måndag 17 juni 2024

Finns det något sånt som kristendom ”light = lätt”?

Det vill säga, en lättvändig, enkel, vänlig kristendom, utan prövningar, utan att man måste dö bort från sig själv, för att uppstå ihop med Kristus. Där den kristna blir bokstavligt ett med Jesu död och uppståndelse?

Givetvis inte!


Det är inte som det var när jag gick i skolan och man kunde välja på allmän d.v.s. lätt matte, engelska eller andra språk, eller särskild d.v.s. en svårare kurs i matte, engelska och andra språk.

Inte heller är det som i spelet ”sätt sprätt på en miljon”, där du kan välja vägen med chansen att förlora mycket pengar, men du kan även hamna på rutor där du vinner mycket, eller gå på den lättare vägen där du garanterat förlorar pengar, dock inga gigantiska summor.

Det finns inte två sorters kristendom, en för de som inte vill behöva kämpa, och en för de som vill kämpa. Vem vill för den delen behöva kämpa?

Kristendomen är inte ett snabbmats ställe, där du får allting i ett nafs. Hur gärna vissa än verkar vilja att det är vad att vara en kristen ska handlar om.

Idag gäller dock samma sak i kyrkor och församlingar som i världen; Minsta motståndets lag.

Vill du ha en enkel vandring, bli inte en kristen. Den kristna har regler eller lagar, vad du än väljer att kalla dem, och det är de vi måste hålla oss till. Gillar man inte regler och lagar, om igen bli inte en kristen.

Kristendom lätt har serverat ”bjud in Jesus i ditt hjärta”, utan riktigt tal om omvändelse som en del i vad det innebär att vara en kristen. Den har serverat via trosrörelsen och nya apostoliska reformationen, hit hör IHOP, Hillsong, Vineyard och många fler, hälsa och rikedom som garanti för frälsningen.

Kristendom lätt har via demonjägarna, undervisat om att det finns demoner bakom allting, från nysningar, till allvarliga sjukdomar. De har förkunnat att kristna kan bli demonbesatta och därför behöver få dessa demoner utdrivna var 3 månad.

Vad händer med dessa som fått denna kristendom lätt variant predikad, och blivit frälsta till den?

Många som får olika former av bekymmer, kommer att överlämna det karismatiska diket och hamna bland de som säger att gåvorna inte längre är i bruk, m.a.o. Lutheraner, Calvinister och Baptister, vilket är det bästa scenariot. Det värsta är alla de som helt överger tron, på grund av fel undervisning. Sedan har du gruppen som blir så illa naggade i kanten att de inte ens orkar leva, utan tar sitt liv, då det som de blivit lovade inte håller.

Vilket ansvar det ligger på de som ska undervisa lärjungar, att faktiskt undervisa dem en korrekt kristendom, utan genvägar. I många saker i livet kan vi ta genvägar, och det kommer kanske inte bli världens undergång. Men den gubben går inte i kristendomen. Vi måste undervisa hela Guds rådslut.

Bort med den lättvindiga kristendomen som tilltalar alla, som inte håller i längden. Fram för en riktig kristendomsundervisning, där lärjungarna får lära sig vad det innebär att vara en kristen. Alltifrån omvändelse, vandra i Guds sanningar, som finns i bibeln, till att vi måste gå igenom prövningar.

Ge lärjungarna en korrekt bild av vad det innebär att vara en kristen, så att de när saker hopar sig i deras liv, kan och orkar, fortsätta framåt på den vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar