måndag 3 juni 2024

Carl Gustav Severins Mirakelbön

- vilket inte är något mirakel alls.

Du kom in här, kanske av en olyckshändelse, men det var ingen olycka, Gud kopplade in dig på den här kanalen, så rör Jesus vid dig just nu.

Jesus jag bara ber dig, Helige Ande rör vi dem som just nu är därute och behöver ett mirakel, behöver ett läkedomsunder. Jesus du är våran läkare, du tog våra sjukdomar, du bar dem på korset träd för att vi skulle bli helade, och vi ber för var och en i Jesu namn. Amen.

Bli botad i Jesu namn.

När han säger det sista så pekar han mot kameran, m.a.o på oss som tittar.

Jag kan inte lägga till en kommentar, vilket jag finner sorgligt. Skulle jag kunna det så skulle det bli så här;

Hej där, gamle ungdomspastor (vilket du var för mig på 70-talet i Söder);

Jesus försonade oss med Gud och helade den relation med Gud som blev bruten i fallet. Vi har inga bevis på att vi nu, idag, kan leva i fullkomlig hälsa, det kommer in först i det nästkommande livet.

I detta livet gäller att det är förelagt oss att en gång leva, sedan dö. Sedan om det är av sjukdom, olyckor eller ålder, endast Gud vet. Där ska vi aldrig mer behöva bli sjuka, eller lida på något sätt.

Om du nu säger till folk, pekandes mot kameran, bli botad i Jesu namn, och personen inte blir helad; Vem kommer de klandra för detta? Är det du eller Gud som får ta smällen? Eller är det som en bekant just påpekade för mig, personen själv, som kommer klandra sig själv?

Snälla lär dig läsa skriften i de tre sammanhangen, så att du kan förstå den på ett korrekt sätt. Det har tagit mig tills 2016, att förstå den biten. Och om du läser kommentaren i detta fältet, Gud kan hela, men han är inte tvingad att hela. Ett mirakel kan ske, men behöver inte ske. Frälsningen handlar i första hand om att få en relation med gudasonen Jesus och Gud Fadern, inte om vad du och jag kan få i andra saker, som att leva i fullkomligt helande.”

Detta fullkomliga oskick att lova människor saker som inte Gud har lovat oss, det förstör inte bara tron på oss som kristna över lag, utan tron på att den Gud som vi förkunnar är maktlös, och inte kan göra någonting. När så sker, så brukar responsen bli från dessa, du har för lite tro, hade du lite mer tro så skulle du bli frisk (i detta fallet, kan handla om att få bättre finansiellt sätt också).

Mer än så här tänker jag inte ta upp, men jag tycker det är sorgligt att dessa korta småsnuttar nu även kommit till vårt land.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar