torsdag 27 juni 2024

Vilken grund är huset byggt på, sand eller berg?

 

När bygget får sprickor, börjar skaka eller på olika sätt rämnar, är det vår uppgift att checka upp varför, vilka sprickor finns i grunden, som gör att bygget börjar skaka och till viss del rasa ihop. Det går inte att lappa ihop och fortsätta att bygga på som om de sprickor som uppkommit inte existerar.

Nu har jag lyssnat igenom den predikan som Joakim Lundqvist höll på ”Gateway Church = Portvägens kyrka”. Jag kommer inte översätta eller kommentera predikan i sig. Han använder olika bibelställen och egna erfarenheter för att tala om vikten av att ha gemenskap med sin församling, och att andra församlingar också deltar i det som händer, när något jobbigt händer.

Predikan heter ”What to do, when the unthinklable happens = Vad man ska göra när det otänkbara händer”. Den är inte helt skriftenlig, men det är inte så märkligt med tanke på att det är trosrörelsen. Vill du höra den själv, så har du adressen här;


https://www.youtube.com/watch?v=RThg6uyysQU
 ca 26.26-54.55

Mycket av det han säger är sant, även om han använder skriften på fel sätt, av och till. Det som slår mig dock, är att han säger att det kommer en ny tid för Gateway. Och givetvis efter något sånt som hänt, så kommer det en ny tid, det är sant. Problemet som jag fastnar för är att samma sak har just nu hänt med Gateway och Robert Morris, som IHOP och Mike Bickle.

Mike Bickle IHOPs ledare och grundare har det avslöjats är en sexuell förbrytare som varit intim med två minderåriga, plus någon till men de var inte barn i lagens ögon.

Samma sak har nu avslöjats angående Robert Morris, Gateway kyrkans grundare och föreståndare, i hans fall började hans sexuella pedofili med en 12-årig flicka och pågick i 4 ½ år, på sidan av hans äktenskap. Hon var under hot om att ens tala om vad som pågick. Men nu har alltså den bubblan spruckit, precis som för Mike Bickle.

Det de båda fallen har gemensamt, är att IHOP och Gateway nu kommer bygga på samma vidriga grund som innan. Trosläran Essek Kenyon, Kenneth Hagin, Kenneth Copeland, och vilken Robert Morris är en del av, och hans kyrka en av de största i USA just nu, -

- och den framväxande kyrkan, vilken gått igenom flera olika stadier, från Latter Rain (sent 1890-tal 1900-talets början), delar av pingströrelsen (splittrades 1920, p.g.a. att en del ansåg att vissa gick utöver skriften) Joels Armé (1940-talet), Herderörelsen (1974), Vineyard (1983), (Assemblies of God = Guds församlade, pingstförsamling som ledde in i) Hillsong (1983),den Profetiska rörelsen ( (1988) den Apostoliska rörelsen (1991), den Apostoliska och Profetiska rörelsen 1993), IHOP= Internationella bönehuset (Mike Bickle 1999,) och nu har landat i NAR = den Nya Apostoliska Reformationen (ca 2001).

Trosrörelsen har sina felaktiga läror och praktiseringar, som den inte har gjort upp med, bl.a. tiondegivandet som redan pingst i Sverige tog in 1930-1940-talen, någonstans.

De fick tiondet att handla om pengar istället för 10 % av olja, vin och grödor, som de av Israels stammar som fick landområden i Landet Israel skulle ge till Gud, och Gud gav det till lön åt Levi stam som inte fick någon del i landet (4 Mos 18, här står det även om första fruktens offer).

4 Mos 18: 12-13 Allt det bästa av oljan och det bästa av det nya vinet och av säden, det första av det som de ger åt Herren, ger jag åt dig. De första frukterna av allt som växer i deras land och som de bär fram åt Herren skall tillhöra dig. Var och en i ditt hus som är ren må äta av det.

4 Mos 18:20-21 Herren sade till Aron: "I deras land skall du inte ha någon arvedel, och du skall inte ha någon lott bland dem. Jag skall vara din lott och din arvedel bland Israels barn. Se, jag ger åt Levi barn allt tionde i Israel till arvedel, som lön för den tjänst de utför, tjänsten vid uppenbarelsetältet.

Vad som gäller tiondet är;

Ge från ett glatt hjärta, utan krav och tvång, ty Gud älskar en glad givare. 2 Kor 9:7

Om du trots detta håller tiondet är du i den Mosaiska lagen och samma sak gäller dig som judarna, att du måste hålla alla 613 lagarna, du kan därför inte räkna Jesu blod som offer för dina synder, utan behöver offra djur, och ha deras blod skyla dina synder, vilket inte ens judarna har kunnat göra sedan 70.e. Kr..

Binda Satan, vilket gör oss till små gudar som kan skapa på samma sätt som Gud, (Upp 20:1-3) vilket vi inte kan göra. Vi är de skapade inte skapare. Tala i tro, låt bli att tala i otro, vilket kommer från ”attraktionslagen, lika drar till sig lika”, vilket Helena Petrova Blavatsky hittade på och skrev om i sin första bok, Isis Unveiled. Hon var en ockultist, och grundare av det teosofiska sällskapet.

Upp 20:1-3 Och jag såg en ängel komma ner från himlen med nyckeln till avgrunden och en stor kedja i handen. Och han grep draken, den gamle ormen, det är Djävulen och Satan, och band honom för tusen år. Sedan kastade ängeln honom i avgrunden, stängde till den och förseglade den över honom, för att han inte längre skulle bedra folken, förrän de tusen åren har nått sitt slut. Därefter skall han släppas lös för en kort tid.

Så under tiden Jesus sitter som härskare över jorden är satan bunden, inte förr. Tills det händer gäller det Petrus säger;

1 Pet 5:8 Var nyktra och vaksamma. Er motståndare djävulen går omkring som ett rytande lejon och söker efter vem hans ska sluka.

Och han är helt fri att göra detta.

Och många andra felaktiga läror och praktiseringar, när jag var med var det 22 stycken, lämnade rörelsen helt 1998. Vissa av dessa falska läror gör det till en kult. I grunden finns en blandning av Bibeln + saker från, gnosticismen, det ockulta, Swedenborgs kristendom, Kristen Vetenskap, Ny tanke, relativism, postmodernism, New Age = Ny Era.

Kultbeteendet, kommer av tankestopp tekniken, säg efter mig, eller säg till personerna bredvid dig, eller säg till den på din högra/vänstra sida. Gör du detta så funderar du inte på vad du gör, utan bara härmar, oavsett om det som sägs är bra eller dåligt.

Om du inte blir frisk, eller får de utlovade pengarna, när du ger tionde, så är det du själv som har för lite tro. Alltså en skuldbeläggning av personen.

Om du ifrågasätter saker så händer ofta en eller fler av dessa saker.

”Rör inte vid Guds smorde”, vilket inte handlar om att vi inte får ifrågasätta vad en person säger, utan om att kung David, som så att säga myntade uttrycket, inte erkände att han hade rätten att fysiskt skada eller döda kung Saul, eftersom Gud hade sänt en profet att smörja honom. Och vi vet ju att budorden, med du ska inte dräpa, redan var i bruk då.

Fortsätter du trots detta, så kan du få höra att du är demonbesatt, har fullt av ifrågasättanden eller motsägelsefulla andar i dig. Ingen sann kristen som har den Helige Ande i sig, kan dock få orena andar eller demoner i sig. Den Helige Ande delar inte utrymme med onda andar och demoner.

Som sagt, lärorna som är falska är många.

Vi är förbjudna att ta in saker från andra religioner, andra länder, och att lägga till och dra ifrån, ifrån skriften. Första budordet gör att allting som handlar om samma sak som dessa kvarstår;

5 Mos 12:29-32 När Herren, din Gud, har utrotat de hednafolk som du nu kommer till för att fördriva, och du har drivit bort dem och bor i deras land, se då till att du inte lockas till att följa deras seder, sedan de blivit röjda ur vägen för dig. Fråga inte efter deras gudar, så att du säger: "Hur dyrkade dessa folk sina gudar? Jag vill göra på samma sätt." Så skall inte du göra när du tillber Herren, din Gud, ty allt som är avskyvärt för Herren och som han hatar, det har de gjort till sina gudars ära. Ja, till och med sina söner och döttrar bränner de upp i eld åt sina gudar. Allt vad jag befaller er ska ni vara noga med att följa. Du ska inte lägga något till det och inte ta något därifrån.

3 Mos 18:1-5 Herren talade till Mose. Han sade: Säg till Israels barn: Jag är Herren, er Gud. Ni skall inte göra som man gör i Egyptens land, där ni har bott. Inte heller skall ni göra som man gör i Kanaans land, dit jag vill föra er. Ni skall inte vandra efter deras stadgar. Mina domslut skall ni följa och mina stadgar skall ni handla noggrant efter. Jag är Herren, er Gud. Ja, ni skall hålla fast vid mina stadgar och lagar, ty den människa som följer dem skall leva genom dem. Jag är Herren.

5 Mos 18:9-14 När du kommer in i det land som Herren, din Gud, ger dig, skall du inte lära dig att handla enligt dessa folks vedervärdiga seder. Hos dig får inte någon finnas som låter sin son eller dotter gå genom eld eller befattar sig med spådom, teckentydning, svartkonst eller häxeri, ingen som utövar besvärjelsekonster, ingen andebesvärjare, ingen som bedriver trolldom och ingen som söker råd hos de döda. Ty avskyvärd för Herren är var och en som gör sådant, och för sådana vedervärdigheters skull fördriver Herren, din Gud, dem för dig. Du skall vara fullkomlig inför Herren, din Gud. Dessa hednafolk som du skall fördriva lyssnar till dem som utövar teckentydning och spådom, men Herren, din Gud, har inte tillåtit dig något sådant.

Ihop och NAR, har än mer felaktiga läror och praktiseringar, 2019 hade de över 350 felaktiga saker i sig, och jag har utan att leta hittat minst 15 till efter detta. I grunden kan du lägga till saker, förutom det som redan finns i trosrörelsen, från panteism, panenteism, perennialism, spiritism, spiritualism, judiska kabbala, österländska mystiker, ökenfädernas mystik, och mycket, mycket annat.

Dessa rörelser är inte kristna, de har aldrig varit det, och kommer aldrig att bli det. Så när Gud då avslöjar såna här saker, då borde hela bygget rivas, och man borde undersöka vad som finns i grunden, i synnerhet då så många har varnat för dessa rörelser och dess falska läror och praktiseringar.

Men det är man inte villig att göra, utan man ska fortsätta som om detta som nu kommit upp är det enda problemet, och det enda felet. Man fortsätter alltså på en grund som inte är det sanna evangeliet, utan ett bygge på sand.

När ska dessa kristna vakna upp och inse att när Gud gör allvarliga synder offentliga, så ligger det ofta mer bakom. Robert Morris är mångmiljonär, och en ivrig ”tionde”-predikant. Även om hans predikostil aldrig har varit lika iögonfallande som Benny Hinn, Kenneth Copeland, Joyce Meyer, och Jesse Duplantis med många fler, men pengagirigheten finns hos honom också.

Men märket ska bevaras, precis som i IHOP, så är det märket Gateway som ska bevaras till vilket pris som helst, istället för att verkligen städa rent från grunden och lyssna till alla de som i många år varnat för att Robert Morris, och för den delen Mike Bickle är vargar.

Detta gör mig sorgsen. Jag lider givetvis för och med alla ovetande i församlingen som nu har fått en stor chock, som många andra, också gör.

Men det förändrar inte det faktum att detta hus, precis som IHOP är byggt på lös sand. Gud har blåst på korthusen, och det borde resultera i att de kollapsar. Men så länga som ”välmenande” människor försöker göra allt i sin makt för att rädda byggena, som inte ens är kristna, så kan det inte komma något gott alls ur det.

Nej, låt Gud rasera byggena fullständigt och bygg upp igen på den sanna klippan Kristus, för det är det enda som i långa loppet fungerar. Kyrkan ska vara Kristi kropp och Han ska vara dess huvud. Därför finns det inga kyrkor som är Robert Morris, Mike Bickles eller någon annans. Men dessa idag ses som att de är kyrkornas huvuden, sorgligt nog.


2 kommentarer:

  1. AMEN! Och AMEN! Tack för allt du delat. Var välsignad. Harriet

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack ska du ha, så roligt att vi är flera som ser igenom det som sker. Guds välsignelser

      Radera