onsdag 22 maj 2024

Porr-stjärna och pastor ? - Kan dessa kombineras ?

Japp, detta dök upp ibland alla mail som jag får från olika ställen, och det drog mina ögon till sig. Nog har det gått långt utanför det normala, inte bara släpps det nu in sånt som HBLTQ, och att röka cannabis under gudstjänst. Men detta tog verkligen priset. Det som är från dem är inom citationstecken.

Paret Stephen och Angela Dela Cruz har gått bibelskola för att bli pastorer, och hon kände sig kallad att bli en porrstjärna, efter detta. Så hon har nu hållit på med att vara porrstjärna i ca 11 år parallellt med att vara en pastor. Hennes identitet som porrstjärna, är Christy Love. I intervjun som maken gör med henne i denna video, så skrattar de och berättar om när hon var full, och gick in för att bli redigt packad.”

Att jag ville skriva om detta, var att jag kände det som Jesaja skrev;

Ve dem som kallar det onda gott och det goda ont, som gör mörker till ljus och ljus till mörker, som gör bittert till sött och sött till bittert! Ve dem som är visa i sina egna ögon och håller sig själva för kloka! Ve dem som är hjältar i att dricka vin och duktiga att blanda starka drycker Jes 5:20-22

Att vara pastor och porrstjärna, går tydligen bra ihop för detta par, för att vara en porrstjärna är ju bara ett jobb. I intervjun ber hon sedan sin make att tala lite om sig själv, då kommer det fram att han är en hypnoterapeut, livscoach och affärsstrateg. Vilket ju inte heller går ihop med den kristna tron. När hon slutar sitt jobb så ska hon också lära sig att hypnotisera och vara en livscoach.”

Hur går detta ihop med skriften? Hon lever ut inte bara något som är orent, utan synden av otrohet, varenda gång hon är framför kameran.

De har fått några frågor som de svarar på och jag kommer inte skriva ner alla frågor och svar.I detta får vi veta att;

Paret startade sin kyrka för ingen kyrka ville acceptera dem, så som de var, syndare.”

Wow, är inte det chockerande?

Många av de som är pastorer i andra kyrkor, gissa vad, de syndar också. En pastor i San José, förlorade sin kyrka, för att han var otrogen. Det som han byggt upp.”

1. Kyrkan eller kyrkobygget är inte vårat eget bygge, inte om det är byggt på grunden Jesus. Och Gud är den som lägger till de som blir frälsta, inte vi. 2. Om han var otrogen så föll han och syndade, och fick betala straffet för sin synd.

Om alla kunde leva upp till standarden, så skulle ingen kunna vara pastor.”

Wow igen! Dessa har inte förstått vikten av att vara en som står inför en hel församling, eller den standard som Gud satt upp för den sortens tjänst. Detta är ju en synd, liksom att vara en porrstjärna, som syns utåt. En öppen synd, får också öppna konsekvenser. Är det orättvist? Kanske det. Men det är därför ingen bör gå in i den uppgiften lättvindigt.

Det betyder nu inte att om vi faller och syndar i hemlighet, d.v.s. så ingen annan än Gud ser det, så är det mer ok. Det är det inte.

Vi har mött människor som säger; Oh det finns en standard som vi måste leva efter, då vill jag inte ha något med kyrkan att göra alls. Jag vill inte predika här, men Jesus dog för våra synder, våra tidigare synder, de vi gör nu och de vi kommer göra i framtiden. Ingen är perfekt, vi kommer synda.”

Japp, han har rätt, vi kommer alla att synda, även om vi blir födda på nytt. Men syndar vi så känner vi att vi handlat fel. Den Helige Ande lägge då ner en stor sorg i oss, och vi omvänder oss. Det betyder inte att vi inte faller igen, kanske rent av många gånger, inom samma område. Satan vet vilka knappar han ska trycka på.

Använda, vi är syndare som ursäkt för att leva ut synd, är totalt knäppt, för att inte tala om att det inte går ihop med skriften.

Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike. Sådana var en del av er. Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande. 1 Kor 6:10

Vi kan inte fortsätta att leva ut synden. Om så vore så behöver vi ju inte vända oss bort ifrån den, och arbeta på vår helgelse. Inte för att en enda en av oss kan bli lika heliga som Gud själv är, men vårat mål måste vara att bli mer lik honom, inte fortsätta som förut, som om ingen skillnad någonsin har ägt rum i oss.

Alla kämpar med olika saker, en del som har varit alkoholister eller fast i droger får kämpa som bara den, för en vanlig cigarett eller en bira (öl), kan få personen på fall. Det beror precis på vem man är och hur fast detta har haft en själv i sitt grepp.

En annan får kämpa med lusta, i synnerhet då Jesus själv säger; Den som ser på någon med lystnad, har redan begått äktenskapsbrott med henne/honom i sitt hjärta.

Ni har hört att det är sagt: "Du skall inte begå äktenskapsbrott." Jag säger er: Var och en som med begär ser på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta. Matt 5:27-28

Ytterligare någon annan kanske kämpar med hat, mot olika människor. Har man en gång släppt in hat, så kan det vara nära till hands att när något nytt händer, med en annan person, att det är just hatet som flammar upp. Detsamma gäller någon som kämpar med ett hetsigt temperament.

Den som hatar sin broder är en mördare och ni vet att ingen mördare har evigt liv i sig. 1 Jon 3:15

Nej, alla, och det spelar ingen roll vilken synd man kämpar med, ska göra sig av med synden. Sedan om vi faller, en eller upprepade gånger, då har vi löftet att Gud är trofast och rättfärdig och renar oss från vår synd. Men förlåtelse måste ingå, när vi faller.

Gud är ljus och att inget mörker finns i honom. Om vi säger att vi har gemenskap med honom och vandrar i mörkret, så ljuger vi och handlar inte efter sanningen. Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd. Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet. Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare, och hans ord är inte i oss. 1 Joh 1:5-10

Att säga, en gång bad jag om förlåt är lika idiotiskt som att säga till ett barn som gör en sak fel; Det räcker med att du sa förlåt denna gången, om du gör samma sak igen så behöver du inte be om förlåt för det. Vilken förälder säger en sån sak till sitt barn?

Nej vi säger till våra barn att be om förlåt när de gör eller säger något som sårar någon annan Och vi gör det om och om igen, för att inpränta i dem att det finns saker som är fel att göra, och som man behöver be om förlåt för. Samma sak gäller med vår relation med vår himmelske Fader.

Säg att hon ger upp jobbet som porrstjärna, gissa vad? Hon kommer fortfarande vara en syndare.”

Snacka om att inte vilja äga biten att vi när vi faller och syndar ska vända om, och be om förlåt. Förlåt i detta fallet, blir en ursäkt till att synda. Men ett genuint förlåt, borde ha innebörden; Jag ska aldrig göra så igen. Att man misslyckas med den biten är en sak. Men att bara skyla över synden, med att jag är en syndare, så det spelar ingen roll.

Så när vi blir tillfrågade på olika podcasts, varför hon får leva ut synden; då säger vi, när var sista gången du runkade?”

Snacka om högmodigt dravel. På vilket sätt har Jesus förvandlat livet för detta par? Om igen kommer en bibelvers upp i skallen på mig. Joh 8:3-10 Gå och synda inte mer! Vilket Jesus säger till kvinnan som gripits för äktenskapsbrott, och är på väg att bli stenad.

Hur kan vi tro att det är ok att fortsätta att leva ut synden, eller att detta gäller andra men inte mig?

Så vi beslutade oss för att skapa en kyrka för utstötta som oss, för att ha gemenskap med varandra i. Hennes jobb påverkar inte deras äktenskap, enligt dem. Det är ett jobb, samma som om jag skulle jobba för ”Proflowers = Online blomsteraffär. Ett jobb som påverkade dem mycket var när hon arbetade som assistent till en advokat. Nej arbeta i den här industrin påverkar oss inte alls.”

I mig tänker jag; skämtar de, samtidigt som jag hör och ser hur de skrattar åt det hela. Jag är rent ut sagt chockad över det hela.

Sista ord från fru pastor; Älska varandra och älska folk där de är.”

I bästa nya Jesus stil, kom som du är och låt oss älska dig som du är. Ingen förlåtelse behövs, för vi är alla syndare. Kom låt oss synda tillsammans. Ursäkta, men jag blir irriterad på detta nonsens.

Hur kan vi fortsätta att leva ut synden, och acceptera att den är en del av oss? Var finns helgelsen, omvändelsen? Om du och jag kan fortsätta att leva ut vår synd, för vi är ändå bara syndare; Varför behöver vi då en frälsare?

Vet ni inte att era kroppar är Kristi lemmar? Skall jag ta Kristi lemmar och göra dem till en skökas lemmar? Nej, naturligtvis inte! Eller vet ni inte att den som förenar sig med en sköka är en kropp med henne? Det heter: "De två skall bli ett kött." Men den som är förenad med Herren är en ande med honom. Fly bort från otukten! All annan synd som en människa begår är utanför kroppen, men den otuktige syndar mot sin egen kropp. Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den helige Ande, som bor i er och som ni har fått av Gud, och att ni inte tillhör er själva? Ni har blivit köpta och priset är betalt. Så förhärliga då Gud i er kropp! 1 Kor 6:15-20

Nej, omvändelse behövs. Det är vad profeterna predikade, det är vad Jesus predikade, det är vad Johannes döparen predikade, och det är vad apostlarna predikade. Det är vad du och jag också behöver predika. Omvänd er, för himmelriket är nära. Och om det var nära på Jesu tid, så är det ännu närmre nu.

Tiden är kort, låt oss därför arbeta flitigt för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga. Låt oss löpa loppet fram, med målet att en gång få vår lön, att få höra Jesus säga; Välkommen hem du trofasta tjänarinna eller tjänare. Och låt oss åtminstone försöka att ge upp synden som så hårt vill om sluta oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar