torsdag 2 maj 2024

Charisma News utnyttjar Bicklegate för att avancera kvinnor i kyrkans ledarskap

Av Anthony Wade översatt och inlagt med tillstånd.



Original artikeln på engelska hittas här; https://www.charismanews.com/culture/the-ihop-scandal-has-exposed-a-deep-need-for-repentance/

Jag tillåter inte att en kvinna undervisar eller gör sig till herre över mannen, utan hon skall leva i stillhet, eftersom Adam skapades först och sedan Eva. Och det var inte Adam som blev bedragen, utan kvinnan blev bedragen och gjorde sig skyldig till överträdelse. 1 Tim 2:12-14

Jag har skrivit några gånger om ämnet kvinnor i ledarskap, framför män i Guds kyrka. Ämnet ger mig ingen glädje eftersom jag personligen känner kvinnor som kunde predika färgen av väggen. Att besitta skicklighet utgör dock inte vägledning från Gud. I många fall drar Gud oss ut där vi är bekväma så att vi kan lära oss att vara mer beroende av honom. Ironiskt nog var det därför han kallade mig att predika - för det var det sista jag ville göra. Att tala inför en folkmassa var en av mina största rädslor och predikan var det som hjälpte mig att övervinna det eftersom jag, aldrig var mer beroende av Gud, än när jag predikade.

Ämnet kvinnor i kyrkliga maktpositioner borde dock vara lätt eftersom nyckelverserna tydligt säger att Gud har sagt - JAG TILLÅTER INTE. Inte bara det, utan Gud berättar för oss varför! Oavsett hur mycket dans kvinnornas befrielseberedskap gör, kan de inte undgå dessa verser. De försöker säga att Paulus på något sätt hatade kvinnor utan hänsyn till gudomlig inspiration. Orden ovan är direkt från Gud – inte Paulus. De tar upp irrelevanta exempel som kvinnor som profeterade, vilket är tillåtet av Gud. De byter namn från Junias till Junia och låtsas sedan att han/hon av allt var en apostel, vilket hon med all säkerhet inte var. De tar grekiska ord som Diakonos, som betydde hjälpare när det skrevs, och låtsas att det betydde diakon.

Givetvis blev det så småningom där kyrkoställningen diakon kom ifrån, men det hände inte förrän tusen år senare! Jag har ingen hund i den här kampen. Jag är bara en kille som berättar vad bibeln säger. Charisma News å andra sidan presenterar så många saker som strider mot Gud att det inte är någon överraskning att de är värd för författare som förespråkar att inte lyda Guds ord när det gäller kvinnor i ledarskap. Den ovan länkade artikeln försöker dock göra det subtilt, genom att använda Mike Bickle fiaskot för att främja saken och som sådan måste den ropas ut. Så låt oss resonera en gång till tillsammans.

"När jag först hörde talas om den sexuella skandalen som involverade Mike Bickle och ”IHOPKC = International House of Prayer i Kansas City = Internationella bönehuset i Kansas City”, Missouri, i december, var min första reaktion defensiv. Jag ville inte tro på anklagelserna. Men jag kröp ihop den 12 december, 2023, när Bickle släppte sin egen bekännelse. Och mitt hjärta sjönk när detaljerna dök upp om en annan kvinna som hade varit inblandad med Bickle under hans tidigare år som ungdomspastor , och med det, ett mönster av att dölja det övergreppet är en hård påminnelse om att vi har ett mycket större problem. sörja för offren, sörja över vår egen hårdhet i hjärtat och ångra oss offentligt för synden med sexuella övergrepp." - J Lee Grady

Va? Låt oss ta reda ut det här. Mike Bickle misshandlade kvinnor sexuellt, inte alla män i kyrkan. Vad Grady ägnar sig åt här är att lyfta upp en sällskapsfråga hos honom, vilket är ett obibliskt koncept om kvinnor i ledarskap, på baksidan av ett mycket allvarligare problem. Du ser problemet i IHOPKC är inte att kvinnor inte tilläts av Gud att vara pastorer. Det är att den karismanska (= karismatiska ”maniacs = galningar”) kyrkan som helhet vördar sin kult av personlighetspastorer. Lyssna bara på hur Dr. Michael Brown och Sam Storm forsar över Bickle innan allt detta kom ut för ett år sedan i det amerikanska evangeliums rundabordssamtalet.

Människor har ringt i varningsklockan i decennier om kulten i Kansas City och platser som Charisma News tillrättavisade alla försök att tala illa om den store profeten Mike Bickle. Hoppsan! Övergreppen doldes inte på grund av att kvinnor inte fick leda män. Det var för rädslan av vad som skulle hända som de inte vågade träda fram! Titta bara på Jane Doe nummer ett, som blev FÖRTALAD av Charisma News. Steven Strang sa att hon användes av djävulen för att få ner en bra gammal pojke som Bickle. Jag kan inte tala för J. Lee Grady, som skriver för Steven Strang, men mitt hjärta är gott i den här. Jag har krävt ett slut på kulten i KC i över ett decennium nu.

"I mer än två decennier har jag konfronterats med övergrepp mot kvinnor och flickor i utvecklingsländer där könsbaserat våld är vanligt. Jag arbetar i samhällen där våldtäkt är utbrett, sexuellt våld är normalt, månggifte är lagligt och tvångsäktenskap av Minderåriga flickor anses vara en mans rättighet När jag börjar arbeta i ett land där män anser att kvinnor är underlägsna, börjar jag alltid med pastorerna. Jag lär dem hur Jesus upphöjde kvinnor, hur han helade blödande kvinnor, försvarade kvinnor som var falskt anklagade. ignorerade kvinnor i rampljuset och bemyndigade kvinnor att vara högljudda vittnen om hans uppståndelse.

Sedan utmanar jag alltid männen att omvända sig för att de har hårda hjärtan. Det är en vacker sak att se när män från länder som Kongo, Tanzania, Bolivia, El Salvador eller Indien knäböjer framför kvinnor och ångrar sig för grymhet, övergrepp i hemmet, månggifte, övergivenhet, trakasserier och andra former av missriktad mansdominans. I ett fall 2019 grät männen från en by i Uganda när de avsade sig det deras föfäder hade lärt dem att säga; vilket hade gått i arv sönerna i hundratals år. Det ordspråket var: "Våra kor är mer värda än våra fruar." Männen ångrade sig från att främja den idén, och de bröt sig loss från århundraden av manlig dominans." - J. Lee Grady

Det här är bara fel. Det är också obibliskt. Vad Grady lär här är att kvinnor bokstavligen våldtas för att män inte låter dem agera med auktoritet över män inom Guds kyrkas paradigm. Även om det är vad Gud uttryckligen säger i nyckelverserna. Gud är inte otydlig här. Han ger till och med anledningen till varför han inte kommer att tillåta kvinnor att leda män inom kyrkan. Grady jämför inte äpplen och apelsiner. Han jämför äpplen och orangutanger. Det faktum att kvinnor inte kan predika eller undervisa med auktoritet över män gör dem inte underlägsna. Det betyder att de har olika gåvor och olika roller som är lika viktiga i Kristi kropp. De bibliska exemplen han ger är felaktigt framställda här.

Att hela kvinnan med blodutsläpp var inte ett exempel på att Jesus upphöjde henne utan snarare botade henne. Jag är osäker på vem Grady tror att Jesus försvarade men kvinnan vid brunnen var skyldig. Jesus försvarade henne inte, han påpekade bara hyckleriet hos de som ville döda henne medan de själva var syndiga. Men den kvinnan blev bokstavligen fångad på bar gärning för äktenskapsbrott. Endast syndiga män med agendor kan läsa berättelserna om Kristi liv och tro att de på något sätt upphöjde någon annan än Kristus. Det är HANS evangelium. Jesus bemyndigade inte heller kvinnor att vara uttalade vittnen om hans uppståndelse. Det är en sträcka rakt ut ur obibliska berättelser som "The Chosen = Den utvalda".

De första som hittade den tomma graven var kvinnorna eftersom deras ROLL var att förbereda kroppen för begravning. Det faktum att Jesus talade till dem först betyder helt enkelt att han inte är någon person, men det förändrar inte vad han sedan skrev i nyckelverserna. Vi har alla roller förordnade av Gud. Detta "kvinnor kan göra allt som män kan göra"-mantrat är direkt från den köttsliga kvinnors frigörelserörelse.

Kvinnorna som lyssnade på den offentliga bekännelsen grät av glädje. De förväntade sig aldrig att höra de orden under sin livstid. Jag tror att det är dags för amerikanska män att göra en liknande offentlig bekännelse. Jag tror att dessa ord kommer att vara helande för kvinnor som har blivit sårade. av män i kyrkan Du behöver inte använda orden jag har skrivit nedan, men det här skulle vara ett bra ställe att börja:

Som män som ska spegla Kristi karaktär, erkänner vi att kvinnor alltför ofta har utnyttjats sexuellt av män i kristna församlingar. Detta rovdjurs-aktiga beteende har ibland ignorerats, minimerats eller till och med mörkats. Vi ångrar oss å alla missbrukares vägnar, och vi ber om förlåtelse från våra systrar." - J. Lee Grady

Amerika är inte Uganda. Ännu viktigare, jag kan inte ångra mig för din skull. Det fungerar inte så. Att låta de icke-misshandlande männen omvända sig för de missbrukande männen kommer inte att förändra något eftersom de som behövde omvända sig aldrig gjorde det. Ingenting som människan gör kan skyllas på vad Gud har förordnat. Problemet återigen är män och kvinnor som alla tittar åt andra hållet eftersom personlighetskultens pastor inte kan ifrågasättas. Anledningen till att så många kvinnor blev misshandlade av Ravi Zacharias och Mike Bickle har ingenting att göra, med att kvinnor inte ska predika med auktoritet över män. Det är en absurd premiss. Det har att göra med att män och kvinnor gör det möjligt för dem som missbrukar och stödjer missbrukaren.

J. Lee Grady skriver för Charisma News. Steven Strang är dess VD, och han är känd som den som frikände Mike Bickle i december! Han sa att förespråkarna bara organiserade en kupp av en otäck kyrkodelning. Han sa att Jane Doe nummer ett, som misshandlats av Bickle i flera år, bara var ett djävulens verktyg. J. Lee Grady har ingen trovärdighet att berätta för någon annan att de behöver ångra sig för missbrukare när han skriver för en och vägrar att personligen ångra sig genom att gå bort från Charisma. Då kanske han kan be om förlåtelse från sina systrar. Att ge systrar rätt råd om vad Bibeln säger är aldrig något vi behöver be om förlåtelse för. Grady borde veta det.

"Vi inser att i vissa fall fick kvinnor som kom till kyrkan för att söka hjälp efter att ha blivit utsatta för sexuella övergrepp eller kränkningar inte den medkänsla och omsorg de förtjänade. I vissa fall minimerade vi deras smärta, bagatelliserade deras trauma och skyllde på dem istället för att be för deras fullständigt helande. Vi omvänder oss för att vi inte lyssnat på kvinnors smärta eller kännt medkänsla för deras förlust: Vi ber om förlåtelse.

Vi erkänner också att i vissa fall har ledare till och med tillåtits att medvetet fortsätta övergreppen, eftersom de inte hade modet att konfrontera förövarna. Jesus var en försvarare av kvinnor när de blev falskt anklagade, men vi har inte alltid varit djärva nog att försvara kvinnorna som kommit till oss. hjälp. Vi ångrar vår ovilja att tala ut för kvinnor när de kände sig röstlösa. Vi ber om förlåtelse." - J. Lee Grady

Det kommer att vara ett återkommande tema, men Grady skriver för den mest uppseendeväckande Mike Bickle uppbackaren Steven Strang. Charisma News försvarar ständigt oförsvarliga lärare. Det Grady fortsätter att göra här är förkastligt. Han försöker dela upp notan för överträdarna bland alla. Vi kommer alla att ha nog att ta itu med när det gäller våra egna synder, än mindre något vi inte haft något att göra med. Vissa fall? Vad sägs om de flesta fall!

Låt oss bara se oss omkring i det karismatiska landskapet. Hur uppstår Bill Hybels? Ted Haggard? Ravi? Bickle? Tullian Tchividjian? Brian Houston? Carl Lentz? Bob Jones? Paul Kain? Bob Hartley? Darnell Barrett? Listan bara fortsätter och fortsätter och i varje fall behövde skadan inte vara så stor. Älskade, om J. Lee Grady känner sig skyldig för att ha varit en del av det möjliggörande systemet på Charisma News borde han ångra sig och dra sig tillbaka, men att lägga skulden på folk som inte gjort något fel är inte lösningen. Inte heller försöka ändra det som Gud redan har beordrat. Hans chef, Strang, smetade offentligt ut alla Bickles offer! Säg inte att jag är den som behöver omvända mig, sir. Det är du.

"Vi erkänner också att i vissa kyrkor använde förövare profetiska ord eller andra andliga gåvor för att manipulera kvinnor till sexuella relationer. Detta är andlig exploatering av högsta klass. Vi tror att inga Jesu Kristi tjänare som använder Skriften eller ett profetiskt budskap för att locka en person till sexuell synd bör vara i vigd tjänst. Vi ångrar alla fall av andlig exploatering eller bedrägeri för att manipulera och kontrollera Vi ber om förlåtelse. - J. Lee Grady

Det här är så sorgligt. Mike Bickle använde inte profetiska ord eller andliga gåvor. Han ljög om att använda dem. Enligt denna berättelse skulle Gud ha varit tvungen att ge Bickle gåva efter gåva, samtidigt som han väl visste att han bara ljög om dem för att locka minderåriga flickor i säng. Förlåt, Gud gör inte det! Jag vet att det är svårt för karismanier att förstå, men Mike Bickle var ingen profet. Han hade inga andliga gåvor eftersom han aldrig hade Guds ande.

Han ljög om att höra från Gud, precis som sina rovdjursbröder, Bob Jones och Paul Cain. Han hörde aldrig från Gud för att bygga IHOP. Han hörde aldrig från Gud om det ogudaktiga bönerummet 24-7. Inget av det var från Gud - vi klarar det? Sluta upprätthålla denna myt. Du kan inte be om förlåtelse för hans synder. Sköt om dina egna synder. Be om förlåtelse för att ha möjliggjort människor som Bickle, genom att vägra lyssna på urskillningsministerier i årtionden som varnade dig för IHOPKC. Sluta dela upp notan.

"Vi erkänner att Gud skapade man och kvinna till sin avbild (1 Mos. 1:27), och att män och kvinnor är lika i hans ögon. Men på grund av manlig stolthet ser många män kvinnor som underlägsna" och som ett resultat tror de att de kan tvinga, dominera, förnedra och misshandla kvinnor fysiskt, känslomässigt och andligt. Vi bekräftar att män är befallda att visa hustrur ära och behandla dem som "medarvingar till livets nåd", enligt 1 Petr 3:7. Vi ångrar oss för all grymhet och all övergrepp som är förknippad med manlig dominans, och vi ångrar all smärta vi har orsakat." - J. Lee Grady

Alla som är lika i riket förändrar inte vad Gud har förordnat i nyckelverserna. Pastorskap eller kyrkliga ledarpositioner är inte höjdpunkten. Det är bara ett annat kall. Beror det på dubbel heder? Visst, men de håller också en högre standard. Att säga att min syster kan vara en profetissa, eller ge tröst, helande, kunskap eller något annat som Gud vill använda henne till är inte att jag behandlar henne som en underlägsen. Sluta så splittring i kroppen! Låt mig visa dig hur löjlig den här idén är.

Mike Bickle hade inga problem med kvinnliga pastorer och predikanter! Ingen! Heidi Baker, Lisa Bevere och till och med hans egen syster predikade alla på IHOPKC. Det hindrade honom fortfarande inte från att misshandla flera kvinnor, inklusive minderåriga, under en fyrtioårsperiod.

Sjutton hakar, Bickle delade till och med frun till en av sina administratörer, med sin son. De hade båda affärer med kvinnan. Det finns inget tvingande samband mellan missbrukare och att inte tillåta kvinnor att leda i Guds kyrka. Ingen. Kvinnor är medarvingar men det förändrar inte vad Gud har befallt. Bicklegate, Ravi Zacharias och alla dessa liknande har mycket mindre med manlig dominans att göra än med synd, ansvar och människor som Grady, som gör att beteendet kan fortsätta.

"I vissa fall våldtog män i kyrkan", inklusive pastorer och andra predikanter" kvinnor, lockade kvinnor till sexuella relationer, berörde kvinnor på ett olämpligt sätt, gjorde sexuella kommentarer till kvinnor eller begärde sexuella tjänster. Ändå kallar Gud män i kyrkan att behandla kristna kvinnor som våra systrar och mödrar "i all renhet", enligt 1 Timoteus 5:2. Vi omvänder oss för att vi ser kvinnor som sexuella föremål istället för att värdera dem för deras karaktärsdrag, personligheter, intellekt och andliga gåvor. Gud vill att män ska vara starka, men vår styrka bör ligga i vår karaktär, ödmjukhet, mod, faderliga omsorg och skyddande kärlek "inte i grym dominans, kränkande ord, omogna bravader eller lustfyllt utnyttjande. Må Gud krossa våra hårda hjärtan och göra oss mer lika Jesus. J. Lee Grady

Jag brukade läsa J. Lee Grady. Han brukade vara trogen skrifterna men allt eftersom tiden har gått fortsätter väljer han att föra obibliska krig. Liksom många på Charisma är han för förtjust i de falska argumenten för att inte tillåta dagens nyckelverser. Det här stycket verkar vara ett dåligt förklätt försök att använda Bickle dramat för att stödja dessa misslyckade argument. Det Grady säger här är naturligtvis sant. Problemet är att han använder dessa fakta för att på något sätt låtsas att alla män är skyldiga till samma synder och att Mike Bickles rovdjursdrift på något sätt beror på oss alla.

Absolut nonsens. Mike Bickle är skyldig till Mike Bickles synder. Kanske beror Gradys övertygelse på att han förknippas med möjliggörare som Steven Strang och Dr. Michael Brown. Att ta avstånd från sådana komprometterade män skulle kanske vara klokt. Hur som helst, Bicklegate hände inte på grund av ett mansdominerat samhälle utan snarare möjliggjorde det mansdominerade samhället, dess mörkläggning och fortsättning av övergrepp under decennier. Det bottnade förstås i dålig teologi, kult av pastors-skap baserat på personligheten och vägran att ställa människor till svars. Inget av det förändrar nyckelverserna. Inget av det förändrar vad Gud redan har förordnat.

Pastor Anthony Wade - April 24, 2024

Godkänd minister för evangeliet för Guds församlingar. Ägare och grundare av 828 departement. Vice VD för Goodwill Industries. Kom alltid ihåg att Gud i allt verkar till det bästa för dem som älskar honom och är kallade enligt hans avsikt.

https://www.828ministries.com/articles/1/Charisma-News-Leveraging-B-Christianity-240425-199.html





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar