tisdag 7 maj 2024

Psaltaren 46:10 Var stilla, och meditera/meditation

Av Marcia Montenegro översatt och inlagt med tillstånd

Betyder ”vara stilla” att meditera eller utöva kontemplativ bön?

Många citerar den första delen av Ps. 46:10 (11 i svenska bibeln), "Var stilla och vet att jag är Gud," för att stödja en form av meditation som involverar tekniker för att "tysta" sinnet eller gå bortom sinnet. Är det detta som den här versen talar om?

"Bli stilla och besinna att jag är Gud, upphöjd bland hednafolken, upphöjd på jorden. Ps 46:11"

Som alltid måste man titta på hela stycket och se sammanhanget i uttalandet, särskilt eftersom Bibeln inte skrevs i verser; kapitel och verser tillkom århundraden senare. I en översättning är frasen inte "Var stilla" utan "Sluta sträva." ”The New American Standard Version = Nya amerikanska standardversionen” har: "Sluta sträva och vet att jag är Gud; Jag skall vara upphöjd bland folken, jag skall vara upphöjd på jorden." ”Young's Literal = Youngs bokstavliga” återger det: "Avstå och vet att jag är Gud, jag är upphöjd bland nationer, jag är upphöjd på jorden."

Sammanhanget är en tillrättavisning om att underkasta sig Gud mitt bland nationer som krigar mot Gud. 1599 års ”Geneva Study Bibles = Genéves studiebibel” kommentarer till vers 10 säger att Gud varnar dem "som förföljer kyrkan för att upphöra med sin grymhet: för de kommer också att känna att Gud är för stark för dem mot vilka de kämpar." Detta beror på att de två föregående verserna säger:

"Kom och skåda Herrens verk! Gärningar som väcker häpnad gör han på jorden. Han stillar strider över hela jorden, bågen bryter han sönder och bräcker spjutet, vagnarna bränner han upp i eld. Ps 46:9-10

Detta talar tydligt om Guds kraft och makt till de hedniska nationerna som har ignorerat honom.

En annan kommentar återger den bokstavliga innebörden av vers 11 som: "Gå bort för att motsätta mig och förarga mitt folk. Jag är över allt för deras säkerhet." Detta är en varning från Gud till Hans fiender (Robert Jamieson, A. R. Fausset och David Brown, ”Commentary Critical and Explanatory on the Whole Bible = Kritiska och förklarande kommentarer om hela bibeln” (1871).

Matthew Henrys ord i vers 11 är att det betyder "Låt hans fiender vara stilla och inte hota mer, men vet till deras förskräckelse att han är Gud, oändligt mycket över dem, och det kommer säkerligen att bli för svårt för dem; låt dem inte rasa mer, för allt är förgäves."

Charles H. Spurgeons anmärkningar på vers 11 är "Håll era händer, ni fiender! Sätt er ner och vänta med tålamod, ni troende! Erkänn att Jawhe är Gud, ni som känner hans vredes skräck! Tillbe honom, och bara honom, ni som tar del i skyddet av hans nåd” (från Davids skattkammare).

De tidigare verserna i kapitel 46 säger till dem som litar på Herren att inte frukta:

Därför skall vi inte frukta, om än jorden skakar och bergen störtar ner i havsdjupet, om än havets vågor brusar och svallar, så att bergen bävar vid dess uppror. Ps 46:3-4"

Varför inte rädas? För Gud är där och han är mäktig. Därför, fortsätter avsnittet att säga, de som kämpar mot Gud bör upphöra och inse hans makt, och att han kommer att bli upphöjd över allt. Vers 11 är en varning till dem som krigar mot Gud; det är en tillrättavisning.

Från avsnittets sammanhang, utan att ens konsultera kommentarer, kan man tydligt se att vers 11 inte har något med meditation att göra, utan snarare är en tillrättavisning till dem som "strävar" emot Gud. De ska sluta sträva och inse hans makt, och att deras ansträngningar är meningslösa mot Gud.

Den här versen handlar inte om att bli absolut stilla för att "lyssna" på Gud. Det finns inget bibliskt stöd i denna vers eller någon annan för att öva vissa andningstekniker, för att upprepa en fras om och om igen, för att låta sinnet bli tomt, eller för att gå bortom tänkandet för att uppleva en "sammansmältning" med Gud, som lärs ut i andliga tekniker anpassade från buddhismen för kristna, eller som lärs ut i mystiska läror som vanligtvis betecknas som kontemplativ eller centrerad bön.

Däremot lär Guds ord oss att tänka och använda vårt sinne. Rationellt tänkande och förnuft kommer från Guds natur. Vi kan naturligtvis vara stilla eller tysta för att begrunda Gud och hans fullkomliga kärlek, rättvisa och barmhärtighet. Vi kan vara stilla och uppskatta hans styrka. Men vi behöver inte bedöva våra hjärnor eller skapa en mystisk upplevelse för att göra det; i själva verket kommer dessa tekniker att hindra oss från att utöva sann biblisk kontemplation.

Mycket förvirring idag kommer från olika betydelser av ordet "meditation". När vi uppmanas att meditera över Guds ord betyder det att begrunda, att djupt reflektera och att begrunda innebörden av ett avsnitt. Ordet översatt som "meditation" i flera verser i psaltaren betyder att meditera i betydelsen att reflektera över. Faktum är att ”New Living Translation = Nya levande översättningen" använder ordet "tanke" för "meditation" i flera av dessa ställen, såsom i "Ps 19:15 Låt min muns tal och mitt hjärtas tankar behaga dig, Herre, min klippa och min återlösare." Vi ska försöka förstå Guds ord med våra sinnen, inte tömma sinnet eller att kringgå sinnet för en sammanslagning med Gud.

Psaltaren 46:11, långt ifrån att stödja ett mystiskt meditativt tillstånd, säger det att åhörarna borde vara vördnadsfulla för Gud som den suveräna härskaren. Hur ironiskt är det att Guds ord i den här versen missbrukas för att stödja mystiska meditationstekniker när versen i sig är en tillrättavisning för att uppmärksamma Guds makt!

For more information, see other CANA articles, Contemplating Contemplative Prayer: Is It Really Prayer? and Out of Your Mind: Meditation and Visualization.

Short link for this article: http://tinyurl.com/2efn4wea

Categories: Bible Topics, DiscernmentContemplative, Mysticism

https://www.christiananswersnewage.com/article/meditation-and-psalm-4610





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar