onsdag 15 maj 2024

Jag drömde en dröm, eller i natt jag drömde något som, jag aldrig drömt förut !

Sista delen av titeln känner nog de flesta igen från en sång, men min dröm slutar inte riktigt likadant. Låt mig också från början säga att jag säger inte att drömmen var från Gud, även om Han kan ge oss drömmar. Så en ”Guds dröm”, vilket så många idag verkar använda sig av, det var det inte. Och inga implikationer kan heller dras till New Age termens, ”Guds dröm”.














Jag var tillbaka i min ungdom, i den barndomsförsamling som jag växte upp i. Men allting såg ändå väldigt annorlunda ut. Min bästa vän, var nu vän med mina föräldrars bästa vänner äldsta dotter. Det var fullt i folk, och jag tänkte; det är ju som det var under Jesusväckelsen på 70-talet. Helt plötsligt var min mamma där också, och vi hade svårt att hitta platser, men min bästa kompis vinkade mig till sig, och hon och hennes nya kompis gjorde rum åt mig mitt emellan dem. Jag ville dock inte komma emellan, så jag sa att de kunde sitta tillsammans, och jag satte mig bredvid. Samtidigt som jag var förundrad över hur annorlunda allt var, och att det inte kändes som hemma, så började mötet. Ganska snart fick jag nog och gick därifrån. Det var helt enkelt något som inte kändes som hemma.

Denna dröm med att vara tillbaka på samma plats som jag var som ung, och ändå uppleva mig själv som lika ung, fast se tillbaka och jämföra med hur det var när jag var ung, kändes mycket konstigt.

Tankarna började därefter att infinna sig, om hur annorlunda församlingar och kristenheten i stort numera är. Idag tillåter vi saker som de för endast några generationer sedan inte ens skulle ha vågat drömma om. Vilket ledde till; Hur är det med att kämpa för den tro som en gång för alla blivit överlämnad åt de heliga?

Mina älskade, fastän jag är mycket ivrig att skriva till er om vår gemensamma frälsning, finner jag det nödvändigt att skriva till er och uppmana er att fortsätta kampen för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga. Jud 1:3

Vilket då givetvis fick tankarna tillbaka till de nu avsomnade, som har gått före oss. Hur skulle det vara om de som levde på 1800-talet, vaknade upp och fick se hur illa dåligt vi verkligen har kämpat dör den tro som en gång för alla anförtrotts oss? Och hur skulle det vara om apostlarna vaknade upp och såg det elände som vi idag kallar för kristendom? Skulle de när de levde ens kunna ha föreställt sig hur illa det skulle bli?

Att Jesus visste om hur illa det skulle bli, och Gud Fader själv, som förkunnade slutet från början ( Jes 46:9-10), det kan vi lita på. Finns väl en anledning till att Jesus ställde frågan i Lukas 18:8; Kommer jag finna tro när jag återkommer.

Men de andra, kunde de ha föreställt sig alla avarter, inklusive sekter som idag har mage att kalla sig för ”kristna”, när de egentligen har mer att göra med det rent ockulta, New Age/Ny Andlighet, och den ekumeniska soppa som vi har idag? En fråga som vi ju inte kommer få svaret på, åtminstone inte i detta livet. Och jag betvivlar att det kommer behövas frågas, när vi kommer hem en gång.

Så hur står det till med att stå upp för den tro som en gång för alla har blivit överlämnad åt de heliga? Är det något som vi alla gör? Eller anser vi att detta inte är så viktigt?

En hel del som varnar för falska rörelser gör ju sin del av jobbet, på olika sätt. Och många av dessa för då också höra av de som inte är lika nogräknade, att de är religiösa, elaka, kärlekslösa och fariséer, med mera. Allt beroende på vem man har att göra med. Så alldeles för många är det idag som inte tar på så stort allvar att kämpa trons goda kamp, och stå upp för tron. Vilket är sorgligt.

Mycket kan givetvis också skyllas på att många av oss inte fått lära sig läsa skriften på ett korrekt sätt, och därför inte heller kan använda detta för att testa allting, för att se om det är från Gud eller ej.

När jag checkade efter vart exakt som dessa ord stod i skriften (inte min starka sida att ha koll på vart allting står), så snubblade jag över denna, vilket jag lägger till;

Vad betyder Judas 1:3?

Judas hade ändrat åsikt om vad han skulle skriva om. Till en början hade han för avsikt att ta upp frågor som rör frälsning. Istället känner han sig ledd att säga åt sina läsare att aggressivt försvara tron – de sanningar som apostlarna hade gett till troende. Vad fick honom att ändra sig? Svaret är gudomlig inspiration: handlingen genom vilken den Helige Ande vägledde Skriftens författare att bara skriva det han ville att de skulle skriva.

2 Petrusbrevet 1:21 förklarar att Skriften inte är en produkt av vad människan tänkt ut, utan vad den Helige Ande ville att de skulle säga. Den Helige Ande övervakade skrivningen så att ingenting infördes i Guds Ord som Gud ville ha utelämnat, och ingenting utelämnades som Han ville skulle inkluderas. 2 Timoteusbrevet 3:16 försäkrar oss att "hela Skriften är utandad av Gud."

Ty ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud. 2 Pet 1:21

Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, 17 för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning. 2 Tim 3:16-17

Med ledning av den Helige Ande skriver Judas för att uppmuntra sina läsare att aggressivt försvara den tro som apostlarna hade lärt ut. Kärnan i dessa läror är fullständiga, så Judas skriver att "tron … en gång för alla överlämnades åt de heliga" (Judas 1:3). De primära aspekterna av Guds sanning hade avslöjats. De avfälliga kunde subtrahera från eller lägga till dessa läror, men att göra det var att fördärva Guds rena ord. Skrifterna som skrevs efter Jesu tjänst stödde och förklarade dessa sanningar, men det fanns ingen legitim förändring i tron.

Mina älskade, fastän jag är mycket ivrig att skriva till er om vår gemensamma frälsning, finner jag det nödvändigt att skriva till er och uppmana er att fortsätta kampen för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga. Jud 1:3

En viktig parallell till vad Judas undervisar oss här kommer från aposteln Paulus liv. Liksom Judas värderade Paulus tron. På väg till Jerusalem, utan att veta vilken förföljelse som väntade honom där, kallade Paulus ledarna för församlingen i Efesos att möta honom vid Miletos. På Miletos berättade han för ledarna att när han hade tjänat i Efesus hade han predikat troget, men han varnade att falska lärare snart skulle komma ur deras mitt. Dessa "häftiga vargar" (Apg 20:29) skulle förvränga sanningen och "dra bort lärjungarna efter sig" (Apg 20:30).

Jag vet att när jag har lämnat er, skall rovlystna vargar komma in bland er, och de skall inte skona hjorden. Ja, ur er egen krets skall män träda fram och förvränga sanningen för att dra lärjungarna över på sin sida. Apg 20:29-30

Senare, nära slutet av sitt liv, uppmanade Paulus Timoteus, en ung pastor, att behålla det han hade hört från honom som ett mönster för sund undervisning (2 Tim 1:13). Han befallde också Timoteus att bevara tron. Han skriver: "och vad du har hört av mig inför många vittnen, anförtro åt trogna män, som också kan lära andra" (2 Tim 2:2). Vid slutet av sitt liv vittnade Paulus om att otrogna män inte skulle stå ut med sunda läror utan att dra till sig falska lärare (2 Tim 4:3–4). Vidare, när han var på väg att avrättas för tron, vittnade Paulus: "Jag har bevarat tron" (2 Tim 4:7).

Som mönster för en sund förkunnelse skall du ha de ord som du har hört av mig, i tro och kärlek i Kristus Jesus. 2 Tim 1:13

Och det som du har hört av mig inför många vittnen skall du anförtro åt pålitliga människor, som i sin tur skall bli utrustade att undervisa andra. 2 Tim 2:2

Ty det skall komma en tid då människor inte längre skall stå ut med den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig mängder av lärare, allteftersom det kliar dem i öronen. 4 De vägrar att lyssna till sanningen och vänder sig till myter. 2 Tim 4:3-4

Jag har kämpat den goda kampen, jag har fullbordat loppet, jag har bevarat tron. 2 Tim 4:7

https://www.bibleref.com/Jude/1/Jude-1-3.html

Så går jag över på lite eget tänk angående Judas brev;

Mina älskade, fastän jag är mycket ivrig att skriva till er om vår gemensamma frälsning, finner jag det nödvändigt att skriva till er och uppmana er att fortsätta kampen för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga. Ty hos er har det nästlat sig in vissa personer. Om dem är det redan för länge sedan skrivet att de skulle drabbas av domen. Gudlösa som de är förvanskar de vår Guds nåd till försvar för ett liv i utsvävningar och förnekar vår ende Härskare och Herre, Jesus Kristus. Jud 1:3-4

Inte bara Judas varnar oss för vad som ska komma, alla apostlarna gjorde det, precis som Jesus. Hur ställer vi oss till de som har nästlat sig in ibland oss? Tror vi på att detta kan finnas i den församling som vi är med i? Eller är detta en sak som endast gäller andra?

När jag började varna, så var det ju först och främst för ”trosrörelsens lära = TR, ursprungligen Word of Faith = Ord av Tro”. Detta har nu gjort att jag faktiskt grävt djupare, och då inte bara det som är värre vilket är ”Nya Apostoliska Reformationen = NAR”, utan jag har även checkat upp vad som fanns i den rörelse som jag var med i från barnsben, pingströrelsen. Som jag ser det är det vår plikt att faktiskt titta kritiskt på vad vi sitter under för undervisning. Låt oss kalla det, för vad det är; Kämpa för den tro som överlämnats åt oss.

Varning för falska lärare

Även om ni redan vet allt vill jag påminna er om hur Herren räddade sitt folk ur Egypten och sedan dödade dem som inte trodde. Tänk också på de änglar som inte bevarade sin höga ställning utan övergav sin rätta hemvist. Dem håller han i förvar i mörker med eviga bojor till den stora dagens dom. Så är det med Sodom och Gomorra och städerna däromkring. På samma sätt bedrev de otukt och följde onaturliga begär. De står som ett varnande exempel och får sitt straff i evig eld. Jud 1:5-7

Är du och jag beredda på att om vi inte är frälsta till det evangelium som Jesus och apostlarna kämpade för (och de flesta lade ner sina liv för), så kan det i slutet visa sig att vi står där inför Jesus, på domens dag och faktiskt blir visad bort, med orden; Jag har aldrig känt er. (Matt 7:23) Tänk vad fruktansvärt det kommer vara, att ha trott och kämpat på alla sätt och vis, och sedan bli visad bort, för att man inte gjort sitt jobb. Detta borde ligga högt på vår lista som kristna.

Ändå skändar också dessa drömmare på samma sätt sin kropp. Herren föraktar de, och höga makter smädar de. Men när ärkeängeln Mikael tvistade med djävulen om Moses kropp, vågade han inte uttala någon smädande dom över honom utan sade: "Må Herren straffa dig." Dessa däremot smädar allt som de inte känner till, liksom djur utan förnuft, och vad de med sina naturliga sinnen kan fatta, det förstör de sig med. Jud 1:8-10

Detta stämmer så väl in på många så kallade ”kristna” idag, där man gör saker som vi är förbjudna att göra, och har lekstuga i Guds hus. Dels är många rent ut sagt upproriska, men väldigt många hädar också Gud Fadern, Gud Sonen Jesus, och Gud den Helige Ande. Så sorgligt att se. Och många gör det under föreställningen att, Jesus omintetgjorde (bröt sönder) lagens förbannelse.

Kristus friköpte oss från lagens förbannelse, när han blev en förbannelse i vårt ställe. Det står skrivet: "Förbannad är var och en som är upphängd på trä. Gal 3:13

Att de kristna numera inte har någon som helst lag, är givetvis inte vad som menas med detta. Men tyvärr är det många som hävdar detta. Joyce Meyer är en, en annan Steven Furtick. Men listan kan göras lång, tyvärr.

Ve dem! De har slagit in på Kains väg, de har mot betalning störtat sig i Bileams villfarelse, de har gjort uppror som Kora och gått under. De är smutsfläckar vid era kärleksmåltider, dessa som utan att skämmas festar tillsammans med er och tar för sig. De är moln utan vatten som drivs bort av vindarna, de är träd utan frukt på senhösten, dubbelt döda, uppryckta med rötterna. De är vilda havsvågor, som kastar upp sina skändligheters skum, de är irrande stjärnor, åt vilka det svarta mörkret är förvarat för evigt. Om dem har också Hanok i det sjunde släktledet efter Adam profeterat: "Se, Herren kommer med sina mångtusen heliga för att hålla dom över alla och straffa alla för de gudlösa gärningar som de har begått och för alla de hårda ord som dessa gudlösa syndare har talat mot honom." De knotar och klagar och följer sina begär. De är stora i orden och smickrar dem som de kan ha nytta av. Jud 1:11-16

Dessa ord stämmer så väl in på många inom de karismatiska rörelserna. Moln utan vatten, som drivs bort, och tyvärr så får de många med sig. Vilda havsvågor, som kastar upp skum av skändligheter, stämmer väl in också. Och många är det som under senare år, fått sin byk tvättad offentligt. Flera av dem försöker dessutom att bortförklara sig med; ”Jag är ju bara en människa”. Men någon offentligt bot och bättring, det hör eller ser man inte. Om den kommer så är det en snabbis, som sedan glöms bort och man börjar om i samma stuk igen. Dessa kommer få sin lön.

Hur viktigt är det därför inte att vi, du och jag, verkligen kämpar för den tro som en gång för alla anförtrotts oss?

I väntan på Kristi ankomst

Men ni, mina älskade, kom ihåg vad som är förutsagt av vår Herre Jesu Kristi apostlar. De sade till er: "I den sista tiden skall det finnas människor som hånar och följer sina egna gudlösa begär." Det är dessa som vållar splittring, de som är oandliga och som inte har Guds Ande. Men ni, mina älskade, skall uppbygga varandra på er allra heligaste tro. Be i den helige Ande. Håll er kvar i Guds kärlek, medan ni väntar på att vår Herre Jesus Kristus i sin barmhärtighet skall ge er evigt liv. Sådana som tvivlar skall ni vara barmhärtiga mot och frälsa genom att rycka dem ur elden. Mot andra skall ni också vara barmhärtiga, dock med fruktan, så att ni till och med avskyr deras livklädnad som är nersmutsad av köttet. Jud 1:17-23

Nog har vi dag mängder av såna som hånar, inte endast oss som kämpar för tron, utan även Gudomen. De är de som orsakar splittring, men många av dessa skyller detta på oss, som försöker kämpa för tron. Detta är vår kamp, och fler behöver vakna upp och ställa sig upp för den sanna tron. Jag vill inte ens tänka på alla de som inte kommer komma hem, utan blir visade bort. Hur kan vi inte inse hur viktigt det är att kämpa för den tro som vi fått oss anförtrott?

Inte skall var och en som säger 'Herre, Herre' till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa! Matt 7:21-23

Vilka allvarliga ord detta är! Och många verkar idag tro att detta gäller såna som inte är kristna alls, som t.ex. människor i New Age, men det gäller inte mig (det är man säker på). Och ska vi se krasst på just dessa ord av Jesus själv, så kan det ju inte gälla mormoner och Jehovas vittnen, för de går ju inte ut och gör dessa saker.

Mormoner och Jehovas vittnen lär hävda andra saker som de har gjort i Guds namn; Har jag inte låtit bli att dricka kaffe och te (Mormoner), har jag inte sprungit benen av mig för att nå kvoten med att knacka dörr (Jehovas Vittnen). Finns andra exempel också givetvis, och dessa två är ingalunda ensamma på listan.

Så vilka gäller det? Jag skulle säga Trosrörelsen och NAR. Alla inom den framväxande kyrkan, som tagit in dessa sakar. Vi har idag många som kallar sig för kristna, som anser att detta är missionsbefallningen, men det är det inte.

Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut. Matt 28:19-20

Lovprisning

Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. Jud 1:24-25

Låt oss höja ribban och stå upp för det evangelium som en gång för alla anförtrotts oss. Låt oss kämpa trons goda kamp, tills vi är hemma och får vår segerkrona.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar