tisdag 18 juni 2024

Släng inte ut barnet med badvattnet - Ät köttet och spotta ut benen

Bör en kristen använda sig av dessa fraser ? Dessa fraser kan vara bra i det vanliga livet, men i det kristna livet? Enligt min åsikt hör dessa inte hemma i det kristna livet, när det gäller att hålla sig till vad skriften säger.

Men vad betyder; Släng inte ut barnet med badvattnet egentligen? Att man i sin iver att göra sig av med något dåligt, råkar göra sig av med sånt som kan vara bra.

Vad betyder; Tugga/ät köttet och spotta ut benen? Att ta in en hel del information och selektivt bortse från en del av den som ogiltig eller otillämplig.

Sedan har vi; Sila mygg och svälja kameler = göra en stor affär av småsaker och inte beakta långt viktigare saker.

Eller; Göra en höna av en fjäder = beskriva något obetydligt som något väldigt viktigt.

De sista två ska jag ärligt säga att jag än så länge inte direkt stött på att någon använder, som tur är.

Är dessa uttryck förenliga med den kristnas tro? Varför tar jag ens upp det? Jo för detta är uttryck som ofta citeras under kommentarer om man går emot sånt som är osunt, eller rent av andligt farligt.

Om igen, så fick jag det första svaret i går under ett inlägg som jag givetvis gjorde en liten varning för, då just det klippet var bra, men andra klipp som samma person gjorde, med anledning av den kristna tron, var det inte. Dessutom är personen en katolsk präst, vilket gör det hela värre.

Men då ska vi alltså behålla det goda, jag misstänker att det är vad de faktiskt menar när de använder dessa uttryck, och göra oss av med det dåliga.

I detta fallet så passar inget av påstående in, då prästen Mari, Mari, faktiskt sa en bra sak. Men om du då inte förstår att han är en katolsk präst, och att många andra av hans videor, inte endast förespråkar den katolska läran, utan är rent kätterska på andra sätt. Säg då att någon kanske börjar lyssna till personen, för att någon rekommenderat denna video, och förförs till att tro på att allt det som denna prästen förkunnar är sanningen.

Ju mer jag ser av det falska, desto mer skriftbaserat blir jag i allting nu tror på. Så mycket så att det finns många saker som jag är helt enig i vad Lutheraner, Baptister och Calvinister (även om Calvinister har fem allvarliga fel) säger. Jag tror dock fortfarande på de andliga gåvorna och att de är i bruk i dag.

Helt klart köper jag inte idag att vi slänger ut barnet med badvattnet när vi varnar får sånt som kan få oss att trilla av vägen. Jag tror inte heller att vi kan tugga i oss köttet, och helt och hållet undvika benen. För mig är detta farliga vägar att ge sig in på.

Även om de som kan sin bibeln, och vet om att alla som säger sig vara kristna, inte är det, kanske kan hålla på med detta, så är det så många som kallar sig kristna idag, som anser att katoliker är våra sanna systrar och bröder.

Tyvärr får jag säga att jag har stött på mycket av detta under inlägg från Dagen, där de i kommentarsfälten inte kan skilja på protestanter och katoliker, utan anser att det är samma sak. Det är så uppluckrat det har blivit i kristendomen i dag. Alla som kallar sig kristna är kristna, vilket ju inte stämmer in på bibelns beskrivning.

Ert tal ska vara ja, ja, och nej, nej. Allt utöver det kommer från den onde. Matt 5:37

När jag tänker på detta, ja, ja, nej, nej, rätt eller fel, så blir det berätta hela sanningen och låtsas inte vara ovetande när vi vet svaret på någonting. Jag ser inte att jag har något val annat än att säga min mening, när såna saker kommer upp.

Lite syra gör hela degen sur = Lite fel i läran gör hela läran fel. Gal 5:9

Få och små fel i läran anser jag inte vara bagateller som vi kan överse. I synnerhet inte om det är en välkänd person som delar det, och som många inom svensk kristenhet ser upp till. Personen i fråga får anse vad den vill, men vi har ett ansvar, och ju mer människor som lyssnar till en och läser det man delar, desto fler når man, vilket gör det man delar desto viktigare.

Sila mygg och svälja kameler = göra en stor affär av småsaker och inte beakta långt viktigare saker. Göra en höna av en fjäder = beskriva något obetydligt som något väldigt viktigt.

Den tro vi fått att förvalta är för mig inte en bagatell, eller en liten sak, eller något obetydligt för den delen. Snarare med hur uppluckrat det har blivit idag, både med att lyda bibeln, och i hur vansinnigt många falska läror som kommit in, så blir det än mer viktigt att inte bara blanda hur man själv vill.

Falska läror, och de som predikar falska läror är inte bagateller, eller småsaker, det är viktiga saker, och borde vara det för alla kristna.

Om igen, ju mer känd man är desto större påverkan har man möjlighet att göra, jag har inte så många som läser det jag skriver. Men om jag skulle dela falska saker, då vill jag att någon säger till, även om det är en sund sak, men någon annan vet att annat personen säger inte är sunt.

Kanske tar jag på alldeles för stort allvar, biten om att förföra en av Guds minsta. Men om jag får ens en att falla av vägen, i det jag skriver eller delar, så anser jag det väldigt allvarligt. Och om det är en person som många ser upp till, med effekten att påverka så att kanske 10-50 personer, faller av vägen, då anser jag det ännu viktigare.

Så jag skulle önska att (vad jag anser dravlet) man slutar använda sig av uttrycken släng inte ut barnet med badvattnet, eller tugga i dig köttet och spotta ut benen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar