tisdag 14 maj 2024

Reinkarnation: En bra Idée?

Av Marcia Montenegro Översatt och inlagt med tillstånd

Översättarens anteckning; Varför är detta viktigt för en kristen att ha lite inblick i? Jo för att väldigt många av de som håller sig till universalisternas lära (kallar sig kristna) också tror på reinkarnation, och hävdar att hela bibeln handlar om det.

Jag började först tro på reinkarnation när jag läste en bok. Men du kanske blir förvånad över att veta att det var en sekulär bok, ”Twenty Cases of Reincarnation = Tjugo fall av reinkarnation” av Ian Stevenson, professor och psykiater vid ”University of Virginia School of Medicine = Virginias skola, universitetet för medicin” (d. 2007).

Dr. Stevenson snubblade över detta av misstag när han tog en patient tillbaka till födseln och patienten "mindes" ett liv före födseln. Dr. Stevenson blev intresserad och började undersöka och ta andra patienter "tillbaka" till deras tid i före detta liv.

Jag läste också om Vedanta, den icke-duala grenen av hinduismen (icke-dual betyder monism, att det inte finns några skillnader i verkligheten; inte all hinduism är icke-dual). Den här boken och Stevensons bok övertygade mig om att reinkarnation var vettigt. När jag kom djupare in i österländsk och esoterisk New Age-andlighet, stötte jag på fler idéer om reinkarnation, och jag fick spontana "flashbacks = tillbakablickar" till tidigare liv. Jag deltog också i verkstäder i ”Past Life Regression = Tidigare liv regression” där jag hade många "minnen" från tidigare liv. Dessa erfarenheter var mycket övertygande.

Reinkarnation är det filosofiska eller religiösa konceptet att en aspekt av en levande varelse börjar ett nytt liv i en annan fysisk kropp eller form efter varje biologisk död. Det kallas också pånyttfödelse eller transmigrering, och är en del av Samsara-doktrinen om cyklisk existens. Från Wikipedia

Stöder Bibeln reinkarnation?

Verserna nedan används ofta av dem som tror på reinkarnation för att hävda att Bibeln lär ut det. Jag hörde många av dessa i New Age, men det finns kristna som undrar hur man ska svara på dessa verser:

* Matteus 11:14 och 17:12–13, angående Johannes Döparens identitet som Elia

* Johannes 9:2, "Vem har syndat, denne man eller hans föräldrar, att han föddes blind?"

* Johannes 3:3, "Ingen kan se Guds rike om han inte blir född på nytt"

* Galaterbrevet 6:7, ”En man skördar vad han sår”

* Matteus 26:52, "alla som drar svärdet kommer att dö för svärdet"

Matteus 11, Johannes Döparen och Elia

Ingen tro på reinkarnation fanns bland hebréerna eller på biblisk judendom. Jesus, som jude, stödde inte reinkarnation här. Att säga att Johannes döparen var Elia var en hänvisning till profetian i Malaki 4:5, "Se, jag ska sända dig profeten Elia innan Herrens stora och fruktansvärda dag kommer."

Hebréerna var bekanta med typer, det vill säga någon som liknade en annan. Johannes Döparen predikade som Elia gjorde, i öknen och med ett liknande budskap om omvändelse. Detta förutsades i Lukas 1:17 om Johannes Döparens födelse:

Han skall gå framför honom i Elias ande och kraft, för att vända fädernas hjärtan till barnen och omvända de olydiga till ett rättfärdigt sinnelag och så skaffa åt Herren ett folk som är berett. Luk 1:17

Att gå ”i Elias ande och kraft” är att säga att Johannes Döparen skulle predika som Elia gjorde, och med Guds kraft, för människor som vänt sig bort från Gud.

Dessutom var tanken på att Elia skulle komma tillbaka inte baserad på tron på reinkarnation utan det faktum att Elia inte hade en naturlig död. Han fördes av Gud upp till himlen i en virvelvind (2 Kung 2:11). Därför kan en del ha undrat om Elia verkligen skulle komma tillbaka eftersom han inte dog på ett normalt sätt. Faktum är att några präster och leviter frågade Johannes döparen i Johannes 1:21 om han var Elia. John svarade enkelt och tydligt: "Det är jag inte."

Johannes 9:2, Problemet med den blinda mannen

När judarna frågade Jesus om den blinde mannen i Johannes 9 var blind på grund av sin synd eller sina föräldrars synd, syftade de inte på reinkarnation. Många judar trodde att någon kunde synda i livmodern, så judarna trodde att den här mannen kanske hade gjort det. När det gäller föräldrarnas synder, var det från Gamla testamentet att barn kunde drabbas av konsekvenserna av sina föräldrars synder (se 2 Mos 20:5), även om detta specificerade föräldrar som hade vänt sig bort från Gud.

Återigen, ingen tro på reinkarnation hänvisas någonsin av Jesus och sådan tro fanns inte bland judarna.

Johannes 3:3, Att bli född på nytt

Jesus, i sitt samtal med Nikodemus, klargjorde vad vara "pånyttfödd" betyder när han sa att man måste födas "av vatten och Ande" (vers 5). Jesus uttryckte förvåning över att Nikodemus, eftersom han var jude, inte skulle veta detta. Varför? Eftersom Jesus sannolikt inte syftade på vattendop utan till Hesekiel 36:25-27 som delvis säger:

Jag skall stänka rent vatten på er, så att ni blir rena. Jag skall rena er från all er orenhet och från alla era avgudar. Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. Jag skall låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem. Hes 36:25-27

Vad är detta rena vatten? Detta är en referens till Guds andliga rening av syndare genom deras tro på den ende sanne Guden i Gamla testamentet. Faktum är att vatten är ett av de rådande teman i Johannesevangeliet så det här avsnittet är ganska passande.

Detta kan också vara en referens till att vara född av den Helige Ande ("född på nytt" översätts också "född från ovan"). Här är mer information:

Utdrag ur seminarieuppsats av Marcia Montenegro: "Eftersom Jesus just har sagt till Nikodemus att man måste vara "född från ovan" (eller "född på nytt" i vissa översättningar) i vers 3 och upprepar det i vers 7, detta uttalande om att vara född av vattnet och Anden kan ses som en parallell, som likställer att födas uppifrån med att födas "av vatten och Anden". Betyder detta bokstavligt vatten, som i dop i vatten?

En kommentar till detta uttalande ger uppfattningen att precis som Jesus fortsätter att likställa Anden med vind (v. 8), så kan vatten och vind båda ses som metaforer för den Helige Ande, baserat på Jesaja 44:3-5 och Hesekiel 37:9-10. Hesekiel-passagen handlar om andetag och vindar. (Detta är från ”The NET Bible = Nätbibeln”[Biblisk StudiesPress, L.L.C., www.bible.org , 2005], studieanteckning, 2028.)

Jesaja 44:3 förklarar, ”Ty jag skall hälla vatten på den torra marken och låta bäckar flyta på det torra landet. Jag skall utgjuta min ande över din avkomma och min välsignelse över dina barn.” Det finns en parallell mellan att hälla vatten och att ”hälla ut = utgjuta” anden.

Kommentaren säger att eftersom Jesaja och Hesekiels avsnitt handlar om återställandet av Israel innan det messianska riket har upprättats, så är det meningsfullt att använda vatten och Ande tillsammans för att komma in i riket.” Från seminariet När man ser i sammanhanget med Johannes evangelium om Guds Sons inkarnation, står det: "Men alla som tog emot honom, som trodde på hans namn, gav han rätten att bli Guds barn, som föddes, inte av blod eller av köttets vilja eller av människans vilja, utan av Gud Joh 1:12-13”. Så här är en annan referens till en andlig födelse i samma evangelium.

Ännu en annan uppfattning menar att "vattnet" är en referens till att bli rena/ tvättade av Guds ord.

Sammanhanget i både Gamla och Nya testamentet visar tydligt att Jesus inte talar om reinkarnation eller något liknande. Jesus hänvisade konsekvent till och förstärkte andliga sanningar i de hebreiska skrifterna.

Galaterbrevet 6:7, Skörda vad man sår

Vad är meningen och poängen med galaterna verserna om att skörda vad man sår?

Kommenterer från ”The Expositor’s Greek New Testament = Nya Testamentets grekiska utställare” vers 8:

Bedra inte er själva. Gud bedrar man inte: det människan sår skall hon också skörda. Den som sår i sitt kötts åker skall av köttet skörda undergång, men den som sår i Andens åker skall av Anden skörda evigt liv. Gal 6:7-8

Varje handling ger en effekt på skådespelarens karaktär som motsvarar dess motiv lika exakt som frukten till fröet. Om den härrör från självisk önskan, stimulerar den tillväxten av onda lustar och leder till en skörd av inre korruption. Om det tvärtom görs i lydnad mot anden, påskyndar det andlig tillväxt och leder så småningom till en skörd av evigt liv. Människans hjärta liknar en åker där hon sår, bara genom att utöva sin vilja, en framtida skörd av gott eller ont. Se den här och andra kommentarer på Bible Hub

Detta ställe i Galaterbrevet är skrivet till kristna och är en del av en uppmaning som vi ser i de följande två verserna:

Låt oss inte tröttna på att göra gott. Ty när tiden är inne får vi skörda, om vi inte ger upp. Låt oss därför göra gott mot alla människor medan vi har tillfälle, och framför allt mot dem som delar vår tro. Gal 6:9-10

Detta har ingenting att göra med den populära uppfattningen om "what goes around comes around = det som händer kommer tillbaka", utan snarare att våra handlingar antingen utförs för att tillfredsställa köttet, det vill säga den fallna naturen, och kommer att sluta destruktivt, eller så görs de enligt den helige Andes kraft och till Guds ära, vilket leder till ett resultat som har evigt värde i enlighet med evigt liv.

Från Predikstolskommentaren till denna passage:

Det vill säga, den som lägger ner tanke, tid, ansträngning, pengar på att främja, i sig själv och i andra, av Andens frukter, ska få ledning, från den Helige Ande, som bor inom honom om han ger sig själv, upplivande till hela hans väsen, kropp, själ och ande, för en evig tillvaro i härlighet, som det är den gudomliga agentens verkliga verk att utföra. Från Bible Hub kommentarer”

Kontrasten är mellan att så till köttet (fallen natur) och att så till Anden, köttet kontra den Helige Ande är ett vanligt tema i Paulus brev. "Kött" betyder här inte kroppen, som om kroppen är dålig, och det handlar inte heller om att ens ande är god, eftersom det handlar om den Helige Ande. Det fördömer inte heller njutning. Det handlar snarare om att leva efter/behaga den fallna naturen, d.v.s. den syndiga naturen, kontra att leva av den Helige Ande. Resultaten blir olika beroende på vilket sätt man väljer. (Se CANA-artikeln om Karma) https://monalola62.blogspot.com/2024/05/har-du-karma-missar-och-missbruk.html

Matteus 26:52, Att dö av svärdet

Det är alltid bra att titta på sammanhanget för varje passage som citeras.

Då gick de fram och grep Jesus och höll fast Honom. En av dem som var med Jesus förde handen till sitt svärd, drog det och högg till översteprästens tjänare och högg så av honom örat. Då sade Jesus till honom: "Stick ditt svärd i skidan! Ty alla som drar svärd skall dödas med svärd. Eller menar du att jag inte kan be min Fader att han nu sänder till min tjänst mer än tolv legioner änglar? Men hur skulle då Skrifterna uppfyllas, som säger att detta måste ske?" Matt 26:50-54

Passagen ovan följer Judas svek. Jesus är på väg att bli gripen av de romerska soldaterna, så en av hans lärjungar skär av örat på översteprästens tjänare (vi får reda på i Joh 18:10 att det är Petrus som skär av örat). Jesus tillrättavisar lärjungarna och säger åt dem att inte använda svärd eftersom de kommer att "förgås" - det vill säga de kommer att dödas av romarna för att de försökte skydda Jesus. Jesus påpekar också att det som händer måste hända för att uppfylla Skriftens profetior om att Jesus skulle bli slagen och dödad av människors händer. Han hade berättat detta för sina lärjungar flera gånger även om de inte fattade det förrän senare.

Det är uppenbart att Jesus inte gjorde ett universellt uttalande eller lag om att alla som använder svärdet kommer att dö för svärdet. Dessa ord var begränsade till den specifika situationen då Jesus arresterades. Det är vanligt att människor tar en mening eller en fras från Bibeln och upprepar den som om den gäller allt. Sättet att bota detta problem är att titta på sammanhanget.

Se artikel från Bibelstudieverktyg om Skriften som visar att reinkarnation inte kan vara sann. På engelska https://www.biblestudytools.com/topical-verses/reincarnation-in-the-bible/

Reinkarnationens appell

Reinkarnation är lockande i västerlandet eftersom den fokuserar på sig själv, och många människor tycker om tanken på tidigare liv. Det är en bas i New Age-tänkandet. I Indien ses dock reinkarnation som ett fängelse som man behöver fly genom olika prövningar, läror och metoder.

Men om vi noga undersöker konsekvenserna av tron på reinkarnation finner vi att den har en dold grymhet. Reinkarnation lär ut att det som händer någon är vad de förtjänar från ett tidigare liv (karma), så allt är deras fel. Tänk på vad detta betyder för offer för våldtäkt, barnmisshandel eller mord. De som tror på reinkarnation kommer ofta omedelbart att undra, "Vad gjorde den personen (i ett tidigare liv) för att det skulle hända nu?" Tron på reinkarnation leder också till att människor i vissa kulturer ignorerar andras lidande, eftersom de lider av konsekvenserna av tidigare liv.

Tro på reinkarnation är ett andligt bedrägeri, inte ett intellektuellt. Så snälla tro inte att människor som tror att detta är "knasiga" eller är naiva. Miljontals människor tror på det, men det gör det naturligtvis inte sant. Jag är inget geni, men jag tog examen med ”High Honours = Hög ära” från college och kunde klara mig på fyra främmande språk i varierande grad när jag trodde på reinkarnation.

I kontrast till reinkarnation

Den största utmaningen mot de ogrundade påståendena om reinkarnation är sanningen om Jesu Kristi inkarnation, korsfästelse och uppståndelse. Gud sände Jesus som villigt lade ner sitt liv på korset för att ta straffet för synder så att alla som tror på honom får evigt liv. Jesus dog "en gång för alla". Det var en slutgiltig handling som ger eviga resultat.

Även om man hypotetiskt skulle ha tusentals reinkarnerade liv att leva, skulle han eller hon aldrig kunna vara tillräckligt bra eller göra tillräckligt bra saker för att förtjäna förlåtelse och få evigt liv. Det sker bara genom att tro på den sanne Jesus, Guds Son.

En sådan överstepräst var det vi också behövde, en som är helig, oskyldig, obefläckad, skild från syndare och upphöjd över himlarna. Han måste inte som dessa överstepräster bära fram offer, en dag varje år, först för sina egna synder och sedan för folkets. Detta gjorde han en gång för alla, när han offrade sig själv. Ty lagen insätter svaga människor till överstepräster, men det ord som bekräftades med ed och kom senare än lagen insätter Sonen, som är fullkomlig för evigt. Hebr 7:26-28

RESURSER

"Reinkarnation: Tillåter Bibeln denna möjlighet?"

Från GotQuestions svenska här; https://vilketevilket.blogspot.com/2024/05/vad-sager-bibeln-om-reinkarnation.html

Kristen sida, på engelska, Karma2Grace Articles: Det finns ingen artikel om reinkarnation, men flera på aspekten av Hinuistisk tro i ljuset av kristendomen.

Hindu and Christian Concepts of Self, Karma2Grace on Karma to Grace site

Kort länk för denna artikel: https://tinyurl.com/23cejzyz

Kategorier: Eastern Spirituality = Österländsk andlighet”, New Age General

https://www.christiananswersnewage.com/article/reincarnation-a-good-idea





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar