torsdag 13 juni 2024

Den breda vägen blir bredare och den smala vägen verkar smalna av ännu mer.

Det fanns en tid när Guds folk vägrade böja sig, de som predikade kätterier åkte ut, men den tiden är länge sedan förbi. Ju mer saker som kommit upp i samhället, desto mer har funnit sin väg in i kyrkan. Kyrkans kraft att förändra människors liv blir då också inte ett genuint förändrande, utom i de fall då någon trots det som de lyssnar på, faktiskt får en genuin tro på en levande Gud.

Men till största del har vi förändrat evangeliet så till den grad, att det är svårt att känna igen det från bibelns sidor, i det vi ser idag. Idag läser vi bibeln med en mängd sorts glasögon på, ungefär som om vi i takt med att synen blivit sämre, skaffat ett nytt par glasögon och bär dessa ovanpå de vi redan har, och har fortsatt göra så i stället för att se till att fixa till problemet ordentligt.

De som hävdar bibelns sanning blir numera kallade elaka, kärlekslösa, hatare och så vidare, och under kommentarer på FB så får de som står upp för sanningen ofta ett skrattande ansikte. Nu är det ju inte oss som de hånar på detta sättet, utan Gud själv, vilket gör det ännu mer sorgligt.

Fler och fler predikanter väljer att vika ner sin tro, för att införa en predikostil som omfattar alla och allting. Är det för att man är för feg för att stå upp för den sanning som bibeln talar om? Bryr man sig alls om vad skriften säger? Eller har man helt enkelt fallit av så mycket, så man inte längre ser att man är blind?

Var och en måste ju själv göra en bedömning om detta. Men fakta kvarstår, många även bland de som ska undervisa oss andra har vikit sig för samhällets förtryck och bibelns sanningar har fått ta en andraplats i deras liv. Och många pastorer har antingen till viss del fört in falska läror, eller har rakt ut blivit falska lärare, och berättar fabler och myter, istället för bibelns sanningar. Det sorgliga i kråksången är att många av dessa också håller på att tjafsa om att det nu är väckelsetider.

Väckelsetider till vad, och vem står bakom? Om vi inte ens gitter stå upp för det som bibeln säger, och rakt ut förklara att det är vad vi står för och vad skriften säger; Hur kan folk då tro att Gud ska välsigna dem med väckelser. Vad kommer de som kommer till tro, i dessa väckelser, komma till tro på?

Frågorna är många angående detta avfall/avsteg från skriften och vad den säger. Och vad händer med den troende när detta avsteg görs?

När jag var liten så citerades ofta; Ger du djävulen lillfingret så tar han snart hela handen”: Och oj, är det där vi är idag. Många har inte endast gett honom ett lillfinger, utan alla fem fingrarna och hela handen och resten också i processen.

Vi ser det i hur ”TR = trosrörelsen”, först kom in i Sverige 1982, med röster som gick emot den, som t.ex. Lewi Pethrus, sedan blev den kallad rumsren, fast den inte ens i närheten av att vara det. Då var jag en av dem som föll för dravlet, om att jag kunde skapa med mina ord det jag sa:

Även om aldrig läran att vi var små gudar förkunnades rakt ut, så band vi satan med våra ord, vi talade i tro, och lät bli att tala i otro, för det vi sa skulle ske. När det gäller binda Satan så har vi klar bibeltext på det i Upp 20:1-3, en ängel ska göra det. När det gäller tala ord av tro eller otro, så kommer det från det ockulta, och ”attraktionslagen att lika drar till sig lika”.

Sedan kom då ”Awakening = uppvaknandet” Skandinavien på Friends arena i Stockholm, 2016, med ”NAR = Nya Apostoliska Reformationen”, i början sa jag till folk att de skulle ha det så kul, men detta fick mig intresserad och jag började checka upp det. Efter det har jag varnat för allt det falska som kommer in.

Om igen, istället för att folk faktiskt lyssnade på alla de som varnade, så öppnades dörrarna på vid gavel för detta vidriga spektakel, som redan 2019 hade över 350 stycken falska läror och praktiseringar i sig. Och det har inte slutat, eftersom deras apostlar och profeter påstår att Gud nu kommer med nya uppenbarelser, som vi i sista tiden behöver.

Vi har även sätt hur många kyrkor/samfund/församlingar, nu öppet välkomnat in hbltq+ och dessa får fortsätta leva kvar i sin synd. Alla, inklusive hbltq+ är välkomna överallt, och har alltid varit, men de liksom alla andra måste omvända sig från sin synd. Men säger man det, vilket bibeln säger då är det fel på personen för Gud är endast kärlek idag.

Mer och mer luckras sanningen upp och faller in under samhällets normer. Men Guds rike är inte ett rike av den här världen. Han har sina egna lagar, regler, guidelines, vad än vi vill kalla det. Och i Hans rike, i Hans kyrka/församling så gäller det han har skrivit eller andats ut i bibeln, inte vad du och jag anser borde gälla.

Vill folk få leva hur de vill och ha vilka regler och lagar de vill, då får de helt enkelt sluta kalla sig för kristna, och skapa sin egen tro. Det Gud har sagt det gäller.

Många idag verkar ha tagit sig Jesu roll som huvudet över kyrkan, och de säger därför att vissa saker kan vi stryka, som om det var de som bestämde. Hur knasigt har det inte blivit idag? Borta är vad skriften klart säger;

Ve dem som kallar det onda gott och det goda ont, som gör mörker till ljus och ljus till mörker, som gör bitter sött och sött bittert. Ve dem som är visa i sina egna ögon och håller sig själv för kloka. Jes 5:20-21

Tror dessa på fullt allvar att det inte kommer någon dom på det som de gör och säger. Var finns en sann Gudsfruktan för den som inte endast kan förstöra våra liv här och nu, utan även döma oss till en sjö av eld som brinner i evighet? Den fruktan har för länge sedan försvunnit, om man inte tar det som skriften säger på allvar.

Det som kommer efter i kapitel 5 är då Guds dom mot Israel, men om vi tror att vi inte kan drabbas av samma dom som de drabbades av, då är det något allvarligt fel på oss.

Liksom eldsflamman förtär strå och halm sjunker ihop i lågan, så skall deras rot ruttna bort och deras blomning flyga i väg som stoft, eftersom de förkastade Herren Sebaots lag och föraktade Israels Heliges ord. Därför brinner Herrens vrede mot hans folk, och han räcker ut sin hand mot det och slår det, så att bergen darrar och döda kroppar ligger som orenhet på gatorna. Med allt detta upphör inte hans vrede, hans hand är ännu uträckt. Jes 5:24-25

Att falla i den Allsmäktiges händer, efter att man övergett det som Han har förkunnat för orent och förklarar det för rent, finns inga ord för att beskriva det straff som kommer av det. I Samuels första bok handlade det om att folket ville ha en kung över sig som alla andra nationer;

Lyssna till folket i allt de säger till dig. Ty det är inte dig de har förkastat, utan det är Mig de har förkastat, så att jag inte skall vara kung över dem. Så har de alltid gjort, från den dag då jag förde dem upp ur Egypten ända till denna dag. De har övergivit Mig och tjänat andra gudar och så gör de också mot dig. 1 Sam 8:7-8

Detta är vårt stora problem och vi är inte ensamma, även om vi ibland får för oss det. Vi har en del av oss, och en hel del fortsätter att, alltid knorra och ifrågasätta Gud, som om det vi har att säga är så mycket riktigare och viktigare än det Gud redan har sagt. För oss som står upp för vad skriften säger är detta en stor sorg.

Den som är av Gud lyssnar till Guds ord. Men ni lyssnar inte, därför att ni inte är av Gud. Joh 8:47

Mina får lyssnar till Min röst och Jag känner dem och de följer Mig Joh 10:27

Dessa som skrattar åt oss som står upp för skriften, kan då inte vara Guds får, eller tillhöra Honom, inte enligt skriften själv. Precis som det var för apostlarna är det för oss, vi talar det som vi sett och hört (trots att vi rent fysiskt inte var där i Israel och gick med Jesus, hörde Honom predika, såg Honom korsfästas och bli upplyft till himlen), likväl talar vi det som vi vet är sanning. För Gud har överbevisat oss om sanningen, på alla plan.

Det som var från begynnelsen, det vi har hört, det vi med egna ögon har sett, det vi skådade och med våra händer rörde vid - om Livets Ord är det vi vittnar. Ja, livet uppenbarades, vi har sett det och vittnar om det och förkunnar för er det eviga livet, som var hos Fadern och uppenbarades för oss. Det vi har sett och hört förkunnar vi för er, för att också ni skall ha gemenskap med oss. Och vår gemenskap är med Fadern och hans Son Jesus Kristus. 1 Joh 1:1-3

Men dessa som inte längre har ordet som ett ljus på vägen, de lyssnar inte på oss när vi står upp för sanningen, och de lyssnar inte på Gud heller. De kan och vet bäst själva.

Jag brukar säga att Gud har gett oss vår egna ”vidriga” fria vilja. För vi må ha en fri vilja, men den är alltid i starkt motstånd mot det som den Helige Ande och skriften säger. Att faktiskt helt och fullkomligt dö i Kristus, som t.ex. Paulus gjorde och kunna säga; Så lever nu inte längre jag, utan Kristus lever i Mig. Jag undrar hur många av oss som på helt fullt allvar skulle kunna säga detta, och det är det som är helt sant, mig själv inkluderad.

Har vi verkligen dött bort från oss själva och blivit så lika Jesus, som dopet till Honom borde betyda att vi har? En fråga som borde ställas i den tid vi lever i. Och om vi inte helt har dött bort från oss själva; Vad får det för konsekvenser?

Kommer vi du och jag helt stadigt kunna stå upp för Jesus och bibelns sanningar, som Daniel och hans bröder i tron gjorde, där de var villiga att gå in i ugnens hetta, hellre än böja sig för det som inte var av Gud?

Jag tror personligen att när problemen kommer, efter att antikrist kommit fram, då kommer vi se många böja sig. För de har inte byggt på den sanna källan Kristus och faktiskt dött bort från sig själva, åtminstone till en viss del.

Jag lider när jag ser att de som säger sig vara kristna och älskar Gud, Jesus, i själva verket i det de säger och gör, snarare visar på att de inte ens vill ha med bibeln, bibelns Gud eller Jesus att göra. De vill ha en Gud efter sin egen fantasi, som de kan tycka om. Och då förvandlas både Gud och Jesus till endast kärlek. Men det är inte vad bibeln lär oss.

Förstår vi allvaret i de varningar som Jesus har gett oss?

Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred spå leder till fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. Matt 7:13-14

Jag tror inte alla gör det idag. Då skulle de stå fasta på klippan Kristus, och inte vika vare sig åt höger eller vänster. Idag inkluderar detta ord oss som har blivit inympade på det sanna olivträdet.

Ty du är ett folk som är helgat åt Herren, din Gud, och dig har Herren utvalt till att vara hans egendomsfolk bland alla folk på jorden. 5 Mos 14:2

Lägg därför bort allt slags ondska, falskhet och hyckleri, avund och förtal. Längta som nyfödda barn efter den rena andliga mjölken, så att ni genom den växer upp till frälsning, då ni nu har "smakat att Herren är god". Kom till honom, den levande stenen, som visserligen är förkastad av människor men är utvald och dyrbar inför Gud.

Och låt er själva som levande stenar byggas upp till ett andligt hus, ett heligt prästerskap, som skall frambära andliga offer som Gud tack vare Jesus Kristus tar emot med glädje.

Det står nämligen i Skriften: "Se, jag lägger i Sion en utvald, dyrbar hörnsten, och den som tror på den skall aldrig komma på skam". För er som tror är den alltså dyrbar, men för dem som inte tror "har den sten som byggnads-arbetarna kastade bort, blivit en hörnsten", "en stötesten och en klippa till fall". De stöter emot den därför att de inte lyder ordet. Så var också bestämt om dem.

Men ni är "ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar", han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk, ni som inte hade fått barmhärtighet har nu fått barmhärtighet. 1 Pet 2:1-10”

Men hur kan vi vara levande stenar, om vi inte ens lyssnar på den som vi tror på, som är den sten som människorna (de inte kristna) har förkastat och aktat för intet? Då är vi som dem som stöter sig emot hörnstenen för att de inte lyder Order.

Många idag verkar anse att vad vi tror på är av sekundär betydelse. Men det vi tror på är ju vad evangeliet är byggt på. Så hur går den ekvationen ihop egentligt.

Ber om ursäkt att jag tjatar, men detta ligger i mig och har gjort en längre tid. Det förfall/avfall från skriften som vi har noterat länge, har inte slutat. Och det lär inte sluta, om inte folk reser sig upp och säger; Hit och inte längre. Det spelar ingen roll om jag får alla emot mig, det spelar ingen roll vad folk säger om mig, det spelar ingen roll, ens om jag dör för det jag står för.

Det måste bli ett slut på att böja sig inför det som samhälle, politiker och vad de flesta människor tycker, tänker och säger. Bibeln måste om igen får bli Guds eget ord, vilket vi som kristna håller oss till och värderar högt. Om vi inte står upp för det, har vi då rätten att kalla oss kristna? Kommer Gud se det som att vi verkligen står upp för Honom och Hans Son, eller blir vi då lika de som inte vill bekänna Jesus inför andra, och därför kommer Han själv inte erkänna oss inför Gud.

Och om man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, så lämna det huset eller den staden och skaka av dammet från era fötter. Amen säger jag er: För Sodoms och Gomorras land skall det på domens dag bli drägligare än för den staden. Matt 10:14-15

Och om man på någon plats inte tar emot er eller hör på er, så gå därifrån och skaka av dammet under era fötter till ett vittnesbörd mot dem. Mar 6:11

De ord som vi som står upp för bibeln sanningar blir till en dom över de som inte gör det. De vägrar lyssna, istället kallar de oss för hatare, och hånskrattar åt oss, likväl är det inte åt oss, utan åt Gud själva.

Detta kan man älta länge, men jag ger mig nu, i detta inlägg.

När jag letade bilden, så snubblade jag på denna, översätter det inte, men kan man engelska så var det bra.

https://www.blogger.com/blog/posts/2386489023404478345


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar