fredag 31 maj 2024

Tystnadens evangelium

Av Marcia Montenegro, uppdaterat inlägg, översatt och inlagt med tillstånd

Tystnad som andlig

New Age, österländska andliga läror, den *progressiva /framväxande” rörelsen och nygnostiska kristna mystiska rörelser (d.v.s. den kontemplativa rörelsen) anser tystnad vara helig. Detta beror på övertygelser om att varje uttryck för djup sanning är bortom ord, Gud är bortom ord eller beskrivning, och det tänkande sinnet kommer i vägen för att känna till sanningen, verkligheten och/eller Gud. Visst finns det lite självmotsägelse i att man måste använda ord för att hävda det!

* progressiv = framåtsträvande, framstegsvänlig, positiv till utveckling, radikal, gradvis ökande, tillväxande, fortskridande, framåtskridande, tilltagande, gradvis stigande

Taoismen lär att Tao är bortom ord och beskrivning, och att den som verkligen känner Tao inte kan tala om det.

Zen-buddhismen lär ut en liknande sak (zen-buddhismen är buddhism blandad med taoistiska övertygelser), och säger att ord är för begränsade. För att känna till verkligheten krävs "sittande" (zenmeditation), vilket leder till ett uppvaknande eller insikt om verklighetens sanna natur (den yttersta frågan är inte vad som är rätt och fel, utan vad som är verkligt).

Därför ska man att "träda in i tystnaden" (vanligtvis via meditationstekniker) genom att gå bortom tankarna, och i de mystiska traditionerna, genom att gå inåt. Tystnad i denna mening är inte att vara tyst eller att avstå från att prata, utan är resultatet av att gå in i ett djupt meditativt tillstånd där ord och tankar är irrelevanta och överträffade, ett tillstånd av att inte tänka.

Att vara tyst för att tänka och begrunda, vilket är sann kontemplation, är inte samma sak som att gå in i "tystnaden inombords"

Gud har talat

Även om det är sant att vi inte helt kan förstå Gud (detta är ett populärt men överflödigt uttalande eftersom det är uppenbart att vi skulle behöva vara Gud för att helt förstå Gud), har Gud gjort det möjligt för oss att lära känna honom genom den speciella uppenbarelsen av hans ord och genom Jesu Kristi inkarnation. Gud har talat ganska tydligt till oss:

För länge sedan talade Gud många gånger och på många sätt till våra förfäder genom profeterna. Men nu i dessa sista dagar har han talat till oss genom sin Son. Hebr 1:1-2

Framväxande kyrkan, nu kallad progressiv kristendom, hävdar att ingen riktigt kan veta vad sanning är eller verkligen känna Gud, och att försöka "märka" Gud är att "begränsa honom". Detta är precis vad jag brukade höra och tro på i New Age. Gud går inte emot sin natur, så även om han kan göra vadhelst han vill, kommer han inte att handla på ett sätt i motsats till hur han har uppenbarat sig själv.

Thomas Keating säger att "tystnaden är Guds första språk." Var finns bevis för detta? Faktum är att det första vi vet om Gud angående skapelsen är att han talade!

Då sade Gud: "Varde ljus"; och det blev ljus." 1 Mos 1:3

Och det vet vi från orden i Bibeln, inte från tystnaden.

Öst går västerut med sekulär mask

Jag köpte ett begagnat exemplar av ”The Relaxation Response = avslappningens svar” av Herbert Benson, M.D (kom först ut 1975) tillsammans med Bensons ”Your Maximum Mind = Ditt maximala sinne” (1987). Den första sidan jag vände mig till i ”Your Maximum Mind = Ditt maximala sinne” var ett råd (under rubriken "De vises hemligheter") om att koppla av och upprepa ett ord för att gå in i ett förändrat tillstånd. Benson forskade i ÖSTERLÄNDSK MEDITATION och MEDELTIDA MONASTISK meditation och syntetiserade dessa med psykologiska tekniker (inklusive hypnos) som ett sätt att slappna av.

Detta är österländsk och new age-meditation under nya beteckningar. Dessa metoder har paketerats som stressreducerande tekniker som lärs ut i skolor, sjukhus, fängelser och kyrkor, men presenteras som neutrala för den sekulära världen eller som genuina kristna andliga tekniker i kyrkan.

Att upprepa ett ord kommer inte bara från österländsk meditation, utan också från källor som "The Cloud of Unknowing = Molnet av ovetande" (som jag har läst), och från bysantinska munkar som sa vad som är känt som ”The Jesus Prayer = Jesusbönen” (Herre Jesus, förbarma dig över mig en syndare) om och om igen för att gå igenom utrensning, ett stadium som de tror att man måste passera på vägen till förening med Gud. Detta ledde dem till ett förändrat tillstånd, som Benson påpekar. Men att upprepa en fras om och om igen från Bibeln för att avancera andligt är inte en bön; det är en ockult formel.

Dödens tystnad kontra Livets ord

Att gå in i "tystnaden", som jag gjort i många år via österländsk meditation och göra astrologi, är att öppna sinnet för andliga influenser som inte kommer från Gud. Det förutsätter sinnet att kunna föreslå obekanta idéer. Detta sinnestillstånd är inte naturligt.

Biblisk meditation använder aktivt sinnet för att begrunda Guds ord och vem han är. Det är ingen teknik och kräver inte stillhet eller vissa kroppsställningar, och det uppmanar en inte att "gå inuti". Detta är vad de hebreiska orden översatta med "meditation" i de hebreiska skrifterna betyder.

Att läsa ett stycke i Bibeln kommer att göra mer för någon än någon mängd österländsk meditation. Guds ord är levande (Hebr 4:12) och leder till liv. Österländska och mystiska sinnestillstånd är vägar till bedrägeri och leder, för dem som inte känner Kristus, till evig död.

Ty Guds ord är levande och verksamt och skarpare än något tveeggat svärd, och genomborrande så långt som uppdelningen av själ och ande, av både leder och märg, och i stånd att bedöma hjärtats tankar och avsikter. Och det finns ingen varelse gömd för hans åsyn, utan allt är öppet och blottat för ögonen på honom som vi har att göra med. Hebr 4:12-13

Ni utforskar skrifterna för att ni tror att ni har evigt liv i dem; det är dessa som vittnar om mig, och ni vill inte komma till mig för att ni ska få liv. Joh 5:39-40

Himmel och jord kommer att förgå, men mina ord kommer inte att förgås. Matt 24:35

Mer information

Kontemplative Bön

engelska originalet; goo.gl/48ezPp

översatt; https://monalola62.blogspot.com/2024/05/kontemplativ-bon-ar-det-verkligen-bon.html

Thomas Keating föreläsning

engelska originalet; https://tinyurl.com/bdfutz8j

översatt; https://monalola62.blogspot.com/2024/05/forelasning-och-meditationspass-lett-av.html

Meditation

engelska originalet; http://tinyurl.com/3uxfu8bd

översatt; https://monalola62.blogspot.com/2024/04/ut-ur-ditt-sinne-meditation-och.html

Meditation and Psalm 46:10

engelska originalet; http://tinyurl.com/2efn4wea

översatt; https://monalola62.blogspot.com/2024/05/psaltaren-4610-var-stilla-och.html

CANA Post

Phylicia Masonheimer: Contemplative Deceptions

https://rb.gy/ssmpw7

This post at https://tinyurl.com/y5g683km.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar