fredag 7 juni 2024

Villfarelsens ande är här nu- precis som vi blivit lovade

Sista tiden började ju med Jesu tjänst, och de hade sina problem. Samma sak ser den som satt sig lite in i olika rörelser som kommit upp under olika tidsperioder. Inget nytt under solen alltså.



Det som gör mig så sorgsen i detta är att man tillskriver Gud och den Helige Ande de mest bisarra konstigheter, som mer ser ut som om människor blir besatta när så kallade, ”evangelister, pastorer, profeter och apostlar” lägger händerna på dem. Överlag kan man tillskriva dessa fenomen till måna övriga också, utanför tjänstegåvorna.

Men detta är vad folket vill ha, en kristendom som syns utåt, spelar ingen eller mindre roll, om det faktiskt är ett verk av den Helige Ande och Gud, som ligger bakom det hela. Och som jag redan sagt, detta är inte helt unikt för vår tid.

Ordningens Gud, blir istället en Gud som agerar och manifesterar sig i kaos. Hur får människor detta att gå ihop? Det verkar som att ju mer konstigt det är, så måste det absolut vara från Gud.

Vi har blivit tillsagda att använda vårt förstånd och att testa allting. Och detta borde vara väldigt lågt hängande frukt. Då det ju inte finns någon som helst ordning involverat i det. Men detta är vad de allra flesta människorna vill ha. Något som syns, något som de kan uppleva. Gå från en extas till nästa. Jag undrar hur det går på vardagarna, när de inte får bli ”höga” på denna Gud och Helige Ande? Känns det som om något saknas, under de dagar som det inte är möten?

Skriften säger oss att Jesus var med Fadern innan han kom hit ner, den säger oss också att Han är densamma idag, som Han var igår och alltid kommer vara. Så hur kan detta vara av Gud, eller en rörelse av den Helige Ande, när det snarare ser ut som en ohelig ande? För att det inte är den Helige Ande och Gud som ligger bakom det. Det är den enda sunda förklaringen.

Gud är ordningens Gud, se på hur allting är skapat. Inga planeter i rymden verkar krocka med varandra, utan har sina egna banor. Allting på jorden har sin egen ordning. Ingenting som Gud har skapat ger en känsla av kaos, och detta även efter fallet.

Det som har förändrats efter fallet är att vi människor mer beter oss som vildar, och en del djur är nu köttätare och beter sig därför som rovdjur. Men Gud upprättade ordningar som judarna behövde hålla sig till, riktigt tidigt, efter fallet. Detta inkluderade att de inte fick ha olika sorters djur i samma hage, så olika sorters säd på samma fält, inte blanda material i sina kläder. Vi är nu inte under den Mosaiska lagen, men jag tar in det för det visar på att Gud gillar ordning, i allting.

Samma sak gällde hur de skulle tillbe, offrandet av brännoffer och djur. Ordning rakt igenom. Och vi ser också i skriften att Aarons söner, ganska snart efter att de fått direktiven om hur de skulle bära fram brännoffret, gör det fel, vilket gjorde att Gud dödade dem. Ordning!

Men Arons söner Nadab och Abihu tog var sitt fyrfat och lade eld i dem, strödde på rökelse och bar fram främmande eld inför Herrens ansikte, något som han inte hade befallt dem. Då gick eld ut från Herren och förtärde dem, så att de dog inför Herren. Och Mose sade till Aron: "Detta är vad Herren har talat: På dem som står mig nära skall jag bevisa mig helig och inför allt folket bevisa mig härlig." Och Aron teg stilla. 3 Mos 10:1-3

Så om Gud var noga med detaljer i gamla förbundet, har han då verkligen förändrats så mycket i det nya? Givetvis inte! Han är samma Gud idag, som Han alltid har varit.

Men som sagt idag är detta inte en Gud som folket vill ha, de vill ha en clown eller pajas till gud, där de får ha roligt och slippa följa regler. Våra hjärtan är inte i samklang med Guds. Våra tankar är inte heller Guds tankar. Vi vill ha, vad vi vill ha, precis som Adam och Eva. De var de första som ville ha, vad de ville ha, och det är dem vi brås på.

Människan i sin fallna natur, vilket vi alla är en del av, vi vill ha det vi vill ha. Så är det bara. Vi får inte ett nytt DNA, som det tjafsas om i ”NAR = Nya Apostoliska Reformationen”, när vi blir kristna. Nej vår fallna natur följer med oss ända tills vi dör. Och vi måste därför arbeta emot vårt kött, eftersom det i allting går emot den Helige Ande som finns i oss (om vi verkligen är födda på nytt och har fått en ny Ande). Skriften lär oss att våra hjärtan är bedrägligare och mer ondskefulla än allt annat, och vem kan förstå det?

Så när det kommer rörelser från Gud, vare sig det hände förr eller nu, där sånt som lockar vårt kött, ja då vill många helt klart ha det. Upplevelser och känslor, det får oss att må på ett speciellt sätt, det får oss att känna någonting. Och då blir det inte så noga med huruvida detta någonting är från en helig Gud, eller inte.

Vinden blåser vart den vill (Joh 3:8), men det är inte meningen att du och jag ska föras med vinden, vart än den blåser (Ef 4:14) oss.

Vår tro måste vara byggd på klippan Kristus, det är enda sättet för oss att inte bli bedragna. För när vi ser denna mängd av konstigheter, då är det Guds ord, och den fasta klippan, Jesus som får oss att stå stadigt, vad än som sker runt omkring oss.

Om dessa problem fanns förr, vilket de gjorde, så var det lättare att undvika det som var upplevelser och känslor baserat. Idag har vi en ändlös ström av information som kommer från en mängd olika mediala källor, YouTube, TikTok, Twitter, FaceBook och så vidare.

Och videor där märkliga saker händer, ja det måste ju vara från Gud, det ser övernaturligt ut, så då måste det ju vara från Gud, eller? Men måste verkligen bisarra saker komma ifrån en Gud som älskar och undervisar oss om ordning? Givetvis inte! Snarare är det Satan som ligger bakom, för att om möjligt bedra och få även de utvalda på fall.

Ordet måste vara vår kompass, och vår fasta klippa som vi har byggt vår tro på. Om vi byggt på något annat än det så kommer vi blåsas iväg åt alla möjliga håll, och tillskriva Gud saker som han inte i sin vildaste fantasi skulle kunna stå bakom.

Känns aningens tjatigt att ta upp dessa saker om och om igen. Men det måste tas upp. Vi har inte råd idag att tillskriva Gud allting som rör sig. Ser det inte ut som om det är något som Gud ligger bakom, så kan vi veta att det inte är Gud som ligger bakom det, hur gärna vi än vill ha dessa konstiga yttringar.

Vi lever i en tid med mängder av falska under och tecken, och då vill jag i synnerhet vilja lyfta fram tecken.

Idag har vi haft yttringar som den så kallade heliga ”Toronto välsignelsen, skrattväckelsen, (denna rörelse har fem namn, kärt barn har många namn)” med märkliga manifestationer. Här lät man bli att läsa ordet och tillbe Gud, i stället satt man och skrattade som hyenor, hela tiden man var i kyrkan, eller så kröp man runt på golvet och utstötte djurläten. Vissa i församlingarna tog av sig sina skärp och trädde de om halsen på de som krälade runt på golvet. Och detta skulle föreställa en speciell välsignelse från Gud.

Något så vidrigt oheligt som detta, och tyvärr är det milt jämfört med annat, som skett i Guds namn.

En del fick för sig att bibelns Gud sagt till dem att de skulle bli lika höga på den Helige Ande som de blivit på droger, och yttringarna liknade dem i den så kallade ”heliga skrattrörelsen, Torontovälsingelsen”.

Idag så finns det videor där dessa profeter och apostlar lägger sina händer på folk och deras ryggar kröker sig, ögonen åker upp, så endast vitorna syns, de spottar och fräser, med andra ord, de beter sig som om de är besatta. I vissa fall säger då vissa att dessa är besatta och behöver ha demoner utkastade ur sig, vilket i sig är en fars att se på. Dessa demonjägare hävdar att alla kristna kan ha demoner i sig, och behöver befrias var 3:e månad.

Men i den som jag fick delad i en grupp i går, så handlade det inte om att dessa behövde befrias från demoner, utan dessa yttringar var ett tecken på att Gud rörde vid dem på ett speciellt sätt.

Evangeliet handlar inte om vad vi, du och jag kan få i form upplevelser eller känslor. Tror man det så är man bedragen. Gud bygger ingenting på känslor och upplevelser. Han agerar helt enkelt inte på det sättet, ser vi om v i läser skriften. En ordningens Gud börjar helt plötsligt inte att använda sig av kaos och oordning.

Det räcker med att se några minuter på denna video, för att förstå vad jag menar. Titeln är demonstration av kraften.

Jag håller på att sätta mig in i denna pastor, profet, apostel och ärkeängel, John Anosike och kommer skriva om det i ett separat inlägg.

Dessa konstigheter är inte manifestationer från en Helig Gud, det är från guds ärkefiende nummer ett, som gör allt han kan för att håna en Helig Gud.

Vi måste börja ta på allvar allting som vi är förvarnade om ska ske i sista tiden, och då i synnerhet det avfall från tron som är förutspått. Många inte bara kommer bli förvilla och falla ifrån tron, utan är redan bedragna och har avfallit från den tro som en gång för alla blivit överlämnad åt de heliga.

Be Gud om visdom, och att han lär dig urskilja det sanna från det falska, och även det sanna från det som är nästan sant. Idag är detta något som varje kristen behöver.





3 kommentarer:

  1. Så bra du skriver om falska profeter och m.m.Jesus älskar din uppriktighet fortsätt avslöja falskheter inom församlingar i denna sista tid.Guds rika välsignelse till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera