söndag 16 april 2017

IHOP`s demoniska tillbedjan

IHOP´s demoniska tillbedjan.


Jag skulle vilja ta tid att undersöka den musik som IHOP internationella bönehuset använder för att sätta stämningen i sin förmodade lovsångstjänst. Jag kommer att titta in på en specifik sång på en tvådelad video från youtube, som heter hjärtslag, och framförs av Misty Edwards, IHOP´s lovsångsledare. Jag vill börja med att peka på att musiken kan användas och har använts för att sätta stämningen i gudstjänsten. De första två videorna har ca 6 år på nacken, nummer 3 endast 3 år.

Att sätta stämningen är det som förbereder oss för hur vi kommer ta emot budskapet som kommer predikas. Musik kan användas för att lyfta upp Kristus eller för att lyfta upp motsatsen, djävulen. Som du kommer se i den här videon är musiken som framfördes på denna gudstjänst inom IHOP konstruerad för att få människor mottagligt andligt/själsligt tillstånd genom att använda mantra.

Jag är fullt förvissad om att att det inte finns bevis i den här videon som understödjer ett upplyftande av Kristus i denna lovsång. Istället tror jag att detta faller inom det andra lägret, att upplyfta djävulen. Se till att du noterar terminologin som används i dessa lovsångs uppdelningar. Du kommer hitta det gemensamma urvalet av ord som används i den Nya Apostoliska rörelsen NAR.

Snälla notera i öppningen av del 1 i videon, den nästan hypnotiskt övergående tillståndet av musiken och dess repetativa rytmen tillsammans med det konstanta upprepandet av ord ”lyssna till rytmen, rytmen av himlen.” Denna typ av repetering och mässande av samma text om och om igen kallas för kanalisering och används ofta för att kuva/betvinga medvetandet hos personen som lyssnar. På många sätt är denna typ av repetition och kanaliserande det som används i kontemplativ bön, förutom att detta görs i en mer medryckande musikalisk form.

Stimuleringen eller överstimuleringen av takten i musiken och det konstanta ordens mantra, mattar av sinnena och lämnar personen som lyssnar med ett förändrat samvetes tillstånd, så den kan utsättas för påverkan av det som budskap som kommer läggas ut, under sången eller efter den.
Se till att ta en titt på folkmassan av unga vuxna, ungefär 1:40 in, kan du se hur dessa människor blir undermedvetet undertryckta av musiken och får sina sinnen avtrubbade av detta konstanta repeterande av mantrat ”lyssna till rytmen, rytmen i musiken”

Ungefär 2.35 in, när ledsångaren Misty Edwards börjar sjunga, ”vi vill höra ditt hjärtslag”. Här ser vi hur de lägger till andra instrument som gitarr, och trummor och den upp-schåsade basens repetitionen som läggs till på detta hypnotiska mässande. Ingenstans ännu, i denna sång belyser texten Kristus, eller ens omnämnd, istället är det totalt fokus på en sak, ”att höra hjärtslaget”. Lägg också märke till här, om du tittar på folkskaran, så kan du se hur de är fullständigt under en omedvetet hypnotiskt kråmande tillstånd, i takt till musiken. Om denna sång inte varit ”en så kallad” lovsångs sång, så skulle den kunna klassas som en ganska hyfsad sekulariserad rocksång. Anledningen till att jag säger att detta skulle vara en hyfsad sekulariserad rocksång är på grund av den hypnotiska takten, och det sublima budskapet.

Ca 3.20 in, introduceras vi för denna sångs huvud-rad i kören, som består av ett annat mantra, om igen inte fokuserat på Gud, utan människan, med orden ”om du verkligen är så avundsjuk/svartsjuk över oss”. Här får vi veta att vad Gud verkligen vill ha är att ”älska oss”. Ja, detta påstående är ju halvsant, sättet som orden faller i denna sång ger ett subjektivt och löst tolkande av texten, som inte är baserat på skriften. Sångaren har här tagit det komplexa subjektet Guds vilja för människan, oavsett om det är Hans påstådda vilja eller Hans toleranta vilja, och förringar betydelsen ner till ett trivialt koncept. ”Gud är bara en kärlekens Gud”, inte en rättfärdig Gud.

Vid 5.53 in introducerar Misty Edwards oss för ett påstått dröm möte med Gud. Hon säger att ”hon såg Herren” här kan vi direkt se något som är i motsats till vad skrifterna säger i Joh 6:46, där det står skrivet ”Ingen man har sett Fadern, utom den som är från Fadern. Nu borde röda flaggor och varningsklockor börja ljuda för alla de som är församlade, att denna musik är långt ifrån den rätta vägen, eller utanför reservatet som de säger i USA. Istället äter folket upp detta falska och förs ännu längre in i avtrubbning, in i ett flyktigt hypnotiskt tillstånd, genom den fortsatta programmeringen av musiken taktfasta läte.
Vi får oss sagt att ”Han sprang till takten och hade eld i sina ögon” Så Gud sprang till takten som de spelar nu? Jag tror inte det var Gud, åtminstone inte Bibelns Gud. Även om, ja, det kanske fanns eld i hans ögon, så är jag skarpt tveksam till att det var Gud, snarare då en demon.

När vi når 6.20 in, proklamerar sångaren ”hon var så förvirrad”. Ja, du är inte den enda att döma från folket i skaran skulle jag tro att de också är förvirrade ihop med alla andra som tittar på denna video. Jag är också förvirrad, över hur någon kan kalla detta kristen lovsångsmusik. Om igen får vi höra, repeterat, hur hon har sett Herren i en dröm. Var finns det i skriften? Om igen Joh 6:46

På slutet av del 1 i denna video, kan vi se hur åhörarna, är i ett totalt flyktigt tillstånd, öppna för hypnotisk suggestion och vilket budskap som än predikas i denna sång.

Från ca 7 minuters markeringen och framåt får vi av Misty Edwards höra om hennes bibliska dröm, och det obibliska att detta har ”Gud” berättat för henne. Kom ihåg att du hittar inget av detta i Bibeln. Allt detta är subjektiv känsla och översättningar eller på annat sätt känt inom IHOP rörelsen och andra karismatiska samfund som en extra-biblisk uppenbarelse. Detta är subjektivt på högsta nivå, och öppnar helt upp för ens egna feltolkning, som i dessa grupper hålls upp till samma nivå som Guds ord, om inte högre.



I 2:a halvan av denna tvådelade video, inom de första 25 sekunderna, blir vi introducerade till Mike Bickle som ger ett profetiskt ord. Det finns ett problem med detta profetiska ord, som Mike Bickle ger. Lyssna noggrant till vad han säger, i sina påståenden. Åhörarna är vid denna punkt så avtrubbade i sitt hypnotisk känslobaserade tillstånd, att de är väldigt öppna till att tro på vad Mike Bickle säger. Kom ihåg att åhörarna har haft nästan 11 minuter av hypnotisk sinnesbedövande, känsloförsoffande musik, deras sinnen är väldigt öppna till de suggestiva och så kallade profetiska orden från Mike Bickle. Låt oss jämföra Mike Bickle´s profetiska budskap med Bibeln. Bibeln säger att när människor har ett profetiskt ord, att det ordet måste kunna ”bekräftas av/ backas upp av” skriften. Det som Mike Bickle säger kan inte bekräftas med skriften, istället är det ett alltigenom subjektivt känslobaserat budskap, som med biblisk standard inte är profetiskt alls.

Gud reser upp sångare och musiker över alla nationer. Precis som jag (Jag ska nog vara Gud underförstått) reste upp min tjänare David i gamla dagar. Och min ande ska komma över dem, även i eras ungdom. Jag ska ge dem sångerna från mitt hjärta, jag ska låta dem få höra sångerna i himlen. För jag ska släppa fri mitt hjärtas sång genom dem.
Och jag ska skifta saker i anden och jag säger till er sångare och musiker att ni ska lyssna för jag ska ge er mina sånger och ni måste sjunga Zion, sjunga. Ni ska inte dra er tillbaka, ni måste sjunga. Sjung Zion sjung, för ni är de som jag ska förlösa min kraft igenom. Detta är ca 1 minut

En sak att notera är att dels så nämns inte Guds namn, dels så är det inte som profetiorna i bibeln, där det alltid börjar med Så säger Herren eller så säger Herren Sebaot eller liknande.
Min fråga här blir; i vilken Gud förkunnas det? Jag ser inga bevis på att han förkunnar någonting i den Guds namn som finns i Bibeln. Han förkunnar någonting, men det är inte bibliskt, inte heller är det Gudomligt. Istället, skulle jag även drista mig att gå så långt som att säga att det är demoniskt.

IHOP och många andra karismatiska rörelser är väldigt stora förespråkare när det gäller att använda sig av dramatisk musik och underhållning, för att sätta scenen för lovsång, för att få människor in i ett känslotillstånd för att kunna ta emot deras budskap. Det vi ser här är en klassisk teknik, frammanad av Mike Bickle för att få alla uppskruvade och kunna ”känn av Guds ande”. Så att han kan komma undan med att frambära ett budskap som ser profetiskt ut, för skaran av folk. Medans det i verkligheten, inte är något annat än en list för att förvilla sinnet.

Redan strax efter 1 minut markeringen börjar Misty Edwards gnola i bakgrunden. Runt 2 minuter in säger Mike Bickle till henne att sjunga sin dröm igen. Det är nästan som om hon är i en hypnotisk trance. Resten av videon är ganska mycket en repetition av hennes påstådda dröm och ett konstant repetering av öppningsfrasen av sången. Notera att när du närmar dig slutet av videon, så ser och hör du dem tillägna sina lovprisningar till Jesus. Jag vet inte vilken ”jesus” de tillägnar sina böner och lovsång, men jag tror inte, av det jag sett och hört, här i denna video, att det är Bibelns Jesus.

Slutligen, j det jag finner här som är så sorgligt är; utöver denna totala brist på musikalisk talang, att så många unga människor blir bedragna av denna typ av meningslösa smörja, som får passera för att; ”Ära Gud i lovsångsmusik”. Denna sorts känslobaserad religion håller sorgligt nog på att ta över, inte bara obibliska organisationer som IHOP, men du hittar det i många moderna nutida lovsånger, som sjungs i kyrkorna på söndagarna. Det finns många problem inom IHOP organisationen som falsk undervisning, och nu deras falska hypnotiska och demoniska tillbedjans gudstjänster. Genom denna video kan vi se det helt klart, de tillber inte Bibelns Jesus, istället berömmer de sig av en tillbedjan av demonisk natur.



Misty Edwards - Folk gör er redo, ”Jag kan höra rytmen av Lejonet från Juda stam” suggestiv musik och så bilder som för mig, för tankarna åt New Age, olika bilder, med strålar som rör sig, och texter som kommer upp samtidigt som hon säger dem. Efter ett tag förvandlas bilderna från vackra till helt svarta där orden poppar upp.
Gör er redo, Han kommer, Han lever, Jesus från Nasaret, Davids son, Det Slaktade Lammet, Han föddes för att vara en Kung, Han Lever, Judarnas Lamm Han lever, Förbered vägen, folk gör er redo. Han lever säkert är han inte en man som skulle ljuga, Han sa Han skulle komma igen, Han kommer komma igen. Över en minut av detta. Några bilder föreställande Jesus kommer upp, men monotont prat fortsätter, sed dyker dessa flashande svarta bilder med text upp igen.

Eter ca 3.25 dyker ny bild av ett Lejon upp och nu börjar det sjungas relativt entonigt.”Jag kan höra rytmen av Lejonet från Juda stam” upprepas många gånger, vilket följs av ”Han gör något nytt, så jag sjunger en ny sång” även det repeteras ex antal gånger, innan det följs av annat. Jag får ärligt talat rysningar av denna video, men inte av välbehag. Detta följs av mer eller mindre repetition av det tidigare.



Försöker se på lte nyare också, men jag får erkänna att orken tar slut. Denna är inlagd för ca 7 månader sedan. Det är nya ord, men samma suggestiv musik i bakgrunden. Låter en aning mer som lovsång, även om jag inte känner det som lovsång.

Ca 4 minuter in börjas det. Vi säger till bergen o stora berg vem är du berg av motstånd, berg av rädsla, berg av finanser, berg av relationer som gått fel, etc. det berg som står framför os, vi skriker nåd, nåd, nåd, se på berget och skrik, nåd, nåd, nåd, nåd, nåd. Vi säger till berget du ska förflyttas, nåd, nåd, nåd, nåd, till otro, rädsla, skam, nåd, nåd nåd. Som om ordet nåd har någon kraft i sig! Efter ca 3 ½ minut av detta så kommer man tillbaka til sången man sjöng i början.
Vi har interssesion här i kväll.
Intersession = en kort period mellan universitetsvillkor, som ibland används av studenter att delta i projekt utanför det normala akademiska programmet.
Varför använder man detta ordet, m det är något som sker utanför det normala programmet? Misstänker att det normala programmet då torde vara Bibeln, Guds ord, som menas att man går utanför, vilket man ju faktiskt också gör. Hur kommer det sig att folk inte ser igenom detta?



Även i denna så anser jag musiken tar överhanden, blir svårt att fokusera på orden. Jag sitter och inser hur gammal jag blivit, för när jag var ung så skulle jag förmodligen precis som dessa kunnat tillhöra gänget som står där och gungar i takt till musiken och sjunger med, utan att bry mig så mycket om huruvida det är teologiskt korrekt eller inte.
Ok, det är inte bara några enstaka ord, men i 5 ½ minut är det en upprepning av samma fraser om och om igen. Det slutar med applåder, som på vilken konsert som helst.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar