söndag 16 april 2017

Gravsugning, Helige Andes bartender, Toking in Helige Ande


GULDSTOFT, MOLN AV ÄRA, ÄNGLAFJÄDRAR, JUVELER, MANNA, m.m.


Video med 2 talare som talar om konstiga under och tecken. 1 står för förste talaren 2 för andra. (översatt av Ingemo)

1. Nästa ämne som vi ska ta upp, är ett intressant fenomen som pågått en tid, det började i norra Kalifornien runt 2011.
Det ena ämnet är moln av ära, som egentligen består av fina partiklar av gulddamm eller guldstoft, som samlas uppe vid taksparrarna och sakta singlar ner över folket, under tiden de tillbeder.
Ett annat har varit att de hittat änglafjädrar, juveler eller diamanter, runt omkring sig, på golvet, under bänkarna, och så vidare.
Så detta tänkte jag vi skulle prata om idag.

2. Jag tycker det är viktiga saker, och när man tänker på det och relaterar det till en hel del som har kommit upp de sista åren.
En del saker som kommit för mig, sedan vi sist hade en sån här diskussion är; Hur oändligt tacksam jag är för alla de som befinner sig i olika rörelser, som ser problemen och inte håller tyst, utan säger nåt om det.
Jag är så tacksam, för så länge som vi känner och ser att det finns någon sorts urskiljning, som praktiseras.
Men när det är en känsla att det är fel att tala ut emot någonting, för då kväver man anden.
Jag vet att även John Wimber såg problemen, med vad som hände i Toronto. Det finns andra predikanter, som också uttalar sig, men jag spenderar inte mycket energi på att följa detta.
Gud kan ge, och tillåta olika, till och med konstiga manifestationer, men de ska man inte eftersöka, och vi ska inte lägga vårt förtroende på dem.
Om det var några påtagliga manifestationer, jag menar, jag skulle älska om en av dessa så kallade "änglafjädrar", kunde bli undersökta, för det finns en aspekt av detta, som borde vara viktigt för oss som troende; Är det sant?

1. Det jag tycker intressant finner vi i;
Joh 4:48 Om ni människor inte ser under och tecken, så tror ni inte, och lite senare i 6:30, så säger de, Vad för tecken gör du då?Låt oss se något tecken så vi kan se och tro dig. Vilken gärning utför du?
Och sedan ger de sig in på manna, och Mose´s som gav dem manna, och Jesus behövde klargöra för dem, att Nej, det var er himmelska Fader som gav er manna´t.
Men vad jag gillar bäst, är att han gjorde detta, När han sa, att även med manna´t och så mirakulöst som det var, att hitta det på morgonen, så var ni fortfarande hungriga morgonen efter.
Det tillfredsställde er inte, sedan fortsätter han;
Men det sanna brödet, han talade om Guds ord, och om sig själv, det kommer aldrig göra er hungriga igen.

2. Ja, och detta är viktigt att betona, att det är naturligt för oss att dras mot nån sorts fenomen. Och om igen det finns aspekter av det som är helt ok.
Gud är lyhörd mot oss, så han ger oss vatten att döpas i, en väldigt fysisk substans, så vi kan ha en fysisk upplevelse av vad som händer inombords, när vi blir födda på nytt.
Han ger oss bröd och en bägare för att göra oss delaktiga, så att vi kan på ett fysiskt sätt, koppla samman vad Jesus gjorde för oss på korset.
Vi försöker inte spela något gnostiskt spel, men på samma gång, när våra erfarenheter blir ett jagande efter materiella fenomen, "äromoln, änglafjädrar, juveler, gyllene tänder, vad som helst", då är det något som är fel, och det är helt tydligt något som är annorlunda en den tro som Jesus försökte dra folk in i, under sin jordiska tjänst.

1. Jag instämmer, och vi måste kunna fråga oss själva; Varför skulle Gud vilja tänka att det enda sätt jag kan få människor att komma in i kyrkan, är om jag har något som toppar förra veckan, och nästa vecka måste jag toppa det.
Att bara enkelt komma in, böja ditt huvud i bön, njuta av din stund av tillbedjan, spendera tid i Guds ord, och be lite efteråt; Mitt hjärta värker när jag tänker på att det finns människor som säger, att det är helt enkelt inte tillräckligt.

2.Det är tråkigt!

1. Ja, det är inte sensationellt!

2. Tillbe Gud i Ande och sanning, höra Guds ord predikas och förstå det, och få något för din egen själ från det, jämfört med änglafjädrar, ja då är det nog rätt tråkigt.
Finns det Bibelbevis för att änglar har fjädrar.

1. Vi ska tala om det om en stund. Men om igen, det jag finner intressant, först av allt i;
1 Petr 1:7 provet på er tro är mer värdefullt än guld,
En bra kommentar om guld

2. Det relativa värdet av tro eller en sensation i guld.

1. Och senare i; 1 Petr 1:18 säger han, ni har inte blivit lösköpta med förgängliga ting som silver och guld, utan från den vandel ni förde i fåfänglighet, efter era fäders sätt.
Och i Ps. 19:10-11 Herrens fruktan är ren och består evinnerligen; Herrens rätter är sanning, allesammans rättfärdighet. De är dyrbarare än guld, j än fint guld i mängd.
Det som får mig lite oroad ibland är, beskrivningen i Hesekiel 28, när han ser tillbaka på den strålande i lustgården, Du Lucifer var i Edens lustgård, varje dyrbar sten täckte dig, ädla stenar, karneol, topas, kalcedon, krysolit, onyx, jaspis, safir, karbunkel, smaragd och guld, du var prydd och dekorerad den dag du skapades.

2. Så alla dessa saker som pratar om skönhet, attraktivitet, på ett väldigt materiellt sätt, det är rätt intressant.
Som kontrast är Jesus beskriven som rätt så alldaglig.

1. Visst, inga fysiska attribut som ska göra oss attraherade av honom.

2. Men ändå, i något avseende, nåt som Paulus hänvisar till senare i Korintierbreven, att även om Satan skulle komma som ljusets ängel 2 Kor 11:14, så ska vi vara på vakt emot det, vi ska inte bli förförda av det.
Låt oss säga så här, vi ska inte bli förförda av det spektakulära.

1. I verserna innan 2 Kor 11:12-13 uppmanar Paulus oss att urskilja, och jag älskar vad han säger i 13-14; Ty de männen är falska apostlar, oredlig arbetare, som förskapar sig till Kristi apostlar. Och detta är inte att undra på, Satan själv förskapar sig till en ljusets ängel.
När vi talar om förförelse, så talar vi om de som kommer väldigt, väldigt nära, de uppträder som om de är en del av Kristi kropp.

2. Ibland får jag frågor om konstiga andliga fenomen, som folk upplevt, jag vet inte vad du skulle sagt, men låt oss säga att det är konstigt, även om det ibland kan vara både konstigt och imponerande, andligt fenomen som kommer till dem, och ibland vill de att jag ska utvärdera det åt dem.
Ibland kan jag ge en klar uttydning, men många gånger säger jag, jag har ingen aning.
För länge sedan, friade jag mig själv, från att behöva förklara allt som händer, mellan folk som är församlade, för ibland vet jag inte om det har köttsligt eller andligt ursprung.
Om det var av andligt ursprung, vad var det, ibland så vet man bara inte.
Men detta vet jag, att i mitt dagliga liv, vill Gud inte att jag ska fokusera på dessa ting.
Och ibland finner jag sån tröst i Paulus konstiga erfarenheter. som när han fördes upp till himlen

1. Vissa saker som vi inte ens ska repetera.

2. det är sant, det som fascinerar mig, är att Paulus bara motvilligt, berättade om det, och när han gjorde det, så var han så ödmjuk om det, att han inte sa att det var han själv

1. Ja, han pratar om en annan person.

2. och han utelämnar, de mest fascinerande delarna, de får man inte ens veta. För det är inte det han finner viktigt.

1. Nej han ger inte ut detaljerna.

2. Det är väldigt upplysande, att Paulus inte använder sig av det spektakulära, för att dra åhörare. Det fanns ett hel mängd av spektakulära erfarenheter som Paulus som han själv hade, men han var villig att säga, det är inte vad som är viktigt. Jag är inställd på att veta av bara Jesus, Kristus som korsfäst. 1 Kor 2:2

1. Exakt! Vi talade om änglafjädrar, och jag har gjort lite hemläxa i skrifterna. Först och främst,så visar skrifterna på att änglarna tjänare till Gud, precis som oss.
Och om du tittar och verkligen går igenom, de ställen där änglar kommer upp, så finner du att de alltid kommer som en man, och att det är deras framtoning.

2. Jag får stoppa dig just nu, alla dessa målningar, små feta bebisar, barn med vingar.

1. Ja, exakt, och det är där vi får vår bild ifrån, renässansmålningar m.m.
Men om vi faktiskt går till Bibeln, vilket är vad vi vill göra, då blir det väldigt klart, att det aldrig är några beskrivningar om vingar.
Om du letar upp vingar, så är enda gångerna du hittar det, Keruberna som sitter på förbundsarken, och i Upp: 4, de fyra väsendena.
Och när Johannes under första århundradet ser denna fantastiska andliga verklighet, försöker beskriva vad han ser;
Så han säger, det verkar som om de har vingar, som täckte ansiktena, kroppen och fötterna. Men det bästa ord han hade var det grekiska ordet terax, vilket var en fågelvinge.
Men som sagt det finns ingenstans i skriften som säger att änglarna hade vingar.
Sedan biten med att en ängel närvarat, och en fjäder lossnat, jag ber, och sedan ser jag, oj här är en änglafjäder.
Jag gillar din kommentar; varför tar vi inte denna till en biolog och får den testad, och om DNA´t var utomjordiskt.
Men vi vet att vi inte har belägg för detta, för änglar har inte fjädrar, och de tappar inte fjädrarna.

2. Kan jag säga en sak, det är klart jag kan, vi spelar ju in en video. Men jag behöver inga änglafjädrar, för att veta att änglar rör sig kring de troende. Det står i Bibeln. En fjäder eller en hel hög av dem skulle inte göra detta mer verkligt för mig, att de finns bland de troende, för jag vet att det är så, för det står i Bibeln.

1. Jag älskar hur Johannes i Upp.19 när han ser ängeln framför sig, hur överväldigad han är, han faller ner för att tillbe, och jag gillar ängelns svarRes på dig, jag är bara en tjänare, precis som du, och hans uppmaning var tillbe Gud.
Det hade inget att göra med en fixering vid änglar
Till och med om vi tänker på Abrahams läger, nr änglarna kom, bara ett par vandringsmän, det fanns ingen beskrivning av vingar, eller övernaturligt, och han sa, vänner vill ni stanna och ha lite mat med oss.
Vi måste vara försiktiga med det, för änglavingar, är bara en symbol, som hittats på av män under 14-17 -hundratalet, renässans målarna m.fl.

2. Älskar du inte hur det står att en del betjänat änglar, utan att vara medvetna om det. Om han haft vingar, så tror jag att jag skulle varit medveten om det. Det skulle inte vara hemligt om de lämnade fjädrar efter sig.

1. Vi får vara försiktiga med begreppet, Gal1:8 har en bra uppmaning åt oss; Om någon, vore det och en ängel från himmelen, förkunnar evangelium i strid mot vad vi har förkunnat för er, så vare han förbannad.
Det finns två historiska saker jag vill visa på, angående denna fixering av änglar, en är Joseph Smith, som det förmodas, hade blivit besökt av ängeln Moroni, som tog med honom ut att gräva upp plattor av guld, som nu är basen för Mormons bok, och som han behövde översätta, och han försvann snart efter det (ängeln alltså).
Precis som dessa saker försvinner efter mötena, det finns inget kvar, så du kan gå in och checka guldet, juveler och så vidare.
Vi har även profeten Mohammed i den Islamiska tron,

2. Det är rätt, det var en hel del änglagrejer med honom.

1. Väldigt mycket så faktiskt. Han är i en grotta, en ängel kommer till honom, och ger honom en ny uppenbarelse, i total kontrast till vad Paulus säger i Gal 1:8

2. Du vet i början i Heb 8:6 är han försiktig med att säga, att i Jesus har vi en överlägsen medlare, för et bättre förbund.
Det får inte finnas något fokus på änglar.
Vi ska känna till änglar och vad Bibelns säger om dem, men vårt fokus får inte vara på dem, utan på Jesus Kristus själv.

1. Så om igen, om du tänker att gå ut på internet och se på dessa videor, jag gillar själv att se på videon om Moln av Ära, för det kommer från taket, nära ventilationssystemet.
Folket såg det en gång, och man kan höra dem skrika och vråla, helt exalterade. Och idén blir att du kommer tillbaka, inte för att höra Guds ord, eller be, man kommer för att få se molnet igen.

2. Och om molnet inte är där, vad säger du då; Äran har gett sig av?

1. Exakt!

2.Jag tror det är viktigt för alla att fundera på vad som skulle demonstrera för mig att Guds Ande är närvarande, och Guds Andes verk.
Jag tror att det finns många svar på den frågan.
Men jag säger detta, ett bevis på att Guds Ande är närvarande och att Guds Andes verk är där, är att Andens frukter utvecklas där, i människor.

1. Absolut!

2. Och det spelar inge roll hur många fantastiska manifestationer, det är, om inte Andens frukter manifesteras bland människorna.
Finns inte det, är det ett verkligt tecken till försiktighet.
Om Andens frukt, blir manifesterad, så är det nåt som är mer värt att fira, och fokuseras på, även än riktiga andliga manifestationer,
såna som man inte behöver ställa sig tvivlande inför.

1. Tänk på Jesu egna ord; Hur vet ni att ni är mina lärjungar, genom er kärlek för varandra, vilket är en av Andens frukter.
Jag vill varna folk att Jesus sa med sina egna ord i;
Matt 16:4 Ett ont och trolöst släkte är detta. Det åstundar ett tecken, men inget annat tecken ska ges det än Jonas tecken.
Läser du vidare, så handlar det om Jonas tre dagar tre nätter i fiskens buk, och Jesus tre dagar och tre nätter i jordens innandöme, och uppståndelsen från det döda.
Hans död och uppståndelse är det bästa bevis du kan få, att han har dött för vår skull och övervunnit döden







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar