måndag 20 maj 2024

Vem säger människor att jag är? En utveckling av Richard Rohr


Av Marcia Montenegro översatt och inlagt med tillstånd

Detta är en utvärdering och kritik av Richard Rohrs ”The Universal Christ = Den universella Kristus”, inte en bokrecension. Jag kan inte kommentera alla idéer som finns i boken, så jag var tvungen att välja vad som verkade mest betydelsefullt och relevant.

Fokus ligger på tre huvudområden: perennialism, panentheism, Jesus/Kristus distinktioner och fel och relaterade exempel. När det anses vara bekvämt tillhandahålls sidnummer i parentes. Citat från Skriften är i kursiv kurs, och citat från Rohr behåller den ursprungliga kursiv. 

Det enda som jag som översatt lagt i kursiv stil, är bibelnverserna.

Perennialism

Rohr hänvisar till de "fleråriga traditionerna" i början av boken. Perennialism är

"Ett perspektiv i modern spiritualitet som ser på alla världens religiösa traditioner som att de delar en enda, metafysisk sanning eller ursprung ur vilken all esoterisk och exoterisk kunskap och doktrin har vuxit." - Wikipedia

Den ständiga filosofin lär inte att alla religioner är desamma. Snarare är det tron att även om religioner är utåt olika, är de i sin innersta kärna förenade i en enda sanning och i den religiösa upplevelsen. Mysticism är bron som förenar alla religioner.

Perennialism gjordes populär främst av Aldous Huxley; Stora figurer som ofta klassificeras som perennialister var Joseph Campbell, Huston Smith, Stanislav Grof, Ken Wilber, Andrew Harvey, Deepak Chopra och Alan Watts (som populariserade Zen -buddhismen i väst). Men inte alla dessa skulle dock nödvändigtvis identifiera sig som perennialister.

Rohr har band med Ken Wilber, en antagen perennialist, och har stött några av Wilbers filosofiska och andliga åsikter. Wilber, en icke-kristen perennialist med buddhistiska lutningar, har formulerat vad han kallar integrerad andlighet. Rohr hänvisar godkännande Wilbers system för "spiraldynamik" flera gånger i den här boken.

På sin blogg säger Rohr:

Den fleråriga traditionen omfattar de återkommande teman i alla världens religioner och filosofier som fortsätter att säga:

* Det finns en gudomlig verklighet under och inneboende i saker och ting,

* Det finns i den mänskliga själen en naturlig kapacitet, likhet och längtan efter denna gudomliga verklighet, och

* Det sista målet med existensen är förening med denna gudomliga verklighet. ” Från 4 januari 2015

Det är lätt att hitta i Rohrs bloggar många godkännande referenser till flerårig filosofi.

I en ljudintervju av en professor som betraktar sig själv som en "kristen perennialist", håller Dr. James Cutsinger med på att Kristus är Gud men hävdar att Kristus också finns utanför den historiska Jesus och kan ”förkroppsligas i Buddha, eller Krishna, eller i den heliga Koranen; Det kan finnas många, många olika manifestationer utan att kompromissa med den frasen, 'Ingen kommer till fadern utom genom mig.' "(Ljudintervju av Dr. James Cutsinger, professor i teologi och religiös tanke vid University of South Carolina).

Dr. Cutsinger tar ordet "logotyper" från Johannes 1: 1 och säger att logotyperna är en princip eller medvetande som finns i olika inkarnationer. Rohr skriver att logotyperna är "primordial template = ursprunglig mall" för all skapelse (felaktig tolkning av Johannes 1:3). Logotyper görs till en opersonlig princip av Rohr och separeras från dess specifika tillämpning till den historiska personen av Jesus Kristus (13).

För att klargöra min definition av ”Jesus Kristus” i denna utvärdering hänvisar jag till den historiska Jesus som avslöjades i den bibliska kanonen, som är helt människan och helt Gud, den andra personen i treenigheten. Kristus, Guds Son, tillförde mänskligheten till sin gud om inkarnationen. Jesus och Kristus är en och samma.

Panentheism: “Divine = gudomligt DNA”

Rohr medger öppet Panentheismen i sina bloggar och på sidan 43 i denna bok. Panentheism är tron att Gud ingår i skapelsen, och skapelsen finns i Gud, med Gud som också överskrider skapelsen. "Gud är dold i smuts och lera istället för att gå ner från molnen," skriver Rohr (119). Panentheism förändrar Guds natur som avslöjats i Skriften.

Den panentheistiska guden reagerar på och har en relation med skapelsen så att Gud inte är helt oberoende av skapelsen. (Se avsnitt om Panentheism i Cana -artikeln om Voskamps tusen gåvor, ej översatt).

Panentheism är inte den bibliska tron på Guds allsmakt. Biblisk teism förnekar inte Guds allestädes närvaro eller hans aktivitet i världen. Den hävdar att Gud skapade världen ur ingenting och därför skiljer sig från den. Gud är allsmäktig eftersom han inte kan ingå i något landskap, men han förblir skild sig från sin skapelse.

Den här boken brister ut i öppet panentheistiska uttalanden som "Gud älskar saker genom att bli dem" och "Gud gick med i enhet med det fysiska universum" i skapelsens ögonblick, som var "första inkarnationen." Vad Rohr kallar ”gudomligt DNA” finns i alla varelser (28).

Senare i boken erbjuder Rohr en meditation för att "återanvända dig för att se allt i Gud och Gud i alla saker" (225) och en dikt för meditation som inkluderar linjen som "en spegel, solen och Gud är alla likadana."

Panentheism och Kolosserbrevet 3:11

Rohr påstår Kolosserna 3:11 som ”Det finns bara Kristus. Han är allt och han är i allt. ” Detta är det faktiska sammanhanget i Kolosserna:

Men nu skall också ni lägga bort allt detta: vrede, häftighet, ondska. Låt inte smädelser och fräckheter komma över era läppar. Ljug inte på varandra. Ni har ju klätt av er den gamla människan med hennes gärningar och klätt er i den nya människan, som förnyas till rätt kunskap och blir en avbild av sin Skapare. Här är det inte längre fråga om grek eller jude, omskuren eller oomskuren, barbar eller skyt, slav eller fri, utan Kristus är allt och i alla. Kol 3: 8-11

Denna passage betonar förnyelse, enhet och jämlikhet mellan troende som omfattar Kristi kropp. Barnes kommentarer:

"Kristus absorberar i sig själv alla skillnader, är till alla lika, allt de behöver för motivering, helighet och förhärligande." (Från Bible Hub).

Att sätta på det nya jaget är detsamma för alla troende i Kristus. Kristus förenar alla troende i honom; De troende är ett i honom. Denna passage handlar bara om de som litar på Kristus.

Panentheism och 1 Korintierbrevet 15:28

1 Korintierbrevet 15:28 är en annan passage som Rohr tilltalar för att stödja Panentheism.

Och när allt har blivit lagt under honom, då skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, för att Gud skall vara allt i alla. 1 Kor 15:28

Paulus har just skrivit att döden kommer att försvinna eftersom Kristi kroppsliga uppståndelse är en seger över döden. Paulus tillämpar ett citat från Psalm 8 till Kristus, han ger en bild av Jesus som att ha erövrat synd och död och presenterat denna seger för Fadern. En relevant vers i samma brev lyder:

... Och du tillhör Kristus; och Kristus tillhör Gud. ” 1 Kor 3:23

Alla saker kommer att lösas så att Gud erkänns som härskaren över allt eftersom det har kommit till genom hans vilja och genom Jesus Kristus arbete och person. Predikstolskommentaren säger att "orden involverar en fullständig och absolut överhöghet", och Cambridge Bible förklarar:

"Återställningen av Guds rike över den moraliska och andliga delen av människan var föremålet för Kristi uppdrag på jorden."

Detta är fullbordandet av Guds förlossningsplan genom Kristi seger, inte en godkännande av panentheism.

För förklaringar av kolosserna 1:17 och Efesierbrevet 1:10, också citerat av Rohr, se avsnitt om Panentheism i Cana -artikeln om Voskamps bok, "Ett tusen gåvor. Ej översatt"

Romarbrevet 1 lär att skapelsen är bevis för en skapare och att detta gör alla ansvariga för att veta att det finns en skapare, Gud. Skapandet återspeglar en skapande gud, men Bibeln lär oss inte att skapelsen är i Gud eller att Gud är i skapelsen.

Jesus och Kristus

Rohr gör en åtskillnad mellan Jesus och "Kristus." Detta är ett huvudtema i boken. Som Rohr uttrycker det på sidan 23:

Kristus är en bra och enkel metafor för absolut helhet, fullständig inkarnation och skapelsens integritet. Jesus är den arketypiska människan precis som oss (Hebr 4:15), som visade oss hur full människa kan se ut om vi helt kunde leva in i det (Ef 4:12-16). "

Hebreerbrevet 4:15 säger att Jesus Kristus levde som en man så att han kan sympatisera med vår svaghet men ändå var fri från synd. Efesierna 4 -passagen handlar om Kristus som kyrkans chef. Det är inte Jesus och Kristus; De är samma sak.

Rohr diskuterar fyra åsikter: materialisten, den andliga, präst och inkarnationella. Han har den inkarnationella uppfattningen ”där materia och ande förstås aldrig ha separerats. Materia och ande avslöjar och manifesterar varandra ”(239). Rohr hävdar att "kodordet" för denna världsbild i hans bok är "Kristus". I ett blogginlägg förklarar Rohr det på detta sätt:

Kristus är namnet på universums form och betydelse. Jesus avslöjar detta underbara budskap i mänsklig form och visar oss den fulla betydelsen av våra egna liv - på ett sätt som vi kunde älska och beundra. Istället för att tro att Jesus personligen uppfyllde dig privat, hur är det med att lita på att du är här för att uppfylla Kristus? Du är en del av denna rörelse av en ständigt växande kosmisk Kristus som kommer att vara i denna "en stor handling att föda." Teilhard de Chardin skriver: "Allt som stiger måste konvergera." Med andra ord, högre utvecklingsnivåer är alltid en rörelse mot större enhet. ” Från Rohrs blogg, 5 november 2016.

Jesus i Markus, Matteus, och Lukas, hävdar Rohr, skiljer sig från ”Kristus” i Johannesevangeliet på grund av ”Jag är” uttalanden som ges i Johannes (26). När Kristus sa: "Jag är vägen", hävdar Rohr, talade han om det sätt som alla människor och alla religioner måste "tillåta materia och anda att fungera som ett." Dessa antagna skillnader är baserade på den felaktiga betydelsen som Rohr läser in i orden.

När Maria ser den uppståndna Jesus, hävdar Rohr, inser hon att han fortfarande är Jesus, men han har "helt blivit Kristus" (191).

Rohr gör upprepade gånger Kristus till ett ord för en varelse som har omfattat skapelsen medan Jesus bara var den mänskliga figuren som förkroppsligade denna större Kristus. Att Jesus är mindre än ”den universella Kristus” är helt klart Rohrs åsikt.

Jesus bad aldrig om att bli dyrkad, bara för oss att följa honom (32), hävdar Rohr. Men Jesus gjorde flera uttalanden som indikerar jämlikhet med Gud. Ett fall kan göras för detta såväl som för att dyrka Jesus, men det ligger utanför denna artikel. Rohr tolkar Jesu liknelser om att bjuda in andra till banketten som att öppna dörren för alla, snarare än den punkten att evangeliet skulle gå till hedningarna som anges i Gamla testamentets profetior som Jesaja 65:1; Hos 2:23; och Mal 1:10.

Rohr upprepar på flera sätt att denna "större" Kristus kan ses i alla och i allt, inklusive andra religioner, fisk, blommor, hundar, honungsbin, ett berg och skalbaggar. Vi är "räddade" i Kristus "och som Kristus" (37).

Rohr spiritualiserar Jesus istället för att ta den bokstavliga betydelsen. Till exempel är den uppståndna Jesus en "liknelse om alla människors resa och till och med universum" (114). Denna typ av tänkande genomsyrar boken med många exempel.

"Jesus är här, Kristus är djupet av här," förklarar Rohr (118) i en av hans många fängslande fraser.

På andra håll omsluter han både Panentheism och hans Jesus - Kristus -åtskillnad när han skriver ”Om Kristus är källan och målet, är Jesus vägen från den källan mot målet om gudomlig enhet med alla saker” (216).

Paulus och Jesus

Rohr insisterar på att Paulus inte skrev om Jesus, utan snarare skrev han om Kristus (39-49). Paulus var "interiör och psykologisk", så under de första femtonhundra år av kristendomen, hävdar Rohr, kunde kyrkan inte riktigt förstå Paulus.

Paulus förstod att Kristus måste erkännas inom, innan han kunde bli "erkänd utanför som Herre och Mästare", så Gud måste avslöjas i oss innan han kan avslöjas för oss, hävdar Rohr och misstolkar 2 Korinter 13: 5-6 för att stödja detta. Paulus användning av termen "i Kristus" indikerar att

"mänskligheten aldrig har varit separat från Gud, utom genom negativt val." Rohr citerar Efesierbrevet 1:9 för detta men upprepar sina andra fel i panentheistiska tolkningar. Han skriver att detta också kan kallas "kollektivt medvetslöst."

Jesus håller bara ihop "en grupp eller religion", medan Kristus "kan hålla ihop allt" (47). Enligt Rohr var detta ett paradigmskift som erkänts av Paulus om Kristus.

Försoning och frälsning

Rohr följer efter straffsubstitution med kraft. I detta är han som många av de framväxande/progressiva som har attackerat det. Jag vet inte om Rohr påverkat dem detta område, men det är möjligt eftersom han har starka föreningar med dem. Rohr hänvisar till Hesekiel 16, en passage Rob Bell fokuserar på i kärleksvinster. (Se Cana -artikel om "Love Wins = Kärleken vinner" ej översatt).

Det finns "original godhet", inte "original synd." På grund av syndens doktrin presenterades Jesus som en "mop-up = skura upp” -övning för synd (62) och en straffare i framtiden. Rohr omdefinierar synden som att inte möta den "gudomliga personligheten" på grund av hat eller rädsla. Det spelar ingen roll vad man kallar denna "personlighet" eftersom Gud "inte verkar bry sig alls" (175).

Under hela boken avfärdar Rohr idén att individer behöver frälsning och till och med kallar det en "anemisk uppfattning." Han lurar på Adams synd som ”en enda synd som begåtts mellan floderna Tigris och Eufrat” (s. 27) som om det inte spelar någon roll.

Korset var inte Guds bedömning av synd, utan snarare "Guds stora handling av solidaritet" med alla och allt i skapelsen (33); Det är "ett uttalande från Gud att verkligheten har ett korsformat mönster" (147).

Rohr hävdar att ”frälsning inte är en fråga om, utifall att utan om när” (225). Detta beror på att Rohr tror på allt och alla kommer att sopas in i den sista punkten för perfektion som dras till detta ändamål av Kristus.

"Alla som ser på världen med respekt", skriver Rohr, "även om de inte är formellt religiösa, är en Cristo eller i Kristus" (120). I en dialog som Rohr har föreställt säger Jesus från korset, ”Jag är dig själv. Jag är hela skapelsen. Jag är alla och alla saker ”(156).

I kapitel 13 läser Rohr universella betydelser av frälsning till passager som Rom 8:3, Hebr 2:19, 7:28 och Fil 3:9-12, 21. Han tror att Jesu ursprungliga budskap var en universell frälsning och det Kyrkan förvandlade det till senare individualiserad frälsning på grund av dualistiskt tänkande, som han upprepade gånger fördömer. (Att föredra att icke dualism framför dualism är dualistisk.)
Om någon tror att jag läser Rohr felaktigt, här är några citat från sidorna 95, 166 och 168:

"Kristus är både den gudomliga utstrålningen i början Big Bang och den gudomliga lockelsen som drar oss in i en positiv framtid."

"Vi är alla räddade trots våra misstag och trots oss själva."

Det handlar inte längre om att vara korrekt. Det handlar om att vara ansluten. ”

Återupplivandet

Rohr förnekar inte Jesu fysiska uppståndelse men tror att Jesus inte visste sin fulla gudomlighet förrän efter uppståndelsen. Uppståndelsen tillät Jesu kropp att flytta "utöver alla gränser för rum och tid till en ny uppfattning om fysikalitet och ljus - som inkluderar oss alla i dess utföringsform" (178).

Jesu uppståndelse är att ångra helvetet och Rohr hänvisar, med rätta eller felaktigt, till flera källor för detta, från påven Benedict till österländsk ortodoxi till författare som har skrivit om helvetet som mytologiskt. Rohrs åsikt är att Gud nu återställer och kommer att återställa allt och alla.

Resan inåt

Rohr hänvisar ofta till att gå inåt för att söka svar från inre upplevelser. Han betonar erfarenhet och säger att både Jesus och Paulus ”litade på sin egen upplevelse av Gud mot status quo för sin egen judiska religion” (116). Men kontra Rohr, var Jesus aldrig emot Guds lagar eftersom han uppfyllde lagen. Paulus lärde oss att Jesus uppfyllde de judiska profetiorna.

Rohrs centrum kallas ”Center for Action and Contemplation = Centret för handling och kontemplation” av en anledning. Han främjar kraftigt den ”kontemplativa traditionen” i mystikerna, i synnerhet Thomas Merton. Han går in i detta i kapitel 16 och diskuterar behovet av att utveckla ett icke -ledande sinne.

Vi behöver en bön som "invaderar vårt medvetslösa." Det bör vara någon form av centreringsbön, promenadmeditation, skuggarbete eller en period av tystnad, råder Rohr oss.

Slutsatser

Jesus frågade sina lärjungar vem människor sa att han var och sedan vem de trodde att han var. På grund av Rohrs popularitet och inflytande är det en allvarlig fråga som denna bok ger fel svar på den frågan. Min bön är att alla som läser den här boken skulle vara urskiljande och använda Guds ord som filter.

Vem säger folket att Människosonen är? De svarade: "Somliga säger Johannes Döparen, andra Elia och andra Jeremia eller någon av profeterna. Han sade till dem: "Och ni, vem säger ni att jag är?" 16 Simon Petrus svarade: Du är Messias, den levande Gudens Son. Matt 16:13-16

Och Jesus bekräftade detta:

Och Jesus sa till honom, "Välsignad är du, Simon Jonas son, för kött och blod avslöjade inte detta för dig, utan min far som är i himlen." Matt 16:17

Kort länk för artikel: https://shorturl.at/sdhnw

Kategorier: Bokutvärderingar, Jesus-Christ Distinction, Panentheism, Perennial Wisdom, Richard Rohr, Richard Rohr

https://www.christiananswersnewage.com/article/who-do-men-say-that-i-am-an-evaluation-of-richard-rohrs-the-universal-christ





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar