måndag 24 juni 2024

Hur kan jag veta att jag är frälst?

 

Finns det något sätt som jag kan få en garanti om att jag är frälst? Ja givetvis, vi finner detta i bibeln. Men innan jag går dit, låt mig ta upp varför jag tar upp detta ämna.

Många idag har tydligen svårt med detta, eftersom de anser sig inte andliga nog. I en del fall så har vissa kommit ur falska rörelser, där mycket av det kristna livet bygger på känslor och upplevelser, eller som jag idag kallar det, dessa kristna fungerar som en som går på droger, de går från en hög till nästa.

När man så kommer ur detta, och helt plötsligt inte kan bygga upp sin tro på känslor och upplevelser, då rasar detta luftslott ihop, som vilket korthus som helst.

Detta är också faran för de som får för mycket entusiastiska upplevelser och känslor via musik, vare sig det är utanför kyrkan, eller i den. Alla känslor och upplevelser har en tendens att efter att det upphört, få oss att vara i behov av en ny dos. Vilket är varför så många fastnar i det. Om igen, när fixen går ur kroppen så måste man få en ny.

Tyvärr ser jag mer och mer likhet med drogmissbrukare som måste få en ny fix när påverkan går ur kroppen (eller innan i deras fall). Men den kristnes liv kan inte fungera som att man ska gå från en fix till nästa. Man måste kunna leva livet hela tiden, även utan musik, känslor och upplevelser inblandat.

Och låt oss vara ärliga i många samfund så är t.ex lovsången en viktig del, och den håller på 30 min minst, ofta närmare 45- 50 min. Detta i sin tur föder en form av eufori i en person, vilket gör dem mer mottagliga för det budskap som sedan förs fram.

Om du dessutom då varit i en församling där det anses andligt att falla i anden, eller få spasmiska ryckningar i kroppen, när då dessa uteblir; Hur ska då dessa veta att de är frälsta? Att föra in känslor och upplevelser som bevis på att man är frälst, är inte en bra sak.

Sedan har vi det som kommit in med ”NAR = Nya Apostoliska Reformationen”, där de snackar om att de hör Gud tala med hörbar röst, som profeterna i gamla testamentet. Om man då inte hör Gud tala hörbart till en, ja då kan man få för sig att man inte är andlig nog, eller ens frälst, på grund av det.

Här instämmer jag med Baptister, Lutheraner, Calvinister (även om Calvin hade några fel, ett allvarligt) och vissa inom de evangeliska; Om du vill höra Gud tala hörbart, läs ut Guds ord högt. Då hör du Honom tala.

För att förtydliga, det finns de inom den evangeliska grenen som fortfarande tror på att gåvorna är för idag, jag inkluderad. Men de allra flesta inom den evangeliska grenarna går för långt med upplevelser och känslor. Här behöver man också skilja på de evangeliska kristna och de karismatiska kristna.

Vi kan inte bygga vår frälsning på något annat än Guds eget ord och hans löften. Och som tur för oss är de många.

Jag, (Jesus/Yeshua) är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom Mig. Joh 14:6

Tron kommer av predikan och predikan i kraft av Kristi ord. Rom 10:17

Amen, amen säger Jag er; Den som hör Mitt ord och tror på Honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen utan har övergått från döden till livet. Joh 5:24

Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst. Rom 10:13

Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen ska berömma sig. Ef 2:8-9

Vi vet genom dessa verser hur man kommer till tro och därför kan bli frälst. Men frälsningen är ett fritt val, och efter att man hört talas om att man kan bli frälst, så måste man själv vilja ha den gåvan.

Om vi bekänner våra synder, så är Han trofast och rättfärdig och förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet. 1 Joh 1:9

Genom denna vers att om vi bekänner att vi är syndare och ber Gud rena oss, så är Han inte bara villig att göra det, utan Han förlåter oss och renar oss från alla våra synder.

Liksom Mose upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bli upphöjd, för att var och en som tror på Honom skall ha evigt liv. Ty så älskade Gud världen att Han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på Honom inte skall gå förlorad, utan ha ett evigt liv. Joh 3:14-16

Joh 3:36 Den som tror på Sonen har evigt liv. Den som inte lyder Sonen skall inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom/henne.

Om du därför bekänner att Jesus är Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt Honom från det döda, skall du bli frälst. Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. Skriften säger; Ingen som tror på Honom skall stå där med skam. Rom 10:9-11

Vi vet från dessa verser att vi kan vara helt säkra på att om vi har gjort valet att ta emot frälsningens gåva, så är vi frälsta. Det bygger inte på vad vi känner och upplever, utan på vad skriften säger om oss.

Men när Guds, vår Frälsares, godhet och kärlek till människorna uppenbarades, frälste han oss, inte för rättfärdiga gärningar som vi hade gjort, utan på grund av sin barmhärtighet, genom ett bad till ny födelse och förnyelse i den helige Ande, som han rikligt utgöt över oss genom Jesus Kristus, vår Frälsare. Detta skedde för att vi skulle stå rättfärdiga genom hans nåd och, som vårt hopp är, bli arvingar till det eviga livet. Tit 3:4-7

Och detta är vittnesbördet; Gud har skänkt oss evigt liv, och det livet är Hans Son. Den som har sonen har livet. Den som inte har Guds Son har inte livet. Detta skriver jag till er för att ni skall veta att ni har evigt liv, ni som tror på Guds Sons namn. 1 Joh 5:11-13

Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn. Rom 8:16

Skriften säger att vi är frälsta om vi tror att Jesus är Guds Son, och att Han dog för oss. Det är inte svårare än så. Lite på att Guds ord håller i alla lägen.

Mina får lyssnar till Min röst och jag känner dem och de följer Mig. Jag ger dem evigt liv och de skall aldrig någonsin gå förlorade och ingen skall rycka dem ur Min hand. Vad Fadern har gett Mig är större än allt och ingen kan rycka dem ur Min Faders hand. Jag och Fadern är ett. Joh 10:27-30

Om ni förblir i Mitt ord, är ni verkligen Mina lärjungar, och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria. Joh 8:31-32

Vi vet att vi har lärt känna Honom, när vi håller fast vid Hans bud. 1 Joh 2:3

Var och en som tror att Jesus är Kristus, han är född av Gud och var och en som älskar Gud som har fött, älskar också den som är född av Honom. När vi älskar Gud och håller Hans bud, då vet vi att vi älskar Guds barn. Detta är kärleken till Gud, att vi håller Hans bud, och Hans bud är inte tunga. 1 Joh 5:1-3

Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i Honom. 1 Joh 2:15

Den som håller fast vid Hans budskap förblir i Gud och Gud i honom. Och att Gud förblir i oss, det vet vi av Anden som Han gav oss. 1 Joh 3:24

På samma sätt är det uppenbart vilka som är Guds barn och vilka som är djävulens barn; den som inte gör det rätta, är inte av Gud, ej heller den som inte älskar sin broder. 1 Joh 3:10

Av alla dessa verser så kan vi se om vi lever som Gud vill, eller inte. Och lever vi som Gud villa att vi skall leva, då är vi Guds barn. Vi har så många verser i skriften som förklarar för oss att vi är frälsta av nåd, att det är en gåva, ingenting som vi kan prestera fram. Flera verser förklarar också hur vi kan se det i praktiken, genom att älska våra bröder/systrar, inte älska världen eller saker som är av världen.

Att inte älska saker i världen, betyder inte att vi är förbjudna att njuta av dem. Vill du gå på bio, eller teater, lyssna på världslig musik t.ex. så är det ok. Det är när såna saker blir viktigare för oss, än vår tro och relation med Gudomen. Allt är ju lovligt för oss, men vi måste se till att detta allting världsligt, inte för oss bort från Gud.

Sedan har vi ju saken med falska läror, vilka jag redan tagit upp lite av längst upp. Givetvis kan vi avfalla, om vi inte ser oss för, vilket är varför det är så viktigt att lyda budet att testa allting, vilket upprepas på olika ställen. Så givetvis är det viktigt. Kan vi inte själva, eller vet hur man ska göra det på ett korrekt sätt, ja då får man be om hjälp av andra.

Lätt sätt att lära sig testa allting, vilket man även ska använda för att förstå vad skriften säger. Om du sitter på ett möte t.ex. och undrar om personen faktiskt är en ulv i fårakläder eller en sann predikant, då behöver du skriva ner vad predikan handlade om, och vilka bibelverser som användes. Det är bibelverserna som kommer förklara för dig om personen på ett korrekt sätt hanterar Guds ord, eller inte.

Det kallas för att läsa skriften i tre sammanhang.

1. Backa upp 10 verser, och fortsätt att läsa 10 verser efter det du vill veta eller checka upp.

2. Läs alla referensverser under alla dessa verser på samma sätt (god idé papper och penna, skriv ner alla bibelverserna). De som tar upp samma ämne hjälper dig förstå vad som menas. Sedan fortsätter man även med dessa stycken att backa upp och fortsätta läsa.

3. Det är summan av Guds ord som är sanning. Om du efter att ha gjort ditt jobb, kommer på en vers eller ett stycke som handlar om samma sak, ta med den också.

Exempel. Matteus och Markus; Jesus säger allt vad du ber om ska du få. Johannes ger en bit av information; Jesus säger allt vad du ber om i Mitt namn ska du få. Jakob skriver att vi inte för be om saker vi lustar efter och har begärelser till, ytterligare en pusselbit.

Sedan har vi Jesu bön, innan han blir tillfångatagen, torterad och dödad; Fader om möjligt ta denne kopp ifrån Mig, men ske inte Min vilja, utan Din vilja. Ytterligare lite information.

Med andra ord ska vi be i Jesu namn, i enlighet med Faderns vilja. Och vi ser även i det sista jag tar upp, att Jesus inte fick vad Han bad om. Nu kanske någon tänker, att det är ett undantag. Men tänk då på Paulus, som bad Gud att ta bort törntaggen som Gud hade gett honom, för att han inte skulle förhäva sig själv. Guds svar; Min nåd är dig nog.

Vi får alltså inte precis allting. Precis som det är för föräldrar här på jorden, vi ger inte allting åt våra barn, som de pekar på. För vi har deras bästa för våra ögon, och deras bästa är inte att få precis allting.

Jag kommer leta reda på mer information och dela sån också, för det finns såna som har lärarens gåva, vilket jag inte har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar