torsdag 2 maj 2024

HELANDE BEDRÄGERI


Av Marcia Montenegro översatt och inlagt med tillstånd.


Någon frågade mig om ”Healing Touch Spiritual Ministry = Helande beröring andliga ministeriet” -programmet och skickade sin länk till mig på https://bit.ly/2V6tsFV eftersom hon var orolig över att en kollega gick en av deras kurser (som de tar ut en ganska rejäl avgift för). .

Några av uttalandena låter som en mycket Kristuscentrerad tjänst:

Attraheras du av helande, men vill göra det ur ett kristet perspektiv?

Letar du efter unika sätt att tjäna din kyrkliga familj eller lokalsamhället?"

"Healing Touch Spiritual Ministry = Helande beröring andliga ministeriet” -programmet är en utbildning som lärs ut ur ett judiskt-kristet perspektiv som säger att Gud är den ultimata källan till allt helande, vi är bara instrumenten, kanalerna för Guds nåd av helande. Det erbjuder ett utbildningsprogram på flera nivåer som presenterar helande baserat på de judisk-kristna skrifterna. .”

CANA: Den första frågan borde vara "vilken typ av helande pratas det om här?" Handlar det här om att trösta och be för de sjuka och/eller faktiskt helande? Om det är faktisk helande måste man ha medicinsk utbildning. Bön nämns inte.

Det finns andra kristna referenser. Däremot höjde andra ord röda flaggor som t.ex

"pågående helandetjänst med tonvikt på bön, energihelande och smörjelse"

Och allt detta är en del av

"Institute of Spiritual Healing and Aromatherapy, Inc. = Institutet för andligt helande och aromterapi, Inc"

CANA: "Energihelande" stor röd flagg (varningsflagg)! Så allvarligt att alla som utforskar detta för att eventuellt delta borde stanna där och gå vidare.

"Andligt helande" är vanligtvis kod för en New Age-baserad helandefilosofi. Aromaterapi är ett New Age-fält (som jag har betonat i mina inlägg om eteriska oljor).

Nyfiken, utforskade jag lite mer. Det jag upptäckte var minst sagt alarmerande.

Läslistan är avslöjande. Det finns kristna men oroande böcker av Richard Foster och Francis McNutt (vars idéer om helande och demoner är helt obibliska).

Det finns "Healing Light = Helande Ljus" av Agnes Sanford, som jag har varnat för flera gånger (se länkar i slutet).

Det finns New Age-böcker som:

"Mirakulöst liv: En guidad resa i kabbala genom livets träds tio portar"

"Sacred Healing = Heligt Helande: The Curing Power of Energy and Spirituality Botemedlets kraft av energi och andlighet" av New Ager Dr. C. Norman Shealy

"Hands of Light = Händer av Ljus" av New Age helare och grundare av ”Healing Touch = Helande beröring”, en energimodalitet.

Notera beskrivningen:

"Våra fysiska kroppar existerar i en större "kropp", ett mänskligt energifält eller aura, som är det fordon genom vilket vi skapar vår upplevelse av verkligheten, inklusive hälsa och sjukdom. Det är genom detta energifält som vi har kraften att hela oss själva.

Denna energikropp – först nyligen verifierad av forskare, men länge känd för helare och mystiker – är utgångspunkten för all sjukdom. Här äger våra mest kraftfulla och djupgående mänskliga interaktioner rum, föregångaren och helaren för alla fysiologiska och känslomässiga störningar. "

CANA: Ovanstående är en beskrivning av New Age-synen på kroppen. Jag har gjort många inlägg om denna "energikropp" eller "subtila kropp" som är en del av New Age världsbild och dess idéer om helande.

Andra böcker som erbjuds är om Reiki, vibrationsmedicin (energiläkning), chakran, auror, oroande böcker om änglar, intuitiv "kunskap" och mer! Det är en veritabel sjunkhål/slukhål av New Age läsmaterial.

I listan över kursuppgifter hittar vi detta:

"Bio-energetiska helande principer introduceras inom ett andligt tjänstefokus. Ämnen inkluderar distanshelande, helande av minnen, meditation, arbete med det mänskliga energifältet och utövarens väg.”

CANA: Allt är New Age!

Distans helande är New Age.

Helande av minnen är Inre Helande, som inte är bibliskt, och kommer från New Thought.

Meditation är ett frågetecken, särskilt med tanke på vad mer som finns här.

Det mänskliga energifältet är en New Age-tro.

Från webbplatsen:

"Tonvikten ligger på utveckling av djupare lyssnande, urskillning av andar och änglahjälpares roller och helgons gemenskap i relation till andlig vägledning…

CANA: "...rollerna som änglahjälpare?" Detta är inte bara obibliskt utan direkt ondskefullt. Vi söker inte upp änglar; änglar tjänar Gud och står under hans befallning. Bibeln avslöjar aldrig att änglar har en roll i helande. Änglar betjänade Jesus efter frestelserna från Satan och har en roll i att betjäna de som tror på Kristus (Hebr 1:14) men detta är inte helande som man brukar förstå. Eftersom Reiki, chakran, auror och energihelande är en del av denna "tjänst" skulle jag säga att änglahjälparna är andliga vägledare, inte änglar från Gud.

Från webbplatsen:

Denna endagskurs fortsätter sin berättelse om helande i kristendomen med tonvikt på smörjelse och hur det gick förlorat i historien. Jesus skickade ut sina lärjungar för att bota och smörja och de använde inte sina matoljor! Nio eteriska oljor som användes under biblisk tid introduceras med praktiska metoder som härrör från handpåläggning.”

CANA: Återigen nämns kristendomen. Det finns ett falskt antagande att alla ska bli helade på samma sätt som apostlarna helade. (alla blev inte helade genom apostlarna) Men bortsett från den frågan praktiserade apostlarna inte energihelande eller använde ”änglar som hjälpare”.

Dessutom användes aldrig eteriska oljor under biblisk tid eftersom processen att tillverka eteriska oljor inte ens existerade då. Eteriska oljor framställs genom en konstgjord process som gör dem mycket koncentrerade. (Se relevanta länkar i slutet).

Det verkar som att denna "tjänst" började från ”Healing Touch = Helande beröring” (ett energihelande) och omformulerades med kristet språk så att det kunde introduceras i kyrkor. På sidan på https://bit.ly/2I2V3nM som ger historiken hittar vi detta:

"Detta ledde till att Linda gjorde en lång undersökning av eteriska oljors helande krafter, och hon upptäckte att detta verkligen var den hemliga formeln som Jesus måste ha lärt sina lärjungar eftersom detta är vad som har gått i arv genom generationerna. Så en ny workshop lades till i läroplanen som introducerade eleverna till kraften hos eteriska oljor i helande. Detta blev en mycket populär kurs och öppnade många dörrar för dem som var i helande verksamhet. Efter några år ropade eleverna efter fler kurser i aromaterapi.”

CANA: Ovanstående är 100 % falskt. Som tidigare nämnts, existerade inte eteriska oljor under biblisk tid, och Jesus helade verkligen inte med oljor. Jesus botade för att han är Guds Son och den utlovade Messias.

Du kan titta på den korta videon på den länken för att se den här kvinnan när hon säger att hon sökte i skrifterna och från det fick sin filosofi om tjänsten. Naturligtvis förstår hon inte skrifterna eftersom handpåläggning i skrifterna inte är energihelande.

Tyvärr är några av helarna sjuksköterskor eller har sjuksköterskebakgrund. Därför är uppfattningen att detta är legitimt helande och att det är kristet.

Många gånger har jag varnat för att helande är ett av fiendens största områden av bedrägeri. Helande är ett fokus i New Age och i det ockulta. Helande har alltid varit en del av icke-kristna religioner och av kulter som Spiritualism, New Thought, Witchcraft/Wicca, folkreligioner, afrikansk-baserade religioner i Amerika (Voudou, Santeria, Candomble, etc) och andra.

Finns det verklig helande i någon av dessa? Inte de helande Jesus gjorde, nej. Finns det något helande? Om så är fallet, är det baserat på placebo, slump, att konventionella läkemedel eller behandlingar kan ha använts, de flesta sjukdomars självbegränsande karaktär eller är en tillfällig situation. Det finns många fall där sådant helande verkar framgångsrikt bara för att få sjukdomen tillbaka senare.

Min sanna änglahistoria

När jag var i New Age kom en vän, Cathy, som höll på med "helande" till mig för en helande session. Detta var för psykologiskt och känslomässigt helande, inte fysiskt, men hon behandlade det på samma sätt som fysiskt. Jag satt i en stol medan hon stod bakom mig och höll händerna ovanför mig och runt min kropp. Jag hade slutna ögon. Vid ett tillfälle kände jag en stark närvaro till höger om mig i flera minuter. Jag var säker på att det var min vän så jag öppnade ögonen men hon var bakom mig. Jag blev förvånad men sa ingenting.

Efter sessionen pratade jag och min vän och Cathy sa: "Du vet, Marcia, under sessionen kom en ängel och ställde sig bredvid dig på din högra sida och stannade ett tag."

Jag blev förvånad över att höra detta; detta förklarade den närvaron jag hade varit så säker på. Självklart var jag glad då..

Jag har insett sedan dess att det här var en fallen ängel som stod bredvid mig. Det här är inte den "änglaberättelsen" du kanske förväntade dig, utan det är en änglaberättelse, en fallen änglaberättelse (jag hade också andliga guider). Fallna änglar är mycket involverade i ockult och New Age healing. Fallna änglar är de som kommer när energihelare gör sitt arbete.

Vänligen ta detta på allvar och fall inte för förfalskning. Det är inget att leka med.

------------------------

CANA Poster

Många av dessa länkar är inte översatta ännu, men den som vill kan söka på bloggen, för att se vilka som finns översatta.

Varning om helande beröring

https://bit.ly/2EjAMYP

Terapeutisk beröring, ett överfall på helande

https://bit.ly/2J73Vux

Sjukhusens förtrollning

goo.gl/T2rTwJ

Eteriska oljor, länkar

https://bit.ly/2WzeYzm

CANA Articles

Agnes Sanford

https://bit.ly/2zWzHnw

Energi tro

https://bit.ly/1OtWUjZ

Reiki

https://bit.ly/2E3hHtP

Änglar

https://bit.ly/2gm1ZNn

Andra; Kristen tidskrift kritik av Helande beröring

goo.gl/9hCyB6

Sekulär kritik

goo.gl/KyFnS3

https://www.facebook.com/FormerNewAger/posts/10155815517217237







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar