måndag 3 juni 2024

Hemma i Rom, kätteriet

På morgontimmarna, eller under natten, så var jag vaken som vanligt och passade på att lyssna på en video av ”The Berean call = Bereanska anropet”. Videon heter ” At home in Rome = Hemma i Rom”, ca en halvtimma lång.

Jag kommer inte översätta den. Utan återge lite fritt ifrån den.  För den som kan engelska så rekommenderar jag att lyssna på videon.

Som en del kanske förstår så handlar det om en förening mellan alla kristna, vilket numera även inkluderar mormoner. Redan innan vet vi tack vare Charta Qequmenica, att även katolska kyrkan och adventisterna, är alla kristna. Det är enligt en del, som t.ex. Rick Warren, inte så noga med om vi inte har en identisk teologi, vi är ju alla i alla fall kristna.

Idag så suddas gränserna ut radikalt, mellan sann kristendom, i ande och sanning, vilket är vad Jesus talade om att Fadern vill ha (Joh 4:23), och en kristendom där så fort vi säger; Jag är kristen, så ska vi alla räknas som ett, oavsett vilka fel vi har i läran, eller hur många felen är. Varför är inte Jehovas Vittnen ännu inte inkluderade? Nu har de visserligen inte ens försökt ännu, mig veterligt, vilket mormonerna har, länge. Men den dagen kommer då även Jehovas Vittnen kommer inkluderas, var så säkra.

Dave Hunt är med i många klipp och går emot denna sammanslagning, som det nu talas om. Vi kan inte ha samhörighet med romerska katolska kyrkan, vilket inkluderar den ortodoxa kyrkan. Men detsamma gäller ju även mormonernas kyrka.

Nu kan den listan göras lång, då även hela Equmenica rörelsen också tillhör de som vill ha denna enhet, även trosrörelsen och en del pastorer som florerar inom både ”trosrörelsen = TR” och ”Nya Apostoliska Reformationen = NAR”, har även de (topparna inom rörelserna) gått i förbund med påven och katolska kyrkan, i ett möte hos Kenneth Copeland, 2014, där det förkunnades att protesten är över.

Rick Warren är ju en av pastorerna inom NAR, så vi ser ju även här att NAR är med i bilden. DÅ han är med i flera klipp i denna video och talar om att vi alla har samma Jesus, oavsett om teologin, sättet vi firar Gudstjänst på och så vidare varierar.

Påvens ihärdiga strävan för att förena alla världsreligioner in under ett paraply, med honom som ett huvud över hela ”skräpet”, är ju den bakomliggande tanken, även om inte alla protestanterna ännu gått med på just den biten, vilket framgår i Charta Qoequmenica, 15 sidor lång. Har man inte satt sig in i detta, så bör man göra det. https://www.skr.org/wp-content/uploads/2001/01/charta-oecumenica.pdf

Jag rekommenderar även denna, för den tar upp varför detta inte är ifrån Gud; http://www.tidenstecken.se/charta.htm Inte lika lång som originalet.

Trots att jag är väl medveten om det som sker nu, så gör videon mig sorgsen. Så många som vandrar in på denna vägen, där läran inte är så viktig, en enhet över alla gränser är viktigare. Läran är sekundär.

Jag vet att jag har skrivit det förut, men det tål att upprepas;

De som gått före oss och kämpat med näbbar och klor för det sanna evangeliet, och som ofta har fått sätta livet till för det, de skulle bli totalt bedrövade om du kunde poppa tillbaka upp i vår tid. Samma sak gäller de som under reformationen satte livet till (många av dem) för att se till att bibeln skulle kunna läsas på alla språk. Och då har vi inte ens tagit upp apostlarna, som själva kämpade mot syran, d.v.s. det falska, som redan då kom in, och bl.a. Paulus, vilket vi kan läsa om, hur han instruerar Timoteus att se till att kämpa för den sanna läran och inte släppa in någon syra.

Och jag är säker på att detta gällde även de andra apostlarna. De flesta blev dödade för sin tro. Skulle de komma upp idag, och se den totala oreda som vi ställt till med, så skulle de slita sina hår, som tjurfäktaren i Ferdinand (den tecknade gamla klassikern).

Vart har kämpa för det sanna evangeliet som blivit anförtrott oss kristna ( 2 Tim 1:13-14) tagit vägen? Vart har tillbe i ande och sanning, för såna tillbedjare vill Fadern ha (Joh 4:23), tagit vägen? Nej idag är inte läran så viktig, en enhet, vilken form som helst, det är vad den moderna människan vill ha. En tro där vi kan få leva kvar i vissa sorters synder (hbltq, så länge de är gifta), medans andra synder, kanske det ska omvändas ifrån.

Jag väljer att ta den förstärkta bibeln (engelsk);

Bevara [med största omsorg] och bevara oförändrat skatten [den dyrbara sanningen] som har anförtrotts dig [det vill säga de goda nyheterna om frälsning genom personlig tro på Kristus Jesus], genom [hjälp av] den Helige Ande som bor i oss. 2 Tim 1:13-14

Som mönster för en sund förkunnelse skall du ha de ord som du har hört av mig, i tro och kärlek i Kristus Jesus. Bevara genom den helige Ande som bor i oss det goda som har blivit anförtrott åt dig. Svenska Folkbibeln 1998

Vi befinner oss redan i tiden där det onda har nu förkunnats för gott, och det goda för ont, och det länge. (Jes 5:20)

Hur länge ska detta vidriga avfall pågå, och hur många ska gå förlorade i det som nu kommer in?

I denna video är det även snuttar från Mark Wahlberg och Jonathan Roumie, den senare spelar Jesus i tv serien ”The Chosen = Den Utvalda m.a.o. Jesus”. I en snutt så talas det om att be och att det nu finns radbandsböner (en app kallad *Hallow =Helga), som man kan lyssna på och be med i. Roumie ör ju själv katolik, och han känner sig stolt över hur han får visa alla på denna praktisering. Han berättar även att han har fått brev (om jag minns rätt, var relativt trött när jag lyssnade) från flera stycken protestanter som nu införskaffat radband så att de ska kunna be med.

*”Hallow appen handlar om att be och meditera ihop med katoliker, som t.ex. Mark Wahlberg, skådespelare och Jonathan Roumie, skådespelare, Jesus i ”The Chosen = Den utvalda, d.v.s. Jesus. Man får en gratis månads testperiod. Vilket ju många verkar ha nappat på, även protestanter och skaffat sig radband, för att be med dem.

Bland böner som man kan klicka på och få beskrivning över hur radbandet fungerar finns, Bönen 5 heliga sår, med steg för steg instruktioner, man kan gå vidare med 7 sorgernas radband. Och så vidare.”

Jesus i ”The Chosen = Den Utvalda” är till den största delen byggd på hur personen som skrivit ihop detta, tänker sig att Jesus var, en kärleksfull, allt omfamnande, person, som inte hade något ont att säga till någon.

Vart är kristenheten på väg? Och varför, varför, lyssnas det inte på de som varnar? Apropå lyssnar på de som varnar, så lyssnade jag på en annan video också, där såna som förkunnar falskt sa att vi som varnar gör det, bl.a. för att vi är så avundsjuka. Hå, hå, ja, ja!

Vi lever i en tid då varningarna inte tas på allvar, vare sig från de som varnar, eller från skriften som också varnar om hur det ska vara i den sista tiden. Det senare där är ju det som är mest allvarligt. Och det är ju inte mig, eller andra som varnar som de i första hand vägrar att lyssna på, det är ju Gud själv som är den som dessa vägrar lyssna på. Gitte de faktiskt lära sig läsa skriften på ett bra sätt, i de tre sammanhangen, så skulle de kanske själva notera vad bibeln säger om sista tiden.

Om det var sant förut att Guds folk gick under i brist på kunskap, (Hos 4:6) så är det ännu mera sant idag.

Rådet i Trent som hölls mellan 1545-1563, i Trent, eller ”Trento” i nuvarande norra Italien, var det 19 ekumeniska katolska rådet. Det föranleddes av den då pågående protestantiska reformationen och har beskrivits som förkroppsligandet av motreformationen. Konciliet i Trent kodifierade många av principerna, som de kallade för ”kanoner”: Kanonerna är vad vi evangeliska kallar våra trosartiklar,våra läror i tron. Många av dessa kanoner innehöll också ”anethemas = förbannelser”, vilka guidade romersk katolska kyrkan de följande 450 åren. Dessa ”anethemas är fortfarande i bruk i dag.

När evangeliska förenar sig med de som har ett falskt evangelium och en falsk Kristus, under titeln, ”Slutföra uppgiften”, och även tv-serien ”Den Utvalda” som för samman mormoner, katoliker och en avfällig kyrka, för att ”föra människor till en autentisk Jesus och slutföra det stora uppdraget”. Allt under det överordnade mantrat, ”Vi älskar alla samma Jesus”, vilket Dallas Jenkins, som skapat ”Den Utvalda” har sagt.

Rick Warren har sin egna lista av obibliska kvaliciferingar som han hävdar att om vi tror på en Gud, treenigheten och att Jesus är Guds son. Även om detta i och för sig är sant och bibliskt riktigt, notera att Warren lämnar ut nödvändigheten av att ha det sanna evangeliet.

Apostlen Paulus varnade oss att inget annat gospel, som inte var i samklang med vad han redan hade undervisat, så var det ”förbannat = Anethema”, inklusive gärningstro.

’Evangeliet (det sanna) är Guds kraft till frälsning Rom 1:16

Rick Warren säger också att alla dessa kristna har inte ditt varumärke, de tillhör inte din stam, de är inte alla födda på nytt.

Men tydligen ska alla dessa som inte är födda på nytt ändå räknas som mina sanna kristna bröder och systrar. Vilken annan sorts kristen finns det?

Sannerligen säger jag er, den som inte är född på nytt kan inte se Guds rike. Joh 3:3 Jesus säger i Joh 3:7, förundras inte över att jag säger att ni måste födas på nytt.

Warren säger också, tror du på Gud? Ja! Tror du på den Helige Ande? Ja! Tror du på treenigheten? Ja! Tror du Jesus återgick till himlen och kommer tillbaka en dag? Ja! Då är vi på samma team ok.

Under videon står det;

Älskar vi alla samma Jesus?

Behöver vi den katolska kyrkan, ”Abrahamic Family House = Abrahamiska familjehuset, vilket är ett bygge som stod klart tidigare i år, där alla abrahamiska troer finns representerade, kaoliker och protestanter tillsammans, judar och muslimer.

Rick Warren, ”Finishing the Task Coalition= föra fram uppgifts kaolitionen till ett avslut” och de utvalda för att uppfylla den stora uppdraget?

Kan vi som troende ha "enhet genom gemenskap"?

”Satan är inte en ateist; han tror på Gud.... Han är denna världens gud. Han är författare till falska religioner. Satans stora program är inte att göra ateister av alla, utan bara att förvränga, att korrumpera sanningen tillräckligt så att de tror att de är rätt med Gud. De tror att de är kristna när de i verkligheten inte är det. Han är författaren till falska religioner.” – Dave Hunt

"Vi ber alla till samma gud." —Jonathan Roumie

Rick Warren lämnade Saddleback för att "arbeta med kyrkor av alla samfund."

"Du har katoliker, och judar, och mormoner och evangelikala. Vi älskar alla samma sak, så kanske, bara kanske, älskar vi samma Jesus." —Dallas Jenkins

Jag förundras över att ni så snart avlägsnas från honom som har kallat er till Kristi nåd till ett annat evangelium: vilket inte är ett annat; men det finns några som bekymrar er och vill förvränga Kristi evangelium. Men även om vi, eller en ängel från himlen, predikar något annat evangelium för er än det vi har predikat för er, så låt honom vara förbannad. Galaterbrevet 1:6-8





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar