tisdag 14 maj 2024

Vad är en ande-guide?

Av Marcia Montenegro översatt och inlagt med tillstånd

    Många artiklar på den här webbplatsen hänvisar till "andeguider", som används av synska, astrologer, medier, energihelare, de som kontaktar änglar, de flesta även om det inte gäller alla finns i New Age och andra. Så vad är en andlig guide?

    En andlig guide anses av de som använder dem vara en kroppslös varelse som är deras personliga guide för dem som är "redo" för sådan vägledning. En andlig guide kan hänvisas till som någon av dessa:

    * En guide

    * En ängel

    * En skyddsängel

    * En utomjording

    * En död person eller personer

    * "Ande / Andar"

    * En "andlig mästare"

    * En "uppstigen mästare"

    * En ande med ett egennamn, som Benjamin, Seth, Abraham, Filemon (guide för Carl Jung), Ramtha (alla faktiska namn på "guider" som används av olika människor)

    * "Ande" är en term som mest används av medier och av vissa synska och New Age´are för att referera till deras påstådda informationskälla.

Författaren läste och påverkades av en bok, Seth Speaks, när hon var i New Age. Seth var en andlig varelse som kallade sig själv en "Översjäl". Han kanaliserades av Jane Roberts som först kontaktades av honom via en Ouija Bräda, men senare kanaliserade henne direkt, i trance. Hennes man spelade in meddelandena och antecknade. Dessa meddelanden skrevs upp i en serie som kallas "The Seth Material."

Så vilka är andliga guider?

Andeguider är fallna änglar, även kända som orena andar, onda andar eller demoner. Jesus hänvisade ganska ofta till dessa andar och visade sin makt som den profeterade Messias genom att kasta ut dem från de som var besatta av dem.

Andeguider kan introduceras via Österländsk religion, New Age-meditationer och guidade visualiseringar, antingen avsiktligt eller av misstag. Många som gör dessa meditationer och visualiseringar vet inte eller förväntar sig att en andeguide kommer att dyka upp, men det händer ofta. Alla icke-kristna som är involverade i ockulta övningar, energihelanden och/eller New Age-övningar kommer så småningom att ha andliga guider. Jag introducerades för en andeguide (medvetet) via en guidad visualisering i en kurs som heter Inre ljusmedvetande.

Guidernas utseende

Guiderna verkar initialt välvilliga och hjälpsamma. Men människor kan ha dåliga eller skrämmande upplevelser med dem senare, dock inte nödvändigtvis.

Eftersom guiderna är fallna änglar hatar de Kristus med passion och kommer att göra allt de kan för att hindra personen från att känna Kristus. Även om många som har guider ser guiderna som sina vänner, i verkligheten hatar guiderna den person som de "vägleder", eftersom Satan och hans änglar är motståndare till människor, som är skapade till Guds avbild och kan återlösas genom tron på Kristus. Änglar är inte skapade till Guds avbild. Dessutom kan fallna änglar inte återlösas, eftersom Kristus blev människa för att endast dö för människorna, och detta ökar sannolikt de fallna änglarnas hat mot människor. Som vi blir tillsagda i Hebreerbrevet:

Eftersom nu barnen hade fått del av kött och blod, fick han på liknande sätt del av kött och blod, för att Han genom sin död skulle göra den maktlös som hade döden i sitt våld, det vill säga djävulen, och befria alla dem som av fruktan för döden hade levt i slaveri hela sitt liv. Det är ju inte änglar utan Abrahams barn Han tar sig an. Därför måste Han i allt bli lik sina bröder för att bli en barmhärtig och trogen överstepräst inför Gud och sona folkets synder. Hebr 2:14-17

Fallna änglar tjänar Satan (en titel, inte ett egennamn, som betyder "motståndare"). Jesus hänvisade många gånger till Satan som en verklig, personlig varelse.

Andliga guider kan bete sig eller till och med framstå som vackra änglar, en död person, en välkänd religiös person (de som är involverade i österländska andliga grupper besöks ofta i drömmar av en figur som framträder som deras guru, före och/eller efter guruns död), eller vilken typ av varelse som helst, vanligtvis attraktiv och tilltalande. Det finns också andar som uppträder som olika djur som personens guide; dessa kan ibland kallas "andedjur" eller "totemdjur".

Vissa guider kan till och med framstå som ”vad folk tror är” Jesus, och matchar hur många föreställt sig att Jesus såg ut (naturligtvis vet vi inte hur Jesus såg ut eftersom Bibeln bara säger att han inte hade något speciellt utseende, Jesaja 53: 2). Min huvudguide dök upp som en skallig man från Mellanöstern i 50-årsåldern, med ett klokt och välvilligt uppträdande. (Jag hade andra guider enligt många synska, men jag såg dem aldrig).

Inte att undra på, för till och med Satan klär ut sig till en ljusets ängel. 2 Kor 11:14

Kanaliserat material

Alla guider visar sig inte visuellt; vissa kanske bara hörs psykiskt, eller kanaliseras via automatiskt skrivande eller ett verktyg som Ouija Brädet. De som påstår sig "kanalisera" böcker får meddelanden från dessa guider, oavsett vilka källor som hävdas. Många har hävdat att de får kommunikation från änglar, utomjordingar, olika avlidna helgon, uppstigna mästare, döda andliga ledare, Jesus (som i ”A Course in Miracles = En kurs i mirakler) och andra.

Budskapen låter ofta tröstande och väldigt andliga. Utsmyckat religiöst språk, bibliska referenser och bibelcitat används ofta (eller missbrukas) för att förstärka bedrägeriet och få det att verka mer andligt. Satan kan citera Skriften; han gjorde det när han frestade Jesus. Alla kanaliserade böcker är inspirerade av Satan eller hans änglar, och de är fulla av andligt gift och är inte från Gud.

Demoners doktriner

Falska läror kommer ofta från fallna änglar. Flera religioner har startat när människor påstår sig ha fått vägledning och information från änglar eller andliga varelser, ibland till och med från Jesus (islam, mormonism, Swedenborgs "New Church = Nya Kyrka", många New Age-kulter, de svarta hebreiska israeliterna och andra).

Dessa falska läror beskrivs av Gud som "läror om demoner:"

Men Anden säger uttryckligen att i senare tider kommer somliga att falla bort från tron och ägna uppmärksamhet åt bedrägliga andar och läror av demoner 1 Tim 4:1

"Bedrägliga andar" syftar tydligt på fallna änglar, liksom "demoner". Därför vet vi att det finns falska läror som kommer från fallna änglar via bedragna människor.

Vad är sanningen?

Gud har tagit upp kommunikation med andar i Bibeln. Det finns många ställen som fördömer spiritism, som är kontakt med andar (3 Mos 19:31, 20:6; 5 Mos 18:9-11; 2 Kung 21:6, 23:24, 2 Krön 33:6; Jes 8:19) . Denna praxis var en del av kanaanéernas hedniska religioner som gjorde det för att få vägledning eller kommunikation från sina gudar, och vi får veta på flera ställen att dessa gudar när är demoner (3 Mos 17:7; 5 Mos 18:19, 32:17) ; Ps 106:37, 38; 1 Kor 10:20-21;

Det finns ingen motivering för någon kontakt med andar, även om man försöker kontakta "goda" änglar eller "skyddsänglar". Endast fallna änglar reagerar på sådan kontakt eftersom de heliga änglarna tjänar Gud. och bara svarar på hans kommando. Råden, svaren eller informationen från kontaktade andar kan tyckas vara till hjälp (sådana råd ges ofta i förment helande syfte) men det är just därför det är så bedrägligt. Även om råden eller informationen "fungerar", har Gud varnat:

Om en profet eller någon som har drömmar kommer upp bland er och förkunnar ett tecken eller ett under för er, och det tecken eller under som han har lovat er sker, men han säger: 'Låt oss följa andra gudar,' som du inte har känt till, 'och låt oss tillbe dem', lyssna inte på den profetens ord eller på den drömmaren. Ty HERREN, din Gud, prövar dig för att veta om du älskar HERREN, din Gud, av hela ditt hjärta och hela din själ. 5 Mos 13:1-3

Vilken rättvisa finns det i att Gud tillåter dessa fallna änglar att ströva omkring och bedra? Gud tillåter händelser för sina egna syften. Ingen blir lurad om de inte önskar det, antingen genom att förkasta den sanne Guden och/eller Guds ord, eller genom sin egen vilja att söka svar utanför Gud, och/eller från en tro som stärker deras självkänsla och påstås befria dem från dom från en rättfärdig Gud (se tillägg). Då får de vad de vill av bedrägeriet; Gud tvingar ingen att välja bedrägeri.

Men detta tillstånd av bedrägeri kommer inte att vara för evigt. Satan och hans fallna änglar (inklusive andeguiderna) kommer att få ett slut på sina aktiviteter. I Guds egen tidpunkt, efter att Jesus har återvänt, kommer Satan till slut att kastas i den eldsjön "som har förberetts åt djävulen och hans änglar" (sägs av Jesus i Matteus 25:41).

Och djävulen som bedrog dem kastades i sjön av eld och svavel, där också vilddjuret och den falske profeten finns. och de skall plågas dag och natt i evigheters evighet. Upp 20:10

Rättvisa kommer att fullbordas och ondskan kommer att upphöra. Under tiden, var medveten om hur många sätt dessa guider påverkar människor via synska, astrologer, medier, kortläsare, falska läror, "andliga rådgivare", kanaliserat material, Ouija bräden, energihelare och många alternativa terapeuter.

"Älskade, tro inte varje ande, utan pröva andarna för att se om de är från Gud, för många falska profeter har gått ut i världen." 1 Joh 4:1

Tillägg

Vad betyder "rättfärdig Gud"? "Rättfärdig" som betyder perfekt bra är inte ett ord som hörs mycket i vår post-sannings-kultur styrd av relativism och subjektivism. Gud är inte bara god; han är den objektiva absoluta standarden för gott. Det finns inget större gott än den sanna levande Guden. Därför kan Gud inte tolerera eller tillåta avvikelse från den godheten. Våra handlingar och karaktär mäts mot den standarden, en standard vi aldrig kan nå.

Så Gud sände sin son, Jesus, som villigt lade mänskligheten till sin gudom för att bli människa och dö för människor på korset och betala straffet för synder. Alla som litar på Jesus får sina synder förlåtna, och Jesu Kristi rättfärdighet tillräknas de som tror; det vill säga, Gud ser Kristi rättfärdighet i de som tror. Denna frälsningshandling genom tro ger syndernas förlåtelse och ger evigt liv för den troende som börjar i trons ögonblick.

Detta är evigt liv, att de kan känna dig, den ende sanne Guden, och Jesus Kristus som du har sänt. Joh 17:3

Den som dricker av det vatten som Jag (Jesus) ger honom skall aldrig någonsin törsta; utan vattnet som Jag (Jesus) ger honom kommer att bli en källa i honom som springer upp till evigt liv. Joh 4:14

Och Jesus gick fram och talade till dem och sade: "Mig har blivit given all makt i himlen och på jorden. Matt 28:18

Fadern älskar Sonen och har gett allt i Hans hand. Joh 3:35

Kategorier: änglar, New Age och ockulta metoder

https://www.christiananswersnewage.com/article/what-is-a-spirit-guide



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar