fredag 3 maj 2024

Trons ABC: Vi var döda i överträdelser och synd

Gästinlägg av Teddy Donobauer 3 Maj 2024

Det hör till det besynnerliga i denna trons kamp att synden alltid förminskas, försvaras eller bortförklaras. Varför säger jag att det är besynnerligt när det är så oerhört genomgående i hela Bibeln? Instinktivt skyr människan just syndabegreppet av några mycket viktiga anledningar.


A Vi vill inte tro om oss själva att vi kan vara så dåliga som Ordet ideligen säger. Vi skyddar oss själva genom att minimera synden. Så illa ställt kan det inte vara med oss som det beskrivs. Oaktat att Guds ord entydigt förklarar att ”inte en enda rättfärdig finns, nej inte en enda” och att ”Vi alla har som vilsna får gått förlorade,” så vill vi inte erkänna att det skulle gälla mig. Det gäller de andra, men inte mig. ” Han bar våra synder i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Genom hans sår är ni helade. Ni var som vilsna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare.” 1 Pet 2:24-25 Och hur är det med vår rättfärdighet? Romarbrevet 3:9-11 ” Hur är det då? Har vi någon fördel? Inte alls. Vi har ju redan anklagat alla, både judar och greker, för att stå under syndens välde. Som det står skrivet:

Ingen rättfärdig finns,
inte en enda.
Ingen finns som förstår,
ingen som söker Gud.

Den egenskap som vi delar med alla av kvinna födda är att vi kollektivt är anslutna till syndarnas skara. Inte genom ett eget val utan genom vårt släktskap med Adam. Det tycks oss vara orättvist att vi utan egen förskyllan räknas in i den förlorade fårskocken. Men det är så Ordet förklarar vårt elände. ” Därför är det så: Genom en enda människa kom synden in i världen, och genom synden döden. På så sätt nådde döden alla människor, eftersom alla hade syndat. Synd fanns i världen redan före lagen, men synd tillräknas inte där ingen lag finns. Ändå regerade döden från Adam till Mose, också över dem som inte hade syndat genom en sådan överträdelse som Adams. Och Adam är en förebild till den som skulle komma.” Rom 5 :12-14 Inga undantag!

B Det finns en andra källa till denna vägran att acceptera vårt elände. Sedan urminnes tid, sedan själva begynnelsen, står en frestare strax utanför hörselgången och manar oss att inte tro vad Ordet säger. Denna tidsålders furste som har hela världen i sitt våld intalar oss att vi är helt ok som vi är och behöver inte bry oss om amsagorna i Bibeln. Skulle Gud ha sagt att vi avskiljs från Gud om vi går emot Guds bud? Skulle Gud verkligen ha menat vad han sa om att den själ som syndar dör? Denna själens svurne fiende gör allt han kan för att få våra synder att framstå som ofarliga och försumbara och att bara en tyrannisk Gud har intresse av att vi skall minnas dem alls. ”Skulle Gud ha skapat något som sedan kan ha changserat så till den milda grad att det ska ses ur denna mörkersyn som kyrkorna har? Tänk själv, inte är det väl rimligt! Ja ja, vi gör alla lite fel var till mans och kvinns, men det är inte så farligt. Det kan vi gömma oss i. ”

Inte så att vi vågar jämföra eller mäta oss med vissa av dem som rekommenderar sig själva. De mäter sig med sig själva och jämför sig med sig själva, men de förstår ingenting. ”

Satan, Opponenten, Djävulens advokat och den evige Åklagaren vill att vi sugs upp av kollektivet som bara har sig själva och sitt moraliska genomsnitt som referenspunkt. När någon håller upp en lodlina som inte har människan som utgångspunkt, då först ser alla att de är lutande torn. Då först uppstår behovet av en räddning undan min egen och alla andras undergång. Medan vi drucket lutar oss mot varandra utan minsta lodlina till varning och varnagel har vi en gemenskap med dem alla som likt oss går förlorade tillsammans. Och medan det mänskliga skeppet sakta sjunker sjunger vi ”närmare gud till dig”, men det är inte Abrahams, Isaks och Jakobs gud vi möter i djupet.

Nu går en dom över denna värld. Nu ska denna världens furste kastas ut. Och när jag blivit upphöjd från jorden, ska jag dra alla till mig." Joh 12:31f

Jag ska inte säga er mycket mer, för denna världens furste är på väg. Han har ingen makt över mig, men världen måste förstå att jag älskar Fadern och gör som Fadern har befallt mig. Res er så går vi härifrån.” Joh 14:30

Ni har djävulen till far och vill följa er fars begär. Han har varit en mördare från början och har aldrig stått på sanningens sida, för det finns ingen sanning i honom. När han talar lögn talar han utifrån sig själv, för han är en lögnare och lögnens fader.” Joh 8:44

Den här världens gud har förblindat de otroendes sinnen så att de inte ser ljuset som strålar från evangeliet om Kristi härlighet, han som är Guds avbild.” 2 Kor 4:4

Men jag är rädd att liksom ormen med sin list förledde Eva, så kan också era sinnen förföras och vändas bort från den uppriktiga och rena troheten mot Kristus.” 2 Kor 11:3

Tidigare levde ni i dem på den här världens sätt och följde härskaren över luftens välde, den ande som nu är verksam i olydnadens barn.” Ef 2:2

Om synd talar allt färre förkunnare. Om synden inte längre är något problem uppstår dock en rad gigantiska nya problem. Då måste det fundament på vilket 2000 år av kristen tro bygger helt förkastas. Då skall alla kyrkor uppgraderas till teatersalonger, muslimska moskeer eller motorverkstäder. Där Ordet tystas vad gäller synden tystas också den röst som kallar oss till omvändelse, pånyttfödelse och ett helgat liv. När synden tolereras tystas allt fler av de röster genom vilka Gud talade till Adams avkomma. De som minimerar synden spärrar dörren till Guds rike och står sysslolöst bredvid och ser hur människorna går evigt förlorade, med samfundstjänarnas goda minne.

I Efesierbrevets andra kapitel sammanfattade Paulus allt det som nu ratas av alltfler förkunnare. Vad det är för en grynvälling som istället erbjuds de hungriga skarorna syns i kyrkbänkarna och i evangelisationen. Blodfattiga och anemiskt bleka skuggor av Gudsmänniskor, svultna på all andlig näring.

Men Gud som är rik på barmhärtighet har älskat oss med så stor kärlek, även när vi ännu var döda genom våra överträdelser, att han har gjort oss levande med Kristus. Av nåd är ni frälsta! Han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus, för att i kommande tider visa sin överväldigande rika nåd genom godhet mot oss i Kristus Jesus. Av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva. Guds gåva är det, inte på grund av gärningar för att ingen ska berömma sig. Hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar som Gud har förberett för att vi ska vandra i dem.” Efesierna 2:4-10

Ta bort synden och ni har tagit bort behovet av frälsning, ni har i samma andetag sällat er till Judas och förråder ideligen och kontinuerligt Er Frälsare. Likt fariséerna gör ni lärjungar som alla är värre och längre ifrån Guds rike än ni själva. Frågan är, varför hävdar ni fortfarande att ni har någonting gemensamt med Kristus? Han är ju knappt mer än en galjonsfigur för en gudlöshet utan like. Ett skyddshelgon för en perverterad kärlek. Det är Kristus som proklamerar Guds rike och dess inträdesbiljett: Gör bättring från era syndavägar. ” Från den tiden började Jesus predika och säga: "Omvänd er! Himmelriket är nära.” Matt 4:17

När de hörde detta högg det till i hjärtat på dem, och de frågade Petrus och de andra apostlarna: "Bröder, vad ska vi göra?" Petrus svarade dem: "Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då får ni den helige Ande som gåva. Löftet gäller er och era barn och alla dem som är långt borta, alla som Herren vår Gud kallar." Apg 2: 37-39

Ett kärleksbudskap som inte manar syndare till omvändelse är kärlekens direkta motsats. Det är att låta människor fortsätta leva som de alltid har gjort och att licensera deras hårdnackade motstånd mot den Helige Ande vars första uppgift är att överbevisa människorna om Synd , rättfärdighet och dom.

Till galaternas församlingar hälsade Paulus med starka Ord. ” Vad jag vill säga är detta: vandra i Anden, så gör ni inte vad köttet begär. Köttet söker det som är emot Anden, och Anden söker det som är emot köttet. De två strider mot varandra så att ni inte kan göra det ni vill. Men om ni leds av Anden står ni inte under lagen. Köttets gärningar är uppenbara: sexuell omoral, orenhet, orgier, avgudadyrkan, ockultism, fientlighet, gräl, avund, vredesutbrott, själviskhet, splittringar, irrläror, illvilja, fylleri, vilda fester och annat sådant. Jag säger er i förväg vad jag redan har sagt: de som lever så ska inte ärva Guds rike.” Gal 5:16-21

Glöm aldrig det! När kyrkorna inte längre vet av den synd som så hårt omsnärjer människorna har de heller ingenting annat att erbjuda än människotraditioner och religionernas tankefängelser.

Till Frihet har Kristus kallat oss.

Teddy Donobauer Doncaster 3 maj 2024



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar