måndag 17 juni 2024

Har vi idag gjort väckelser och dop till modeflugor - om så kommer det hålla i längden?

 Evangeliska och karismatiska gillar modeflugor - och det verkar som om vi ser en annan modefluga, som jag önskar inte var en modefluga. Inte för att jag inte vill att den här modeflugan ska vara verklighet, men jag är rädd att den är mestadels förfalskad. Nu säger du kanske, vilken modefluga handlar det om?


Modeflugan Todd Friel på kanalen ”wretched = usel, värdelös, eländig” började med Asbury väckelsen för ett drygt år sedan. Denna campus väckelse spred sig till andra campus. Hundratals, ja tusentals barn och ungdomar blev frälsta. Vi vill ha det, eller hur? Givetvis vill vi se väckelse svepa över landet.

Jag fruktar docka att vi ser något som mer liknar en Charles Finney väckelse, som ägde rum i mitten på 1800-talet. Han var en kättare och en manipulatör. En del av de saker som han predikade som en turnerande evangelist, var riktigt eldigt och bra. Han var inte efter omvändelse och förnyelse, han var efter moralisk förvandling.

Vad gjorde han för att få folk att upphetsade? Han använde manipulation och entusiasm. Han skapade den ”oroliga bänken”, vilket var föregångaren till det moderna altar-kallelsen. Kom om du är orolig, kom ner, ta ett beslut för Jesus. Nu ska ni börja bete er bättre.

Hans predikningar även om en del hade eld och var bra, var inte centrerade på evangeliet. Men åtminstone byggde väckelserna på predikan.

Dagens moderna väckelser är baserade på musik. De är dock byggda på samma koncept. Entuiasmera och manipulera människorna.

Människorna blir manipulerade genom musiken och känner entusiasmen. Det är musiken som är i centrum och en viktig del av dessa väckelser. Vi vill att folk ska bli frälsta, men om de endast blir entusiamerade till att göra ett beslut, då ser vi inte väckelser, utan Finneyism 2.0.

Gathering 25 kommer troligen nå 2,5 miljarder människor, för att tända en väckelse. Hur ska de tända denna väckelse? Jo, med 25 timmar av lovsångsmusik. Inte predikningar, utan musik, musik, musik.

Alla dessa händelser liknar Finney väckelser, inte på grund av att de predikar, utan för att de får in folk i en manipulativt, känslomässigt tillstånd, genom tillbedjan. Du kanske tänker; Vem bryr sig så länge som de blir frälsta?

Vi borde bry oss, för vi vill göra saker på ett bibliskt sätt, och vi vill att våra barn och ungdomar ska bli frälsta. Men när musiken står i centrum och predikan är en sorts tillägg, då bör vi vara lätt oroliga över om vi kommer se samma resultat, som Charles Finney.

Vad var hans resultat?

Efter att han slutat turnera runt om i landet började rapporter komma in till högkvarteret att människorna som gett sin bekännelse till tron på Jesus, började agera värre än de gjort innan. Så ett gäng ryttare skickades ut för att ta sig runt och undersöka vad som hade hänt. De upptäckte att dessa så kallade ”omvända” var vad de kallade dem för ”kallt kol”.

De hade gjort en falsk bekännelse om tro och nu är de värre än det var innan och deras hjärtan har förhärdats, så det spelade ingen roll vad de gjorde för att försöka tända elden i dem igen. Dessa distrikt kom att kallas ”de över-brända distrikten”.

Det finns en annan modetrend också vilket är strand-dop, vilka har följt i spåret av dessa campus väckelser. Tampa, Texas, Kalifornien, detta kallas en sommar av dop. Och ärligt så hoppas Todd Friel (och jag) att folk faktiskt har blivit och blir genuint frälsta.

Han fortsätter; Om musik används för att få folket ner i vattnet, då bör vi vara försiktigt oroliga. Här kommer ett test och en utmaning samtidigt, för att se om dessa är genuina väckelser. Om du är en organisatör, så gör väckelser, men här kommer min utmaning, lämna musikinstrumenten hemma.

Faktum är ni borde testa detta, inget sjungande alls. Om du måste ha med sång behandla det på det sätt som dessa väckelser vanligtvis gör det, före predikan. Vi ska komma tillbaka till predikan, men låt oss snabbt sjunga denna sång.

Vad skulle hända om musiken togs bort från detta helt och hållet, och predikan av Guds ord var i centrum, för det är vad vi ser i bibeln.

Jona gick inte till Nineveh med ett band och en tre timmar lång uppsättning musik från Hillsong. De tolv lärjungarna var inte de tolv musikerna, eller bakgrundsbandet, så att Jesus kunde komma ut och göra lite granna predikan.

Faktum är att Jesus befallde lärjungarna att predika. Jesus satte predikan av ordet som den främsta uppgiften för evangelisterna. Alla predikade och det utan minsta syntheziser som skapade stämningen.

Mitt påstående är att om dagens väckelser hade noll musik, så misstänker jag att de hade noll personer närvarande och därför inga som blev döpta. Jag tror detta kan vara sant av alldeles för många samtida kyrkor. De flesta är byggda på manipulativ musik.

Drar du pluggen ur musiken, så får vi se om dagens väckelser är äkta eller om de samlar mer ”kallt kol”.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar