tisdag 18 april 2017

Falska lärare avslöja och namnge dem

Falska lärare avslöja och namnge dem!
Falska lärare avslöja och namnge dem!

Hej mitt namn är Richard Heartline och jag skulle vilja ha ett samtal, hjärta till hjärta, angående falsk undervisning, falska lärare och falska profeter i Bibeln och hur de relaterar till oss idag, och vad vi ser runt omkring oss.
Mitt Syfte idag, är att visa från Bibeln varför vi ska förmana, varför vi ska ha våra ögon öppna och avslöja falska lärare och profeter. Jag kommer inte ge ut specifika namn idag, utan ge ut vad skriften säger att vi ska göra.


Först av allt säger Bibeln att vi ska pröva dem, "tro inte var ande utan pröva andarna, om de är av Gud, för många falska profeter har gått ut i världen 1 John 4:1"
Efesus församling blev berömda för de prövade de som sa sig vara apostlar, men inte var det, utan var lögnare. Upp 2:2
Pergamus å sin sida blev tillrättavisade för de tolererade de som höll Baalams och Nikolaiternas lära Upp 2:14-15


Det är aldrig rätt att tolerera falska lärare, utan de ska testas emot Guds ord och avslöjas. Men problemet är detta, att de som inte vill lyda Guds ord, kommer med alla möjliga medel försöka undvika denna undervisning.
Bibeln säger också att vi ska märka dem, och undvika dem; "Tag er till vara för falska profeter som kommer till er i fårakläder, men invärtes är glupande ulvar. Matt 7:15"
"Men jag förmanar er mina bröder, ha akt på de som vålla tvedräkt och kan bli er till fall, i strid med den lära, som ni har inhämtat; dra er ifrån dem. Rom 16:17"


Om igen vill jag påpeka att i denna video tänker jag inte ge några namn, utan jag vill peka på att Bibeln inte bara säger att det är ok att göra så, utan även ger oss en befallning att göra det.


Det är inte ovilja, eller kärlekslöshet att peka ut falsk undervisning, och falska lärare och profeter. Bibelns beskrivning av dessa är vargar i fårakläder.
Så genom att inte varna fåren öppnar vi dörren till fårafållan och tillåter vargarna att komma in och uppsluka fåren. Så vi säger; kom in, vargen jag har lite lammkotletter till dig här.


Bibeln säger också att vi ska bestraffa dem, ansikte mot ansikte, eller på vilket sätt vi än kan. "Du ska strängt tillrättavisa dem, så att de blir sunda i tron Tit 1:13" Detta skrevs till Titus för det fanns de som gick från hus till hus, och omstörtade hela familjer från Gud, med sina falska doktriner.
Det är väldigt lika det som pågår i många kyrkor idag, genom kristen media, tv, et.c, med sina falska läror, som kommer genom antennen rakt in i hemmen.


En god regel för urskiljning, Urskilja är inte så mycket att urskilja mellan rätt och fel, det är att känna skillnaden mellan rätt och nästan rätt.
I Bibelns evangelier finns det 14 referenser angående falska lärare, falsk undervisning och falska profeter, och 18 st i epistlarna. Så tror du det kan vara lite viktigt? Tycker du att åtminstone någon bör lägga märke till dessa saker?
Om något står i Bibeln en gång, så är det viktigt, står det där två gånger så är det väldigt, väldigt viktigt, står det tre gånger, så är det över toppen superviktigt. Men 14 gånger i Evangelierna, och 18 i Epistlarna; Jag tror det är viktigt!


Se upp för falska profeter som kommer till dig i fårakläder, men inombords är glupska ulvar; ni ska känna igen dem på frukten. Matt 7:15
Jesus sa också Matt 7:21-23 "Inte kommer var och en in i himmelen som säger Herre, Herre, utan den som gör min himmelska Faders vilja. Många ska på den dagen säga till mig, Herre Herre, har vi inte i ditt namn profeterat och genom ditt namn drivit ut onda andar, och genom ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då ska jag betyga för dem, Jag har aldrig känt er, gå bort ifrån mig ni ogärningsmän."


Vi kan bygga fantastiska kyrkor, vara stora missionärer, vara kristna producenter ha fantastiska tv shower, otroliga skivor, kända artister och inget av det betyder något alls.
Vad är det som spelar någon roll för Jesus? Jo, den som gör min Faders vilja!
Det är detta som är viktigt för Jesus, och det är detta som kyrkan i Amerika saknar (samma i Sverige, egen anm)


Men också falska profeter uppstod bland folket, liksom jämväl bland er falska lärare ska komma att finnas, vilka på smygvägar ska införa fördärvliga partimeningar och dra över sig själva plötsligt fördärv, i det att de till och med förnekar den Herre som har köpt dem. De ska få många efterföljare i sin lösaktighet, och för deras skull ska sanningens väg bli smädad. 2 Pet 2:1-2
Och ha ingen delaktighet i mörkrets gärningar som inte ger någon frukt, utan avslöja den fastmer. Vad av såna människor i hemlighet förövas, därom är det till och med skamligt att tala, men alltsammans blir uppenbart, när det avslöjas genom ljuset. Ty varhelst något blir uppenbart, där blir det ljust. Ef 5:11-13


Angående att avslöja folk och bringa fram ljuset, de som gör det märks ofta som kärlekslösa, elaka, och vem är du som dömer, och du orsakar splittring i Kristi kropp, vilket inte har ett dugg med vad Bibeln säger att göra över huvud taget. Bibeln säger att vi ska avslöja alla mörkrets gärningar, inte sopa dem under mattan.
Detta säger Paulus i apostlagärningarna; Så ha akt på er själva och hela den hjord, i vilken den Helige Ande har satt er till föreståndare, till att vara herdar för Guds församling, som han har vunnit med sitt eget blod. Jag vet att sedan jag har skiljts från er, svåra ulvar ska komma in bland er och att de inte ska skona hjorden. Ja, bland er själva ska män uppträda, som talar vad förvänt är för att locka lärjungarna att följa sig. Vaka därför och kom ihåg att jag i trå års tid, natt och dag, oavlåtligen under tårar har förmanat var och en särskilt av er. Apg 20:28-31


Det är så uppenbart att vi ska avslöja falska lärare och läror. Nu kommer den stora frågan; Är vi tillåtna, förbjudna eller till och med kommenderade att namnge falska profeter och lärare med namn?


Många tror felaktigt att det är fel att avslöja felaktigheter och namnge de skyldiga lärarna. Men enligt Bibeln har de fel. Jag ska gå in på vad skriften säger. Jag gillar inte att ge motgift, men jag kommer använda denna;
"Om det var en pedofil som levde mitt emot ditt hus, och ditt barn skulle till det huset. Jag skulle ge dig namn och adress så du kan undvika honom, jag kommer inte säga, se upp för pedofiler, bara så där i förbifarten, jag kommer inte vägra ge namn, för jag vill inte göra dem illa, eller såra dem."
Så att inte namnge falska lärare som förför eller bedrar någon, är fånigt.


Låt oss se vad Bibeln säger om detta! Paulus själv nämnde Petrus offentligt, Petrus var skyldig till att blanda nåd med lagen.
"Men när Kefas kom till Antiokia, trädde jag öppet upp mot honom, för han hade funnit skyldig till en försyndelse. Förut hade han nämligen ätit tillsammans med hedningarna; men så kom några män dit från Jakob, och efter deras ankomst drog han sig tillbaka och höll sig undan av fruktan för de omskurna. Till samma skrymteri gjorde sig också judarna skyldiga, och så blev även Barnabas indragen i deras skrymteri. Men när jag såg att de inte vandrade med fasta steg enligt evangeliets sanning sa jag till Kefas i allas närvaro; Om du som är en jude kan leva efter hednisk sed istället för efter judisk, varför vill du då nödga hedningarna att leva efter judiskt sätt? Gal 2:11-14


Paulus namngav Dimas "2 Tim 4:10 Ty av kärlek till denna världen har Dimas övergivit mig och begett sig till Tesssalonika."
Paulus namngav även Hymenaeaus och Alexander, han sa till Timoteus att sin tro och sitt samvete, för att en del begått skeppsbrott i tron.
"1 Tim 1:18-20 Att så förmana dem det ålägger jag dig Timoteus, i enlighet med det profetord som en gång uttalades över dig. Må du i kraft av dem strida den goda striden, rustad med tro och ett gott samvete. Detta ha nu visserligen somliga skjutit åsido, men de har genom det lidit skeppsbrott i tron. Till dem hör Hymeneus och Alexander, vilka jag har överlämnat åt Satan, för att de så ska bli tuktade, att de inte vidare smädar."


2 Tim 2:15-18 Sträva med all flit att själv kunna träda fram inför Gud som en som håller provet, en arbetare som inte behöver blygas, utan rätt förvaltar sanningens ord. Men undfly oandligt och tomt prat. Ty de som befatta sig med sånt kommer att gå allt längre i ogudaktighet, och deras tal ska fräta omkring sig som ett kräftsår. Av det slaget är Hymeneus och Filetus; ty när dessa säga att uppståndelsen redan har skett, har de farit vilse ifrån sanningen, och de förvända så tron hos somliga."

2 Tim 4:14-15 Alexander kopparsmeden har gjort mig mycket ont; Herren kommer vedergälla honom efter hans gärningar. Också du måste ta dig till vara för honom, för han har häftigt trätt upp emot det vi talar.


Jag tror att vi kan med säkerhet säga att bibeln inte bara undervisar om att, utan till och med fordrar att vi ska avslöja falska doktriner, falska lärare och falska profeter. Och namnge dessa falska profeter och lärare med namn, är helt nödvändigt.

https://www.youtube.com/watch?v=-wJ5S3QzcI8






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar