onsdag 29 maj 2024

Föreläsning och meditationspass lett av Thomas Keating

Av Marcia Montenegro översatt och inlagt med tillstånd

Följande är en redogörelse för ett samtal och meditationssession ledd av pastor Thomas Keating 2005 (Keating dog 2018). Detta är baserat på mina anteckningar och observationer och de av vännen som deltog med mig. Mina kommentarer är varvat genomgående.

Sessionen börjar

Min vän och jag kom sent, så vi missade alla inledande kommentarer till programmet. Men pastor Keating hade ännu inte börjat tala. Efter en kort video och en stund där man uppmanade människor att ge, gav en präst inom Keatings organisation en kort introduktion till Kontemplativ bön. Målet med Kontemplativ bön är att "förnya den kontemplativa dimensionen av evangeliet" (detta finns också i litteraturen).

Kontemplativ bön är en "samtyckesbön" till Gud, som säger till Gud: "Jag tar dig för rikare eller fattigare, på gott och ont, i sjukdom och hälsa, etc."Bara för att förtydliga, sades det att Gud säger detta till oss och vi säger det till Gud. Så eftersom vi säger detta till Gud, väcker detta verkligen frågan om när Gud är "fattig, sämre eller sjuk?"

Thomas Keating (en trappistmunk) kom fram och gav instruktioner om hur man gör Centrerande bön (han kallade det centrerad bön även om det också är känt som kontemplativ bön; Keating döpte sin webbplats till "kontemplativ uppsökande").Han sa att "tystnad är Guds första språk", men jag känner inte till några bevis för detta och inga gavs. Språket kommer från Gud; vi kommunicerar och talar i ord för det är så Gud skapade oss, och det är en av de stora skillnaderna mellan oss och djurvärlden.

1 Mos 1:3 säger oss "Och Gud sa: Må det bli ljus, så blev det ljus."Så, enligt Bibeln, talade Gud redan innan han skapade människan och det första vi lär oss om Gud är att han talade.

Instruktioner som liknar österländsk meditation

Efter att ha instruerat alla om att välja en "helig symbol", som han sa, kunde vara vilket ord som helst vi gillar (Jesus, frid, stillhet, lugn, etc.), berättade Keating för oss att om en tanke kom in i våra sinnen, skulle vi återgå till detta ord. Målet var att komma till ett tillstånd av icke-tänkande och att komma bortom alla uppfattningar, kroppsförnimmelser eller syften. Han sa också att detta bör göras minst 20 minuter två gånger varje dag, och man bör gradvis göra det under längre perioder. 3

Instruktionerna som Keating gav för att utföra denna kontemplativa (eller centrerande) bön är nästan identiska med vad jag fick lära mig för buddhistisk meditation, minus den "heliga symbolen" eller "heliga ordet." Men tanken att man har ett ord att återvända till för att komma bort från tänkandet är en del av de flesta former av hinduisk meditation, inklusive Transcendental Meditation. Det här ordet kallas ett mantra. Det används inte alltid som en ren upprepning, utan som ett sätt att komma in i ett icke-tänkande tillstånd. Detta är en form av självinducerad hypnos.

Litteraturen som erbjöds på borden vid detta föredrag hävdade att denna bön inte är en teknik och inte en form av hypnos. Men att säga detta gör det inte sant; det är en teknik och eftersom den liknar österländska meditations-teknikerna, kan den framkalla en trance eller förändrat medvetandetillstånd, vilket jag väl vet från att ha gjort buddhistisk och hinduisk meditation.

Teknikerna liknar de steg som inducerar ett lätt transtillstånd. Det spelar ingen roll vilket mantra man använder (eller om man använder ett alls) eller vilket namn som ges till denna praxis; det är fortfarande samma teknik. Att låta sitt sinne gå in i detta tillstånd av att inte tänka (vilket inte är samma tillstånd som att dagdrömma eller sova) är en form av mild hypnos. I ett sådant tillstånd är man mycket tillgänglig för förslag och lättpåverkad; kritiskt tänkande och bedömningsförmåga upphör i detta tillstånd.

Därför tyckte jag att det var intressant att huvudföreläsningen kom efter att alla hade förts in i en 20-25 minuters kontemplativ bönsession. Keating använde Matteus 6:6 som "formel" för denna bön (mer om detta senare). Han sa att kontemplativ bön var ett sätt "att vara fria att vara de vi är och att vara med det som vi kallar Gud i den judisk-kristna traditionen." Han sa att våra fötter skulle vara platt på golvet och att vi skulle sitta med rak rygg.

Keating sa i slutet av de 20 minuterna att han skulle be "Fader vår" bönen. Under bön-meditationen, när människor satt tysta med slutna ögon och många med händerna hållna med handflatorna uppåt, kände jag kusligt att jag var tillbaka i New Age på en New Age eller buddhistisk workshop eller föreläsning. Efter cirka 25 minuter började Keating be "Fader vår" bönen, och när han talade lät hans röst konstig och kom ut väldigt djupt och otroligt långsamt, som om han kämpade för att tala. Ingen annan sa det med honom. När han var klar sa han åt oss att öppna ögonen.

En psalm förvrängd

Jag och min vän deltog inte i Kontemplativ bönsessionen, utan läste istället broschyrerna. Jag bestämde mig också för att läsa Psalm 78 i min bibel, eftersom en av broschyrerna citerade vad som påstås vara ett utdrag ur Psalm 78. I broschyren presenteras detta som Psalm 78:

Listen well, O peoples of the earth,
to the inner promptings of the Spirit;
Let Silence enter your house that
You may hear!
For within your heart Love speaks;
Not with words of deceit,
But of spiritual truths to guide you
Upon the paths of peace.
. . . Therein lies the hope of the future,
to live as co-creators with
the great Creator…”

"Hör väl, o folk på jorden,
till Andens inre maningar;
Låt
Tystnadene komma in i ditt hus så att du hör!
Ty i ditt hjärta talar kärleken;
Inte med ord
av svek,
Men av andliga sanningar för att vägleda dig
På fredens vägar.
. . . Däri ligger framtidens hopp,
att leva som medskapare med
den store Skaparen..."



(Utdrag ur Psalm 78, Psalmer för bön, Nan C. Merrill)

Efter att precis ha avslutat min kurs i Gamla testamentet 2 på seminariet, lät detta inte bekant (jag visste att delen om att vara en medskapare med Gud inte finns i Bibeln – det vill säga rakt ut New Age), och det lät inte som det skulle stå i Bibeln. Jag läste noggrant igenom Psalm 78 i min bibel tre gånger och precis som jag hade tänkt stämde inte Psalmen från broschyren. Början av Psalm 78:1-4, som är den enda delen som verkar likna ovanstående, är denna:

Lyssna, mitt folk, till min undervisning, vänd era öron till min muns ord. Jag vill öppna min mun till lärorikt tal, uppenbara hemligheter från gången tid. Vad vi har hört och känner till, vad våra fäder har berättat för oss, det vill vi inte dölja för deras barn. För ett kommande släkte vill vi förkunna Herrens lov, hans makt och de under han har gjort. Ps 78:1-4

I verkligheten säger texten motsatsen till broschyrens parafras eller översättning: inte att vi ska släppa in "tystnad", utan snarare att vi ska lyssna till Guds ord! Om man granskar Psalm 78, kommer man att se att utdraget ur broschyren har liten eller ingen likhet alls med Bibeln.

Jag såg senare boken av Nan Merrill vid ett av bokborden i foajén. Merrill återger tydligen Psalmerna enligtl sin egen version. Ändå presenterades denna psalm i broschyren som om den var från Bibeln.

Gå in i Keatings "Inre Rum"

Keating inledde en föreläsning efter bönestunden som varade i cirka två timmar. Jag antecknade, och lyckades skriva ner vissa fraser och några hela meningar; dessa har citattecken runt sig.

Keating sa att kontemplativ/centrerande bön är ett sätt att "etablera en relation med Gud" och ger oss ett sätt "till dialog med österländska religioner, som har en rik kontemplativ tradition." Gud hänvisades ofta till som "den ultimata verkligheten" eller som "det vi känner till som Gud i vårt judiskt-kristna arv."

Keating sa att vi inte är i kontakt med vår "andliga vilja" om vi inte är "avancerade i meditativ praktik." Kontemplativ bön är en "beskrivning av Jesu formel för inre tystnad" även om Keating erkände att Jesus inte gav så mycket detaljer om detta (min kommentar: Jesus gav inga detaljer om det!).

En lång undervisning om Matteus 6:6 började nu, versen där Jesus uppmanar människor att gå in i sitt ”inre rum” eller bara ”rummet”; andra versioner säger ”garderoben”) och ”stäng dörren och be till din Fader som är i det fördolda. Och din Fader som ser i det fördolda kommer att belöna dig” (citat från Matteus 6:6). Keating sa att detta är "formeln" som Jesus gav oss för kontemplativ bön. Det "inre rummet", hävdade Keating, är vårt inre jag där vi ska dra oss tillbaka eller gå in genom ”Centrerad bön”. Sedan "stänger vi dörren", släpper vår "vanliga psykologiska medvetenhet", uppfattningar, syften, etc.

Keating hänvisade till de " österländska utmärkta meditativa traditionerna" och sa att buddhistisk meditation är ”mindfulness = Sinnesfullhet” men ”Centrerad bön” är "hjärtlighet". Vi måste "samtycka" till nuet; och ha "avsikt", vilket är "att vara där din vilja är." Han sa, "all skapelse är i Guds sköte" (detta låter panenteistiskt, att skapelsen kommer från och finns i Guds väsen, men jag är inte säker på hur bokstavligt han menade detta). "Samtycke" (det här ordet användes mycket) har att göra med nuet, men "ansträngning" har att göra med framtiden och är otillräckligt.

En enkel läsning av de föregående verserna visar att Matteus 6:6 är en kontrast till bilden av hycklarna i vers 5 som ber offentligt för att få uppmärksamhet. Jesus säger i huvudsak att inte visa upp sig när man ber, att inte göra en stor grej av det, för att se bra ut. Jesus talade inte om inre tystnad och att dra sig tillbaka till sig själv när han sa att vi skulle gå till det inre rummet! Det inre rummet var ett litet rum i hus dit människor kunde gå för privat bön. 4 Jesus är bokstavlig här. Keating griper det bokstavliga och förvandlar det till en esoterisk ”pablum = intetsägande eller fadd intellektuell materia, underhållning o.s.v.”.

Vi fick höra, "Ändra ditt tänkande eller sluta tänka." Vi måste "vakna upp till det som finns inom oss" och "ju mindre ansträngning du gör, desto mer är du i nuet." Det "inre rummet" är en "andlig plats" vilket är konstigt för de av oss "fortfarande inneslutna i tänkande." Dessa idéer återspeglar buddhistiska läror om behovet av att överskrida tänkandet för att känna till den ultimata verkligheten, och läran om att man måste lära sig att vara i nuet.

Detta tänkande har sina rötter i den buddhistiska världsbilden att man bör odla icke-bindande för att övervinna begäret, vilket är orsaken till allt lidande (i den buddhistiska världsbilden). För de som vet att Keating har blivit påverkad av buddhismen, var det inte förvånande att höra dessa buddhistiskt baserade åsikter.

Keating talade ofta om evolution vid denna tidpunkt och sa att vi bokstavligen är "stjärndamm" (detta är faktiskt en fras från Joni Mitchells låt, "Woodstock", som säger: "Vi är stjärnstoft, vi är gyllene, och vi måste få tillbaka till trädgården"). Han sa att "vi är inte vana vid att vara människor, åtminstone som en ras" eftersom vi inte har varit människor så länge jämfört med jordens historia. Så vi är inte vana vid de "högre medvetandetillstånden" och tenderar att falla tillbaka till vårt "reptil- liknande" tillstånd. Detta uttalande verkar antyda att Keating tror att vi utvecklats från lägre livsformer. Det var häpnadsväckande att höra att han tror att vi faller tillbaka till "reptil-liknande" tillstånd och inte har varit människor så länge.

Vad hände i det inre rummet

"Det som händer i det inre rummet" blev fokus för ett annat långt segment. I Keatings scenario har vi gått in i rummet och stängt dörren; nu berättar Keating för oss vad som händer i detta "rum". Här är vi "sårbara" för den "gudomliga inneboendet" eller "gudomliga närvaron". "Det inre rummet" är "bekräftelsen på vår grundläggande godhet." Han hänvisade till Första Kungaboken 19 (även om han faktiskt sa att det var i 2 Mosebok) när Elia var förtvivlad på berget. Horeb och han hör en vind, en jordbävning och sedan en eld, men inte Herren. Sedan kommer ett ljud av "ren tystnad" (NRSV) som är "mild viskning" i NIV, en "mild blåsning" i NASB och "ljudet av en låg viskning" i ESV. 5

Eftersom de flesta översättningar inte återger det som "ren tystnad", tror jag att det är att åka skridskor på tunn is att basera en hel undervisning med just den frasen. Inte bara det, utan efter "tystnaden" eller det "milda blåsandet" talade Gud till Elia! Gud talade med ord. Dessutom berör denna händelse i Bibeln en profet i Gamla testamentet och är inte normativ för idag eller för icke-profeter ens då. Att ta en upplevelse, särskilt en ovanlig sådan, som en föreskriven undervisning - såvida inte andra avsnitt ger instruktioner om att öva den - är att missbruka texten.

Denna händelse i 1 Konungaboken är inte en instruktion om hur man hittar Gud, men den används av många lärare i kontemplativ andlighet som en bevistext för att "höra" Gud i tysthet. De verkar ignorera det faktum att vi nu har Kristi fulla uppenbarelse och den fullbordade kanon, vilket Elia inte hade. Jesus sa: "Om du har sett mig, har du sett Fadern." Kristus kom och uppenbarade Guds karaktär och kärlek för alla att se och känna.

Keating sa att Kristus "väcker" det "inre rummet" förutom de "exceptionella själar" som är "upplysta" på andra sätt. Han utvecklade inte detta. Det verkade som om han kombinerade gåvorna och den Helige Andes frukt och sa att de ges till oss när vi sitter i "Inre rummet". "Energin som genereras i det inre rummet ”aktiverar" den Helige Andes frukter [sic]. Vid denna tidpunkt blev Keatings tal invecklat och fullt av psykologisk jargong, inklusive Jungiansk psykologi. Han pratade om det "kollektiva omedvetna" (från Carl Jung) och att detr tillbaks ända till Adam och Eva. Han talade inte om synd eller den fallna naturen, utan om hur människan är knuten till våra förfäder – detta är ett Jungianskt begrepp och är mycket vanligt i New Age-tänkandet.

Keating talade också om "renandet av det psykologiska omedvetna". Språket blev plågsamt genomarbetat och begreppen mycket täta. Han gjorde kryptiska uttalanden som: "Guds frånvaro och närvaro" är samma sak.

Det fanns få hänvisningar till Kristus, och när de gjordes var de nästan perifera, även om han tack och lov hänvisade till treenigheten vid ett tillfälle och till Kristi död på korset. Det var dock inget tal om synd eller hur synd skiljer människan från Gud, om hur människan kan försonas med Gud, eller behovet av en förlorad värld för att lära känna Kristus.

Detta är oroande i ljuset av att Kontemplativ bön presenterades som ett sätt att föra kärlek till världen. Ett av Keatings slutsatser var att Gud är tystnad och tystnad är Gud.

Efteråt hade jag och min vän ett privat samtal med pastor Keating, efter att ha väntat i kö med andra. Mina frågor och Keatings kommentarer och svar gjorde ingenting för att dämpa min oro över vad han undervisar, utan fördjupade dem bara ytterligare.

Slutsatser

Det är viktigt att notera att kontemplativ bön inte accepteras officiellt av den romersk-katolska kyrkan. Katolskt svar, (översättarens kommentar; även om katolska kyrkan inte är kristen så kan ju informationen vara bra)en katolsk apologetikgrupp, har en utmärkt artikel mot Centrerad bön på sin hemsida, som jag rekommenderar för den information den tillhandahåller. Även om de kontemplativa lärarna citerar mystikerna, är det tydligt från den kontemplativa litteraturen och böckerna att den kontemplativa bönen är baserad på österländsk meditationsteknik.

Att österländsk meditation var ett inflytande på denna bön erkänns av de tre grundarna själva, Thomas Keating, Basil Pennington och William Meninger, i en video från 1994. Vissa har försökt göra en skillnad mellan kontemplativ och centrerad bön, en skillnad som Keating inte verkade göra. Jag tror att termerna används omväxlande, och att försöka göra en sådan åtskillnad tjänar inget användbart syfte.

Jag vill betona att det kan vara ganska farligt att göra denna typ av meditation (det är inte en bön eftersom det inte finns någon biblisk modell eller grund för det, och ingen tanke är inblandad), särskilt om man går in i ett förändrat medvetandetillstånd, upprepade gånger under en tidsperiod.

Inte nog med att det gradvis förändrar ens världsbild, det finns berättelser om sammanbrott, depressioner, *desorientering, bisarra kroppsreaktioner och till och med självmordstankar som är ett resultat av att göra former av meditation som resulterar i ett förändrat tillstånd. Att vara i detta tillstånd är inte säkert, hälsosamt, normalt, andligt eller bibliskt, och det är sannerligen inte bön.

*Desorientering = vilsenhet, förbryllelse, förvirring.

Tillagd augusti 2023: I ljuset av min forskning om Richard Rohr och ”Perennial Wisdom = Perenn visdom”, och med tanke på att Keating och Rohr var nära vänner, tror jag att Keating kan ha varit en anhängare av Perenn Visdom.

Språket i hans böcker som jag läste och i detta föredrag jag deltog i återspeglar starkt den möjligheten.

ANMÄRKNING: Alla rättigheter till denna artikel behålls av Marcia Montenegro. Kopior av detta får endast distribueras med författarens tillstånd. Kontakta Marcia via webbplatsen för att be om tillstånd.

1 Konservativa Episkopala kyrkan som senare bröt sig loss i slutet av 2007 med andra kyrkor från Episkopala kyrkor USA. Keating sponsrades av en extern grupp. ”Falls Church = Höstens kyrka” var tidigare omedveten om hans oortodoxa läror, som de inte höll med om.

2 Marcia Montenegro praktiserade tidigare hinduistisk, tibetansk buddhist, zenbuddhistisk och olika former av New Age-meditation under många år innan frälsningen till Kristus i december 1990.

3 Anhängare av TM (Transcendental Meditation) lärs ut att öva sina meditationer i 20 minuter två gånger varje dag och får ett mantra, ett ord eller en fras att upprepa på detta sätt. Mantrat är vanligtvis namnet på en hinduisk gudom eller en fras som används av hinduer i deras religiösa meditation. I hinduisk meditation anses ett mantra ha förmågan att andligt förvandla ditt medvetande. När Keating började denna resa i St. Joseph's Abbey, Spencer, MA, bjöd han in buddhistiska munkar och en före detta munk som hade blivit TM-lärare att ge munkarna sessioner vid en retreat i hans kloster.

4 ”Termen översatt rum hänvisar till det inre rummet i ett hus, normalt utan några fönster som öppnas utanför, den mest privata platsen som möjligt (BDAG 988).” Fotnot till Matteus 6:6 från NET Bible online.

5 Det hebreiska ordet, enligt NAS hebreiska/grekiska ordboken, kommer från ett grundord för ”mild, fin, tunn” och betyder ”fint, fint damm, finmalt, magert, mjukt blåsande”.

Kort länk till artikel: https://tinyurl.com/bdfutz8j

Kategorier: bibelämnen, urskillningsförmåga, kontemplativ, mystik, meditation, panenteism, Thomas Keating

https://www.christiananswersnewage.com/article/lecture-and-meditation-session-led-by-thomas-keating?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR2zsu9EC5fJvtXIR6pouC7rtWaDkLoLdaLzlZXPcVnZ8zIQVt5uEj1qCLQ_aem_AViu0BGXheyI4ov1bTD23ozfMzG5B54Ai_9vTs7C-Nu2vmxNfjZRjCgAGPK0JfTvyH3P7jgbN3Cz2esFsTAw75o9





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar