tisdag 18 april 2017

Frimurare och Pastor; vad bör göras?


Pastor och frimurare; Vad ska pastorn göra?
av Harmon R. Taylor
(International Director H R T Ministries, Box 12, Newtonville NY 12128)



Jag skriver denna artikel som en pastor och en före detta frimurare. Jag fungerade som huvudet för ”welcome lodge i Amsterdam”, New York på 1980-talet och som stor kaplan av ”Grand lodge av fria och accepterade frimurare” i staten New York från 1983. Då en kristen broders vittnesmål fick mig att fly och studera frimurarnas rötter. Ju mer jag har studerat detta, sedan 25 november 1984, när jag avsade mig frimurarorden, desto mer generad har jag känt mig över att jag över huvud taget varit en medlem, mycket mer så över att jag var en andlig huvudansvarig för 150 00 Frimurare i New York State.


Pastorer måste ta hänsyn till förhållandet mellan deras kyrka, deras departement och deras flock i förhållande till frimureriet. Frimurare finn i predikstolar, och i andra ledande positioner i kyrkan och i bänkarna. I vart fall är de antingen grovt lurade, som jag var elva år, eller så är de inte riktigt kristna.


Charles G. Finney, den största av 1800-tqalets evangelister, lämnade frimureriet när han erkände Kristus som Frälsare och Herre i sitt liv. Han skrev en bok om ämnet frimureriet. Den har nytryckts av Crown Publication , Burlington, Ontario, Kanada under titeln, ”Antikrist av frimurarnas samhälle”. På sidan 139 skriver han korrekt: "Gud håller kyrkan och varje gren av den, ansvarig för sina yttranden och handlingar i enlighet med det bästa ljuset, som enligt Hans försyn är erbjuds dem.


Medans frimureriet var hemligt, hade kyrkan inget ljus, och inget ansvar angående det. Alltså krävde inte Gud att kyrka skulle avslöja och vittna mot det, så länge det var hemligt. Men nu är frimureriet avslöjat. Det är inte längre en hemlighet, från de som vill bli informerade.


Sedan dessa uppenbarelser och ritualer har kommit fram i ljuset, och både kyrkan och världen kan veta vad frimureri verkligen är, så kräver Gud och världen har rätt att förvänta sig, att kyrkan ska agera som sig bör, och bära ett sant vittnesbörd angående denna institution. Hon kan nu inte oskuldsfullt hålla sig tyst. Ljuset har kommit. Trohet till gud, och människors själar, kräver att kyrkan, som är världens ljus, talar ut, och borde ta till såna åtgärder som helt enkelt kommer avslöja hennes utsikt eller kompatibilitet eller oförenlighet mellan frimureriet och den kristna religionen.


Hur kan vi misslyckas med att uttala frimureri som en anti-kristen institution? Dess moral är okristen, dess edsvurna -bindande tjänst är okristlig. Frimurare eder får sina medlemmar att begå de mest olagliga och okristliga handlingarna, befria varandra från svårigheter, oavsett om det är rätt eller fel, frimureriet gynnas i politiska handlingar och affärstransaktioner, de svär att hämnas, att förfölja till döds de som bryter mot frimurarnas skyldigheter, deras eder är profana, de använder Guds namn i onödan, straffen för att inte följa dessa löften är barbariska och vilda, deras lära är profan och falsk, dess utformning är partiell och självisk, det är en enorm lögn.


Det är varje lokal grens skyldighet av Kristi kyrka att undersöka detta ämne, och ge sitt utlåtande om denna institution, i enlighet med det bästa ljus de kan få, Bibeln. Gud tillåter inte individer eller kyrkor, eller pastorer, att undanhålla åtgärder eller att underlåta att uttrycka sin åsikt, till andra kyrkor är lika upplysta som de själva.


"Om kyrkor som är kända för att ha undersökt ämnet undanhåller sina vittnesmål, om de fortsätter att få efterhängsna och intelligenta frimurarna; om de lämnar åt allmänheten att dra slutsatsen att de ser ingenting i frimureriet som är oförenligt med ett förtjänstfullt yrke av den kristna religionen, kommer det att rättvist härledas av andra grenar av kyrkan och av världen, att det inte finns någonting i det som är så illa, så farligt och okristligt att det kräver sin granskning, handling och vittnesbörd.


Det finns ett nästan universellt medhåll att de som fortfarande är ihållande frimurare, och som fortsätter samarbeta med dem, borde inte få tillhöra kristna kyrkor/församlingar.


Vad kan pastorn göra?
Vad ska vi som pastorer säga till våra flockar som innehåller kanske ett stort antal bekännande kristna som är frimurare? Återigen ser vi Broder Finney: "Låt dem (Frimurarna ) inte ha något mer att göra med dem. Låt kristna män arbete med dem, vädja till dem, och sträva efter att få dem att se att deras uppgift är att överge frimureriet.


Till dessa ord av broder Finnney kan jag ge ett Amen! Vad kan pastorer göra? De kan ta emot den här artikeln i sina händer, kanske från ett av sina får, och i bön överväga det. De kan studera detta på sitt bibliotek. Albert Pike, Albert Mackey 33:e graden, Henry Wilson 33:e graden och Arthur Edward Waite, är alla erkända och igenkända auktoriteter av ”de statliga storlogerna”. De kan kontakta mig eller denna tjänst för ytterligare information. De kan läsa en utmärkt predikan av Dr Alva J. McClain ”Frimureriet och kristendomen”, som är grundare och första president av Grace Teologiska Seminarie.


Du kan hitta en utmärkt resurs i en sex-delar serie om Frimureriet, som sändes över hela landet i april och maj 1986. Serien heter ”Frimurar logen = the masonic lodge; bakom stängda dörrar” Den är tillgänglig via ”the John Ankerberg Show, box 8977 Chattanoga, TN 37411 på ljud eller vhs kassetter, samt i skriven form”


Det enda som en pastor inte kan göra, är ingenting !
En pastor är ansvarig inför Gud allsmäktig för Kristi får i sin hjord. Jag skulle aldrig engagera mig i frimureriet, även om en pastor hade predikat den fattigaste av predikningar mot frimureriet i min ungdom. Om han ens hade viskat i mitt öra! Jag tillbringade elva år i frimureriet. Jag försvarade det inför min familj, min kyrka, mina kollegor. Gud förlåt mig!


Tack gode Gud att inte mina tonåringar följde i mina fotspår. En gick och utbildade sig själv om frimureriet, och båda bad, en i 2 år och en i 4 år, att jag skulle bli fri från frimureriets styggelse. Dagen kom när en kristen broder och tidigare frimurare, hade modet att riskera vår vänskap. Han öppnade sin frimurarnas bibel och delade det ljus som han hade funnit i Jesus, världens ljus. Ljuset visade att frimureriets ljus var mörker och bedrägeri. Varje vers han delade förde fram frimureriets skräp som "frälsning genom gärningar" från garderoben i mitt liv. Med vardags-rummet belamrat med frimureriets falska läror, så har jag avstått det från denna dag! Jag kommer aldrig att glömma glädjen i mina barns röster, när jag sa det till dem i telefonen! Jag kommer aldrig att glömma tårarna på min mors kinder när hon utropade: "Ytterligare ett svar på bön! En till innan jag dör! Ja, och den glädjande kramen från min trogna hustru!


Vi måste avsäga oss det
Under året efter jag avsagt mig frimureriet, satt jag personligen med varje frimurare i min församling och delade mitt vittnesbörd. De flesta försvarade sitt broderskap. Några började även en kampanj mot sin pastor. Så var det! "Större är han som är i mig än den som är i världen!" Några lämnade sina maktpositioner i kyrkan utan att någonsin blivit ombedda därtill. Den 13 oktober, 1985 gav jag en predikan med titeln "Blanda olja med vatten -. Kristendom & frimureriet" Det ljuset avslöjade mörkrets murverk och de som vägrat avsäga sig frimureriet som fortfarande var i maktpositioner flydde i skam. I deras ställe sände Gud nya människor bokstavligen från hela landet för att plocka upp resterna. Ekonomi som hotades av dessa frimurarnas familjer ökade istället med 40%! Pantsättning enheter ökade med 25%! Pastor stå upp för Gud och han kommer att välsigna!


Jag tackar Gud för Bibeltroende pastorer. Om du är en, så vet att i kärlek säger jag till dig, ” pastor predika Guds ord med mig! Ja det kommer bli mothugg. I världen kommer ni bli förföljda sa Jesus, men var vid gott mod, för jag har övervunnit världen.”


Predika modigt som vi är instruerade i Apg 18:9, Kol 1.28, 2 Tim 4:2.5, Heb 2:11. Vet att det kommer bli belöning för varje förföljese som du möter, som det står i Jak 1:3,12.


Pastor, vet du att frimureriet inte kommer att tillåta Jesus namn att användas i någon regelbunden och väl styrd Loge? Vet du att när de använder ett ord som det i Pet. 2: 5 eller 2 Thes. 3: 6, så tar de bort frasen som innehåller namnet på vår välsignade och enda Frälsare, Jesus Kristus? Det är inte bara ett förbiseende , som referens till det står (* lätta, men nödvändiga ändringar har gjorts). Skulle du kalla radera Jesus Kristus en "liten" eller "nödvändig" ändring? Nej! Ingen kristen bör göra det! 1 Joh 2: 22-23 säger: "Vem är en lögnare utom den som förnekar att Jesus är Kristus, han är Antikrist som förnekar Fadern och Sonen. Den som förnekar Sonen har inte heller Fadern, han som erkänner Sonen, har också Fadern." Läs också 1 Joh 4: 2 i förhållande till samma tänkande.


Pastor Hosea 4:6 säger; ”Mitt folk går under i brist på undervisning. För att du förkastat kunskap, så ska också jag förkasta dig, så du upphör att vara min präst, Och som du har lförgätit din Guds lag, så ska jag också förgäta dig.


Låt ingen gå under
Som pastorer måste vi vara överens om att vi inte vill se någon förgås. I synnerhet inte lammen i vår egen flock! Arbeta med mig. Som jag delar med mig, har 433 män avsagt sig frimureriet och lever mer produktiva kristna liv. De upptäckte att "vänskap" av Logen baserades på en frimurarnas band och inte på äkta vänskap. I varje fall fann de att kristna kommit fram, som hade hållit tillbaka sin gemenskap ifrån dem, för de inte vetat hur man ska ta itu med sin kristna broder i hans felaktigheter. Utan undantag har de erkänt att deras nuvarande vänner är mer äkta och mer givande för deras liv än vad de trodde att de hade i broderskapet.


Om du har medlemmar i frimureriet i Kristi kyrkas gemenskap, då behöver du som pastor, utbilda dig och konfrontera dem i kärlek. Jag frigjordes från min kärlek till frimureriet och lämnade med en orubblig kärlek till frimurare. Jag ber dagligen för deras frigivning från kulten av frimureriet. Med bön, förberedelser, och delande, kommer de att komma ut ur antingen frimureriet eller kyrkan.


Dwight L. Moody talar ut
Dwight L. Moody sade: "Jag kan inte se hur någon kristen, inte minst hur en kristen tjänare/förkunnare, kan gå in i dessa hemliga loger med otrogna De säger att de kan få mer gott inflytande. Men jag säger att de kan få mer bra inflytande genom att hålla sig borta från dem, och tillrättavisning deras onda gärningar. Abraham hade mer inflytande för det goda i Sodom än Lot hade."


För detta blev D. L. Moody utmanad: "Om du pratar detta sätt kommer du kör alla medlemmar i hemliga sällskap från dina möten och ut ur våra kyrkor."


Till detta förkunnade den djärva pastorn: "Men vad händer om jag gjorde det? Bättre män kommer ta deras platser. Ge dem sanningen ändå, och om de skulle hellre lämna sina kyrkor än sina loger, desto snabbare försvinner de ut ur kyrkorna, desto bättre . Jag har hellre tio medlemmar som är separerade från världen än tusen sådana medlemmar, som inte är. Bättre en för Gud än tusen utan honom."


Vad ska en pastor göra angående frimureriet?
- Be om vägledning och riktning. - Studera frimureriet tillsammans med din Bibel. - Skriv ner dina tankar. - Dela dem med frimurare när du är säker nog att inte luras av deras okunniga eller felinformerade berättelser. - Förkunna från predikstolen farorna med dubbla vandringar, kristen och frimurare. Låt din flock veta om igen, att de inte kan tjäna två herrar, inte heller kan de ha någon annan Gud inför sig. (Frimurare tillåter vilken som helst och alla gudar vid altaret.)


Om du är en pastor, tack för att du lyssnade och må Gud välsigna dig när du tjänar honom och din hjord för Guds ära. Om du är en lekman, behöver din pastor ditt stöd och din hjälp. Be för din pastor; sedan dela den här artikeln. Fortsätt att be med förväntan för din pastor och vara redo att hjälpa din pastor genom att förkunna sanningen och sätta fria de förtryckta.


https://www.biblebelievers.org.au/mason2.htm












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar