tisdag 7 maj 2024

David G. Benners Gåvan att vara sig själv; en utvärdering

Av Marcia Montenegro översatt och inlagt med tillstånd

David G. Benners böcker läses i kristna kretsar, inklusive utbildnings-institutioner, både högskolor och seminarier. Benner är ”Master Teacher = Mästarlärare” vid Richard Rohrs ”Center for Action and Contemplation = centret för handling och kontemplation”. Liksom Rohr är han perennialist. ”Perennial Philosophy = perenn filosofi”, även känd som ”Perennial Wisdom = Perenn visdom” eller ”Perennial Tradition = Perenn tradition”, menar att alla religioner delar en kärnsanning. Yttre ritualer och seder erbjuder anhängare fördelar i alla religioner. Men för att upptäcka den djupare innebörden måste man vakna upp till den esoteriska sanningen om en "gudomlig verklighet" som förenar alla religioner. En anhängare av Perenn visdom identifierar sig med en religiös väg men bygger tron på den "inre" innebörden av denna kärnsanning. Mystik ses som bron som förenar alla religioners sanning i deras centrum.

Benner driver också ”Cascadia School of Living Wisdom = Kaskad skolan av levande visdom”. "Visdom" är ett vanligt flerårigt modeord. En annan Rohr-medarbetare, Cynthia Bourgeault, till exempel, driver en skola för visdom baserad på läran från den gnostiske mystikern George Gurdjieff, upphovsmannen till Enneagrammet (men utan några typer).

Benner och Carl Jung

The Gift of Being Yourself = gåvan av att vara dig själv” läses som en psykoanalys av olika människor, inklusive några i Bibeln, fyllda med mystisk och perenn filosofi. Även om Benner använder kristna termer och skriver om Jesus, och även om vissa uttalanden verkar sunda, finns det mycket som väcker allvarliga frågor om vad Benner lär ut.

Benner är en djuppsykolog, vilket betyder att han använder Jungianska begrepp för att analysera mänskligt beteende. Rohr är också ett fan av Carl Jung, en psykoterapeut vars idéer var mer andliga än psykologiska. Det kan vara därför Benner är så skicklig på att kombinera sin andlighet med sin psykologi.

Benner skriver att vi inte är "ett enda, enat jag", utan snarare "en familj av många del-jag." Kristen andlighet, enligt Benner, är att "välkomna dessa ignorerade delar som fullvärdiga medlemmar av familjen av själv" så att de kan "integreras i hela den person vi håller på att bli." (51)

När jag läste det kom jag att tänka på termen "individuation". Även om Jung inte kom på termen, påverkade hans användning av den dess nuvarande användning av Jungianska psykologer. Individuering är:

På bredast möjliga sätt kan individuation definieras som uppnåendet av självförverkligande genom en process för att integrera det medvetna och det omedvetna. (Från "Jung och hans Individuations Process" i Journal Psyche).

Den jungianska synen på jaget bygger inte på objektiva data utan på spekulationer och Jungs idéer om jaget. Att integrera det medvetna och omedvetna ligger bakom idén om "skugg-jaget", eller det som ibland kallas "den mörka sidan" (ett exempel är när Luke Skywalker får veta att Darth Vader är hans far i "Star Wars." George Lucas var influerad av Jung via Joseph Campbell). Mot detta står den bibliska sanningen att människor inte består av olika jag utan snarare har ett jag som är korrumperat av synd. Återlösning genom tro på Kristus är det enda svaret på alla egna problem.

Enneagrammet, Jesus och det sanna jaget

Benners tema är att du inte kan känna Gud förrän du känner dig själv (han citerar Augustinus och John Calvin ur sitt sammanhang för att stödja detta). Följaktligen är boken fylld med Benners psykoanalytiska poänger om jaget, att dölja delar av det jag som man inte gillar, att leva efter en falsk bild, att avslöja det falska jaget, att förverkliga det sanna jaget och andra liknande koncept.

Eftersom synen på jaget är nyckeln till bokens titel och tema, är vad Benner menar med "själv" av största vikt. Benner gör många påståenden som inte stöds i skrifterna och kanske inte ens stöds objektivt, såsom:

Vårt falska jag bygger på en överdrivet fäste vid en bild av vårt jag som får oss att tro att vi är speciella. Richard Rohr menar att den grundläggande frågan vi måste ställa är om vi är beredda att vara något annat än vår självbild. (70)

Eftersom Benner undervisar på Rohr's Center och de två är nära sammansvetsade (Rohr har godkänt de flesta av Benners böcker och skrivit förordet till en; Benner citerar Rohr flera gånger i den här boken), så är det naturligt att Benner refererar till Rohr här. Man bör vara försiktig eftersom Rohr är kättersk när det gäller nästan alla väsentligheter i den kristna tron. Rohrs syn på människan, Gud, Jesus, synd och frälsning står i motsats till en biblisk syn; därför är Rohrs råd om sig själv inte bibliska eller till hjälp. Det falska jaget för Rohr är jaget som tror att det är separerat från Gud, för enligt Rohrs åsikt har ingen någonsin varit separerad från Gud (detta är också Benners åsikt).

I kapitel 4 introducerar Benner Enneagrammet som ett underbart verktyg för att upptäcka ens huvudsakliga synd-utmaning och hur man hanterar den. Han går in i detalj om det, ger till och med exempel på bibliska karaktärer och vilka typer de exemplifierar enligt honom. Han hämtar från Rohrs bok om Enneagram och rekommenderar till och med ”The Wisdom of the Enneagram = Enneagrammets visdom” av New Agers Don Riso och Russ Hudson, grundare av New Age Enneagram Institut. Denna bok av Riso och Hudson är en rakt igenom New Age-bok.

Rohrs övertygelser och den Jungianska synen har redan fördunklat Benners självbegrepp. Genom att rekommendera Enneagrammet, ett ogiltigt verktyg från New Age, smutsar Benner ner vattnet ytterligare. Hans omfamning av detta verktyg som en Jungiansk psykoterapeut matchar konstigt nog det faktum att New Age-psykologer, som mestadels är Jungianska, utvecklade Enneagrammet när det kom i deras händer från dess ockulta ursprung.

Benner citerar avlidne M. Basil Pennington, som skrev förordet till denna bok, och påstod att Jesu frestelser i öknen "bäst förstås som hans kamp med tre stora potentiella falska jag." (72) Pennington var en av de tre medgrundarna till den moderna ”Centering Prayer Movement = centrerade bönrörelsen” tillsammans med framlidne Thomas Keating och William Menninger.

Pennington skriver om sin beundran för "den store Yogi, Swami Satchidanandaji" och Penningtons godkännande av en amerikansk professor som, "på jakt efter sann visdom", hade åkt till Indien för att studera under en hinduisk swami. Pennington säger att för "de flesta hinduer är Jesus bara en av många manifestationer av den ende Guden" men att "varje person har rätt att få sin egen utvalda gudom eller manifestation av Gud. Jesus är manifestationen för väst.” (Från CANA-artikeln om kontemplativ bön).

Benner utvidgar Jesu påstådda kamp med det falska jaget och hur han flyttade in i sin identitet "när han kom att förstå vem han verkligen var." (72) Även om det är sant att Jesus är fullständigt människa, är Jesus också alltid fullständigt Gud. Jesus visste vem han var vid 12 års ålder när han hittades av sina föräldrar i templet:

. att sitta mitt bland lärarna, både lyssna på dem och ställa frågor till dem. Och alla som hörde honom blev förvånade över hans förstånd och hans svar. Luk 2:46-47

Det finns inga bevis i den bibliska texten för att Jesus kämpade med "falska jag" eller kämpade för att upptäcka sin identitet.

Senare i boken hävdar Benner att "även Jesus var tvungen att hitta sin väg, sitt jag" (85) och att:

Jesu förståelse av sitt kall kom från brottningen med Gud, sig själv och djävulen i ensamheten i vildmarken. (91)

Jesu frestelser i öknen återspeglar Israels frestelser i öknen när de leds av Mose. Till skillnad från Israel segrade Jesus och gav sig inte. Satan frestade Jesus som en attack, och denna testning avslöjade Jesu vishet, helighet och lydnad mot Gud Fadern. Men Benner psykoanalyserar Jesus som han gör Petrus och andra bibliska figurer. Han ser Jesus genom filtret av Jungian psykodrama och projicerar därigenom falska motiveringar och tankar om Jesus som inte finns i den bibliska texten.

Den kontemplativa dimensionen

Den kontemplativa aspekten av boken är mycket stark, med kontemplativ hänvisning till mystiska metoder, inte metoder som använder det tänkande sinnet. Benner erbjuder kontemplativt baserade direktiv som att läsa ett stycke i Bibeln och sedan bör man "fantasifullt gå in på scenen för att möta Jesus och ägna tid åt att "dagdrömma passagen" (detta råd finns på flera sidor).

Han råder en att inte analysera passagen eller dess innebörd, utan att spendera tid på att vara "närvarande för Jesus" och "öppen för dina egna reaktioner". (38). För passagen av Jesus i templet (Luk 2:41ff) skriver Benner att man bör föra ett imaginärt samtal med Jesus och fråga honom var han hittade sin tydliga identitetskänsla. Lyssna på honom tala och se honom agera. (97)

Ett imaginärt samtal med Jesus kommer inte att avslöja några ord från den verklige Jesus, utan bara ord från ens eget sinne/fantasi eller ännu värre, från en ljugande ande. Att "bevaka" Jesus kommer inte heller att framkalla något verkligt från Jesus. Jesus kommer inte att vara en del av en privat lek i ditt huvud.

Tillgängligt för alla är något mycket mer värdefullt: själva Jesu Kristi ord i skrifterna medans han talade dem, när han talade dem. Skriften bör alltid läsas i sitt sammanhang och sedan begrundas med ett nyktert sinne.

Trogen det kontemplativa tänkandet andlig-gör Benner också vissa passager, till exempel det "inre rummet" som Jesus talade om i Matteus 6:6 och kallar det "vårt inre" där vi möter Gud. Detta liknar vad Thomas Keating sa i en föreläsning 2005 när han sa att detta rum "är vårt inre jag där vi ska dra oss tillbaka eller gå in genom kontemplativ bön" (se CANA artikeln om Keating).

Fotnoterna

En skanning av fotnoterna längst bak i boken bör ge en paus. Ofta citeras personer som Thomas Merton (som kom att älska buddhismen), Richard Rohr, M. Basil Pennington, Henri Nouwen, James Finley, Thomas Keating och den katolske filosofen Jean Vanier, författare till "Becoming Human = Bli mänslig" (d. 2019, den samma år inleddes en utredning om anklagelser mot honom för sexuella övergrepp).

Pennington och Keating var två av de tre trappistmunkarna som grundade ”Centreing/Contemplative Prayer Movement = Den centrerade kontemplativa bönrörelsen”.

James Finley kallas en "Master teacher = Mästarlärare" som arbetar på Richard Rohrs Center. I en video rekommenderar Finley Rohrs bok, ”The Universal Christ = Den universella Kristus”, och vid ungefär 1:11 säger Finley:

Vår kristna tro lär oss inte att Gud blev inkarnerad i någon som hette Jesus som levde för 2 000 år sedan. Snarare lär vår tro oss att i Jesu person... uppenbaras det att Gud har blivit inkarnerad som vi; att Guds liv och vårt liv är ett liv. Och detta enda liv är Kristi liv. Det är ett enhetligt liv, som i någon mening, vi i Gud inte är dualistiskt andra än varandra."

[vid 5:20] "Precis som denna universella Kristus-princip är inkarnerad i Jesus, behöver den vara inkarnerad i dig, den behöver vara inkarnerad i mig."

Finley, liksom Benner och Rohr, är en perennialist och panenteist. Kristus som princip har betydelse framför den historiska Jesus. De flesta som läser den här boken skulle inte ha någon aning om vem Finley är och skulle förmodligen inte försöka ta reda på det. Detta är en anledning till att Benner glider under radarn.

Kristus som arketyp och som sant jag

Allt eftersom boken fortskrider blir den bara mer oroande. Benner skriver att vi "är kallade att vara människor" och "att vara helt mänskliga." (87) Men vi är skapade som människor; vi kan verkligen inte vara något annat än människor. Det är vad Benner menar med "människa" som gör skillnaden.

Benner hävdar att vi bör erkänna Kristus som den djupaste sanningen i vårt väsen. Det handlar inte bara om att bli lik Kristus utan att förverkliga Kristus som är i oss. Det är en resa mot förening med Gud. (99)

"Att förverkliga Kristus" är ett begrepp främmande för Bibeln. Men om man är panenteist och Jungian är det vettigt eftersom Kristus finns överallt i skapelsen enligt panenteismen. Detta är en viktig lära enligt Richard Rohr som Benner delar. Att ”aktualisera” Kristus som redan är en del av vårt omedvetna som en arketyp är att väcka det sanna Jaget. Detta är vad Benner menar med att vara människa.

Benner erbjuder detta:

mitt djupaste jag är Kristus-i-mig….utmanar distinktionen mellan jag och icke-jag som vi alla tenderar att leva med. Och det utmanar djupt känslan av separation som vanligtvis utgör grunden för vår identitet. (101)

The footnote references Dr. Ekman Tann, Professor Emeritus of Spirituality and Psychotherapy and President Emeritus of the Christian Contemplative Spirituality Institute, from his article, “Message to the Wounded World: Unmask the True Self — Zen and Merton.”

Fotnoten refererar till Dr. Ekman Tann, professor emeritus i spiritualitet och psykoterapi och president emeritus för ”Christian Contemplative Spirituality Institute Kristet kontemplativ andlighetsinstitut”, från hans artikel, "Meddelande till den sårade världen: avslöja det sanna jaget - Zen och Merton."

Titeln antyder att Tann lär att vi kan "avslöja det sanna jaget" med Mertons och zenbuddhistiska läror (Merton skrev om zenbuddhismen). Termen "True Self = sant jag" är en röd flagga (varningsflagg) på grund av sammanhanget med Kristusarketypen och -principen.

En kort inblick i Jungs tänkande om Kristus som en arketyp och symbol för jaget finns i detta utdrag:

Jung vänder sig till kristendomens centrala gestalt, Kristus, och packar upp betydelsen av Kristus som en symbol för jaget. På begäran av många av sina läsare som bad om en mer omfattande behandling av Kristus/Jag-relationen, och uppenbarligen inspirerad av en dröm under en tillfällig sjukdom, arbetade Jung med projektet i flera år och slutförde det 1951...[klipp]…En av de viktigaste insikterna i projektet, som kommer att vara huvuddragen i denna korta artikel, är skillnaden mellan Jesus, den historiska figuren från Nasaret, och den arketypiske Kristus, Återlösaren. Denna distinktion mellan det historiska och det symboliska är väsentlig om de kristna symbolerna ska behålla sin kraft att beröra den moderna människans inre djup. (Från Jerry Wright, "Christ, A Symbol of the Self = Kristus en symbol för jaget").

En skillnad görs mellan den historiske Jesus och den "arketypiske Kristus" som Återlösare. Artikeln förklarar Jungs idé om att "Förlösare myten" är en arketyp och Jesus "greps" av denna "symboliska idé" och gav således kött åt Frälsarens arketyp. Arketyper, trodde Jung, finns i mänsklighetens kollektiva medvetande, och mänskligheten söker dem som lever ut dem. I artikeln står det:

På detta sätt exemplifierar Jesu liv arketypen av Kristus, eller på Jungs psykologiska språk, Jaget, som är ett mer inkluderande ord för den inre gudsbilden, imago Dei, som finns i varje människa...[klipp] …. Det var arketypen av Jaget i psyket/själen som svarade på det kristna budskapet, med resultatet att den konkreta Rabbi Jesus snabbt assimilerades av den konstellerade arketypen. På detta sätt förverkligade Jesus idén om Jaget.

Detta är vad Benner talar om när han talar om "mitt djupaste jag är Kristus-i-mig" och "Kristus som den djupaste sanningen om vårt väsen." Jung lärde ut att man måste dra tillbaka uppmärksamheten från den historiska Kristus för att göra denna omedvetna inre arketypiska Kristus medveten och "väcka upp" den inre Kristus och det sanna Jaget.

Richard Rohr, som följer Jungianska idéer, lär att Kristus är en arketypisk figur så det kommer inte som någon överraskning att Benner verkar uttrycka detta. Rohr skriver på sin blogg:

Med "Själv" med stort "S" menade Jung det djupaste centret av psyket/själen som är i förening med det Gudomliga. Och, om jag förstår honom, delas det! Det är en och vi är alla deltagare, precis som många mystiker har hävdat. Jag skulle kalla det det Sanna Jaget, Kristus jaget, eller om du föredrar det, Buddhajaget, som har lärt sig att medvetet förbli i förening med Närvaron inom oss (Joh 14:17). (Från Rohr, "Becoming Who You Are = Bli den du är;" också, i "The True Self = det sanna jaget")

Enkel tro på Jesu Kristi försoning och uppståndelse ses som underlägsen eller till och med ytlig jämfört med "förverkligandet" av Kristus-i-mig eller Kristus Jaget. Jung, Benner och Rohr ger ny mening åt vad "jaget" är och till vad Benner menar med "Kristus som den djupaste sanningen i vårt väsen" och "Kristus-i-mig."

Dessa begrepp är inte bara inte kristna, de är antikristna.

Kan det vara till hjälp för en urskiljande läsare att läsa den här boken? Trots vissa uttalanden som låter ortodoxa, är sammanhanget så djupt befläckat att jag inte skulle rekommendera den här boken i något uppbyggande syfte. De bibliska betydelserna av Jesus och jaget är helt ersatta av Perenna begrepp.

Bortom boken

När de läser ordet "Jesus" eller "Gud" i den här boken, kommer kristna att se det ur det historiska bibliska kristna perspektivet och anta att det är vad Benner menar. Det finns dock tillräckligt mycket som borde väcka frågor och som strider mot bibliska principer.

Perennialister respekterar alla religioner och tror på att följa en. De tror att det finns de yttre eller exoteriska lärorna kontra de inre eller esoteriska lärorna. De som följer de yttre lärorna drar fortfarande nytta av dem, oavsett religion.

Endast de som söker och blir medvetna om den "gudomliga verkligheten" i alla trosriktningar kan följa den Perenna vägen. Även då förblir en perennialist fäst vid en viss religion som de ofta kallar "visdom" eller "tradition". Så Rohr är en perennialist i den kristna traditionen. Eller man kan säga att han följer den kristna visdomstraditionen. Det finns de som följer den hinduiska traditionen, den judiska traditionen, den buddhistiska traditionen, den islamiska traditionen och så vidare. De identifierar sig fortfarande med en religion och tror inte på att blanda religionerna eftersom de tror att variationen är bra för olika kulturer.

Detta gör det svårare att identifiera en hemlig Perennialist eftersom personen fortsätter att använda språket i den religionen (även om Richard Rohr är väldigt öppen med att vara en anhängare av Perenn visdom).

Benner karakteriseras i alla sina bokbeskrivningar på nätet som en "själens kartograf." Ingen människa kan vara en "själskartograf". Guds ord berättar för människan allt hon behöver veta om själen och fullständig kunskap om vilken själ som helst är något som bara Gud besitter. Detta gör anspråk på esoterisk kunskap. Esoteriska läror strider mot Guds ord och kristendomen.

Jesus i ”The Gift of Being Yourself = Gåvan i att vara dig själv”är inte Bibelns historiska Jesus.

Jesus svarade honom: "Jag har talat öppet till världen. Jag har alltid undervisat i synagogan och i templet, där alla judar samlas. I hemlighet har jag inte talat någonting alls. John 18:20”

För att se Benners Perenn visdom-syn mer öppet, läs CANA-kritiken av hans bok, ”Living Wisdom = Levande visdom.

Short link: http://tinyurl.com/29jk7fjk

Categories: Bible Topics, DiscernmentBook EvaluationsDavid G BrennerPerennial Wisdom

https://www.christiananswersnewage.com/article/david-g-benners-the-gift-of-being-yourself-an-evaluation





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar