onsdag 5 juni 2024

Sommarkonferenser och pride - idag verkar dessa hand i hand.

Dessa verser får ligga som modellen för det jag skriver.



Sommarn är inte riktigt här ännu, även om det känns som att den är det, och med sommaren, eller senvåren redan följer sommarkonferenser och pride-tåg. Och till stor del då även hand-i-hand. Hur har vi som kristna kunnat tillåta detta att ske?

Och vi som då går emot spektaklet av det ”onda = goda” som nu sker, vi är inte bara kärlekslösa och elaka, utan hatare. Nya given hatare? Hur kan en person vara en hatare för att den säger vad Guds ord säger?

Detta vidriga spektakel, och då talar jag inte enbart om hbltq, även om det är en stor del i det. Jag menar då kristna som vill vara så politiskt korrekta så de går med på att skriva om bibeln för att passa in på dagens direktiv.

Vilken annan bok skulle någon med berått mod ta, och ta fram svart markeringspenna och stryka över det som de inte gillar, av det författaren har skrivit, eller ta en papperslapp och skriva en ersättning på, och klistra över det på den ursprungliga texten? Jag misstänker att ingen, ens skulle tänka tanken!

Men bibeln den kan man ge sig på hur man vill och känner för, där ska det strykas över med svart markeringspenna och/eller skrivas nya saker och klistras över på det redan skrivna. Allt för att bibeln ska passa ens egna direktiv. Hua, vad less jag är på detta.

Om du inte vill veta av vem bibelns Gud faktiskt är, hitta på din egen tro, eller, för all del, gör som pastorsparet, där frun är porrstjärna och de inte kände sig välkomna någonstans, för de inte fick leva ut synden, skapa en egen församling och gör upp dina egna regler. Men tro inte att du kan ändra på Gud för att passa in på vad du själv vill. För skriften säger, Jag är Herren (Gud) och jag förändras inte Malaki 3:6.

Alla och då menar jag alla, får kämpa med olika saker inte endast de inom hbltq, + en massa bokstäver numera. Och ja, för dem som har dessa problem så är de gigantiska, att behöva stå emot och jobba emot. Jag säger inte att det inte är sådet.

För en person som är heterosexuell, men inte hittar någon att älska, så kan de problemen vara lika stora. Men av någon anledning så väljer de att kämpa emot det som är jobbigt, och lägga tiden och energin på Jesus och Gud.

Har en person haft svåra problem med alkohol, så svåra att den aldrig ens kan se en lättölsflaska, och leva med vetskapen att om jag tar en droppe, så får jag börja om från början, så jag måste gå härifrån. För den personen är detta det allra värsta. Men när den blir frälst, så kämpar den emot det som den har problem med.

Är en person fast i porr, då kan den saken vara det som den kanske får kämpa med hela livet, detsamma för den som kanske är dragen mot pedofil-begär. Dessa får kämpa på, hur jobbigt det än är.

Om en person kämpat med droger, så är det kanske den sak som denna får kämpa med resten av sitt liv.

Visst en del blir omedelbart helade från sina synder, och det gäller även människor inom hbltq + bokstäver. Men det händer inte för alla. Och för dem som det inte händer, så är det ett arbete som gäller.

Vi kan gå igenom en lång rad synder, som (1 Kor 6:9-11) otukt, tjuvar, giriga, förtalare, avgudadyrkare, äktenskapsbrytare,eller utsugare. Alla har sina så kallade ”kors” att bära. Saker som de måste kämpa med. Men ingen som vill fortsätta leve kvar i synden och fortsätta hålla på att synda kommer komma in i Guds rike.

På vad sätt visar alla dessa sann Gudomlig kärlek, när de säger till vissa att de får leva kvar i sin synd, så länge som de gifter sig? Och på vad sätt är det rättvist att en del får leva kvar i sina synder, medans man säger till andra att de måste omvända sig från sina?


Låt oss också ta upp ”PRIDE = STOLTHET / HÖGMOD”, hbltq+ bokstäver, har sin egen flagga och sina egna tåg där de visar upp hur stolta de är över sin livsstil. En flagga som de till stor del snott från en Helig Gud.

Gud satte regnbågen (7 färger) i skyn, den visar sig när regnet slutat, för att visa för människorna att han inte kommer förstöra jorden igen, genom vatten, som han gjorde i syndafloden. Det är ett bevis på ett förbund som Han i sin välvilja mot oss slöt, så att vi skulle kunna lite på honom, och så fort vi ser den kunna veta att nu är det slut på vatten denna gången.

I historien om Sodom och Gomorra, får vi veta att Lot låtit änglarna som kommit för att förstöra städerna, få komma in och sova hos sig under natten, och slippa ligga ute i det fria. Männen, både unga och gamla kom då från staden Sodom, (vilken var den närmast Lot) och sa till Lot att sända ut dessa som han tagit emot så de skulle få känna dem (gamla testamentets beteckning på att de ville ha sexuellt umgänge med dem). Denna berättelse i sin fullhet finns i 1 Moseboken 19.

Lot blir räddad innan Herren låter svavel och eld regna från himlen över städerna. Änglarna säger till Lot att ta sig till bergen, men Lot ber att få fly till en liten by, som är närmare, vilket de gick med på. Staden Soar, som blev sparad.

Solen hade gått upp över jorden när Lot kom till Soar. Då lät Herren svavel och eld regna ner från himlen, från Herren, över Sodom och Gomorra. Han omstörtade dessa städer med hela slätten och alla dem som bodde i städerna och det som växte på marken.1 Mos 19:23-25 Berättelsen fortsätter lite efter detta.

Om Gud reagerade på detta sättet i gamla testamentet, varför hävdar då så många i dag att Gud är helt annorlunda nu? Tar man sig till de ställen där städerna låg så kan man än idag hitta svavelbollar, i olika storlekar, kommer man nära en med en tänd tändsticka så börjar dessa brinna. Detta är ingen fabler eller påhittade historier. Vilket helt klart är vad många kristna gör det till.

Hebreerbrevet 13:8 säger till oss att; Jesus Kristus är densamma, igår, idag och i evighet. Eftersom Jesus var hos Fadern i himlen innan han blev sänd i mänsklig gestalt, genom den Helige Ande som gjorde så att Maria blev gravid, och fick en son, så är Jesus av evighet. Han är och har alltid varit en del av gudomen, Gud Fader, Gud Son, Gud Helig Ande.

Så om Jesus då alltid har varit, och han är likadan i dag, som han var förr och aldrig kommer förändras (Hebr 13:8). Då kan vi inte komma med argumentet att Jesus om han kom hit idag skulle predika ett annat evangelium, där vissa idag skulle få tillåtelse att följa sina egna synder.

Det var våra synder han bar på sig själv, det som skiljer oss från Gud. Men om vi vill leva kvar i våra synder, då kan vi heller inte få dessa förlåtna. Och vi befinner oss i samma ömkansvärda omständigheter som innan Jesus dog för våra synder.

Om någon som vet att Gud är med honom, håller ut när han får lida oskyldigt, så är det nåd från Gud. Vad är det för berömvärt, om ni härdar ut med att bli slagna när ni handlar orätt? Men om ni håller ut när ni får lida fast ni handlar rätt, då är det nåd från Gud. Detta har ni blivit kallade till. Kristus led ju i ert ställe och efterlämnade ett exempel åt er, för att ni skulle följa i hans fotspår.

"Han hade inte begått någon synd, och svek fanns inte i hans mun". När han blev smädad, smädade han inte igen, och när han led, hotade han inte, utan överlämnade sin sak åt honom som dömer rättvist.

Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade. Ni var som vilsegångna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare. 1 Pet 2:19-25”

Hela vitsen är att vi har vänt om från den väg som vi vandrade, till att vandra med honom som led för vår skull, som blev piskad ända till döds, (39 slag, 40 var nämligen dödligt) och fastspikad på ett kors. Han led detta för våra synder, för att öppna relationen mellan Fadern och oss.

De som förkunnar att vi får leva kvar i våra synder, dels förför de människor med det de säger, men de spottar faktiskt också på det offer som Jesus gjorde för hela människosläktets skull. Men vi som står upp för det evangelium, som en gång för alla blev överlämnat åt de helige, vi är de som är onda, elaka, i avsaknad av kärlek. Nej och åter nej. Det är helt tvärt om.

Mina älskade, fastän jag är mycket ivrig att skriva till er om vår gemensamma frälsning, finner jag det nödvändigt att skriva till er och uppmana er att fortsätta kampen för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga. Ty hos er har det nästlat sig in vissa personer. Om dem är det redan för länge sedan skrivet att de skulle drabbas av domen. Gudlösa som de är förvanskar de vår Guds nåd till försvar för ett liv i utsvävningar och förnekar vår ende Härskare och Herre, Jesus Kristus.

Tänk också på de änglar som inte bevarade sin höga ställning utan övergav sin rätta hemvist. Dem håller han i förvar i mörker med eviga bojor till den stora dagens dom. Så är det med Sodom och Gomorra och städerna däromkring. På samma sätt bedrev de otukt och följde onaturliga begär. De står som ett varnande exempel och får sitt straff i evig eld. Ändå skändar också dessa drömmare på samma sätt sin kropp. Herren föraktar de, och höga makter smädar de. Jud 1:3-8”

Det är redan bestämt om de som lär ut falska saker att de kommer drabbas av domen. Och vad är då domen? Jo eldsjön, en evig eld som aldrig kommer släckas ut, där det ska vara gråt och gnisslande av tänder.

Alla som inte vill ha med Gud att göra, på Hans (Guds) villkor, kommer hamna där. Både de som väljer att leva kvar i synden och de som har tagit till sig, eller förkunnar falska läror och för människor bort ifrån Gud.

Den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom är det bättre att en kvarnsten läggs om hans hals och han kastas i havet. Om din hand förleder dig till synd, så hugg av den! Det är bättre för dig att gå in i livet stympad än att ha båda händerna i behåll och komma till Gehenna, till elden som aldrig släcks. Och om din fot förleder dig till synd, så hugg av den! Det är bättre för dig att gå in i livet halt än att ha båda fötterna i behåll och kastas i Gehenna. Och om ditt öga förleder dig till synd, så riv ut det! Det är bättre för dig att gå in i Guds rike med ett öga än att med båda ögonen i behåll kastas i Gehenna där deras mask inte dör och elden inte släcks. Mark 9:42-48”

Varför tar inte alla dessa som hävdar sig vara kristna en mer noggrann titt på vad skriften faktiskt förkunnar för någonting? De som säger till alla dessa som kämpar med något som Gud helt klart har kallat för synd, och som de måste omvända sig ifrån, vilket gäller alla människor och alla sorters synder. Den som förleder någon på vilket sätt det än är, deras dom kommer bli fruktansvärd.

Så här allvarliga ord sa Gud till profeten Hesekiel, men det gäller ju ännu idag. Vi kan inte stå tysta på sidan om och lova människor sånt som Gud aldrig har lovat oss.

Du människobarn, jag har satt dig till väktare för Israels hus för att du på mitt uppdrag skall varna dem, när du hör ett ord från min mun. När jag säger till den ogudaktige: Du ogudaktige, du måste dö! och du då inte varnar honom för den väg han går, så skall den ogudaktige dö genom sin missgärning, men hans blod skall jag utkräva av din hand. Men om du varnar den ogudaktige för den väg han går, för att han skall vända om ifrån den, och han ändå inte vänder om ifrån sin väg, då skall han dö genom sin missgärning, men du själv har räddat ditt liv. Hes 33:7-9

Bröder, om ni kommer på någon med att begå en överträdelse, då ska ni som är andliga människor i mildhet upprätta en sådan. Gal 6:1

Den amerikanska förstärkta bibeln uttrycket det på detta viset;

Bröder, om någon är fast i någon synd, ni som är andliga [det vill säga ni som är lyhörda för Andens vägledning] ska återupprätta en sådan person i en anda av mildhet [inte med en känsla av överlägsenhet eller själv- rättfärdighet], och hålla ett vakande öga på dig själv, så att du inte också blir frestad.

Så nej, det är inte elakt, hat, ondskefullt, kärlekslöst att informera om vad skriften säger. Vad än dessa som hävdar motsatsen säger. Vi gör det för att vi faktiskt värnar om deras liv, både de som godkänner och ger sitt (inte Guds) ok till att folk slipper omvända sig från synden, och de som vill leva ut synden.

Och om det låter hårt, och inte milt. Ta upp det med Jesus och Gud. Bibeln har andats ut av Gud (2 Tim 3:16, det är inte människotankar som format ordet och skrivit ner det, utan Gud själv.

Idag har människor en bild av en så kärleksfull Jesus, så för den som noggrant läser skriften, stämmer inte bilden helt överens med personen Jesus. Ja han var och Han är, KÄRLEK. Men samma Jesus var också skarp och sa ifrån till de skriftlärde, fariséer och saduccéer fördömde Han, och kallade dem för; Ni huggormsyngel, hur skulle ni som är onda kunna tala något gott? Matt 12:34

Går vi vidare in och läser i Uppenbarelseboken, så noterar vi att Johannes som gick med Jesus på jorden varje dag i tre års tid, och beskrivningen han ger av denna människoson, är ingenting alls likt den Jesus som kom till jorden första gången.

Jag vände mig om för att se rösten som talade med mig. Och när jag vände mig om, såg jag sju ljusstakar av guld och mitt ibland ljusstakarna en som liknade Människosonen, klädd i en fotsid klädnad och omgjordad med ett bälte av guld om bröstet. Hans huvud och hår var vitt som vit ull, som snö, och Hans ögon var som eldslågor. Hans fötter liknade skinande malm som glöder i smältugnen, och Hans röst lät som dånet av väldiga vatten. I Sin högra hand höll han sju stjärnor, och ur Hans mun gick ett tveeggat, skarpt svärd, och Hans ansikte lyste som solen, när den skiner i all sin kraft. När jag såg honom, föll jag ner som död för Hans fötter, och han lade sin högra hand på mig och sade: "Var inte förskräckt. Jag är den förste och den siste och den levande. Jag var död, och se, Jag lever i evigheternas evigheter och har nycklarna till döden och helvetet. Upp 1:12-18

Den jesus som ska komma tillbaka och döma alla människor är ingenting alls likt den som gick på jorden, vare sig i tal eller utseende. Och Johannes själv föll ner som död för Hans fötter.

Men av någon anledning så verkar många tro på en väldigt mjäkig Jesus, en gudason som endast gjorde väl, och där inget bett fanns alls. Vilket det gjorde om man verkligen läser allting, och inte plockar ut de otroliga berättelserna om mirakler, tecken och under, eller Jesus som vänligt samtalade med de vanliga människorna.

Men vi kan inte plocka bort den Jesus som gick emot etablissemanget, eller som slängde ut månglarna ur templet, för Hans Faders hus var ett bönehus, inte en rövarkula.

Jesus kom in på tempelplatsen och drev ut alla som sålde och köpte där. Han slog omkull borden för dem som växlade pengar och bänkarna för dem som sålde duvor och sade till dem: "Det är skrivet: "Mitt hus skall kallas ett bönens hus." Men ni har gjort det till ett rövarnäste." Matt 21:12-13

Tror vi verkligen på fullt allvar att Jesus gick fram till dessa och med mild ganska låg röst sa detta och bad dem att packa ihop sina saker och gå därifrån? I så fall så har vi ordentligt ändrat på vad texten säger.

I det jag kommer ta upp härnäst, så talar Paulus med Timoteus i ett brev, som givetvis även riktar sig till oss idag.

Det ska du veta att i de sista dagarna ska det komma svåra tider. Människor kommer älska sig själva och vara penningkära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, kärlekslösa, oförsonliga, skvalleraktiga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda, falska, egensinniga och högmodiga. De skall älska njutning i stället för Gud och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem! 2 Tim 3:1-5”

Jesus säger till Timoteus att hålla sig borta från alla de som beter sig på detta viset, och även vi som följer och håller oss till samma tro. Titta och läs alla beskrivningarna, och notera att de ska vara gudlösa och högmodiga. Dessa två saker stämmer väl in på PRIDE rörelsen då ”pride betyder både stolthet och högmod”. Och vi är alltså från Guds mun via Paulus tillsagda att hålla oss borta från dem, inte jamsa med och säga ok, du får som du vill.

Liksom Jannes och Jambres satte sig upp emot Mose, står dessa män emot sanningen. Det är människor med ett fördärvat sinne. Deras tro håller inte provet. 9 Men de kommer inte längre att ha någon framgång. Deras galenskap skall bli uppenbar för alla, liksom fallet blev med Jannes och Jambres. 2 Tim 3:8-9”

Dessa människor med fördärvade sinnen, är inte bara de som vill få leva kvar i sina synder, utan även de som säger till dem; det får du lilla vän. Jesus är inte samma som han var förut, Han är endast Kärlek. Så alla de som underlättar detta, och säger sig vara kristna, har ett fördärvat sinne, och har därför förverkat rätten att kalla sig för kristna.

Så kommer också alla som vill leva gudfruktigt i Kristus Jesus att förföljas. Men onda människor och bedragare skall göra framsteg - till det sämre. De bedrar och blir själva bedragna. 2 Tim 3:12-13”

Så de som faktiskt har rätt att kalla sig förföljda, vilket också framgick av ett av inläggen i Dagen, att de inom hbltq ansåg sig vara, är inte de som är förföljda, utan vi som kämpar och står upp för den tro som en gång för alla blivit överlämnade åt oss.

Vi får kämpa med näbbar och klor för sanningen och får tillbaka att vi är elaka, ondskefulla, kärlekslösa, hatare och så vidare.

Men håll fast vid det som du har lärt dig och blivit överbevisad om. Du vet av vilka du har lärt det, och du känner från barndomen de heliga Skrifterna som kan göra dig vis, så att du blir frälst genom tron i Kristus Jesus. Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning. 2 Tim 3:12-17”

Genom skriften ska vi inte endast undervisa, utan gå till rätta med, bestraffa och fostra till rättfärdighet. Det är inte en sak, utan flera. Och det är ett bud ifrån Gud själv. Alla som är sanna troende och följer skriftens ord, de håller fast vid det som de har lärt sig, så enkelt är det.

Detta oskick att vi har rätten att läsa och omtolka skriften som vi själva vill, det måste få ett slut. Vi behöver tillbaka till det sanna, levande evangeliet som har kraften att förvandla människors liv. Sluta blanda in saker som Gud inte godkänner, vare sig det är i olika läror och praktiseringar, eller om det handlar om att ge efter för de som vill leva i synden.

Om vi inte gör det nu, så kommer vi få backa på punkt efter punkt.

Vi har nu redan luckrat upp ordet när det gäller just hbltq + bokstäver. Men om de får leva ut sin kärlek, hur ska vi då kunna säga stopp när de som vill leva ut sin pedofili vill ha sitt? Och vart ska vi då kunna dra gränsen längre fram. Redan har mycket luckrats upp vad det gäller äktenskapet och sambos, sambos är inte instiftat av Gud det heller, men på många ställen accepteras det. (och i vissa fall kan jag förstå varför, detsamma gäller aborter).

Men skriften säger oss att våra tankar är inte samma som Guds tankar (Jes 55:8). Jag avslutar med Jesaja 55

Hör på, alla ni som törstar, kom hit till vattnet, och ni som inte har pengar kom hit och köp säd och ät. Ja, kom hit och köp säd utan pengar och för intet både vin och mjölk. Varför ger ni ut pengar för det som inte är bröd, era inkomster för det som inte kan mätta? Hör på mig, så skall ni få äta gott och njuta av utsökt mat. Böj ert öra hit och kom till mig!

Hör, så får er själ leva! Jag vill sluta med er ett evigt förbund: Ni skall få den trofasta nåd som jag lovade David. Se, honom har jag satt till ett vittne för folken, till en furste och ledare för folken. Du skall kalla på ett folk du inte känner, ett hednafolk som inte känner dig skall skynda till dig för Herrens, din Guds, skull, för Israels Heliges skull, ty han har förhärligat dig. Sök Herren medan han låter sig finnas, åkalla honom medan han är nära.

Den ogudaktige må överge sin väg, den orättfärdige sina tankar och vända om till Herren, så skall han förbarma sig över honom, och till vår Gud, ty han skall ge mycken förlåtelse.

Mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar, säger Herren. Nej, så mycket som himlen är högre än jorden, så mycket är mina vägar högre än era vägar och mina tankar högre än era tankar.

Liksom regnet och snön faller från himlen och inte återvänder dit, förrän det har vattnat jorden och gjort den fruktbar och ger säd till att så och bröd till att äta, så skall det vara med ordet som går ut från min mun. Förgäves skall det inte vända tillbaka till mig utan att ha verkat vad jag vill, och utfört det vartill jag har sänt ut det.

Med glädje skall ni dra ut, i frid skall ni föras fram. Bergen och höjderna skall brista ut i jubel inför er, alla markens träd skall klappa i händerna. Där nu törnsnår finns skall cypresser växa upp, där nässlor står skall myrten växa upp. Detta skall bli Herren till ära, ett evigt tecken som inte skall utplånas.”




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar