måndag 6 maj 2024

Varning: Jenny Allens "Gather 25″ - Ytterligare ett försök för "ENHET" utanför sanningens gränser

6 april 2024 av Lighthouse Trails Editors översatt och inlagt med tillstånd från LighthouseTrails.

Nyligen kontaktade en ”Lighthouse Trails = Fyrhus stigen” läsare oss, oroad över att hans kyrka kommer att använda en bok av IF:”Gathing = träff/ sammankomst” -grundaren Jenny Allen. Lighthouse Trails har postat ett antal artiklar om IF:sammankomsten förut på grund av dess starka framväxande influenser. Idag är Jenny Allen fortfarande engagerad i att föra farliga läror till kyrkan.

År 2025 är Jenny Allen värd för ”Gather = Samlas” 25, ett ekumeniskt ”progressivt” falskt läroevenemang. På webbplatsen står det att ”Gather = Samlas” 25 är:

25 timmar av ”Global Church = Globala Kyrkan” samlas 2025. . . . Uppdraget är att mobilisera vår världs 2,5 miljarder Jesus-anhängare för att dela evangeliet med de 5,5 miljarder människor som inte känner Honom.

När denna siffra, 2,5 miljarder, används för att identifiera hur många kristna det finns i världen, inser många som ser detta antal inte att över 1,3 miljarder av det antalet är medlemmar i den romersk-katolska kyrkan. Detta påminner om Rick Warrens ekumeniska ”Purpose Driven = Syftesdrivna” vision, som också hävdade detta antal av hur många kristna troende det finns i världen.

Allens användning av detta nummer bekräftar hennes egen ekumeniska vision. För övrigt används termen ekumenisk faktiskt av den katolska kyrkan med hänvisning till att "vinna tillbaka de förlorade bröderna" till "moderkyrkan".

Återigen, från” Gather = Samlas” 25-webbplatsen:

Gather25 organiseras och leds av en allians av kristna organisationer: IF:Gathering, YouVersion, illuminations, Right Now Media och många fler internationella ministerier och kyrkor. Den ursprungliga visionen för ”Gather = Samlas” 25 tilldelades av Jennie Allen.

Allt man behöver göra är att ens ta en kort titt på de olika organisationerna som är involverade i ”Gather = SAmlas” 25 för att se att detta inte är en bibliskt korrekt ansträngning. Från ”IF = Om: Gathering =Samalas” till ”Right Now Media = Just nu media” till ”24/7 Prayer = Dygnet runt bön” till ”Bible Project = Bibelprojektet” till ”Global = Globala” 2033 till ”World Evangelical Alliance = Evangeliska världsalliansen” till ”Alpha Course = Alfakurser” och många andra.

Det är uppenbart att målet med ”Gather == Samlas” 25 är ENHET i så bred bemärkelse som möjligt. Från katolicism till ”emergent = framväxande” till kontemplativ till ”NAR = Nya Apostoliska Reformationen” och allt däremellan, ”Gather = samlas” 25 representerar ett myller av falska läror som har genomsyrat kyrkan och som verkligen ger en felaktig bild av biblisk kristendom.

När det kommer till ämnet Enhet har många kristna (inklusive många pastorer) blivit lurade till att tro att enhet ersätter nästan alla andra andliga aspekter – inklusive sanning och biblisk integritet. Vad som tycks vara massivt förbisedd i denna ekumeniska rörelse är att enhet utanför sanningens ram inte är en inspirerad enhet av Gud. Herren har alltid gjort det mycket tydligt, som i Babels torn, att människans "enhet till varje pris" inte är sanktionerad eller välsignat av Honom.

Problemet är att mycket av kyrkan inte hade några problem med Warrens målstyrda ekumeniska vision och kommer förmodligen inte att ha några problem med Allens endera eller mängden av andra liknande "enhets" visioner. Bibeln varnar för att det i de sista dagarna kommer att ske stora bedrägerier och nitiska ansträngningar för att förena människor, religion och regering. Att förena kommer att vara det primära målet, men ledaren för denna förening kommer inte att vara Herren (som är den levande Guden som skiljer sanning från villfarelse, rätt från fel och gott från ont) utan snarare kommer att vara Antikrist (bedra hela världen för att uppnå sina egna mål).

I sin bok ”Faith Undone = Upplöst/ångrande tro” gjorde författaren och grundaren av” Understand the Times = Förstå tiden” Roger Oakland följande observationer som är ännu mer relevanta idag än de var när han först skrev dem:

Tyvärr är den "globala gemenskap" som det så ofta talas om i det framväxande kyrkolägret ett förklätt språk för en världsomspännande religiös kropp som innefattar alla trossystem. Som [New Age-ledaren] Neale Donald Walsch sa, det är en "global rörelse. . . vilket gör att ingen annan gör fel på det sätt de gör det på."

Den takt med vilken denna globala enhet utvecklas borde berätta för oss att Kristi återkomst mycket väl kan vara nära. Men alla som bekänner sig till Kristi namn kommer inte att vara redo. Jesus frågade själv: "När Människosonen kommer, skall han då finna tro på jorden?" (Luk 18:8). Liksom i liknelsen om de tio jungfrurna (Matt 25:1-13), kommer många inte att vara redo när Herren kommer tillbaka. Många kommer att ha somnat.

Kommer du ihåg vad Jesus sa till lärjungarna när de frågade honom: "Vad ska bli tecknet på din ankomst och världens ände? Matt 24:3 " Han sa inte till dem att hela världen skulle uppleva en andlig väckelse och vända sig till evangeliet. Han sa snarare:

Se till att ingen bedrar dig. Ty många skola komma i mitt namn och säga: Jag är Kristus; och kommer att bedra många. Matt 24:4-5

Jesus varnade för att under dagarna innan han kom tillbaka, skulle det ske ett så stort avfall att "många" skulle bli vilseledda. Ordet många på grekiska betyder en stor mängd eller mängder. Faktum är att majoriteten av de tecken som Jesus sa att han kunde förvänta sig handlade om andligt bedrägeri. . . . Många har glömt de grundläggande varningarna som finns i Skriften angående de sista dagarna när ett annat evangelium och en annan Jesus kommer att presenteras för en bedragen värld. (från ”Faith Undone, = tro upplöst/ångrande” kapitel 13)

För några år sedan skrev ”Lighthouse Trails = Fyrhus Stigens” redaktörer en artikel med titeln "The Cost of Unity at the Price of Truth = kostnaden för enheten sker på bekostnad av sanningen". Det verkar mycket passande att avsluta den här artikeln som varnar om ”Gather = Samlas” 25 med den:

Idag är kyrkans predikningar, böcker, kommentarer och föreläsningar översvämmade av uppmaningen till enhet, och alla driver på tanken att vi måste ha enhet till varje pris och göra "vad som helst" för att uppnå det målet. Genom åren har vi hört detta "enhetsrop" från olika kristna ledare, som Rick Warren och Beth Moore, och vi får höra av "enhetsevangelister" att enhet är det som kommer att ge väckelse och till och med rädda världen. Men en studie av Guds ord visar att ett sådant koncept inte faller inom ramarna för biblisk kristendom. Det skördar inte heller frukten som varje pånyttfödd troende borde hoppas på – uppbyggnaden av Kristi kropp av helgon för arbetet med ämbetet (d.v.s. främjandet av evangeliet).

Vi kan hitta ett perfekt exempel på biblisk enhet kontra felaktigt utarbetad enhet i Efesierbrevet 4. Kapitlet börjar med att tala om enhet; och till vår bestörtning används denna vers ofta ur sitt sammanhang för att stödja enhetslärarnas åsikter.

Jag uppmanar er därför, jag som är en fånge i Herren, att leva värdigt den kallelse ni har fått. Var ödmjuka och milda på allt sätt. Visa tålamod och ha fördrag med varandra i kärlek. Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band: Ef 4:1-3

Men när vi läser i sammanhanget med resten av kapitlet kan vi se att Paulus inte talar om en enhet till varje pris med alla grupper och alla människor. Det handlar specifikt om dem som är födda uppifrån (d.v.s. Kristi kyrka). Harry Ironside ger en inblick i den poängen i sin föreläsning om Efesierbrevet 4:

Man talar om hjärtlösa splittringar som river sönder Kristi kropp, men dessa splittringar river inte isär Kristi kropp. Kristi kropp är inte sammansatt av alla olika sekter och samfund. Om du skulle samla alla olika samfund och sekter och förena dem alla i en stor kyrka, skulle det inte vara Kristi kropp. Det skulle innehålla väldigt många människor som är i Kristi kropp, men det skulle också inkludera väldigt många som inte är det. Å andra sidan, efter att du samlat alla dessa samfund, skulle det fortfarande finnas många utanför dem som skulle vara lemmar av Kristi kropp.

Kyrkan, som är hans kropp, och kyrkan, som vissa kallar Kristi synliga kropp, är inte samma sak. Kristi kropp består endast av dem som är pånyttfödda och födda på nytt av den Helige Ande och förenade med Kristus i härlighet genom Andens dop. Alla splittringar i kristenheten kan inte splittra den kroppen. . . .

Aposteln ville att vi skulle känna igen denna enhet som Gud själv upprättade, och därför sa han: "Sträva efter att bevara Andens enhet i fridens band."

Återigen för efesierna, efter att aposteln Paulus beskrivit "en kropp" (v. 4) och "en tro" (v. 5), kommer han tillbaka till ämnet enhet:

en kropp och en Ande, liksom ni kallades till ett hopp, det som tillhör er kallelse, 5 en Herre, en tro, ett dop, Ef 4:4-5

Och han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare. De skulle utrusta de heliga till att utföra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp, tills vi alla når fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, till ett sådant mått av manlig mognad att vi blir helt uppfyllda av Kristus. Ef 4:11-13

Detta efterlängtade resultat, "trons enhet", är i vers 13 kopplat till att vi också har "kunskapen om Guds Son, till en fullkomlig människa, till storleken på Kristi fullhet."

Men det är här som många av dagens kristna ledare vilseleder sina anhängare. De säger att vi behöver ha enhet, i vid mening, så att världen blir helad och Guds rike kan upprättas. Men i Efesierbrevet 4:14 ger det ett helt annat skäl till "trons enhet":

Vi skall då inte längre vara barn som kastas hit och dit av vågorna och som förs bort av varje vindkast i läran, när människorna bedriver sitt falska spel och i sin list förleder till villfarelse. Ef 4:14

Denna diskussion om enhet i tron i Efesierbrevet 4 handlar inte om att förenas för enhetens skull och för att hela världen, utan det handlar om att Kristi kropp inte faller i bedrägeri och tar tag i alla slags falska läror.

Missriktade ledare för dagens kristna kyrka har mobbat och tystat många kräsna kristna genom att övertyga dem om att att utmana framväxande enhetsledare och deras falska läror är att förstöra enheten och, enligt deras uppskattning, förstöra varje chans att det blir väckelse eller att världen ska bli hjälpt.

Francis Chan är ett perfekt exempel på detta när han sa att Gud skulle förstöra (till och med döda) dem som utmanar kristna ledare och att Gud vill ha enhet så vansinnigt gärna att ”det är en styggelse för Gud när det är något som rör sig bland bröderna”.

Beth Moore, som har skapat scenen för denna enhet utan gränser, varnar sina följare att hålla utkik efter ”hånare” som kommer att omintetgöra planerna på en stor världsomspännande väckelse. Hon tror att dessa hånare kommer att stå i vägen för en enad kyrklig väckelse (en som kommer att inkludera den katolska kyrkan).

Rick Warren har i flera år, genom sin globala ”P.E.A.C.E. = F.R.E.D” plan, lärt ut att det måste finnas en "korsning av alla barriärer, religiösa, politiska och andra, så att världens folk kommer att förenas för att bekämpa jättarna av fattigdom, korruption, okunnighet och sjukdom." Han säger att vi får ingen väckelse utan enhet (hans definition av enhet).

Men mitt i detta fokus på enhet misslyckas kristna ledare med att varna för verkligheten av andligt bedrägeri och att vi har en motståndare som ligger och väntar för att lura oss. De pratar inte om att testa andarna. De varnar inte för New Age-läror och praxis som har kommit in i kyrkan. De identifierar inte verken av den som Bibeln så ofta varnar oss om och kallar "en ljusets ängel" och hans tjänare för "rättfärdighetens tjänare" (2 Kor 11:14-15). De vrider och manipulerar Skriften så ofta, för att passa in den i sina egna former. Och på så sätt tillåter de mängder av kyrkobesökare att "kastas fram och tillbaka" med "varje vindkast i läran".

Romarbrevet 16:17 är en annan vers som associerar enhet med sann biblisk lära:

Nu ber jag er, bröder, lägg märke till dem som orsakar splittring och förolämpningar i motsats till den lära som ni har lärt er; och undvika dem. (min kursivering)

Den här versen används ofta felaktigt till att fördöma de som ”nämner namn” och ropar ut falska läror och säger att det är dessa som orsakar splittring, när det i själva verket är de, dem själva som för in de falska lärorna som orsakar splittring och ett brott i trons enhet.

Avslutningsvis kom ihåg uppmaningen i Efesierbrevet 4:15 som säger att vi alltid ska ”tala sanningen i kärlek”. På ett kärleksfullt sätt, ja, men alltid tala sanning, så att vi ”må växa upp till [Kristus] i allt”.

Relaterad Information: ej översatt

Together 2022” Joins Doctrinally Mixed-Up Nick Hall, Dallas Jenkins, and Francis Chan While “Sacrificing Truth on the Altar of Unity”

Global Ecumenism: The High Road to Trampling Truth Underfoot by Chris Lawson

(photo from istockphoto.com; used with permission)

Posted in: A Global SpiritualityConference AlertsEcumenismOne-World ReligionREVIVALThe Emerging Church Tagged: alpha coursebible projectCatholicismecumenicalEcumenismgather 25global 2033if: gatheringjenny allenpete greigRick Warrenright now mediaRoger Oaklandunity

https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/warning-jenny-allens-gather-25-another-effort-for-unity-outside-the-confines-of-truth/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar