torsdag 2 maj 2024

VARFÖR KAN VI INTE ANVÄNDA KRISTALLER FÖR HELANDE

 

VARFÖR KAN VI INTE ANVÄNDA KRISTALLER FÖR HELANDE

Av Marcia Montenegro, uppdaterat inlägg översatt och inlagt med tillstånd.

Mitt förflutna med kristaller

När jag var i New Age fick jag kristaller vid olika tidpunkter. En stor kristall fick jag med instruktioner om att tvätta den i saltvatten (tror jag -- mitt minne är inte kristallklart om det) och sedan låta den sitta i solen i flera timmar. Detta var för att "ladda" de. Sedan skulle jag placera den någonstans under en viss tid och slutligen hålla den. Att bära den och/eller hålla den skulle binda den till mig energiskt så att den kunde göra sitt jobb.

På min födelsedag ett år gav en vän som kallade sig klärvoajant (hon hade ett företag som gjorde detta) mig flera kristaller att sätta runt mitt hem efter att jag hade gått igenom en traumatisk händelse. Hon hade "laddat" dem med en viss energi som skulle ha en lugnande effekt på mig.

En helare jag kände lade kristaller på personens rygg eller framsida på de olika chakra områdena. Detta var en vanlig praxis (se skärmdump). Så jag har mitt förflutna med kristaller.



Antaganden om Healing

Jag har nyligen fått frågan om kristallläkning, med en fråga som är "varför kan vi inte använda kristaller för helande" eftersom de kommer från naturen och Gud skapade naturen?

Först och främst förutsätter frågan att kristaller kan hela. För det andra antyder frågan att allt som Gud skapade kan användas för helande. Det är två grundlösa antaganden.

Kristaller är bara stenar utan verifierbara vetenskapliga helande krafter. Att tro att de kan hela är en populär New Age-tro eftersom New Agers och andra tror att kristaller behåller "energi" från att vara i jorden så länge. De tror att sådan energi är helande som en del av deras syn på att naturen är ren och helig. Men det finns inga bevis för att även om de behåller någon form av "energi" så kan denna energi hela.

Skapande genom ett bibliskt filter

Det är en panteistisk syn att naturen är ren och har andlig energi. Men det är inte objektiv sanning baserad på Guds skapelse, det är en del av en hednisk andlig världsbild.

Gud skapade världen och han skapade de lagar som skapelsen är baserad och drivs på -- gravitation, elektricitet, biologi, etc. Allt detta är saker vi kan mäta, testa och kvantifiera. Skapelsen bygger på ordning och logik, som speglar Guds karaktär. Att använda logik, förnuft och objektiva data för att testa något kallas vetenskap, som bygger på Guds skapelse och på hans skapelselagar. (Forskare kan ha fel men det finns en skillnad mellan vetenskapsmän och vetenskap).

Kristaller klarar testet av Guds lagar. Även om de är en del av hans skapelse, finns det ingen vetenskap som säger att de kan hela. Om de kunde hela skulle det finnas ett sätt att mäta, kvantifiera och testa det.

Om något används för läkning kan det mätas och testas, och det är vad medicin är. Så mediciner är baserade på skapelsen och på Guds lagar som han lade in i skapelsen. Men det finns inget att mäta eller testa när det gäller helande med kristaller eftersom det inte finns några bevis för att de helar.

Samma principer gäller för "vibrerande" helande, energiläkning och vissa idéer bakom främjandet av eteriska oljor. (Se länk i slutet av energiövertygelser).

Tron på kristallers helande stämmer överens med en New Age-världsbild men strider mot allt vi vet om Guds skapelse och mot de objektiva fakta vi känner till och observerar i Guds skapelse.

Salvia

Salvia används för att "rena" negativ energi i New Age. Det finns ingen grund för tro på det som kallas negativ energi och ingen grund för att salvia gör något gott. Tron på salviabränning liknar tron på kristaller. Det finns också fara med att bränna salvia (eller något liknande) inomhus i ett slutet utrymme på grund av att det som bränns av är skadligt (se länk till inlägg i slutet).

Tyvärr har dessa New Age-idéer invaderat kyrkan via alternativt helande, ett område som jag har varnat för sedan 1990-talet. Det har blivit värre i kyrkan nu med många kristna som accepterar chakran, energihelanden, "vibrations-medicin", brinnande salvia och nu till och med kristallhelanden.

Objektiv eller subjektiv sanning?

Objektiv sanning finns. Om det inte gjorde det, eller om man inte tror på objektiv sanning, kan allt vara sant eller falskt baserat på vad man än känner är sant eller vill ska vara sant. Välkommen till New Age världsbild!

New Age världsbild baserad på subjektiva upplevelser och känslor har kommit in i kyrkan genom populära men ogiltiga metoder så att vi har nått en punkt där många förkastar fakta för att de föredrar en lögn, kanske för att det får dem att må bra, eller det verkar "fungera”, eller på grund av en missriktad partiskhet mot vetenskap.

Jesus sa att han är "vägen, sanningen och livet". Så sanningen bör särskilt värderas. Sanningen är objektiv och vilar på fakta. Så när fakta avslöjar en tro som falsk, bör fakta (objektiv sanning) vinna över alla känslor eller erfarenheter om tron.

Det finns konsekvenser av att förkasta objektiv sanning och på vägen, det spelar roll.

En anteckning om berättelsen om kristallerna som jag fick för att placera där jag bodde: Jag kom till tro på Kristus några månader efter det och att ha kristallerna i mitt hem gjorde mig obekväm, så jag kastade ut dem. Jag tror inte att de var onda men idén om vad de skulle göra var falsk och jag visste det när jag väl kände Kristus. Det är falskheten som gjorde mig obekväm.

-----------------------

Mer information

Bränna Salvia

http://bit.ly/2H6RqvP

översatt här; https://monalola62.blogspot.com/2024/05/kladdasmeta-eller-branna-salvia-renar.html

Helande Bedrägeri

https://bit.ly/2CO2VpJ

översatt här; https://monalola62.blogspot.com/2024/05/helande-bedrageri.html

Livskraftens religion

https://cutt.ly/StSx2GM

översatt här; https://monalola62.blogspot.com/2023/05/livskraftens-religion.html

Denna post finns på; https://tinyurl.com/beb4p8wf

https://www.facebook.com/FormerNewAger/posts/10157636568442237?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR01QDq7KRNnvUVCwpTGJIOxwBQtStoJxMUPgk_8ZjBl78R40PcaOJq01JE_aem_AbzoSgJfqINM6z21Fz38DFEE1DExMe3FVRj6kN7uqNWc333edQcLw82NyO1c-ZqfWyIPc5WRwGhbiwIxsgOlnUFr





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar