tisdag 28 maj 2024

Carl Gustav Severin; Vad predikar han? - I denna ska han prata om himlen.

Jag ska försöka sätta mig in lite i vad han numera predikar. En del av det är sunt, men så kommer syran in lite här och där. Vilket gör det svårt att riktigt få grepp om honom.

I den videon jag tar ifrån så talar han om himlen. I vanlig ordning så framförs predikan i stå-upp-komedi stil, vilket är vanligt hos ”TR = trosrörelsen”.

”Billy Graham, han var en underbar broder i Herren.”

Graham var en frimurare av 33 graden. Hur förenar man detta med att vara en sann kristen?

”Graham berättade om en konduktör på ett tåg, som vilket Albert Einstein åkte på. När denna konduktör kom fram till Einstein så letade Einstein frenetiskt efter biljetten, tills konduktören sa, ni behöver inte visa biljetten. Konduktören fortsätter sin väg genom kupén, och vänder sig om för att få se Einstein en sista gång, och ser att han ligger på knä och letar på golvet. Så han går tillbaka igen och försäkrar Einstein om att han inte behöver visa biljetten, för han vet vem han är. Då svarar Einstein, jag vet också vem jag är, men jag vet inte vart jag ska gå av.”

Berättelsen berättas och följs av skrattsalvor i bästa underhållningsstil.

”Billy Graham berättade denna historia, och sa; Jag vet vem jag är och vart jag är på väg.”

Detta följs av applåder.

Utöver det så ansåg ju Graham att han alltid behövde ha med sig några från Katolska kyrkan, både på scenen och nedanför. Efter mötena, när folk blev frälst, så hänvisade han dessa nyfrälsta, till vem som helst, om det så var katoliker, pingstvänner eller andra, så vilka av dessa fick sedan del av den sanna kristendomen? Endast Gud själv vet. Var han verkligen en kristen?

En fara när vi sätter upp människor på piedestaler, för att de drar mängder med folk.

”Jag ska inte predika om himlen i första hand för pensionärer, utan för de unga. För om du som är ung sätter målet himlen för ditt liv. Jag ska till himlen, det är därför jag är här på den här jorden. Då blir man mer noggrann med sitt liv, för man vill inte missa det här. Vi vet också att bibeln talar om ett evigt helvete.¨Det finns en plats där många kommer hamna, för alla kommer inte till himlen. Men det finns en väg till himlen. Jag sa, det finns en väg till himlen, Hans namn är Jesus Kristus.

Låt oss läsa Joh 14:1-3, jag ska skynda mig, Jesus kommer snart och tiden rinner.”

Följs av skrattsalvor. Detta läser de sedan unisont.

Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig. I min Faders hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort för att bereda plats åt er? Och om jag än går och bereder plats åt er, skall jag komma tillbaka och ta er till mig, för att ni skall vara där jag är. Joh 14:1-3

”Halleluja, jag sa halleluja.”

Vilket följs av hurrarop och applåder.

”Jag ska predika helgelse, för utan helgelse får ingen se Herren.”

En bra sak, utan tvivel. Men en helgelse utan att göra upp med alla de synder som alla inom TR och ”NAR = Nya Apostoliska Reformationen” är involverade i, det fungerar inte. Och eftersom jag själv var med i TR, så vet jag att de allra flesta TR församlingar både i Sverige liksom i USA där både TR och NAR kommer ifrån, var involverade i NAR redan på 1990-talets början.

TR har ca 20 fel i sig, utöver de sju saker som olika saker tagits ifrån. Bibeln + Gnosticismen, ”New Thought = NY Tanke”, Swedenborgs kristendom, Kristen Vetenskap, Postmodernism, Relativsim och ”New Age = Ny Era”.

Är du i NAR så fanns det 2019 över 350 fel, även om vissa hade fler än ett namn , och listan är nu längre, då Gud enligt dessa kommer med nya uppenbarelser i den sista tiden. Du måste även lägga till ytterligare saker intagna i grunden, som Panteism, Panenteism, Spiritism, Spiritualism, Kabbala (judarnas mystiska gren) Ökenfädernas mystik, Kvantum Andlighet, och det finns vissa andra ismer också.

Helgelse börjar i kyrkan, med att man gör upp med sånt som är fel i den lära som man lyssnar på och predikar. Och så länge de inte gör det, så förblir detta den sekt som det är.

Ta en sån sak som tiondegivandet, som kom in genom pingströrelsen. Både pingst, TR och NAR predikar detta, vilket är en dal av den Mosaiska lagen, som består av 613 individuella lagar. Problemet med detta är att det aldrig har handlat om pengar, utan om att 11 av Israels 12 stammar ska ge Gud 10 % av olja, vin och grödor, vilket Gud sedan ger till Levi stam, för Levi stam fick ingen del i landet. De kunde alltså inte så och skörda någonting på egen hand.

Israels stammar, bygger på Jakobs söner, Jakob fick senare namnet Israel av Gud. För den som inte visste detta redan. Levi, Benjamin, Simon, Ruben Levi, Isaskar, Naftali, Asher, Juda, Sebulon, Gad och Dan.

Mal 3:10 För in allt tionde i förrådshuset, så att det finns mat i mitt hus. Pröva mig nu i detta, säger Herren Sebaot, om jag inte kommer att öppna för er himlens fönster och låta välsignelse strömma ut över er i rikt mått.

Detta användes friskt för att förklara tiondet för oss som lyssnade när vi var med, problemet var att man ofta hoppade över biten; Så att det finns mat i mitt hus. Men tiondet har alltid handlat om mat, olja, vin och grödor, som vi ser i 4 Mos 18.

Sv 1917; Allt det bästa av olja och allt det bästa av vin och av säd, förstlingen därav, som de giva åt HERREN, detta giver jag åt dig. Förstlingsfrukterna av allt som växer i deras land, vilka de bära fram åt HERREN, skola tillhöra dig; var och en i ditt hus som är ren må äta därav. 4 Mos 18 12-13

Sv 19174; I deras land skall du icke hava någon arvedel, och du skall icke hava någon lott bland dem; jag skall vara din lott och arvedel bland Israels barn. Och se, åt Levi barn giver jag all tionde i Israel till arvedel, såsom lön för den tjänst de förrätta, tjänsten vid uppenbarelsetältet. Mos 18:20-21

Det allvarligaste med detta är att det för tillbaka människorna under den Mosaiska lagen. Och den som håller en eller 611 av den Mosaiska lagen, är skyldiga att hålla alla 613. Det spelar alltså ingen roll om du endast håller en, du måste då hålla alla och bli dömd för hur väl du har hållit lagen.

Ty alla de som låter det bero på laggärningar, de är under förbannelse. Det är nämligen skrivet: »Förbannad är var och en som inte förbliver vid allt som är skrivet i lagens bok, och inte gör därefter.» Och att ingen i kraft av lag blir rättfärdig inför Gud, det är uppenbart, eftersom det heter: »Den rättfärdige skall leva av tro.» Men i lagen beror det inte på tro; tvärtom heter det: »Den som gör efter dessa stadgar skall leva genom dem.» Kristus friköpte oss från lagens förbannelse, när han blev en förbannelse för vår skull. Det är ju skrivet: »Förbannad är var och en som är upphängd på trä.» Gal 3:10-13

Ty om någon håller hela lagen i övrigt, men felar i ett, så är han skyldig till allt. Jak 2:10

Alla de som utan lag har syndat skall också utan lag förgås, och alla de som med lag har syndat skall genom lag bli dömda. Ty inte de som hör lagen, utan de som håller lagen är rättfärdiga inför Gud. Rom 2:12-13

Detta är en allvarlig falsk sak i trons evangelium, och som sagt det kom in med pingströrelsen. En annan allvarlig sak är att binda Satan med sina böner. I praktiken så innebär det att den som gör det är en liten Gud. Den skapar det den säger med sin mun. Vilket jämställer oss med Gud själv. Men vi är det skapade, inte skapare.

Och jag såg en ängel komma ned från himmelen; han hade nyckeln till avgrunden och hade en stor kedja i sin hand. Och han grep draken, den gamle ormen, det är djävulen och Satan, och fängslade honom för tusen år och kastade honom i avgrunden och stängde igen och satte dit ett insegel över honom på det att han icke mer skulle förvilla folken, förrän de tusen åren hade gått till ända. Därefter skall han åter komma lös för en liten tid. Upp 20:1-3

Så med tanke på att en ängel ska binda Satan i tusen år, så kan vi inte binda honom med våra ord. Och tills han blir bunden så gäller vad Petrus skrev;

Var nyktra och vaka. Er vedersakare, djävulen, går omkring såsom ett rytande lejon och söker vem han må uppsluka. Stå honom emot, fasta i tron, och vet att samma lidanden vederfaras edra bröder här i världen. 1 Pet 5:8-9

Och vad värre är, han ar helt fri att göra detta, det finns inget som vi kan göra för att sätta stopp för det.

I samma stil görs det med ”tala i tro och låt bli att tala i otro”. Här finns det ingen bibelvers som går emot detta nonsens. Men det är taget från Madame Helena Petrova Blavatsky, som var en ockultist och grundaren av det teosofiska sällskapet. Hon skrev om det som hon kallade ”The law of attraction, like attracts like = Attraktionslagen, lika drar till sig lika” i sin första bok ”Isis Unveiled. = Isis avtäckt”.

Det har gått igenom några förändringar innan det letade sig in i Trs lära. Ny Tanke tog in det och det blev; Tank positivt eller negativt och det du tänker kommer att ske. Ny Era tog upp det och det blev, tala positivt eller negativt och det du talar kommer att ske. I TR har man bara bytt ut positivt till tro, och negativt till otro. Men det kommer från samma källa alltihopa.

Att detta inte är bra ser vi i dessa verser.

Huru har du icke fallit ifrån himmelen, du strålande morgonstjärna! Huru har du icke blivit fälld till jorden, du folkens förgörare! Det var du som sade i ditt hjärta: 'Jag vill stiga upp till himmelen; högt ovanför Guds stjärnor vill jag ställa min tron; jag vill sätta mig på gudaförsamlingens berg längst uppe i norr. Jag vill stiga upp över molnens höjder, göra mig lik den Högste.' Jes 14:12-14

Samma taktik att vilja bli lik Gud, använde han sig av när han frestade Eva;

Men ormen var listigare än alla andra markens djur som HERREN Gud hade gjort; och han sade till kvinnan: »Skulle då Gud hava sagt: 'Ni skall inte äta av något träd i lustgården'?» Kvinnan svarade ormen: »Vi få äta av frukten på de andra träden i lustgården, men om frukten på det träd som står mitt i lustgården har Gud sagt: 'NI skall inte äta därav, ej heller komma vid det på det att ni inte skall dö.'» Då sade ormen till kvinnan: »Ingalunda skall ni dö; men Gud vet, att när ni äter därav, skall era ögon öppnas, så att ni blir som Gud och förstår vad gott och ont är.» Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av, och att det var en lust för ögonen, och att det var ett ljuvligt träd, eftersom man fick förstånd av det, och hon tog av dess frukt och åt; och hon gav också åt sin man, som var med henne, och han åt. 1 Mos 3:1-7

Människor har i alla tider eftersträvat att få bli lika med Gud. Men Satan blev utkastad ur himlen för sitt uppror, och Adam och Eva blev bannlysta från lustgården och de fick förbannelser lagda på sig ovanpå det. Adam att arbeta i sin anletes svett och Eva att föda barn med smärta.

I TR och NAR har vi tagit det steget längre. Det handlar inte längre om att bli lika Gud, utan om att vi nu är små gudar, som kan skapa på exakt samma sätt som Gud skapade himlen och jorden, genom att tala ut det.

Och då har jag inte ens gått in på alla andra falska läror i TR, som rör inte Guds smorde, vilket inte handlar om att vi inte får ifrågasätta vad någon har sagt, utan om att vi inte dödar den som Herren har smort. (1 Sam 24:1-7) David hade möjlighet att vid flera tillfällen, döda kung Saul.

1 Sam 24:11 Du har ju i dag med egna ögon sett hur jag skonade dig, när HERREN i dag hade givit dig i min hand i grottan Och man uppmanade mig att dräpa dig; jag tänkte: 'Jag vill inte räcka ut min hand mot min herre; han är ju HERRENS Smorde.

1 Krön 16:22 Kommen icke vid mina smorda, och gör ej mina profeter något ont.

Ps 105:5.»Kommen icke vid mina smorda, och gör ej mina profeter något ont.»

Bra video om smörjelse, vad det är, av Teddy Donobauer 40 minuter lång.

Eller generationsförbannelserna som inte handlar om, vilket det gjorde i mitt eget fall, att min pappas älskarinna, efter att skilsmässopappren var påskrivna och han flyttade ut, var förbjuden att ha kontakt med mig, eftersom min farfar var förbjuden av farmor att ha kontakt med den son han hade med en annan kvinna, utanför det äkta ståndet, och pojken var 10 år när farfar gifte sig med farmor.

Generationsförbannelserna handlar rätt och slätt om att Adam och Eva föll, och på grund av det är jorden fallen och att vi alla föds i synd, vi är alla syndare. Och det går inte att lösa ut någon ifrån, på annat sätt än att personen blir frälst, eller binda upp Satan för detta. Både och gjordes över mig på grund av vad man antog att generationsförbannelserna handlade om.

Och som sagt det finns många, många fler fel i läran, en del små en del större. Men de värsta har jag redan tagit upp. Hur kan vi få en helgelse, utan att korrigera det som är fel? Det går inte. Tillbaka till predikan.

Det är dags att säga, det går inte att leva hur som helst, vara hur som helst, flytta på vad som helst i bibeln. Man måste tro på det som står i bibeln. Man måste ha ett hjärta som brinner för Jesus. En del säger, jag behöver inte kyrkan, men jag tror att vi behöver församlingen för att komma hem till himlen en vacker dag. Himlen är verklig, man kan inte bete sig hur som helst.”

ca 58,46 in Säg till din granne; ”Don´t miss heaven = Missa inte himlen”.

Detta är en teknik som är till för att få människor att inte tänka kritiskt, med andra ord en tankestopp teknik, eller en form av hjärntvätt. Huruvida Severin och andra är medvetna om det, det är en annan fråga det.

Himlen är ett byta av adress. Vi sa för många år sedan; Jag är en ande, jag har en själ och jag bor i en kropp. Våra kroppar är som tält. Jag måste bekänna en synd, jag hatar tält.”

Skrattsalvor igen. För vi måste ju bli underhållna, hur ska vi ens stå ut, utan underhållningsnivån som läggs in.

Janne Blom älskar tält. Jag har sett bilder på hur du och Ruben ligger uppe i Kebnekaise, och regnet piskar. Då tänker jag, det var väl skönt ändå att komma hem till Sanna och familjen och få ligga i en riktig säng.

Vi är här i tält, men vi har en annan boning som väntar. Vi ska inte bo i tält i himlen. Tack Jesus för det.”

Om igen skrattsalvor.

Där är det andra grejor, inte massa konservmat. Himlen är fantastisk., Jag sa, himlen är fantastisk. Himlen är underbar. Jag sa, Himlen är underbar.”

Upprepar han säker för att få en respons från publiken?

Detta åtföljs av applåder och jubelrop.

Säg efter mig; Himlen är underbar!”

Vilket givetvis alla i publiken upprepar. Om igen denna tanke-stopp teknik, för att få med alla och göra samma sak.

Whoo”

Vilket också upprepas.

Det är inte, himlen åh vad jobbigt. Nej himlen är fantastisk. Åh tänk, vi ska få möta de som gått före oss. Vi ska få träffa, han och han, och han. Jag ska träffa min mamma i himlen. Jag bad för henne i 40 år, hon ville inte bli frälst. På alla mina möten så hon, du predikar fantastiskt, men inte blev hon frälst. Men en dag så gick hon en alfakurs och sa; nu har jag mött honom. Och du måste förstå Carl Gustav att kristendom är ingen religion, det är en relation. Jaha, ja ja. Nickar med huvudet. ”

Följs återigen av skrattsalvor.

Tack mamma för upplysningen. Och så gick hon hem till Gud 2018 och nu är hon hemma. Min pappa blev frälst två veckor innan han dog. Det är fantastiskt. Vi ska ha alla med!”

Amen, halleluja hörs från deltagarna.

Jag säger som Göran Persson, alla ska med.”

Om igen skrattsalvor.

Alla våra familjer ska med, alla våra barn och barnbarn ska med. Generation efter generation. Vi ska ta ut dem för himlen, De ska märkas för himlen. Ingen ska bli kvar. Jag säger; ingen ska bli kvar.”

Applåder och hallelujarop hörs.

Men hur är det med detta att vi ska kunna märka ut vem som ska komma till himlen, eller ta ut de vi vill ska följa med till himlen?

Vi ser ju egentligen igenom hela GT (åtminstone) att snudd på varannan generation älskade Herren, för att se nästa generation inte vilja ha med honom att göra. Vår egen fria vilja spelar ju en stor roll. För min del blir detta snudd på ett likhetstecken mellan katolikernas avlats brev, där man betalde för de man ville se i himlen. Skillnaden här är att inga pengar är involverade.

Ta min farmor, som ju ansåg att spiritister eller spiritualister (kommer inte ihåg vilket) var de bästa kristna. Hon ville sätta mig i blodstoppningskola, när jag var tre år. Blodstopparna fick lära sig hemliga riter och de kunde stoppa blod på flera mils avstånd. Något som endast söndagsbarn kunde få lära sig, och jag var ju född på en söndag. Detta var och är spådom. Mina föräldrar sa blankt nej till detta, vilket jag är tacksam för.

Men kommer jag få se henne i himlen? Jag vet ärligt inte. Ändrade hon sig och bad Gud om förlåt och ville ha en kontakt med den enda sanna Guden, innan dödsögonblicket? Jag vet inte. Men jag blir förvånad om jag ser henne i himlen.

Detsamma med pappa som dog 20 dec 2023. Den sista kvinnan han var involverad med, adopterad från Indien, trodde på reinkarnation, och sista gången jag talade med honom i telefon, så lyckades jag inte få honom att ändra inställning. Jag hade vid det laget både skrivit brev och talat med honom om Jesus. Jag vet inte om han i dödsögonblicket sa till Gud, Herre förlåt mig och hjälp mig. Gjorde han det, så kanske, gjorde han det inte, så är svaret på det också nej.

Min halvbror är precis som Graham var, en frimurare av 33 graden, vilket för honom är kristet. Kommer jag träffa honom, om han inte gör upp med synden? Tveksamt!. Och detta är endast mina närmaste släktingar. Går jag in på moster och morbröderna som redan gått vidare, så är jag tveksam även där, då ingen av dem verkade vilja ha något alls med Gud att göra. Utom i mostrarnas fall om de var druckna så kunde de skråla frälsningsarméns sånger, vilket var vad de växte upp i.

Kan vi verkligen märka ut dem och och ta ut dem för himlen? Jag tror inte det. Så här kommer lite NAR in i bilden där vi kan ta ut saker i förväg, som sedan Gud ska vara skyldig att infria. Men Gud är Gud, och han tar inte order av oss.

Vi ska, som trotsiga små ungar. Det är inte fråga om att be Gud om att han ska hjälpa till så att alla blir frälsta, och sedan acceptera vad utfallet blir, beroende på om personen vill ha med honom att göra eller inte.

Det är en mörk tid vi lever i, mycket hat, fruktansvärda saker. Men ingen ska bli kvar. Himlen är inte bara ett begrepp, någon gång i framtiden får jag börja tänka på det. När jag blir 75-80 då ska jag börja tänka på det. Nej du ska leva i det varenda dag. Vart är du på väg, vad är målsättningen med ditt liv?”

Ingen ska bli kvar, om igen, detta är ett outtalat krav till Gud, att alla ska med, ingen ska lämnas kvar.

Fil 3:19-20 understrukna Ty det är såsom jag ofta har sagt eder och nu åter måste säga under tårar: många vandra såsom fiender till Kristi kors, och deras ände är fördärv; de hava buken till sin Gud och söka sin ära i det som är deras skam, och deras sinne är vänt till det som hör jorden till. Vi åter hava vårt medborgarskap i himmelen, och därifrån vänta vi ock Herren Jesus Kristus såsom Frälsare, 21vilken skall så förvandla vår förnedringskropp, att den bliver lik hans härlighetskropp -- genom den kraft varmed han ock kan underlägga sig allt.

De kommer att sluta i fördärvet. De har buken till sin gud och sätter sin ära i det som är deras skam, dessa som bara tänker på det jordiska. Men vi har vårt medborgarskap i himlen, och därifrån väntar vi Herren Jesus Kristus som Frälsare. Läser de tillsammans.

Vi är medborgare i en annan värld. Vi är gäster och främlingar här. Jag tänkte att man skulle göra ett experiment, en millimeter från den väggen där, så tar du det bort till Tallin, det är långt. Så lång tid är jordetiden, jämfört med den evighet vi ska spendera tillsammans, med Jesus.”

Han nickar och pekar på åhörarna flera gånger tills hallelujaropen kommer.

Kan du tänka dig tanken, hur lite det är. 150 år från nu, då är det nog bara Sebastian Asklund som lever, kan jag tänka.”

Skrattsalvor igen.

Och Janne Blom säkerligen. Han är en överlevare.”

ja det har vi sett att han är. Men hur gammal är det tänkt att han ska bli? Han är ju inte en ungdom. Det sagt, så är den mer intressanta frågan; Hur länge är det kvar tills Jesus kommer tillbaka? Visst, det kan ta 200-500 år till. Även om jag och många med mig, som dels ser hur vi nu har tagit in det som bibeln varnar för att; ”det onda ska vara gott, och det goda ska vara ont”.(Jes 5:20) Och även hur många av profetiorna som redan har gått i uppfyllelse.

Även om Severin här inte rakt ut predikar herravälde teologi. Så är detta en del av det. Att jorden kommer bestå länge till. I denna teologi kan inte heller Jesus komma tillbaka förrän vi har förberett vägen för detta. Vilket vi ska göra genom att ta tillbaka herraväldet över jorden, från Satan. Som i denna teologi har fått överta jorden och vara dess härskare. Även om skriften förkunnar för oss genom David; Jorden är Herrens och allt vad därpå är. (Ps 24:1-2)

Är ni glada att Janne överlevde. Vi vill behålla honom lite till”

Mer jubelrop och applåder.

Och visst är det underbart när människor överlever enorma tragedier, jag säger inte det.

Janne har varit nära evigheten. Men du vet hur det är; Paulus sa; Jag dras åt båda hållen, men jag stannar kvar för er skull. (Fil 1:23-26) Tack för att du stannar Janne. Vi älskar dig, och jag personligen älskar dig. Och vi tackar Gud för dig. Och vi ber för dig och din familj och vad ni har fått gå igenom, vilket inte kan beskrivas med ord. Men han är här.

Om 150 år kommer folk inte fråga, vilka skor bar Carl Gustav? Vilket märke var det. Vilken bil hade han, vilket märke var det? Ingen kommer undra om det. Men alla kommer fundera på; Gick han till himlen, eller inte? Gick han förlorad, eller kom han hem till Jesus? Det är det som är frågan.”

Om igen ger han tecken med handen och verkar nicka åt folket tills de högljutt säger sitt halleluja.

I himlen blir det glädje. Låt mig bara, innan vi ska be för sjuka här. Jag vill bara säga att himlen är en permanent boplats. Säg permanent!”

Vilket de upprepar.

Lots hustru tittade sig tillbaka. Hon kom aldrig fram. Titta dig inte tillbaka. Titta framåt. Jag har fått en riktig näd i mitt hjärta, de senaste dagarna, över det här. Att alla de jag känner ska få komma hem till Jesus. Att himlen ska vara öppen för dem. Därför säger jag till slut att det är dags att rena sitt hjärta. Vi ska fullborda segerkransen. Jag har fullbordat mitt lopp, sa Paulus (2 Tim 4:6-8). Nu ska du fullborda ditt lopp.”

Och rena sitt hjärta är bra, sunt till och med. Men du måste börja med att göra upp med alla de falska läror du sitter under, och ta bort dem från dig. Och så länge som du inte inser att det du lyssnar på är ett annat evangelium, så kommer det inte ske.

Det fanns en känd predikant i USA, som hette Charles G. Finney. Hur många har hört talas om hans namn? När han var ung så kom det en predikant och tittade i hans ögon; Vad ska du göra med ditt liv sa han? Jag ska bli advokat, svarade han. Vad ska du göra sedan då? Jag ska gifta mig och sedan skaffa ett hus. Vad fint, vad händer sedan då? Jo då ska frugan och jag skaffa barn. Och sedan då? Kanske skaffa ett hus till.

Hade det varit idag så hade vi sagt, jag ska köpa en sån, och den där, och så vidare. Vi ska åka på den semestern. Predikanten fortsatte, sedan då? Jag ska bli gammal och få barnbarn. Och sedan då? Jo då ska jag bli extra gammal. Och sedan då? Ähm, då ska jag bo på något hem för gamla, kanske. Och efter det då? Sedan ska jag nog dö. Och sedan då? Då blev Charles G. Finney frälst. Och hur många människor som Finney räddade med sin förkunnelse, kan inte ens historien berätta.”

Kommer spridda skrattsalvor, under tiden.

Men det kommer någonting. Vet du vad, Gud har lagt evigheten i våra liv. Vi är evighetsvarelser, vi ska leva i all evighet. När jag ser mina nyfödda barnbarn, vi har ju ett antal. Då tänker jag, de här ska leva i all evighet. Och de ska hem till himlen. Varenda en av dem. ”

Hur många predikanter har inte önskat sig detta. Harald Strömstedt, tänkte samma sak. Och så vitt jag vet, men jag kan ha fel, så var väl inte sonen Bo speciellt intresserad, inte heller barnbarnet Niklas verkar vara det. Men som tur är vet jag inget om huruvida Bo omvände sig innan han drog sitt sista andetag. Och det är nog endast en av många.

Jag vet att en av släktingarna på min makes sida, moster till hans mamma. De gav fullt tionde, och sonen där ville inte ha med Gud och göra, för han kunde inte få samma saker som andra barn. De var väldigt trångbodda. Önskade hans mamma att han skulle bli frälst? Givetvis. Maken hennes var redan död, så jag fick aldrig träffa honom.

Detta är endast två exempel.

Titta på din granne och säg; Vi ska till himlen du och jag.”

Vilket givetvis åhörarna gör.

Musikerna kanske har åkt hem till himlen, predikade jag så länge? Är de här, eller? Nu vaknade de till liv. Har ni sovit gott, eller?”

Jag fortsätter inte med eftermötet. Egentligen har han inget sagt om himlen, vilket ju var vad han skulle predika om. Detta är som vanligt trosrörelse smörja, som inte ger den hungrige mat, utan det är som Charles Spurgeon sa; Clowner som underhåller getterna. OM det finns sanna frälsta i denna skara, vilket är mycket möjligt, så är de svältfödda på Guds ord. Och detta även om de läser vissa bibelverser. Men när jag var i det, så förstod jag inte hur svältfödd jag var på sann förkunnelse, det har jag förstått efter att jag kommit ur det.

Det mest positiva är att det inte för någon musik i bakgrunden medans han talar. För den biten som många inom TR och NAR håller på med, anser jag mycket störande. Och den biten har blivit värre efter att jag gick i väggen, - mycket ljud överlag, eller bakgrundsljud när någon talar.

För den som vill göra en fördjupning i vad himlen egentligen är, så rekommenderar jag detta av Teddy Donobauer. Det är långt, men läsvärt.

https://monalola62.blogspot.com/2024/05/ingen-far-for-mycket-himmel-inte-mer.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar