torsdag 6 juni 2024

Samtida tillbedjan är en grogrund för avgudadyrkan och falsk tillbedjan, vilket leder till dom

Samtida tillbedjan är en grogrund för avgudadyrkan och falsk tillbedjan, vilket leder till dom

från ”The Dissenter = Oliktänkande” av utgivare |4 juni 2024 Avfall, Kult, Opinion, Religion, Kyrkan


Den kristna samtida musikindustrin (CCM
amerikanskt) är ett modernt förkroppsligande av falsk dyrkan och avgudadyrkan – att håna Kristi namn för att starta karriärer, bara för att sluta avfalla, häda honom och stödja just det som Gud avskyr, som homosexualitet, abort med mera. Den här industrin är ett utmärkt exempel på hur tillbedjan kan bli en ytlig faner – tänk dig ett guldpläterat äpple som är ruttet ända in till kärnan – som maskerar en verklighet av självnjutning och uppror mot Guds helighet.

Det är obestridligt från Skriften att Gud föraktar falsk tillbedjan. CCM-industrin är full av "dyrkans-konstnärer" som börjar bekänna sig till Kristi namn, bara för att senare avvisa Honom till förmån för världslig hyllning. Dessa artister – oavsett om det är Hillsong, Elevation, Jars of Clay, Caedmon’s Call, Lecrae eller DC Talk – använder kristendomen för att vinna popularitet, bara för att vända ryggen åt den Gud som de en gång påstod sig dyrka. Detta är inget annat än andligt äktenskapsbrott.

Jesus varnade för att inte alla som kallar honom 'Herre' kommer att komma in i himmelriket – bara de som gör Faderns vilja. Många kommer att påstå att de har gjort mäktiga gärningar i hans namn, men han kommer att förklara: ’Jag har aldrig känt dig; gå bort från mig, ni laglöshetens arbetare.’

Tillbedjan”branschen är full av sådana människor, som hedrar Gud med sina läppar medan deras hjärtan är långt ifrån honom. De är mer intresserade av skivaffärer och berömmelse än av sann tillbedjan och lydnad mot Herren.

Dessa så kallade artister horar runt och är snabba att anpassa sig till vilken kultur som helst som är villig att betala dem för sin musik – främja homosexualitet, stödja abort och stödja saker som Gud avskyr. De vrider på Skriften för att rättfärdiga sina handlingar samtidigt som de ignorerar den eviga sanningen att sann kärlek gläds åt sanningen, inte felen.

Men Gud låter sig inte luras av yttre uppvisningar av fromhet. Han ser hjärtat och vet när tillbedjan bara är läpparnas bekännelse. Den vanliga gudstjänst-industrin är ett utmärkt exempel på detta hyckleri. De använder Kristi namn för att få efterföljare, men deras hjärtan är inriktade på det som hör till denna världen. De hedrar Honom med sina läppar medan deras hjärtan är långt ifrån Honom.

I Hosea liknas Israel vid en otrogen hustru som jagar andra älskare. Precis som Israel vände sig till idoler och övergav Herren, så har också den samtida tillbedjanscenen vänt sig till idolerna av berömmelse, förmögenhet och kulturell relevans. De offrar sin integritet på popularitetens och acceptans altaren och begår andligt äktenskapsbrott mot Gud.

Romarbrevet 1 beskriver hur Gud överlämnar människor till deras syndiga begär när de förkastar hans sanning, vilket leder till alla typer av fördärv. De har bytt ut Guds sanning mot en lögn och har överlämnats till vanära passioner. De ägnar sig inte bara åt syndigt beteende utan godkänner också andra som gör detsamma. Detta är ett tydligt tecken på Guds dom över dem.

Ändå är CCM-industrin bara ett mikrokosmos av den större frågan inom den bekännande kyrkan idag. Det är en grogrund för falsk tillbedjan, avgudadyrkan och avfall. Gud kommer inte att tolerera detta för alltid. Han kommer att fälla dom över dem som gör anspråk på hans namn samtidigt som de hädar Honom och tillskriver Honom saker som han inte godkänner. Precis som han dömde Israel för deras avgudadyrkan och otrohet, kommer Han att döma de inom kyrkan som gör detsamma.

Hesekiel beskriver hur Gud ser på falsk tillbedjan och avgudadyrkan, och visar de vidriga styggelser som Israels hus begick. Guds dom är säker för de som ägnar sig åt sådana metoder. Det samtida industrikomplexet för tillbedjan och de kyrkor som samarbetar med dem, med sin uppenbara ignorering av sann biblisk dyrkan och deras omfamning av världsliga värderingar, är inte annorlunda. Gud kommer inte att bli hånad. Hans helighet kräver att Han agerar mot dem som vanhelgar Hans namn.

The Dissenter stöds i första hand av sina läsare. Det bästa sättet att stödja oss är att prenumerera på vår webbplats endast för medlemmar där du får allt vårt innehåll annonsfritt, plus att du får exklusivt innehåll för endast medlemmar.

https://disntr.com/2024/06/04/contemporary-worship-is-a-breeding-ground-for-idolatry-and-false-worship-leading-to-judgment/?utm_source=substack&utm_medium=email

Denna artikel är så bra och sann, och som personen som skrivit det skriver, att detta har också kommit in i kyrkor och samfun. Men Gud kommer inte låta sig hånas i evighet.

I Sverige är det tydligt nu med torp, där det från början var meningen att hbltq skulle få vara med i en monter. Nu stoppades detta, men det är ett bevis på hur gärna många idag böjer sig och anser att våra värderingar är viktigare än Guds.

Men de som välkomnar in syndarna att fortsätta leva ut synden, oavsett vilken den är, de tjänar när de tillber, (vilket inte är möjligt) två gudar, den ena som är emot allting vad Gud heter, och den andra som är himmelens och jordens skapare. Om jag låter elak när jag säger detta, tänk då på att gud själv i skriften säger till oss att avkilja oss, separera oss och aldrig vidröra det som är av ondo.

Började i ottan att läsa om en del i 1 Paulus brev till Korint 5, vilket är vad som kom upp i mig när jag läste detta.

I mitt brev till er skrev jag att ni inte skulle ha något att göra med otuktiga människor. Jag menade inte alla otuktiga här i världen, inte alla giriga och utsugare och avgudadyrkare. Då måste ni ju lämna världen. Jag skriver nu till er att ni inte skall umgås med någon som kallas broder, om han är otuktig, girig eller avgudadyrkare, förtalare, drinkare eller utsugare. Inte heller skall ni äta tillsammans med en sådan. Hur kan det vara min sak att döma dem som står utanför? Är det inte dem som står innanför ni skall döma? Dem som står utanför skall Gud döma. Driv ut ifrån er den som är ond! 1 Kor 5:9-13

Så om detta är de regler vi ska använda oss av för de som kallar sig våra bröder och systrar, men vägrar leva efter det som gäller; Hur kan vi då tillbe med dessa? Tro mig, jag vet, jag är elak, kärlekslös, en hatare som om och om igen påpekar detta. Men vi har direktiv, regler eller lagar – välj det ord som du är mest bekväm med – men dessa gäller oss som vill kalla oss kristna.

Vi har inte fått något speciellt mandat att ta bort saker som vi är obekväma med. Det enda raka då är att vi skaffar oss en egen kyrka och använder vilket namn som helst, dock inte ett som ska anknytas till Gud eller Hans namn. Kristendomen är Hans (även om Han inte uppfann namnet, det var ett av de namn som Luther föreslog, för han ville inte att det skulle kallas Lutherismen), inte vår att göra vad vi vill med.

Inte bara behöver vi se upp med vilka vi tillber ihop med, utan vad vi tar in och vartifrån. Finns det sunda texter i några lovsånger som kommer från Hillson, Elevation music, Jesus culture, and Bethel Church? Ja det finns, men det är inte de som är mest vanliga. Mest vanligt är sånt som är teologiskt fel, eftersom undervisningen är teologiskt fel

När jag tänker på att sjunga sånger som inte är sunda, så går mina tankar till Aaron söner som efter att de fått lära sig om hur de skulle använda elden och sedan nästan omedelbart gjorde fel i alla fall;

Arons söner Nadab och Abihu tog varsitt fyrfat och lade eld i dem, strödde på rökelse och bar fram främmande eld inför Herrens ansikte, något som han inte hade befallt dem. Då gick eld ut från herren och förtärde dem, så att de dog inför Herren. 3 Mos 10:1-3

Om det gick Aarons söner så illa, varför tror vi att det inte har så stor betydelse, hur vi tillber, eller med vem eller vilka medel? Givetvis har det betydelse. Bara för att Gud i den tid vi lever i håller tillbaka sin vrede, tills det är dags, så betyder det inte att Han helt plötsligt godkänner att vi beter oss otrogna hustrur.

Vi behöver alla lära oss att skilja mellan det som är heligt och inte. Vår tillbedjan ska vara ren inför Herren. Jesus har ju sagt åt oss att vi måste tillbe i ande och sanning, för det är såna tillbedjare som Fadern vill ha. Vi kan alltså inte göra hur vi vill och tillbe på vilket sätt vi känner för.

I detta går mina tankar till kyrkor som t.ex. Hillsong och liknande, som inte endast sjunger lovsånger som inte är sunda utan där de även tagit rent profana sånger och sjungit inför Herren. Gud blir inte hyllad, eller tillbedd av sån falsk eld. Det värsta i den vägen är de som sjöng rocklåten ”Stairway to heaven = Trappa till himlen”. Vilken väldoft känner Gud själv av detta?

Så även om mycket i denna artikel handlar om den stora musikindustrin, där så många verkar starta på en kristen bana, men när de blir kända så vacklar deras tro och de faller ifrån, så har vi den andra biten som endast omnämns. En bit som faktiskt är mycket viktigare än vi med våra små hjärnor, vill förstå.

Överlag behöver vi få tillbaka en kärlek till en sann tro/kristendom, där vi tillber i ande och sanning. En tro där vi vågar ställa oss upp emot allting som vill komma in och förstöra, vare sig det är såna som arbetar emot gruppen som sådan, eller som för in falska saker, eller som tycker att vi kan mixa in lite syra (fel eld,lära) och det inte spelar någon roll.

Om vi skulle börja försöka förstå hur helig Gud faktiskt är, vilket inte är lätt. Men tänk på att den som hatar, har redan i Guds ögon begått mord, en vit lögn, ser han enkom som vilken annan lögn som helst och Satan är lögnens fader, för han har varit en lögnare från begynnelsen. Någon som ser med lusta på någon annan, den har redan haft sexuellt umgänge med honom/henne. Gud har så mycket högre tankar och är så mycket mer rättfärdig, än vad vi ens kan föreställa oss.

Framförallt de som är i olika ledande positioner i kyrkor och församlingar, behöver börja ta Gud på allvar, och den dom som väntar den som inte vill ödmjuka sig och sluta upp med det den håller på med.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar