söndag 16 april 2017

Gary Wilkerson Spring från korrrumperade gemenskaper

SPRING FRÅN KORRUMPERADE GEMENSKAPER!
Gary Wilkerson 20/3 2017

Det finns en populär fras som används av pastorer idag. På vilken söndag som helst, runt om i USA, så finns det predikanter som säger, ”Jag inbjuder dig att engagera dig i vår gemenskap.” Det finns böcker om ämnet ”sammanknytas med gemenskapen”. Det finns podcasts och predikningar. Och det låter bra, för det låter som om de talas om riktig gemenskap, att fördjupa bandet mellan Kristi följeslagare.

Ändå, kan det som ofta ligger bakom frasen ”engagera sig i gemenskapen” vara något helt annat. Som en författare berättar för pastorer, ”om inte folk som kommer in genom dörren, får gemenskap med sex vänner inom sex månader, så kommer de gå ut genom dörren igen.” Det är inte evangeliskt motiverat; det handlar om att få folk att fortsätta komma. Det är en stor skillnad från vad Gud menar med gemenskap.

Pastorer tänker också ofta på gemenskap på ett annat sätt. Det sägs vara det klister som håller människor samman. Det låter bra, också-för trots allt, en osammanhängande kyrka kan inte vara väldigt effektiv i sitt arbete för Guds rike. Men när några pastorer använder ordet ”klister”, så är de upptagna av något annat, i sina tankar. De har fått höra att deras medlemsantal kommer aldrig att växa, om de inte uppehåller det antal de redan har. Så för att hålla folk tillsammans, så måste de klistra fast dem till varandra med ”engagemang.”

Om igen, motivet är inte gemenskap som det beskrivs i Guds ord. Istället handlar det om att få en kyrka att ”växa”-för att dra mer folk, bygga en större skara åhörare, och få likvida medel att komma in för att uppehålla byggnaden och expandera programmen som pågår där.

Inte alla pastorer har dessa motiv. Men det är allvarliga frestelser för alla som står i tjänst, speciellt idag när så många kyrkor krymper i antal. Växande mentaliteten är en efter effekt av kyrkans ”växa rörelse” som började på 1980-talet. Antagligen har den rörelsen slutat, men influenserna från den fortsätter kasta sin skugga.

Jag kan inte föreställa mig att Petrus eller Johannes diskuterade denna sortens begrepp. Petrus predikade med den Helige Andes kraft så att 3000 blev frälsta på en dag. Jag tror inte ens det kom upp i hans sinne att undra; ”Hur kan vi hålla dessa människor kvar på tåget?” Alla som närvarade den dagen hade erfarit ett heligt, övernaturligt berörande av Gud. Människors ögon hade öppnats för deras behov av Jesus, de hade gjorts uppmärksamma på sin syndanatur, och de sökte Gud med hela sin varelse. Och när Herren fick tag i dem, så blev deras hjärtan översvallande av passion, för han hade lagt ner sitt eget hjärta i dem.
Kära vän, när du ser en värld som blivit galen med synd, så vill du veta Guds vägar. Och du vill vara med andra som känner hans vägar. Det är sann gemenskap-folk som älskar varandra med övertygelse, och hjärtat av deras sanna Herde.

Men inget av detta kan ske om du är med i en korrupt gemenskap.
Som en Guds predikant av evangeliet säger jag; spring iväg från gemenskaper som har en korrupt Biblisk standard.
Var försiktig med vem du står bredvid, umgås med, och rättar dig efter. Var inte för snabb att förena dig i en Bibelstudiegrupp. Var försiktig/kräsen med vilka böcker du läser. Och var smart med dina vilka som är dina vänner.

Wow kanske du säger; ”Var kommer detta ifrån Gary? Har du plötsligt blivit paranoid?” Jag förstår att du kanske blir fundersam. Detta är inte det vanliga budskap du får, från de flesta evangeliska predikstolarna. Faktum är att du kanske till och med blivit undervisad tvärs emot; var inte så snabb att döma andra. Men jag säger inte döm andra; Jag säger använd omdöme!Och jag ska ge dig viktiga anledningar till varför.
1 Kung 13 innehåller en väldig ögonöppnare, en historia om en ung man, som ” en Guds man.”Utan att känna till hans namn, så lär vi oss allt vi behöver veta om honom i en enda vers: Se en Guds man kom ut från Juda, på Herrens ord till Betel. 13:1

Denna vers får igång mitt hjärta. Här är någon som får ett säkert ord från Gud. Någonting rent och avskalat, riktigt och sanningsenligt-och det var menat att genomtränga folks hjärtan som fallit in i ett slappt, ljummet skick.

Hur många av oss kan bli identifierade på samma sätt som denna man var-en enkel ”man av Gud”? Kan våra grannar när de ser på oss säga; ”Där går någon som är annorlunda. Han/hon är inte upptagen med samma saker som resten av oss. När jag talar med Honom/henne så finns det en stadighet i vad Han/hon säger eller gör. Man kan se att han/hon vet något om Gud.”

Denna icke namngivna ”Guds man” i skriften var allt detta och mer därtill. Han var avskild för Guds syften, och han var helt klart inte ihoptrasslad med världsliga saker, för han kände Guds vägar. Det i sig själv kvalificerade honom till att stå inför konungen och predika Guds sanning. Och nästa scen visar oss att det är precis vad han gjorde.

Kung Jerobeam hade just gjort ett fruktansvärt helgerån; Jerobeam var på väg fram mot altaret för att bränna rökelse 1 Kung 12:33 På ytan ser det ut som något bra. En nations kung går för att tillbe Gud och ge gåvor. Men den unga Guds-mannen visste annorlunda, och detta var det svar han gav:

Och mannen ropade mot altaret på Herrens befallning och sa;, Altare! Altare! Så säger Herren; Se, åt Davids hus ska födas en son vid namn Josi; han ska på dig slakta offerhöjdsprästerna, som antänder offereld på dig, och människoben ska man då bränna upp på dig. På samma gång angav han ett annat tecken, i det han sa; Detta är tecknet på att det är
Herren som har talat; se altaret ska rämna och askan därpå ska spillas ut. 1Kung 13:2-3

Det är en mystisk-låtande profetia, men helt klart skräckinjagande. Och det gjorde inte kungen lycklig. Sedan läser vi att Jerobeam pekade på honom och skrek; Ta fast denne man! Men ögonblickligen förstelnade kungens hand i den positionen, och han kunde inte dra tillbaka den. Samtidigt öppnades en vid spricka i altaret och askan rann ut, just som denne Guds man hade sagt att den skulle göra i sitt budskap från Herren 13: 4-5

När kungen försökte gå efter mannen som profeterat så stelnade hans hand, det var en övernaturlig händelse, men denna scen innehåller en mäktig sanning; Herren kommer stoppa varje hand som vandrar i sin egen auktoritet men kallar det ett Guds verk. Det signalerar en korrupt gemenskap. Och alla såna verk kommer vissna som Jerobeams hand gjorde.

Kungen insåg att gud hade ingripit och det chockerade honom på djupet. Frenetiskt skrek kungen till Guds-mannen; ”snälla be till Herren att han gör min hand hel igen!” Så Guds-mannen bad till Herren och kungens hand blev hel, och han kunde röra den igen. 13:6

Jerobeam blev så tacksam för sitt helande så han bjöd Guds-mannen hem till sig, så han kunde belöna honom. Men den unga mannen svarade; Även om du gav mig hälften av vad du ägde, så skulle jag inte gå med dig. Jag skulle inte äta eller dricka något på den här platsen, för Herren gav mig detta bud; Du får inte äta eller dricka medans du är där, och gå inte tillbaka till Juda på samma väg som du kom. 13:8-9

Jag älskar denne unge mans lydnad. Han valde det över en väg som kunde ha gjort hans liv mer komfortabelt/bekvämt. Han är ett exempel på någon som väljer att följa Guds väg över falska lockelser och korrumperade gemenskaper.

Falska lärare lovar att vi kan följa både världens vägar, och ett fruktbart liv i Kristus

Det är lätt att känna igen världens falska vägar. Det är betydligt svårare att identifiera andliga korrumperade platser, där vi inte förväntar oss att finna det. Det är där det blir farligt.

Denna unga Guds-man hade gjort allting i enlighet med Guds ord än så länge, men på vägen hem, så lät Gud honom gå vägen via en äldre profet.

Då sa(den äldre mannen), Kom med hem och ät med mig. Men han svarade; jag kan inte vända om med dig och följa dig, och jag vill inte heller äta eller dricka med dig här på orten; ty så har blivit mig sagt genom Herrens ord; Du ska varken äta eller dricka där, du ska inte heller gå tillbaka samma väg du har gått dit. Han sa (den äldre mannen) till honom; jag är också en profet precis som du, och en ängel har talat till mig på Herrens befallning och sagt; För honom tillbaka med dig hem och ge honom att äta och dricka, Men i detta ljög han. Men de gick tillbaka tillsammans och den unga Guds-mannen åt och drack i profetens hem. 13:15-19

Detta var en mycket annorlunda inbjudan än den från kung Jerobeam. Den unga mannen var mer benägen att lyssna på en äldre profet, en man i tjänst som hade följeslagare, någon som varit i farten ett tag. Det gjorde frestelsen subtilare, och i det ögonblicket var han olydig mot Gud.

Notera frasen som den äldre mannen använder för att fresta honom; ” En ängel sa till mig, via ett ord från Herren..” Påminner det dig om ett speciellt Bibelställe? Paulus utbrister, Men om någon, vore det även vi själva, eller en ängel från himmelen, förkunnar evangelium i strid mot vad vi har förkunnat för er, så ska han vara förbannad. Gal 1:8

Orden av kristna ledare, har mycket tyngd bakom sig, och så var det för den unge Guds-mannen. Den äldre profeten betygade honom; ”du behöver inte längre gå hungrig, du har gjort ditt arbete. Det vore överdrivet lagiskt att stanna kvar i detta tillstånd av lydnad. Det är dags att vila, ta det lite lugnt, koppla av.” Det är faktiskt så det låter från många predikanter idag. Vi hör väldigt få predikningar om att leva ett heligt liv. Säg mig; när ändrade Gud vägen/sättet för hur hans folk ska leva?

Paulus har lite tufft tal för de som blandar Herrens vägar med världens vägar; Ni kan inte dricka herrens kalk och onda andars kalk; Ni kan inte ha del i Herrens bord och likadant onda andars bord.1 Kor 10:21
Det var inte den fallna världen som fick denna unga gudliga man att falla och synda. Det var den korrumperade kyrkan-en falsk profet som hade gått utanför/ifrån Gud vägar. Vilken tragedi!. Denna unge man hade sån andlig auktoritet att den fick kungens hand att skrumpna. Men han förleddes av orden av en förmodad ”god ledare”.

Den följande scenen är tragisk; Den unga Guds-mannen påbörjade sin resa igen, och medans han gick vägen fram, kom ett lejon och dödade honom. 13:24 Igenom hela skriften, från Hesekiel till Nya testamentet, är falska lärare beskrivna som glupande vargar, redo att slakta och sluka. Denna unge mans död var fysisk, medans läxan till oss är andlig; andlig förförelse från en korrumperad gemenskap leder till fördärv.

Lyssna inte till falska lärare, som vill få dig att tro att Gud kan användas som en ande för att uppfylla dina önskningar. Lägg inte pengar i kollekten i förhoppning om att få mer tillbaka. Gud sörjer över sådan falsk undervisning, och över församlingsmedlemmar som omfamnar det. Våra böner kan inte vara, Herre välsigna mig, utan de ska i stället vara Herre rätta till mig, gör mitt hjärta rätt, räta ut min väg. Då kan inga lejon uppsluka mig, och jag får din auktoritet att göra arbetet för ditt kungarike.

Det är alltid bäst att springa från korruption innan den händer. Om och om igen i Bibeln ser vi hur Gud flyttar på sitt folk, bort från korrumperade situationer. När han sa till Noa att gå in i arken, så var det för att ta bort sin tjänare från en korrumperad värld. När han ledde Israel in i det förlovade landet, så tog han bort dem från Egyptens förtryckande bundenhet.

Samtidigt så¨är det inte bara en fallen värld eller kyrkliga ledare som korrumperar. Det är till slut också våra syndfulla hjärtan som är en viktig sak. När populära predikanter säger; ”Du kan ha ditt segerrika överflödande liv här, idag, ” så är det något i oss som rör sig upp inne i oss-speciellt så om vårat liv haft orsak att göra oss besvikna. Men vårat motiv för att nalkas Gud kan inte vara; ”Vad kan jag få ut av det, vad kan han ge mig? Om det är det, så följer vi efter fel gud.

Jag predikar inte ofta såna här predikningar, men jag kan inte ta tillbaka något jag sagt här. Vänner spring från Bibelstudier som bara får dig att må bra. Undvik de relationer som får dig djupare in i nöjes-sökning och b0rt från Kristus-sökande. Hitta en annan trosgemenskap om du jobbar för att komma in i byggnaden istället för att träna dig att ta Jesus med dig överallt. Spring och vet att Gud gläds över din lydnad. Amen!

https://worldchallenge.org/newsletter/2017/run-corrupt-community



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar