tisdag 14 maj 2024

Har du Karma? Missar och Missbruk.

Av Marcia Montenegro översatt och inlagt med tillstånd

Det hinduiska ordet "karma" används allt oftare med en västerländsk tvist i betydelse. Ofta säger folk att det betyder "tur" (bra eller dåligt) eller till och med som ett glatt uttryck för hämnd. Jag har sett det här ordet på bildekaler och hört det lätt sagt, som ett skämt. Jag själv hade en gång uppriktigt en tro på karma när jag följde österländsk och new age-tro och tänkte ofta på hur någon som hade gjort mig orätt så småningom skulle få sitt karma för vad de hade gjort mot mig.

Men termen eller begreppet karma är på inget sätt ett skämt. Andra – inklusive några kristna – försöker motivera termen karma med tanken på konsekvenser som ses i Galaterna 6:

Bedra inte er själva. Gud bedrar man inte: det människan sår skall hon också skörda. Den som sår i sitt kötts åker skall av köttet skörda undergång, men den som sår i Andens åker skall av Anden skörda evigt liv. Gal 6:7-8

Så hur ser man "karma?" För det första, vad är karma?

Karma och reinkarnation

Karma i hinduismen betyder "handling" och karmalagen hänvisar till konsekvenserna av handling. Men även om det finns en karma relaterad till konsekvenser av handlingar i det nuvarande livet, har den vanliga innebörden att göra med konsekvenserna av tidigare liv (reinkarnation), och handlingar i detta liv som sår frön för konsekvenser i framtida liv (om du är intresserad , se förklaringar på den kristna webbplatsen, Karma2Grace och på den hinduiska webbplatsen.

Reinkarnation är

"Generellt sett, är reinkarnation tron att man lever många liv och efter döden återvänder till livet i en annan kropp, tid och plats. Denna tro är en väsentlig del av hinduismen. Man ackumulerar karma, vilket är en persons handlingar i livet, som kommer att påverka personens efterföljande liv... I hinduismen kan man återvända som ett djur eller insekt (kallad "transmigration"), men i västerländsk syn på reinkarnation, återvänder man som person.” Från CANA-artikeln om reinkarnation

Reinkarnation, en doktrin om österländska trossystem, står dock emot detta:

Liksom det är bestämt för människan att hon en gång ska d en gång, och sedan dömas. Hebr 9:27

Botgöring, förlåtelse och karma

Konsekvenserna i karma är mekaniska och pågående; det finns ingen förlåtelse eller sätt att undvika sådana konsekvenser förutom, enligt vissa läror, genom handlingar av en guru som påstår sig göra det åt dig här i livet eller möjligen genom att utföra en ritual. Även då, medan en tillfällig radering har gjorts, fortsätter karma och kommer att fortsätta in i framtida liv.

Här är råd från en hinduisk webbplats om Prayaschitta, vilket är botgöring:

"Läran om karma är komplex, med många subtila distinktioner och kategorier. Men i syfte att förstå botgöring kan vi betrakta karma som tvådelad: det förtjänstfulla eller goda, kallat punya eller sukarma på sanskrit; och det oönskade eller dåliga, kallat papa eller kukarma….[….]….I vidaste bemärkelsen är hela reinkarnationssystemet en utarbetad form av botgöring, för vi föds med kroppen, familjen, omständigheterna och till och med livslängden och benägenhet till sjukdom som orsakats av våra tidigare handlingar. Prayaschitta är emellertid en handling av begränsat syfte, avsedd endast för att mildra eller helt undvika karmaphala, "handlingens frukt", av någon handling vi har vidtagit under denna livstid.

Handlingar från våra tidigare liv anses inte vara inom räckhåll för vanlig prayaschitta. Karman från tidigare liv kan bara mildras eller raderas helt och hållet genom intensiva tapas eller åtstramningar under ledning av en guru, eller av Guds extraordinära nåd. Manu Dharma Shastras 11.54 säger, "Botgörelser måste därför alltid utföras för reningens skull, eftersom de vars synder inte har blivit sonade föds på nytt med skamliga märken."

Man måste också fråga sig vilka värderingar eller normer karma baseras på?

Svar: De värderingar som finns i hinduiska läror, som är olika och komplexa. Hinduismen är inte en monolitisk religion utan snarare en uppsättning breda och mångfaldiga föreställningar beroende på vilka särskilda texter, gurus, sekter, tankeskolor och till och med regionen i Indien de härstammar från.
Behovet av ett syndfritt offer av en annan för att betala straffet för synd saknas inom hinduismen; om det finns en straff betalas den av varje person genom karma. Den enda frigörelsen är moksha – befrielse från cykeln av död och återfödelse – beroende på ens handlingar och andliga framsteg genom många liv.

Sådd och skörd i Galaterbrevet

Vad är meningen och poängen med Galaterbrevets verser om att skörda vad man sår?

Kommentarern till ”The Expositors Greek New Testament = Nya Testamentets grekiska utläggning” till vers 8:

"Varje handling ger en effekt på skådespelarens karaktär som motsvarar dess motiv lika exakt som frukten till fröet. Om den härrör från självisk önskan, stimulerar den tillväxten av onda lustar och leder till en skörd av inre korruption. Om det tvärtom görs i lydnad mot anden, påskyndar det andlig tillväxt och leder så småningom till en skörd av evigt liv. Människans hjärta liknar en åker där hon sår, bara genom att utöva sin vilja, en framtida skörd av gott eller ont.”

Detta ställe i Galaterbrevet är skrivet till kristna och är en del av en uppmaning som vi ser i de följande två verserna:

Låt oss inte tröttna på att göra gott. Ty när tiden är inne får vi skörda, om vi inte ger upp. Låt oss därför göra gott mot alla människor medan vi har tillfälle, och framför allt mot dem som delar vår tro. Gal 6:9-10

Detta har ingenting att göra med den populära uppfattningen om "what goes around comes around = det som går runt, kommer gå runt", utan snarare att våra handlingar antingen utförs för att tillfredsställa köttet, det vill säga den fallna naturen, och kommer att sluta destruktivt, eller så görs det enligt den helige Andes kraft och till Guds ära, vilket leder till resultat som har evigt värde i enlighet med evigt liv.

Från Predikstolskommentaren till detta avsnitt:

"Det vill säga, den som lägger ner tanke, tid, ansträngning, pengar på att främja, i sig själv och i andra, Andens frukter, ska få ledning från den Helige Ande som bor inom honom om han överlåter sig, livgivande till hela hans väsen, kropp, själ och ande, för en evig tillvaro i härlighet, vilket det är den gudomliga agentens verkliga verk att genomföra."

Kontrasten är mellan att så till köttet (fallen natur) och att så till Anden, köttet kontra den Helige Ande är ett vanligt tema i Paulus brev. "Kött" betyder här inte kroppen, som om kroppen är dålig, och det handlar inte heller om att ens ande är god, eftersom det handlar om den Helige Ande. Det fördömer inte heller njutning. Det handlar snarare om att leva efter/behaga den fallna naturen, d.v.s. den syndiga naturen, kontra att leva av den Helige Ande. Resultaten blir olika beroende på vilket sätt man väljer.

Andra missbruk

Verserna nedan används ofta av dem som tror på reinkarnation för att hävda att Bibeln lär ut det. Jag hörde många av dessa i New Age, men vissa kristna frågar också om dessa.

1) Matteus 11:14 och 17:12-13, angående Johannes Döparens identitet
2) Johannes 9:2, "Vem har syndat, denne man eller hans föräldrar, eftersom han föddes blind?"
3) Johannes 3:3, "Ingen kan se Guds rike om han inte blir född på nytt"
4) Jakob 3:6, "naturens hjul"
5) Galaterbrevet 6:7, "En man skördar vad han sår"
6) Matteus 26:52, "alla som drar svärdet kommer att dö för svärdet"
7) Uppenbarelseboken 13:10, "Om någon går i fångenskap, så kommer han att gå i fångenskap. Om någon ska dödas med svärdet, så kommer han att dödas med svärdet."

Artikeln som citeras ovan fortsätter att ge detaljerade vederlag till dessa verser för att visa hur de inte stödjer en tro på reinkarnation.

Reinkarnation är lockande i väst eftersom den fokuserar på jaget; och många människor tycker om tanken på tidigare liv. Men reinkarnation har en grym sida: det betyder att det som händer någon är vad de förtjänar från ett tidigare liv (karma), så allt är deras fel. Tänk på vad detta betyder för offer för våldtäkt, barnmisshandel eller mord. De som tror på reinkarnation kommer ofta omedelbart att undra, "Vad gjorde den personen (i ett tidigare liv) för att det skulle hända?"

Det finns heller inget konsekvent svar på dessa frågor:

Hur många gånger måste du reinkarneras?
Vart går du mellan de olika liven och vad händer där?
Vem bestämmer när och som vem du reinkarneras?
Vad händer när reinkarnationen är över? Var hamnar du? (Hinduism och buddhism har olika svar på detta; och i New Age-andlighet finns det många olika åsikter).

Det är viktigt att komma ihåg att tro på reinkarnation är ett andligt bedrägeri, inte ett intellektuellt sådant.

Bör kristna använda ordet karma?

Även om det verkligen är sant att det finns konsekvenser för ens handlingar och ofta "sår vad man skördar" i detta liv, är det ogiltigt att likställa karma med begreppen som finns i Galaterbrevet om sådd och skörd, eller någon annanstans i Skriften.

Dessutom kan användningen av ordet karma ge andra uppfattningen att den kristne håller med om det hinduiska konceptet karma eller på något sätt stöder det. Det finns ingen bra anledning för kristna att använda detta ord förutom som en plattform för att kontrastera det med Jesu Kristi evangelium.

För de som tror på reinkarnation: Karma och Kristus

Skillnaderna mellan karma och Kristus är djupare än något hav eller lika avlägsna som galaxer vi inte ens vet existerar. Inom hinduismen måste vägen ut ur karma och reinkarnation vara genom ens handlingar - de olika yogarna - och förverkligandet av ens sanna natur (som påstås vara gudomlig) bland andra möjliga vägar och läror, allt mycket komplext. Denna insikt kommer först efter många liv och är beroende av ens egna handlingar för att nå moksha, befrielse från cykeln av död och återfödelse, både inom hinduismen och i buddhismen.

Däremot säger Gud till människan att på grund av människans separation från Gud på grund av synd och människans oförmåga att överbrygga den klyftan genom sina egna handlingar, kom Jesus en gång för alla för att offra sig själv på korset för att betala straffet för synder. Genom tron på Jesus, att veta att hans betalning gör vägen till Gud möjlig, får man förlåtelse för alla synder och ärver evigt liv.

Gud sände Jesus som villigt lade ner sitt liv på korset för att ta straffet för synder så att alla som tror på honom får evigt liv. Jesus dog "en gång för alla". Det var en handling med det definitiva slutet som ger evigt resultat. Även om man hypotetiskt skulle ha tusentals reinkarnerade liv, skulle han eller hon aldrig kunna vara tillräckligt bra eller göra tillräckligt bra saker för att förtjäna frälsning.

Översteprästen, Jesus:

En sådan överstepräst var det vi också behövde, en som är helig, oskyldig, obefläckad, skild från syndare och upphöjd över himlarna. 27 Han måste inte som dessa överstepräster bära fram offer, en dag varje år, först för sina egna synder och sedan för folkets. Detta gjorde han en gång för alla, när han offrade sig själv. 28 Ty lagen insätter svaga människor till överstepräster, men det ord som bekräftades med ed och kom senare än lagen insätter Sonen, som är fullkomlig för evigt. Hebr 7:26-28

Jesus dog en gång för alla:

Men nu har Kristus kommit som överstepräst för det goda som vi äger. Genom det större och fullkomligare tabernakel som inte är gjort med händer, det vill säga som inte tillhör den här skapelsen, 12 gick han en gång för alla in i det allra heligaste, inte med bockars och kalvars blod utan med sitt eget blod, och vann en evig återlösning. Hebr 9:11-12

Erbjuder karma någon "ingen fördömelse?" Nej det gör det inte. Endast Kristus kan göra det genom tro på sitt verk på korset:

Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. 2 Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag. 3 Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den syndiga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, han som till det yttre var lik en syndig människa, och i hans kropp fördömde Gud synden. 4 Så skulle lagens krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden.Rom 8:1-4

[Ansvarsfriskrivning: Uppfattningarna om karma och reinkarnation är komplexa och skiljer sig på många sätt i New Age från hinduismen. Jag inser att det som står ovan är förenklade förklaringar och jag gör inte anspråk på att ge en allomfattande sammanfattning.]

Kort länk till artikel: https://tinyurl.com/y9v5nvj6

Kategorier: Eastern Spirituality, New Age General

https://www.christiananswersnewage.com/article/got-karma-misses-and-misuses





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar