onsdag 1 maj 2024

Spegelbibeln; En annan Jesus, Ett annat evangelium.

Spegelbibeln; En annan Jesus, Ett annat evangelium.

Av Marcia Montenegro, uppdaterat inlägg översatt och inlagt med tillstånd.



För några år sedan uppmärksammades en man vid namn Francois du Toit och hans spegelbibel (H/T Rick Collins). Jag blev nyligen tillfrågad om den här Bibeln igen och bestämde mig för att göra om mitt inlägg och lägga upp det igen. ”Mirror Study Bible = Spegelns studie bibel” Facebook-sidan är privat men listar 23 000 medlemmar.



Står på baksidan av denna; Sätter en 1 vid första utgåvan, en 2 vid 10:e utgåvan.

1/2. Att reflektera över någon översättning av skrifterna ger en möjlighet att höra vår Skapares röst och tankar, filtrerade genom översättarens tolkning och språk. I denna fräscha parafras har Francois du Toit öppnat ridån för läsare i alla åldrar, kulturer eller språk att njuta av fantastiska insikter i Agapes hjärtslag - där alla känner sig lika älskade, inkluderade och värderade i Faderns ögon - och fullt förlösta i samfundet vi kommer ifrån!
Ärkebiskop Desmond Tutu - Legacy Foundation

2. I en värld där bibelöversättningar och parafraser är allestädes närvarande, är ”The Mirror Bible = Spegelbibeln” unikt vacker och hjälpsam. Översättningen har underkastats originaltexterna under den Helige Andes varaktiga vägledning, Francois du Toit har noggrant öppnat och utforskat Skriftens skatter.
WM Paul Young - Författare till ” The Schack = Ödehuset”

2. Franscois kärlek till provet, hans rena exegetiska mod och hans häpnadsväckande förmåga att uttrycka väsentliga bibliska förutsättningar i Guds intima kärleksspråk, har öppnat för för både mig och Judith,en förnyad och förvandlad biblisk förståelse.
Bob och Judith Mumford - www.lifechanges.org

2. Min fantasi tänds när jag läser ”The Mirror Study Bible Spegelns studie bibel”. Vilken hisnande vacker översättning. Detta är lysande och avsett att lindra och befria många. Du sjunger Faders hjärta, min broder. Må den Helige Ande fortsätta att använda spegeln för att uppenbara Jesus och hans Fader och oss runt om i denna värld. Jag älskar det.
Dr. C. Baxter Kruger - Författare till "The Great Dance = den stora dansen" och "The Schack Revisited = Ödehuset återbesökt"

1. Det fina samtalet!

För mer än tvåtusen år sedan registrerades samtalet som hade börjat före tiden - uppehållet i fragment av tanke genom tiderna, viskade i profetiskt språk, mejslat i sten och inskrivet i mänskligt samvete och minne - blev en man. Bortom stenborden, papyrusrullen pergamentrulle, har mänskligt liv blivit Guds vältaliga röst. Jesus är crescendo av Guds samtal med mänskligheten; han ger sammanhang och innehåll åt den autentiska tanken. Allt som Gud hade i åtanke för människan uttrycks i honom. Jesus är Guds språk. Hans namn förklarar hans uppdrag. Som världens räddare återlöste han i sanning den osynlige Gudens bild och likhet och gjorde honom uppenbar igen i mänsklig gestalt, inte som i ett skyltfönster, utan som i en spegel! Han är inget exempel för oss, utan av oss! (Hebr 1:1-3, 2 Kor 3:18)Webbplatsen för ”The Mirror Study Bible = Spegelns studiebibel”

På webbplatsen för denna bibel finns dessa uttalanden:

"Vi tror att kyrkan, ekklesia, är så mycket mer än en byggnad eller en organisation. Det är Guds röst som ekar i människan och avslöjar människans sanna andliga ursprung och identitet.

Klippgrunden för ekklesia som Jesus är både arkitekt och mästare-byggare av, är avslöjandet av Fadern. Människosonen är Guds son. Välsignad är du, Simon, Jonas son. Kött och blod har inte uppenbarat detta för dig, utan Min Fader. Jag säger, du är Klippan, ett chip [petros] av det gamla Blocket [petra]. Och på denna petra skall jag bygga min ekklesia och Hades portar [att inte se] kommer inte att få makt över den! Matteus 16:13-19. Se 5 Mos 32:18 Du tänkte inte på klippan som födde dig, och du glömde den Gud som födde dig. Jes 51:1 Se till klippan som du är uthuggen ur, stenbrottet som du har grävt ur."

Och vi alla, med ny förståelse, ser oss själva i honom som i en spegel; sålunda förändras vi från ett underlägset tänkesätt till den uppenbarade åsikten om vårt sanna ursprung.” 2 Korintierbrevet 3:18 – Spegelöversättning

-- Från webbplatsen för Mirror Bible på https://tinyurl.com/y5rndfc9

CANA: Se nedan för mina kommentarer detta och andra uttalanden av

Återställd oskuld”

Francois Du Toit, en sydafrikan, har skrivit flera böcker och en omskrivning av några av Nya testamentet som han kallar ”Mirror Bible = Spegelbibeln”. Hans beskrivning på Amazons sida, för hans bok, "Gud tror på dig" (titeln är en röd flagga) inkluderar detta:

< Vi är designade för att utforska och upptäcka vårt innersta jag, rikedomen av ljus och liv inom vårt räckhåll. Även känslan av hopplöshet i en kris vill få oss att gräva djupare för att hitta en stensäker grund inom oss. Jag litar på att denna skrift kommer att utmana och röra dig till kärnan av ditt väsen och dina övertygelser för att ta bort varje spår av den ersättande, konstgjorda självbilden med dess härliga huvud av gyllene glitter och dess silverglänsande byst och bronskropp. Den lilla sten, som ingen människohand högg ut, är avsedd att slå den bilden av fåfänga och fromhet på dess fötter av järn och lera och i dess ställe bli en klippa som fyller hela jorden; Guds sanna bild och likhet, återställd och uppenbarad i det vanliga mänskliga livet. (Dan 2:32-35) Min uppriktiga önskan är att mitt budskap exakt ska avslöja Kristi mysterium i dess mest kompletta sammanhang: Du! Kol 4:4> -- Du Toits ord från beskrivningen av hans bok "Gud tror på dig" på Amazon

CANA: Är det sant att människan är "designad för att utforska och upptäcka vårt innersta jag" och att det finns någon "rikedom av ljus och liv inom" mänskligheten? Gud säger till oss att vi är naturliga syndare och motståndare mot Gud; (Jer 17:9; Matt 15:18), och att vi inte söker Gud (Rom 3:11). Att utforska vårt innersta kommer inte att ge sanning eller fred.

Du Toit missbrukar en profetia från Daniel 2 som är Daniels tolkning av en dröm som kungen hade om fyra kungadömen. Ingenting i det stycket stöder Du Toits mening.

Enligt ovanstående är "Kristi mysterium i dess mest fullständiga sammanhang" du själv. Så om Du Toit tror på detta, så är det därför han säger att vi är designade för att utforska vårt innersta jag. På flera ställen använder Du Toit frasen "återställd oskuld". Det verkar vara Du Toits tro att Jesu död på korset återställde människans oskuld. Så är dock inte alls fallet.

I sanning gjorde Jesu försoningsdöd det möjligt att bli förlåten och att bli förklarad rättfärdig genom Jesu Kristi fullkomliga offer, vars rättfärdighet tillräknas den som tror på honom. Men för Du Tois gäller försoningen alla så allt som behövs är medvetenhet om denna tillgripna oskuld.

Ett tydligt budskap ges av Du Toit i den här YouTube-videon med titeln "Evangeliet på 3 minuter" på https://tinyurl.com/y34mfkx8 där han säger:

<Han [Jesus] har kommit för att väcka din förståelse för att upptäcka rikedomen i ditt innersta….<snip>….Evangeliet är helt enkelt att förkunna vad Gud har förkunnat i Kristus, tron på Gud är inte vad vi tror om Gud som definierar honom, hans tro definierar oss.>

CANA: Tanken att vi måste "vakna" till en ny sanning är alltid en röd flagga (varningsflagga). Detta finns i New Thought som säger att Jesus kom för att förändra människans uppfattningar om vem hon är, i New Age som lär ut att man måste bryta igenom till ett "högre medvetande", och i österländska trosuppfattningar som lär ut att man måste upptäcka sanningens natur, verkligheten via metoder som kringgår det materiellt tänkande sinnet för att vara mottagligt för andliga insikter (detta är en förenkling men gör poängen). Detta tillstånd av mottaglighet är zenbuddhismens "nybörjarsinne".

Du Toits uttalande om vad evangeliet är i citatet ovan är ett falskt evangelium.

Enligt Du Toit är Jesus en uppenbarare av vilka vi verkligen är, inte en frälsare eller återlösare av syndiga människor.

Kan du se problemen i detta uttalande från Du Toit?

<….tro på vår återställda oskuld genom korsets framgång

är fordonet som ger oss tillträde till helgedomarnas helgedom

omedelbart välkomnande och närvaro av Skaparen. Gud erhöll vår

rättfärdighet genom Kristi frälsningsverk på korset.>

Från https://tinyurl.com/yxz7uu6d

CANA: Jag ser två problem här:

Han säger att tron på vår återställda oskuld är automatisk och ger all tillgång till Gud, men i verkligheten sker det bara genom tro på Jesus Kristus på grund av hans försonande död på korset. Det är så man får tillgång till Gud Fadern.

Detta var det eviga beslut som Han utförde i Kristus Jesus, vår Herre. I honom och genom tron på honom kan vi frimodigt och med tillförsikt träda fram inför Gud. Ef 3:11-12

Bröder, i kraft av Jesu blod kan vi nu frimodigt gå in i det allra heligaste. Hebr 10:19

Andra frågan: Du Toit använder återigen "återställd oskuld" tillsammans med

"vår rättfärdighet." Problemet är att vi inte har något av det. Kristi rättfärdighet tillräknas dem som tror men troende har faktiskt inte en egen rättfärdighet. Eftersom Du Toit hänvisar till "Kristi frälsande verk på korset", kan hans ord framstå som bibliska. Man måste undersöka mer än ett fåtal påståenden samt sammanhang.

- en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla som tror. Rom 3:22

- inte med min egen rättfärdighet, den som kommer av lagen, utan med den som kommer genom tro på Kristus, rättfärdigheten från Gud genom tron. Fil 3:9

Men den som utan att bygga på gärningar tror på honom som förklarar den ogudaktige rättfärdig, honom räknas hans tro till rättfärdighet. Rom 4:5

Spegelbibeln, en parafras

Du Toit är känd för sin egen parafras av Bibeln, Spegelbibeln. Tydligen inkluderar detta ännu inte alla Bibelns böcker, bara några av Nya testamentet. Jag är oklar om huruvida han kommer att lägga till andra böcker.

Du Toits parafraser är ifrågasatta. En Amazon-kund gav i sin recension ett exempel på Du Toits återgivning av en bibelvers:

Recension på Amazon < 2 Kor 5:10. "Ty vi måste alla träda fram inför Kristi domstol, för att var och en skall få igen vad han har gjort här i livet, gott eller ont." Och här är Francois Mirrors bibelöversättning av den versen: "För vi har alla blivit noggrant granskade i Jesu fotspår och är omhändertagna och återupprättade till livet för vår design, oavsett vad som hände med oss i våra individuella liv, oavsett vad fantastiska eller meningslösa saker som vi stött på i kroppen"> Från kundrecension

CANA: Omskrivningen av 2 Kor 5:10 ändrar innebörden av den ursprungliga texten. Du Toit tar bort idén om dom över troende vid Kristi tron (vanligtvis tänkt som dom för belöningar; detta är inte dom för frälsning eftersom det gäller troende) och gör det till något annat. Du Toit hävdar att våra bibelöversättningar har varit fel hela den här tiden och han ger den korrekta översättningen.

På ” Mirror Word = Spegel Ordets” -webbplats är detta Du Toits återgivning av Johannes 3:16:
<Hela kosmos är föremål för Guds tillgivenhet! Och han är inte på väg att överge sin skapelse – hans sons gåva är att mänskligheten ska inse sitt ursprung i honom som speglar deras autentiska födelse – född inte av kött utan av Fadern! I denna övertygelse ekar tidernas liv inom individen och tillkännager att dagar av ånger och känsla av vilsenhet är över!>

CANA: Den liknar inte ens den verkliga versen. Återigen ser vi tanken att "ursprung" är i Gud "född av Fadern". Kärnan i denna vers är helt utelämnad - - att den som tror på Jesus inte kommer att gå under utan ha evigt liv.

Stenen

Utdraget från webbplatsen som citeras högst upp i det här inlägget avslöjar en häftig vridning av Skriften som stöder ”The Mirrors = Spegelns” uppfattning att människan är oskyldig. Orden från Jesus i Matteus 16 till Petrus, berättade inte för Peter att han var "avhuggen från det gamla blocket". Jesus bekräftade Petrus bekännelse av Jesus som Messias, Guds Son, att den uppenbarades för honom av Fadern.

5 Mosebok 32:18 påminner Israel om att Gud är deras klippa och att det är han som bildade Israel från ingenting. Det är inte att tala om för människan att han skapades av Gud vår av Gud. Gud tillrättavisar Israel för att de går efter falska gudar. Vers 18 handlar inte om en bokstavlig födelse:

Du övergav Klippan som födde dig. Du glömde Gud som gav dig livet. 5 Mos 32:18

Den föregående versen förklarar det:

De offrade åt onda andar, som inte är Gud, åt gudar som de inte kände, nya gudar som nyss kommit till och som era fäder ej fruktade. 5 Mos 32:17

Deras försummelse av Gud som skaparen, som den som bildade Israel och som den enda sanna levande Guden ledde till tillbedjan av falska gudar.

Du Toit gör en falsk analogi av ordet för "klippa" i Matteus 16 med betydelsen för ordet "klippa" som finns i 5 Mosebok 32 och Jesaja 51 där de hänvisar till Gud (1 Kor. 10:5 avslöjar att Klippan som gav vatten i öknen Kristus;

"Den gudomliga omfamningen"

Du Toit skriver om sin bok, "The Divine Embrace = Den gudomliga omfamningen":

< Jesu uppdrag var inte att påbörja den kristna religionen utan att uppenbara och återlösa Guds avbild och likhet i mänsklig form. Han kom inte som ett exempel för oss utan av oss. Mycket av den populära kristna läran reducerar Jesu liv och undervisning till ännu ett "skyltfönster"-budskap, medan Guds själva avsikt var att avslöja planlösningen för vår design i Kristus som i en spegel, där han presenteras för oss inte som Kristus i historien, eller Kristus i yttre rymden, inte ens som Kristus i en framtida händelse, utan som Kristus i dig! > Från Amazon-sidan för "The Divine Embrace = Den gudomliga omfamningen"

CANA: Det verkar som att Du Toit hävdar att Jesus är en av oss och sändes så att vi kan se att vi redan har Kristus i oss. Detta påminner mycket om den ”Perennial Wisdom = Perenn Visdom”* Jesus som beskrivs av den kristna författaren David G. Benner.* Benner skriver att vårt Sanna Jag är "Kristus-i-mig" eller "Kristus-jaget".

[*Perenn Visdom/Filosofi/Tradition är tron att alla religioner delar en gemensam kärnverklighet och skiljer sig från varandra endast utåt. Mystik är sättet att komma åt denna kärna av "gudomliga verklighet" huvudsakligen via kontemplativa praktiker. Gud kallas ofta "närvaro", "gudomlig närvaro", "gudomlig verklighet", "levande visdom" och andra ganska opersonliga namn.]

[*Benner betraktas och publiceras som en kristen författare men eftersom han håller fast vid Perennfilosofin kan han inte vara kristen eftersom Perenn Visdom står i konflikt med kristendomen.]

Beskrivningen av denna bok slutar med detta:

< …tro är mitt härliga uppvaknande till det faktum att min Skapare är medveten om mig! Han kan inte få mig ur tankarna!

Jesus är vad Gud tror om dig! Jesus är Guds tankar om människosläktet!

Vakna till oskuld, vakna till enhet!>

CANA: Jesus verkar bara vara en återspegling av vem människan är, enligt detta, och tjänar som en påminnelse om att vi har Kristus i oss och är ett med Fadern (Du Toit konstaterar också detta på andra ställen). Detta och andra uttalanden jag såg tyder på att Du Toit med största sannolikhet är en panenteist.

Du Toits ord om denna bok, "The Logic of His Love = Logiken om Hans kärlek", på ”Mirror Word = Spegel Ordets” -webbplats tar skriften ur sitt sammanhang:

<Det finns bara en tro! Inte vad vi tror om Gud utan vad Gud tror om oss! Ef 4:6

Det finns bara en Gud. Han förblir universums ultimate Fader. Det är vi för att han är det. Han är närvarande i allt; han är över allt, genom allt och i alla.
Han är inte långt ifrån var och en av oss; i honom lever och rör vi oss och är till. Vi är verkligen hans avkomma. (Apg 17:24-28)> från Du Toit

CANA: Ef 4:6 lyder:

en Gud och allas Fader som är över allt och genom allt och i alla.

CANA: Ingenting i Efesierbrevet 4:6 eller de omgivande verserna lär ut att tro är vad Gud tror om människan. Du Toit läser helt enkelt in det i texten. Hans nästa citat är Apg 17:24-28 och lyder:

Gud är den som har skapat världen och allt som är i den. Han som är Herre över himmel och jord bor inte i tempel som är gjorda av människohand. Inte heller låter han betjäna sig av människohänder som om han behövde något, han som åt alla ger liv och anda och allt. Och han har av en enda människa skapat alla människor och folk, för att de skall bo över hela jorden. Han har fastställt bestämda tider och utstakat de gränser inom vilka de skall bo, för att de skall söka Gud, om de möjligen skulle kunna treva sig fram till honom och finna honom, fastän han inte är långt borta från någon enda av oss. Ty i honom är det vi lever, rör oss och är till, så som även några av era egna skalder har sagt: Vi är av hans släkt. Apg 17:24-28

CANA: Du Toit verkar dra slutsatsen från Paulus ord som citerar en hednisk poet att Gud är i skapelsen och i människan, vilket är panenteismen. Även om andra delar av Bibeln inte stödjer denna idé och till och med ger bevis mot den, väljer Du Toit att ta det bokstavligt.

Paulus talade till hedningar, inte judar, och citerade från deras egna poeter. Han citerade förmodligen två grekiska poeter som skrev om Zeus. Paulus tillämpar detta på den verkliga Guden. En kommentator (Barnes) skriver om vers 28 att "i Honom" kunde läsas "av Honom" (se kommentarer om Bible Hub), och kanske hänvisar till idén från en annan poet vars ode till guden Jupiter lyder:

"O Jupiter, som vårdar och ger näring åt människorätten, av vilken vi lever och med vilken hoppet om alla människors liv finns."

CANA: "Av vem vi lever" är frasen i den här och skulle kunna uttryckas "i vem vi lever." Med andra ord, Guds kraft är det som upprätthåller människans liv.

"Vi är hans barn" eller "vi är hans avkomma" finns i dikter av flera grekiska poeter, särskilt den av Aratus som var från samma område som Paulus. Paulus använder orden från grekiska poeter och applicerar dem på Jahve, den sanne Guden. Det faktum att alla människor är skapade till Guds avbild är poängen med att säga "vi är hans barn/avkomma." Paulus använde de hedniska poeterna som ett sätt att peka på den verkliga Guden som den som uppehåller människorna och från vilken vi får liv istället för från de grekiska gudarna.

"Gud tror på dig"

På Amazon-sidan för Du Toits bok, "God believes in you = Gud tror på dig", skriver Du Toit:

<Gud tror på dig, oavsett om du tror på honom eller inte.>

CANA: Ett problem här är att han tvekar på ordet "tro." Att tro på Gud, på hans existens och/eller på vem han säger att han är skiljer sig från "Gud tror på dig." Sedan Gud skapade oss har han inget behov av att tro något om oss. Jag tror att Du Toit menar med "Gud tror" att Gud har tro på dig, vad du är kapabel till. Det är förstås fel också. Gud behöver inte ha tro på någonting, och Gud sätter inte sitt hopp till människan. Detta bekräftas i många skrifter, såsom:

Medan han var i Jerusalem under påskhögtiden, kom många till tro på hans namn när de såg de tecken han gjorde. Men själv anförtrodde han sig inte åt dem, eftersom han kände alla. Han behövde inte höra någon vittna om människan, ty av sig själv visste han vad som var i människan. Joh 2:23-25

CANA: Du Toit kan ha påverkats av Richard Rohrs, panenteistiska syn på Jesus, till och med av en progressiv som Rob Bell, eller en kombination. Jag minns att jag blev förvånad över avsnittet i Rob Bells "Velvet Elvis = Sammets Elvis" där han skriver att berättelsen om Petrus som gick på vattnet var för att lära Petrus att Jesus tror på honom (Petrus). Du Toits titel "God believes in you = Gud tror på dig" är samma sak.

Är vi svanar?

Ett uttalande om vad som kan ses på ”The Mirror Bibles = Spegelbibelns” Facebook-sida är att vi är svanar (detta fanns en gång på hemsidan). Du Toit hävdar att vi inte är en "uppgraderad ful ankunge", vilket kan vara en referens till tanken att vi har en syndig natur och behöver återlösning som kommer endast genom tro på Kristus, en idé som står i motsats till Du Toits lära att Kristus har återställt allas "oskuld."

Om vi automatiskt är svanar bara för att Jesus dog på korset, och tro på Kristus inte krävs, då strider detta mot läran om Guds ord från början till slut. Det är ett annat evangelium, och det är anti-evangelium.

Fler och fler människor överger nuförtiden Guds ords auktoritet och driver in i falska evangelier och kultiska läror.

Men undersök allt noga; håll fast vid det som är gott. 1 Tess 5:21

Men även om vi, eller en ängel från himlen, skulle predika för er ett evangelium i motsats till vad vi har predikat för er, så är han förbannad! Som vi har sagt förut, så säger jag nu igen, om någon predikar för er ett evangelium i strid med vad ni har tagit emot, så är han förbannad! Gal 1:8, 9

Jag tror att Spegelbibeln, baserat på vad jag har läst, är en antikrists verk.

Barn, det är den sista tiden; och precis som ni hörde att antikrist kommer, så har även nu många antikrister visat sig; av detta vet vi att det är den sista tiden. 1 Joh 2:18

Denna post finns på: https://tinyurl.com/5fyrj825



https://www.facebook.com/FormerNewAger/posts/pfbid0xciaqVDRofhwFqZgS5ZpNh9MLJkvwDhtpeVwa9s3vVCvsakXBeiQvogkXdhBY7afl



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar