torsdag 6 juni 2024

Lås upp ditt genombrott med Fräsch Olja - Ett meddelande från Jane Hamon

Jag kommer både ta upp saker från mejlet och från det hon säger i videon som är längre än mejlet. I detta kommer det också fram hänvisningar till andra personer, och där det behövs kommer jag ge sån information som jag anser nödvändig. Bland annat så nämner hon sin svärfar biskop Bill Hamon.

Som jag har berättat förut så har jag skrivit på för att mottaga fria e-böcker eller delar av e-böcker från flera som är inom olika falska rörelser. Idag dök detta lilla brev upp i ”elektriska mejlen”. Jag lägger in hela brevet under det som jag tänker ta upp, för den som vill läsa det. Och jag lägger in videon som hör till detta. Videon är 15 min lång.

Det enda som jag kommer ta upp från mejlet är detta;

Jag hade en dröm där jag drog in min bil till en plats för ett oljebyte, och jag såg en skylt som sa: "Byt din olja. Det kommer att förändra ditt liv." I det ögonblicket visste jag att Gud påminde oss om vikten av att få vår andliga olja förändrad för att fungera i den smörjelse som han har gett oss. -Jane Hamon”

Hur i hela världen byter man sin andliga olja? Om vi har den Helige Ande inneboende i oss, så är vi ju smorda med den Helige Ande. Och vi kan ju inte byta ut den Helige Ande mot en annan Helige Ande, eller? Detta är så dåligt. Sitter och skrattar, fast jag borde gråta. För det kommer finnas många som faller för detta. Lyssnar man på videon, så citerar hon skriften, mer än i mejlet, vilket för den som

I Psalm 92:11 står det: "Jag har blivit smord med färsk olja." Precis som en bil går bäst med ren, fräsch olja, frodas vårt andliga liv när vi är smorda med ny olja från Gud. Denna smörjelse ger oss kraft att röra oss i vår kallelse och uppfylla det öde han har för oss. - Jane Hamon”

Jag har här tagit https://biblehub.com/commentaries/psalms/92-10.htm till hjälp, för att reda ut detta;

Jag har blivit smord med färsk olja, denna metafor har tagits från användandet av olja på olika festiviteter. Ren och söt olja; inte gammal och härsken. Det vill säga, han skulle göras glad, ljus och välmående. Smörjning med olja i öster var symbolen för allt detta, eller motsvarade vad vi menar med att sätta på festkläder – högtidskläder.

Olja användes även i Asien efter bad, för hälsa och aktivitet. https://www.studylight.org/commentary/psalms/92-10.html

Mer om smörjelsen finns på länken under;

https://www.donobauer.se/tala-inte-smorja-om-smorjelse/

Över till hennes video, jag kommer ta det jag reagerar på;

Som jag redan skrivit är videon längre och hon tar upp fler bibelverser. En del hon säger är sant, som att Cristos/Messiash betyder den smorde. Men det är så dessa arbetar, för full insikt i skriften har de flesta inom ”trosrörelsen = TR” och ”nya apostoliska reformationen = NAR” vi kommer in på att hon och hennes make tillhör NAR lite senare.

Vi har samma smörjelse som Jesus hade – Jane Hamon”

Beror på vad man lägger in i betydelsen, för Jesus var Guds Son, han var redan en del av gudomen, och behövde alltså inte den Helige Ande, på samma sätt som oss. Även om Han ju valde att lägga av sig sin gudomlighet medans han var på jorden. Men Han var av evighet, innan han kom hit ner, och Han kommer fortsätta att vara av evighet.

I nya testamentet är vi alla smorda till att vara kungar och präster till Gud. Vad gör en präst? En präst kommer inför Gud, offrar upp böner, framställanden och åkallanden, och är involverad i förbön för folket. Vad gör en kung? En kung utfärdar förordningar. Så jag tror att Gud gifter/förenar förståelsen att vi är både kungar och präster. Tack vare det är vi smorda för andlig tjänst och gå ut att påverka de sju bergens mandat- Hamon”

Jesus är vårt huvud, Han är den smorde, och vår kung, vår präst och han är den som står inför Gud Fadern och manar gott för oss, medlar för oss och så vidare. Så här kommer NAR in; de sju bergens mandat, vilka är kultur-berg.

Sjubergsmandatet har tre namn, utöver detta namn så kallar Hillsong det för de sju sfärerna, an annan kyrkotyp kallar det för de sju pelarna. Dessa sju områden är; 1.politik, 2. religion, 3. familj, 4. undervisning, 5. underhållning, 6. media, 7. affärer.

Vad det går ut på är att vi ska få in kristna i topparna (bestämmande positioner) och på så sätt lägga världen under våra fötter (ta tillbaka herraväldet över jorden, från Satan). Först när vi har lyckats med detta uppdrag, som de inom NAR hävdar att Gud har gett oss, har vi förberett jorden tillräckligt mycket, så att Jesus kan komma tillbaka.

Gud säger med denna nya smörjelse att han helgar dig för dina handlingar. Du är inte endast invigd till att vara präst, profet eller pastor, men du kan invigas till att vara avskild på den plats där du är. Är du en bankman behöver du en speciell smörjelse för det, lärare behöver en speciell smörjelse. Arbetar du på ett köpcenter så behöver du en smörjelse för det. Gud har smort oss för att utvidga Hans rike, vilket är varför vi behöver bli smorda i de arbeten som vi har. - Hamon”

Nja, speciell smörjelse för att utföra våra arbeten? Om detta vore sant, då borde inte någon som inte är kristen kunna utföra bra arbeten. Så, nej jag instämmer inte i detta. Men detta är också NAR, att vi är så viktiga i Guds planer, för den stackars lilla, gamla, senila gubben kan inte klara någonting utan oss kristna som hjälper honom på traven.

Jag gillar hur detta kommer från ett grekiskt rot ord, som betyder att förse dig med allt vad du behöver – Hamon”

Varför ger hon oss inte detta så kallade rot-ord, så att vi själva kan checka upp det? Nej, vi ska bara ta hennes ord för att det är så. Jag lyssnade på Chris Roseborough som är Luthersk pastor, han är även lärare i grekiska, och i en video så var det någon som använde sig av just ett rot-ord. När Chris lagt ut vad det ordet som denna person använde egentligen betydde, så var det så långt ifrån vad personen sagt som det gick att komma. Vilket är varför jag nu sitter mycket skeptisk till detta.

Så om Gud har smort dig till någonting, så har han smort dig med allt som du kommer behöva, för att fullfölja den kallelse som Gud gett dig. Vi kan tänka att jag har inte rätt utbildning eller rätt erfarenhet. Jag älskar vad Biskop Bill Hamon säger; Gud kallar inte de kvalificerade, han kvalificerar de kallade.”

Biskop Bill Hamon kallar sig både apostel och profet. Han var i den rörelse om var innan NAR, vilket som så många andra kyrkor ingick i vad vi idag kallar för den framväxande rörelsen. Den framväxande rörelsen började redan med ”Latter Rain = Senare Regn” på 1900-talets början, och gick genom delar av pingströrelsen 1920-talet, närmare bestämt ”Assemblies of God = Guds församlade” 1914 vilken fick en gren i Hillsong 1983, Joels armé 1940-talet, Herderörelsen 1974, Vinyeard 1983, Den Profetisk rörelsen 1988, Den Apostoliska rörelsen 1991, Den Apostoliska & Profetiska rörelsen 2000, och upp i dagens ”NAR = Nya Apostoliska Reformationen 2000-talets början”.

Bland hans falska läror finns det som var början på sjubergsmandatet och gick under titeln, Herravälde teologi = Jesus kan inte återvända till jorden förrän de kristna har bildat en militant armé – under ledarskapet av apostlar och profeter som fysiskt kommer att lägga jorden under sig och börjar upprätta ”Guds rike på jorden = Kungariket Nu teologi”. Hamon jämför denna armé med korstågen som en kyrka som bringar ljus under den mörka riden.

Apostlar och Profeter och de kommande dragen från Guds armé i den sista tiden kommer få seger, delvis genom att Guds fiender slås med blindhet och kallar ner naturkatastrofer över dem – vilket får hela nationer att konvertera till Kristus, enligt Hamon.

Dessa apostlar och profeter kommer att vara så mäktiga att kristna som kommer i deras närvaro med synd i sina liv kommer att slås ihjäl.

Alla medlemmar i armén kommer att bli syndfria och extremt mäktiga – när de blir mer och mer upplysta genom nya doktriner som ges av apostlarna och profeterna – och slutligen uppnår sin egen odödlighet (detta är Hamons oortodoxa syn på uppryckelsen). Se dessa lärdomar i Hamons bok ”Apostles, Prophets and the Coming Moves of God = Apostlar och Profeter och den kommande rörelsen av Gud

Han säger även att Gud har utvalt honom för att restaurera läror som kyrkan har förlorat under århundradena, och upplysa om nya läror och uppdrag.”

Hamons inflytande i den apostoliskt-profetiska rörelsen;

C. Peter Wagner Den apostoliskt-profetiska rörelsens mest framstående ledare kan vara C. Peter Wagner (bilden här). Ändå erkänner Wagner att han fick många av sina åsikter från Hamon, kallade Hamon en av sina "närmaste profetiska kollegor" och bekänner sin stora beundran för Hamon (se sidan 11 i Wagners bok ”Changing Church = Förändra kyrkan” och förordet Wagner skrev till Hamons bok Apostles, Profeter och Guds kommande rörelser).

Sidan är lång med alla fel, så jag får nog göra ett annat inlägg enkom om honom.

https://spiritoferror.wordpress.com/2007/03/13/bill-hamons-dangerous-doctrines/

Inte en bra person att se upp till, men det är ju förståeligt, eftersom han är hennes svärfar.

En lite flicka Jessica som ramlade ner i en brunn och fastnade, och de försökte länge få upp henne ur brunnen. De lyckades få ner ett rep och gav henne instruktioner om att få in repet under sina armar, men de lyckades inte få upp henne, hur mycket de än drog. De började gräva en parallell grop bredvid för att få ut henne den vägen. Pappan för iväg och kom tillbaka med dunk efter dunk med matlagnings olja som han sedan hällde ner över henne. Sedan sa han till dem att dra upp henne, och då gick det.

Smörjelseoljan fick loss henne. En del har varit i era livs värsta kriser, du kan känna att du pressat dig framåt och du har gjort alla sakerna rätt. Du har sagt dina deklarationer och gjort allt i mänsklig makt. Men det vi måste förstå att det är smörjelsen som förstör oket. Behöver du helande så är det smörjelse som förstör oket. - Hamon”

Historien om Jessica var gripande, men att få matlagningsoljan, att handla om smörjelseolja, mitt huvud slår en kullerbytta. Och hur hon sedan får detta till att smörjelseoljan förstör oket, eller att denna smörjelseolja behövs för att få bort oket om du är sjuk. Nu är det inte en kullerbytta i hjärnan på mig, snarare ett evigt hjulande.

Hon berättar en historia till om hur hon fått hela folk med is-skuldror, och en av dessa sa efteråt, pastor Jane, profetissa Jane. Och en pastor är hon inte kvalificerad att vara, och en profetissa ännu mindre.

Över till de bilder som följde med i mejlet. Första bilden är om en kommande konferens ”Watchman = Väktaren” 25-27 jul, 2024 ett event som äger rum på nätet.

Här finns hon själv, hennes make Tom och svärfar Bill, Cindy Jacobs, Chuck Pierce, med flera, och dessa vet jag är helt osunda, även om jag inte känner igen alla namn.

Chuck Pierce kyrka ”Glory of Zion = Sions Ära”, är i en helt annan dimension än någonting annat. Det enda de gör är: sjunger och viftar med flaggor, eller profeterar. Lägger in en 12 min lång video, för den som är så hugad. För mig påminner denna så kallade lovsång mest om en rock konsert. Denna församling brukar Chris Roseborough ta videor ifrån till sin profetiska bingo. Jag har aldrig i någonting som dessa gör, hört någon läsa skriften.

https://www.youtube.com/watch?v=59z1uAtaS64

Cindy Jacobs, har titlarna författare, apostel, profet och helare. Kvadruppelt farlig med andra ord. Hon hävdar att hon kan förvandla metall i kroppen till ben. Stelnade axlar kan hon hela och mycket mer. Dessa är falriga, men jag kommer inte gå in på henne mer än så här

https://www.youtube.com/watch?v=d34JyMLOnzU För den som kan engelska så finns det en bra poddcast inlagt på youtube, som Chris Rosebrough har gjort, I denna har han fått tagit tag i att hon medger att hon är en falsk profet. Den är 33 minuter lång.

Längst ner är ytterligare en bild med med en helg med profetisk träning 9-13 sep 2024. Här ska vi även få lära oss höra Guds röst. Vill vi höra Guds röst hörbart, ta upp bibeln och läs skriften högt, då hör du Guds röst.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar