torsdag 30 maj 2024

Norsk granskning: Vi vill varna - svindlar pengar i Guds namn

Norska riksradion NRK gör dokumentärserie om ”Divine Favour Mission = Gudomliga favör missionen”. Anklagelser om konstsvindlerier och ekonomiska bedrägerier .”Vi tror att han fortfarande håller på” säger reportern Kaja Frøysa till Dagen.


Detta har återberättats för Dagen a
v Thomas Österberg 30 maj 2024 05:00 uppdaterad, 30 maj 2024 10:31 https://www.dagen.se/nyheter/2024/05/30/vi-vill-beratta-historien-och-varna-han-svindlar-manniskor-pa-pengar-i-guds-namn/

Norska riksradion NRK, har gjort en storsatsning kring tidigare missions-organisationen ”Divine Favour Mission = Gudomlig Favör Mission” och dess predikant Mattias Lekerdal; ”Sindler i Guds navn = Svindlare i Guds namn”, vilket har presenterats via en av Norges mest populära poddar.

Det har gått snart tre år sedan historien briserade här i Dagen sommaren 2021. Främst ett antal kvinnor inom svensk och norsk kristenhet berättade om hur de känt sig manipulerade att skänka, låna eller investera, pengar – ibland i samband med själavård – utan att få utlovade belopp tillbaka, samt blivit utsatta för konstsvindel i Guds namn av predikanten. Det handlade också om märkliga affärstransaktioner. Mattias Lekardal är tidigare pingstpredikant som ofta har kallat sig ”profet.” Dagen

Men vi vet ju sedan ett bra tag tillbaka att han är ingen Guds profet inte. Förutom att mycket av det han gör är samma penningsvindleri som även Kenneth Copeland, Benny Hinn, Joyce Meyer, med flera tusen fler är involverade i, så kan han inte hantera Guds ord på ett korrekt sätt. Och det är nu länge sedan som han var en i ”NAR = Nya Apostoliska Reformationen”.

Själva biten med att kalla sig en profet, visar på detta. Idag har ju detta blivit ett ordentligt märke, kalla sig apostel eller profet, och helt plötsligt ska människor ta dig på större allvar än innan. De ska se upp till dig som att du är den som är mer smord än andra. Allvarliga saker att ens hävda att man är en profet eller apostel, och då inte en apostel i bemärkelsen att gå ut som en missionär, utan en som är på samma nivå, om inte högre, än de ursprungliga 12 + Paulus.

Mattias Lekerdal i en predikan som han delade enbart på sin FaceBook grupp, berättade i den att Gud hade gett honom en egen ängel. Denna ängel hette Prax, han var lite rolig och lite upprorisk, för han hade inte gått klart änglaskolan ännu.

Att folk inte reste sig upp och gick när han sade detta, är för mig en gåta. De upproriska änglarna i bibeln som följde Satan i hans uppror, blev ju utkastade ur himlen tillsammans med Satan.

Han ville bygga upp ett helt samfund omkring sig själv, och såg sig som Jesus med tolv lärjungar, vi har träffat två av dem — Kaja Frøysa, reporter NRK” Dagen

Nu uppmärksammas alltså saken i Norge genom den poddserie, ”Svindler i Guds navn” som släpps 30 maj i norska riksradions, NRK:s, app. Reportrarna Lisbeth Fauske Løland och Kaja Frøysa har under ett år arbetat med att göra intervjuer och ta fram fakta, och har även haft uppbackning av andra på redaktionen.” Dagen

Underbart att detta kommer fram i dagens ljus, för detta ger en dålig bild, på kristenheten i stort, men det redigt sorgliga är att det ger ett dåligt sken av vem Gud är, och vad han har gjort för oss. Det är ju inte i första hand som vi kristna är de som blir förtalade, utan Guds namn blir förtalat. Men dessa svindlare har ingen som helst medkänsla om andra kristna eller Guds namn, och hur det blir hädat. Det enda som de ser är pengarna som rullar in.

Inte bara svenskar, utan även norrmän är drabbade av denna svenska predikant, som kallar sig profet, och svindlar människor på deras surt förvärvade penningar, och det hela i Guds namn, berättar KajaFrøysa, som också är producent för satsningen.

Det kommer bli 5 avssnitt på ca 30-40 min, under vinjetten ”Historier fra virkeligheten” = Historier från verkligheten”. Den blå länken fungerar förhoppningsvis och tar dig till sidan där dessa podder finns, annars är detta länken; https://radio.nrk.no/podkast/radiodokumentaren .

Redaktionen har varit i både Sverige och Norge för att göra intervjuer. I ”Svindler i Guds navn” möter vi bland annat ett gift par som bor i Sverige, men också har norsk anknytning, och som jobbade tätt samman med numera nedlagda ”D.F.M. = Gudomlig favör mission” och dess dåvarande ledare under sex års tid. – De berättar bland annat om hur Lekardal ville bygga upp ett helt samfund omkring sig själv, och såg sig som Jesus med tolv lärjungar, varav de som vi har träffat var två av dem, säger Kaja Frøysa.” Dagen

Inte konstigt att han ville bygga upp ett eget imperium som så många andra före honom, K. Copeland, B. Hinn, J. Meyer, Jesse Duplantis, och som jag redan nämnt, tusentals andra. Begäret till pengar är roten till allt ont. Men idag vill de som hävdar sig ha, allting som alla i världen har. Och vi kan ju som Cpeland säger, inte tjäna Gud om vi inte är rika och lever i fullkomlig hälsa – att vara rik på pengar och leva i gudomlig hälsa, visar att vi är annorlunda än alla andra. Så varför skulle inte Mattias Lekerdal vilja ha detta.

Norska Birgitte är en av dem som delar sin historia. Hon kände sig manipulerad att ge bort 300 000 kronor till DFM-ledaren under tiden hon gick i själavård hos honom. Även en norsk predikant som köpte fem felvärderade konstverk av Mattias Lekardal, och förlorade en halv miljon kronor, finns med i podcasten. Det finns också ett avsnitt om kärleksbedrägeri samt berättelser från nedlagda församlingen Karisma center i Stockholm, där den svenske predikanten var ansvarig för bibelskolan en period.” Dagen

Allting går att sälja med mördande reklam, är det som kommer upp i skallen på mig. Men när vi gör det i Guds namn, så är äckligheten nära. Men en bit som jag tror gör att folk faller för den här sortens dravel, är just att de kallar sig apostel eller profet. Den underliggande grejen med att använda dessa titlar, är ju att du ses som om du är en speciell sorts andlig, att du har mer smörjelse.

Många rädda att berätta” Dagen

Och vem vill erkänna att de har fallit för en svindlare. För dels är det pinsamt, och sedan har du ju det att vissa så kallade predikanter och så kallade ”apostlar och profeter” även använder sig av en skrämseltaktik, där om du säger någonting så går du emot Gud själv. Och vem vill gå emot Gud själv. Ger du inte tiondet,t.ex. så stjäl du ifrån Gud, eller du får inte röra vid Guds smorde.

Detta att använda sig av skrämseltaktik är också en stor sak inom NAR.  Dessa självutnämnda på höga poster, säger ju att de har en speciell smörjelse, en som inte alla andra har.

Tiondet har ju aldrig handlat om pengar, utan om att 11 av Israels stammar, (som bygger på Jakobs söner, senare ändrat namn av Gud, till Israel) Dessa elva stammar ska ge Gud 10 % av olja, vin och grödor, som Gud sedan ger till Levi stam som inte fick någon del i Kanaans land. De kunde därför inte själva så och skörda någonting.

Redan i trosrörelsen, där vi var med, så var det en anda av; De som var i ledningen, och de övriga kristna. Ungefär som att dessa övriga kristna inte hade samma nivå av den Helige Ande.

Det som har slagit oss i arbetet är att många har varit rädda att berätta om vad de varit med om. De är rädda för konsekvenserna, både i förhållande till sitt egna lilla samfund, och i förhållande till predikanten. De är traumatiserade.” Dagen

Jag har dock full förståelse för detta, eftersom det fanns saker som var fel där vi var, och som vi höll tyst med, även om vi borde ha berättat vissa saker. Det är nu så länge sedan, så det spelar ingen roll.

Men långt efter, och det var flera år efter att jag börjat varna för ”TR = trosrörelsen och NAR = Nya Apostoliska Reformationen, så var det en pastor, som startade en grupp på FaceBook, som jag gick med i. I denna grupp så berättade han att den var för de som led av vad som kallades ”post traumatisk karismatisk stress syndrom”, vilka uppvisade samma saker som de som varit i krigszoner och led av PTSD. Detta är faktiskt idag vetenskapligt bevisat i USA.

Vet inte om det kommit till Sverige. Men en sån grupp, där man kan tala om det som man har gått igenom, med andra som har gått igenom samma eller liknande saker, finns alltså idag, detta är hans eget konto. Vill man ha länk till gruppen så föreslår jag; kontakta mig, eller honom. https://www.facebook.com/AndrWig .

NRK:s redaktion har sökt huvudpersonen för att få hans bild av saken, utan framgång. Var Mattias Lekardal befinner sig i dagsläget har redaktionen inte kunnat lokalisera, men de intervjuar en norsk pastor som de vet har kontakt med honom. – Vi tror att han fortfarande håller på, säger Kaja Frøysa. Även i Sverige nås Dagen av signaler om att den tidigare DFM-ledaren i dagsläget är aktiv med att samla in pengar från enskilda.” Dagen

Och varför skulle han sluta, när han kan svindla fåren på pengar. Så länge som dessa får arbeta i lugn och ro med sitt lurendrejeri och svindleri, så kommer de fortsätta. Det är en bra sak att detta nu tas upp, och jag hoppas att de som lyssnar på Mattias Lekerdal, får sina ögon öppnade över att detta inte är en man sänd av Gud.

Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike. Sådana var en del av er. Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande. 1 Kor 6:9-11

Via NRK:s app går poddserien ”Svindler i Guds navn” att lyssna på också i Sverige .

https://www.dagen.se/nyheter/2024/05/30/vi-vill-beratta-historien-och-varna-han-svindlar-manniskor-pa-pengar-i-guds-namn/





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar