tisdag 4 juni 2024

HALLOW appen – är detta en bra sak?

Låt oss ta en titt på denna böneapp. Nummer ett man behöver kunna engelska, då den inte finns på alla språk ännu.

Så vem ligger bakom denna app? Jo katoliker, eller katolska kyrkan, osäker på vilket som är korrekt.

Vad använder man den till? Till att följa med när andra mediterar och ber, och be och meditera med dem. Allting är katolskt inspirerat. Första månaden är gratis, jag har ingen aning om vad medlemsskapet faktiskt kostar, och tänker inte gå med för att få reda på det heller.


Denna text rullar inunder, d.v.s en kort snutt i taget visas, vilket markeras av ny rad.

Hallow appen; Jag behöver det här så mycket, Hallow ger tid för ”stilla bön” i mitt liv.

Om någon vill starta ett böneliv är det här vägen att gå. Jag gick från att inte be alls, till att be två gånger om dagen.

Den här appen har varit ett svar för min trötta själ. Tårarna rinner när jag försöker imponera på dig hur djupt jag påverkats av vägledningen att helt enkelt vara med Gud. Det är här min själ finner frid för allra första gången.

Bön är det bästa sättet att förbereda sig för att möta Herren när han kommer. Testa Hallow-appen.

Det är en välsignelse att hitta så många rika resurser för bön och meditation på ett och samma ställe. Så tacksam för Hallow-appen.

Hallow har varit omvälvande, inte bara för mig, utan för så många andra. Det finns något för ALLA – meditationer, böner, musik, helgonen – vilket gör det omöjligt enkelt att be mer.”



Att be med i katolska böner och använda sig av radband för detta, är inte förenligt med den kristna tron. En av anledningarna till att detta blivit så populärt gissar jag är att Mark Wahlberg, välkänd skådespelare, och Jonathan Roumie också välkänd skådespelare i ”The Chosen = Den Utvalda”, har talat in böner, så du kan be radbandsböner ihop med dessa. Min gissning är att detta är varför även många protestanter har förenat sig med detta.

Många som har kontaktat Jonathan Roumie, den skådespelare som spelar Jesus i ”The Chosen = Den Utvalda, (den utvalda är Jesus)”. Tv serien är byggd mestadels på sånt som mormonen Dallas Jenkins, som hittat på den, tror att Jesus skulle ha sagt och gjort. Jag har sett de två första säsongerna, vilka då var lätt åtkomliga, och det är så influerat av hans mormon inspirerade tro, så det är ruggigt.

Det låter bra med en tv serie om Jesus, men den som börjar tro att detta är sanningen, den blir lurad, och i värsta fall frälst till en falsk Jesus. Kommer inte ihåg, men jag tror han sa i någon intervju jag såg att 95 % är sånt han tagit ur luften. Men jag avviker.

Går man in på Hallowappens sida https://hallow.com/ så finns det olika saker att klicka på, som senaste artiklarna. Det står under tre alternativ som jag ser, inkluderat är även hur lång tid det tar att läsa igenom, jag har valt ut en av dessa. I den jag valt att klicka på så finns det även steg för steg med bilder för hur man läser denna bön. Kan även tillägga, att detta ska ta endast 5 min är en underdrift, för det ligger länkar inlagda i texten, så klickar man på dem så kommer mer information upp.

Och detsamma gäller när man går in på de sidorna. Hur många länkar det är, är egentligen helt ointressant. Jag är inte för katolsk tro och praktisering, då det inte är kristet.

Bönen de fem heliga såren, till att börja med, innebär att vi ska meditera över Jesu sår i händerna, fötterna och sidan i hans kropp. Begriper inte vitsen alls med det. Att tänka på att Jesus offrade sitt liv för mina synder, det förstår jag mig på, och ja, Hans sår ingår i det. Men meditera på sår, nja. Kanske finns det någon som förstår vitsen med det,även om jag inte gör det.

Denna sida har länkar till bönen Fader vår, vilket varje del i bönen följs av en närmare förklaring. Jag tar inte med allting, den som så är hugad får gå in på sidan och läsa sig igenom allting.

Fader vår; de första tre framställningarna drar oss mot Faderns härlighet, ger Honom beröm och namnger vårt förhållande till Honom.”

Här kan jag instämma.

Som är i himlen; Enligt katolska kyrkans katekes betyder himlen "inte en plats, utan ett sätt att vara; det betyder inte att Gud är avlägsen utan majestätisk.” Vi är alla på väg mot vårt hem, vår Faders hus – inte en plats, utan ett tillstånd av nåd, glädje och sann frid.”

Vårt eviga hem är i på den nya jorden, alltså inte hela sanningen här.

Helgat varde ditt namn; Gud nära oss, investerad i oss och djupt personlig. Ordet helig betyder att vörda, hedra, respektera, att göra heligt. Vi har förmånen att känna Guds namn och att åkalla honom. Vi har friheten att inte respektera Guds namn, skämma ut det eller förhärliga det och göra det helgat. När vi ber Herrens bön, erkänner vi Guds namns helighet. Och vi ber också att vi må helga hans namn genom våra liv.”

Här vet vi dock att katolikerna inte på sant sätt vördar Gud, då de har mängder med falska påståenden, som att påven är (Jesus) på jorden, Maria har tagit Jesu plats i himmelen som medlare mellan Gud och människor, och de ber till helgonen, vilket inte ens existerar för den sanna kristna.

Kom ditt rike, ske din vilja som i himlen så också på jorden; Jesus sammanfattar alla buden i ett: älska Gud och älska varandra som Gud älskar oss. Detta bud uttrycker vad Guds vilja är, Hans radikala kärlek = Jesus korsfäst, döende för våra synder. Genom att önska Guds vilja över vår egen, släpper vi vår kontroll. Det är först efter vår kapitulation som vi blir mer oss själva än någonsin. Först då kan vi älska som Gud gör och låta hans rike blomstra.”

Jag kan instämma i det som sägs här, problemet är dock om igen att katolikerna i detta lägger in sin egna trosbild, vilket inte i klartext kommer fram. Men då den i många stycken är radikatl annorlunda än den kristna tron, så blir det en viss syra i det.

Ge oss i dag vårt dagliga bröd; här vi vädjar till Gud om hans hjälp. När Gud räddade israeliterna från Egyptens slaveri ledde han dem ut i öknen. Och varje morgon i öknen, sände Gud dem manna, som bakades till bröd. Alla kunde äta sig mätta varje dag. Genom att be om vårt dagliga bröd, kallar Jesus oss att finna frid i att lita på att han försörjer oss varje dag, precis som han gjorde för israeliterna.

I Johannes kapitel 6, förklarar Jesus: ”Jag är livets bröd. Den som kommer till mig kommer aldrig att bli hungrig, och den som tror på mig kommer aldrig att törsta.” När vi ber om vårt dagliga bröd, ser vi att Fadern ger oss Jesus i nattvarden som vår sannaste näring.”

Här kommer det in en del syra igen. Nattvarden för katoliker är radikalt annorlunda än den kristnes. Vi tar nattvarden för att bli påminda om att Jesus dog för våra synder. För katolikerna förändras vinet till Jesu bokstavliga blod, och brödet till Jesu bokstavliga kropp, med andra ord man dricker vinet och äter brödet på ett kannibalistiskt sätt. Äckelnivån på detta är stor.

Och förlåt oss våra synder, som vi förlåter de som syndar mot oss; Den första delen av denna begäran är villkorad av den andra: för att bli förlåten måste vi förlåta. När vi misslyckas med att känna igen och föra vidare den förlåtelse som Gud har gett oss, flyttar vi oss själva och andra bort från Gud. Vi kan bara förlåta för att vi själva har blivit förlåtna.” från; https://hallow.com/blog/how-to-pray-our-father/

Detta instämmer jag helt i. Även denna sida har länkar både före och efter själva bönen.

Hail = Hej” att hälsa med entusiastisk gillande” Maria är en av dem; Hej Maria, full av nåd, Herren är med dig; välsignad är du bland kvinnor, och välsignad är frukten av ditt liv, Jesus. Heliga Maria, Guds Moder, be för oss syndare, nu och vid vår dödstid. Amen.

Vad handlar då denna bön om? Går man in på sidan så får man information. https://hallow.com/blog/how-to-pray-the-hail-mary/

Denna bön sägs vara baserad på skriften och bygger på; Luk 1:30-33 Då sade ängeln till henne: "Frukta inte, Maria. Du har funnit nåd hos Gud. Se, du skall bli havande och föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus. Han skall bli stor och kallas den Högstes Son, och Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron. Han skall vara konung över Jakobs hus för evigt, och hans rike skall aldrig få något slut.

I denna bön ska man meditera på orden i Lukasevangeliet, och i andra halvan så ber vi Maria att medla för oss och föra oss närmare hennes son Jesus.”

Även detta är falskt, då skriften klart och tydligt förkunnar för oss att en är medlare mellan Gud och människor, människosonen Jesus. Och ingenting alls nämns om att det ska finnas ytterligare en medlare, mellan oss och Jesus. Det står mycket mer på denna sida, om varför vi ska be Hail Maria.

En hel sida ägnas åt att be radband och hur man gör steg för steg, med bilder; https://hallow.com/blog/how-to-pray-the-rosary/

1. Börja med att göra korstecknet,

2. Håll i krucifixet och be apostoliska trosbekännelsen,

3. Första pärlan be Fader vår,

4. På de nästföljande tre pärlorna bed Hail Mary,

5. På nästa pärla be ”Glory Be = Ära tillhör”,

6. På nästa pärla en större, efter det så grenar radbandet sig, be på pärlorna på höger sida upp till den färgade pärlan, ange mysteriet och bed Fader vår, på alla 10 små pärlorna säg Hail Maria medans du mediterar på mysteriet. På slutet säg ”Äran tillhör”

7. Alla små pärlorna mellan de stora, kallas för decennium och det är fem stycken, så detta ska alltså upprepas 5 gånger.

8. Efter detta avslutar man med Hail Heliga Drottning, vilket är vad Maria kallas.

Hail = Hej, heliga drottning, barmhärtighetens moder, vårt liv, vår söthet och vårt hopp. Till er ropar vi, stackars Evas fördrivna barn; till dig sänder vi våra suckar, sörjande och gråtande i denna tårarnas dal. Vänd då, din nådigaste advokat, dina barmhärtiga ögon mot oss; och efter detta, vår landsflykt, visa oss den välsignade frukten av ditt liv, Jesus. O milda/barmhärtiga, o älskande, o söta Jungfru Maria. Be för oss, o heliga Guds Moder. Så att vi kan göras värdiga Kristi löften.

Ingenstans i skriften beskrivs Maria som om hon är större och viktigare än alla andra. För att tala om att hon inte ska be för oss. Inte heller står det att Maria är himmelens drottning, totalt tillägg till skriften.

En annan sida om att be om ödmjukhetens litania; https://hallow.com/blog/how-to-pray-the-litany-of-humility/

Vad är ödmjukhetens litania?

Ödmjukhetens litania är en serie framställningar där vi ber Jesus att befria oss från de olika begär och rädslor som håller oss tillbaka från att vara ödmjuka och ersätta dem med förnyade begär som fokuserar på honom och andra snarare än oss själva.

Sedan har du en sida med att be för de döda; https://hallow.com/blog/prayers-for-the-dead/

Varför be för våra älskades själar?

Först och främst bör vi be för våra nära och käras själar att visa vår kärlek och vårt stöd för dem, även efter att de har gått bort. Våra böner kan hjälpa till att trösta dem och stärka deras själar på vägen till himlen.”

De döda har noll koll när det gäller vad som händer på jorden, så våra böner kan inte trösta dem.

För det andra kan våra böner hjälpa till att rena själarna hos dem som befinner sig i skärselden. Skärselden är en plats för tillfällig rening dit själar går för att bli rena från sina återstående synder innan de går in i himlen. Våra böner kan hjälpa till att förkorta deras tid i skärselden och föra dem närmare det eviga livet.”

Skärselden existerar inte ens. De som inte redan bestämt sig för att följa Jesus, kan inte bli renade, de har gjort sina val. Det är därför som Jesus säger; idag är frälsningens dag. Så vi kan inte föra dem närmare det eviga livet, ihop med Gud i alla fall, för alla kommer ju till det eviga livet, antingen i sällskap med Jesus eller eldsjön. Men det är här vi bestämmer oss för vart vi kommer vistas i evigheten.

Slutligen, att be för våra nära och kära är ett sätt att växa i vår egen tro. När vi ber för andra påminns vi om vår egen jordeliv och vikten av att leva ett gott och dygdigt liv.”

Vore mer bevänt med att be för att de som inte redan gjort sina val, att de blir frälsta. Be för döda är ett rent slöseri med tiden.

Detta är endast några få av alla länkar som finns, för som jag redan sagt, alla sidor har många länkar. Och jag har endast utgått från en enda sida.

Denna app är inget som jag rekommenderar, även om jag förstått att många protestanter har kontaktat Jonathan Roumie och berättat att de också har skaffat radband så de kan be med honom, vilket han såg som en stor ära. Men detta för oss ännu mera tillbaka in under den katolska kyrkans dogmer, endast ytterligare ett sätt för att få oss att falla för frestelsen, som jag ser det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar