söndag 16 april 2017

Jonathan Welton


JONATHAN WELTON

ca 10 in Jesus sa det är fullbordat, när han dog på korset, men det var inte fullbordat ännu, för han hade inte uppstått och blivit uppryckt till himlen. Vi ska vara tacksamma att hans fullbordade arbete inte slutade vid hans död, för då skulle vi saknat stora delar, i vårat "så kallade fullbordade verk"

ca 13 in, han behövde bl.a. ner till helvetet för att hämta nycklarna dit.

ca 17 in Vi lever här i 2000 år osäkra på vad vi ska göra, men medvetande om att något ont ska hända i framtiden.

ca 18.30 När vi läser Bibeln behöver vi läsa med, läsar relevans, / betydelse, vikt, värde, mening et.c.) det betyder att när detta skrevs, var det meningsfullt och hade värde för de som läste det.
Vilket värde hade uppenbarelseboken, om den var skriven för en framtida generation? Lägg ifrån dig den, om 2000 år kommer någon annan att ta reda på vad den betyder, det ordnar sig. Det kränker totalt hela läsar relevansen.

ca 20 in på flera ställen i uppenbarelseboken står det att det ska snart ske, och studerar man Bibeln så tycker man det är konstigt.

ca 59.20 in Jag trodde hela Bibeln gällde mig kunde tillämpas på mig? Du är galen om du tror hela Bibeln gäller dig. Allting kan vara av värde för dig, men allting är inte tillämpbart för dig.
ca 1tim in Jesus var en Guds profet , och han var verkligen rätt på i sina profetior, till och med 40 år innan det inträffade.

ca 1.25 in
2 Petr 3:1-16, 7 Men de himlar och den jord som nu finns, har i kraft av samma ord blivit sparade åt eld, och de förvaras nu till domens dag, då de ogudaktiga människorna ska förgås.
10 Men Herrens dag ska komma som en tjuv, och då ska himlarna med dånande hast förgås och himlakropparna ( här används ordet element i engelskan) upplösas av hetta och jorden och de verk som är därpå, brännas upp.
Alltså han skriver i detta brev att han (Petrus) och Paulus har samma åsikt, även om Paulus kan vara svår att förstå ibland. Var talar Paulus om eld och förstörelse ordet element jo i grekiskan är samma ord som Paulus använder när han säger gå inte tillbaka till elementen i världen, omskärelse, lagen, sabbat och festdagar, gå inte tillbaka till elementen.




Det är viktigt att vi förstår vad som hände under första århundradet. Agora var en allmän marknad, en sorts bondemarknad om man vill, är man kunde köpa, sälja, eller byta sig till vad man behövde.

De hade ens sorts tillträde vid främre dörren, där en stor Ceasar staty stod, Ceasar, Nero, och de fick inte gå in om de inte tillbad statyn först.
Vilket utgjorde stort problem för de första kristna,; Hur ska jag få mat? Ska jag gå till Agora, tillbe Nero och få handla mat?
Sälja ut sig lite, eller inte få mat. Så de första kristna blir väldigt avskurna.

Nero är en av de mest ondskefulla individerna, han får sin mor dödad, han sparkar sin gravida hustru till döds,sätter eld på Rom, så en tredjedel brinner upp, och skyller det på de kristna, och släpper lös en 3, 6 år 42 månader lång förföljelse mot de kristna, och vid 31 års ålder dödar han sig själv.

De kallade honom tyrann, m.f. vilddjuret var det vanligaste.
Så Nero, vilddjuret, hade denna staty som de behövde tillbe för att få gå in på marknadsplatsen. de var tvungna att offra ett litet djur till statyn, sedan fick de lite aska från altaret, smetat på handen eller i pannan, och de kunde gå in och köpa och sälja.
de behövde inte vänta 2000 år för att detta skulle inträffa.

Från Demystifying the Mark of the beast.




Vi måste förstå var övergångarna tar plats, att när kungen kommer, tar han med sig den konungsliga domänen, konungariket.

I Matt 13 säger Jesus, det startar som ett frö som växer upp till en buske, som sedan växer till ett träd. Du förstår senapsfrö växer inte upp till träd, de blir buskar.
Från frö-buske-träd-stort träd, så att fåglar kan bygga bo där.
Detta är ett vilt kungarike, detta är klotet som krossar fötterna på statyn, och sedan fyller hela jorden.

Många har varit så pessimistiska, och tyckt, vi är så förorenade, när det i verkligheten är så att vi vuxit i 2000 år, vi är inte perfekta, vi är inte där än
Men var tredje av jordens befolkning, säger att Jesus är Herre. Dessa böjer sig för Jesus, erkänner honom som Guds son, de säger, att han dog för våra synder och uppstått. Vi kanske är osams om alla andra doktriner.

Så ofta hör vi folk som säger, jag är kvarlevan, betydande att de är den goda delen av kroppen, jag är bruden, jag är den sanna kroppen, jag är kvarlevan.
Om vi böjer oss och säger Jesus är Herre så gör det oss automatiskt till familjemedlem i samma familj.
Ordet säger vi går från härlighet till härlighet, vi slutar aldrig eller går tillbaka.
Det betyder att vi har mer härlighet, än någon generation före oss.

Från the King has come Dan 9




Hur stämmer detta in på; den port är trång, den väg är smal, och få är de som finner den?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar