjlighet, särskilt om Hagin skulle erkänna omfattningen av hans beroende på Kenyon. Hans ärlighet skulle därmed anses trovärdiga, när han säger sig ha plagierat Kenyon av misstag. Det skulle också göra mycket för att rätta till den orättvisa han har gjort mot Kenyons evangeliska publicerings förlag. Genom att erkänna att han tagit sin teologi från Kenyons skrifter skulle Hagin också behöva erkänna att hans undervisning är av mänskligt ursprung. Som vi kommer se hävdar Hagin att han fått det mesta av trosevangeliet genom gudomlig visitation, visioner och uppenbarelser.

En stor del av sitt rykte som en ”profet” itrosrörelsen vilar på dessa erfarenheter. Hans rykte och uppenbarelse till trots, så måste det sägas att Hagin´s teologi har historiska rötter, och dessa kan spåras direkt till Kenyon, vars skrifter är daterade mer än 30 år tidigare än Hagins. De ordagranna överensstämmelserna mellan Hagins skrifter och Kenyons kan inte tillskrivas en slump, inte heller kan de tillskrivas ett mirakel av inspiration av den Helige Ande. Det är otänkbart att den Helige Ande skulle inspirera Hagin att använda en annan mans ord utan också informera honom om vem som först skrev dessa ord. Den mannen var E. W Kenyon.

Sammanfattningsvis måste det erkännas att Hagin är mannen som ensam tog Kenyons läror och från dem skapade en rörelse, Trosrörelsen. hagins inflytande är allestädes närvarande i troskretsar. Hns märke krivs outplånligt på hans otaliga lärjungar, som Copeland, Price och Capps. Hagins son Ken Jr. har helt rätt i sitt uttalande som citerats tidigare, att; "nästan alla större trosförsamlingar i USA har påverkats av hans församling".  Vd Hagins son håller tyst om är tt hans far har plagierat merparten av sin undervisning från Essek W Kenyon. Och om detta är sant, så har E.W. Kenyond undervisning genom Kenneth Hagin, lagt grunden för hel trosrörelsen. Hagin var nyckelspelaren i trosrörelsens början, men författaren till dess viktigaste läror, det var Kenyon.

Således kan vi inte komma överens om att Hagin´s ledarskap därmed gör honom förtjänt av titeln trosrörelsens fader. ” Vladimir Lenin och Joseph Stalin ledarskap var det som förvandlade kommunismen till en internationell rörelse, men Karl Marx och Friedrich Engels var de som först lärde ut de läror som kommunismen grundades på. Således anses de idag vara grundarna av den kommunistiska rörelsen. Likaså var Hagin den primära ledaren för den tidiga trosrörelsen , men han var inte den man som först undervisade dessa läror och är därmed inte dess grundare. Därför måste vi komma överens med Ruth Kenyon Houseworth att eftersom hennes far, B. W. Kenyon, var mannen som först skrev ner dessa läror , är han i själva verket ”den sanna fadern av trosrörelsen .”



NOTES:
1. Sherry Andrews, “Kenneth Hagin: Keeping the Faith,” Charisma (Oct., 1981), p. 24.
2. E. S. Caldwell, “Kenneth Hagin, Sr.: Acknowledged as Father of the Faith Movement,” Charisma (Aug., 1985), p. 116. It is interesting to note that in a random sampling of Charisma readers concerning those ministers who influenced them the most, Kenneth Hagin was third, ranked only behind TV kingpin and presidential aspirant, Pat Robertson, and the heir apparent of the throne of the Faith movement, Kenneth Copeland. Faith preachers Marilyn Hickey and Fred Price were ranked sixth and ninth respectively, and Robert Tilton, John Osteen and Norvel Hayes were in the top 24. The Faith movement was listed as one of the ten “decatrends” of the charismatic movement. See Kenneth Hagin, Jr., “Trend toward the Faith Movement:’ Charisma (Aug., 1985), pp. 67-70.
3. Hagin, Jr., “Trend toward the Faith Movement,” p. 67
4. Ibid.; italics added for emphasis.
5. Fred Price, taped correspondence, lnglewood, Calif., Feb. 18, 1982.
6. Charles Capps, taped correspondence, England, Ark., Feb. 17, 1982.
7. John Osteen, taped phone interview, Pastor of Lakewood Outreach Center, Houston, Tex., Feb. 24, 1982.
8. Ruth Kenyon Houseworth, taped phone interview, Lynnwood, Wash Feb. 19, 1982.
9. Ibid.
10. John Kennington, “E. W Kenyon and the Metaphysics of Christian Science,” unpublished written statement, Portland, Ore., July 8. 1986.
11. Ibid.
12. Kenneth Hagin, The Name of Jesus (TuIsa: Faith Library, 1981), preface.
13. Kenneth Hagin, The Art of Intercession (Tulsa: Faith Library, 1980), p. 1.
14. E. W. Kenyon, The Two Kinds of Faith (Seattle: Kenyon’s Gospel Publishing Society, 1969), p. 76.
15. Cf., Hagins Six Hindrances to Faith (Seattle: Kenyon’s Faith Library, [n.d.]) to Kenyon’s Two Kinds of Faith, p. 67.
16. Hagin, The Name of Jesus, preface.
17. Cf., Kenyon, The Wonderful Name of Jesus, pp. 8-11, with Kenneth Hagin, “The Name of Jesus: The More Excellent Name,” The Word of Faith (April, 1976), pp. 4-6.
18. Two other authors from whom Hagin has plagiarized are John A. Ma-Millan and Finis Jennings Dake. See ch. 4, pp. 69-71.
19. See ch. 4, pp. 70ff.
From A Different Gospel by D.R. McConnell

https://truthinreality.com/2012/09/20/the-true-father-of-the-modern-faith-movement/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar