fredag 3 maj 2024

Trons ABC: Mot dig allena har jag syndat

Teddy Donobauer den 10 maj 2024

Gud, var mig nådig efter din godhet, utplåna mina överträdelser efter din stora barmhärtighet. Tvätta mig ren från min skuld, rena mig från min synd, för jag känner mina överträdelser och min synd är alltid inför mig. Mot dig, just mot dig, har jag syndat och gjort det som är ont
i dina ögon.
Därför har du rätt när du talar, du är ren när du dömer. Ja, med skuld är jag född och med synd blev jag till i min moders liv. Du älskar sanning i hjärtat, lär mig då vishet i mitt innersta.” Psalm 51:3-8

Psalm 51 beskriver syndens natur och innersta väsen på ett oöverträffat sätt. Ingen har som ”Melek David” kommit dess kärna inpå livet, och ingen annan biblisk gestalt har så naket förmedlat sin insikt om denna eviga stötesten för all mänsklig strävan. Det finns inget tveksamt velande, inga taffliga försök att stryka medhårs eller skyla över hur illa ställt det är med honom. Och om det är så med Israels störste konung hur skall det då inte vara med oss?

I Jona boks sista kapitel blir Jona förtvivlat arg för att saker och ting inte går hans väg. Över förlusten av ett tillfälligt solskydd förbannar han sitt öde. Då frågar Gud honom, ”Har du verkligen anledning att bli förargad? Finns minsta fog för ditt utbrott över denna förmenta skuffelse?” Jona låter sig inte manas till eftertanke men brister ut, ”Jag har rätt att vara så arg att jag kan dö.” Då sade Herren: ”Du bryr dig om ricinbusken, som du inte har lagt någon möda på och inte har odlat, som kom till på en natt och försvann efter en natt. Skulle då inte jag bry mig om Nineve, den stora staden, där det finns mer än 120 000 människor som inte kan skilja mellan höger och vänster, och dessutom många djur?” Jona 4:9-11

Varför detta eviga tal om synden i människans innersta? Därför att Gud bryr sig! Gud är inte villig att någon skall gå förlorad, men i skrivande stund är alla redan förlorade som inte söker den enda frälsning som finns. Har Gud inte då rätt att vara förgrymmad? Borde inte den Allsmäktige, den som har famn att omfamna med nåd alla som kommer till Honom låta saken bero och sluta se ”den synd som så hårt omsluter oss?” Hans heliga kärlek förbjuder det. Lika lite som Gud ville tolerera Adam och Eva i sitt uppror mot Gud skulle förbli i Hans paradis, lika lite ids Gud se på när den mänsklighet som nu lever på Jorden föröder hans skapelse och trampar på alla hans förordningar. Det är i sin Dom han ihågkommer barmhärtighet. Sakarja kunde förmedla det så,

Jag är mycket vred på hednafolken som sitter så säkra, för när jag bara var lite vred förvärrade de olyckan. Därför säger Herren så: Jag har vänt tillbaka till Jerusalem i barmhärtighet. Mitt hus ska byggas där, säger Herren Sebaot, och mätsnöret ska spännas över Jerusalem.” Sakarja 1:15-17

Hesekiel har en fullare beskrivning i kapitel 18.20f

Den som syndar ska dö. En son ska inte bära sin fars missgärning, och en far ska inte bära sin sons missgärning. Den rättfärdiges rättfärdighet ska vara hans egen, och den ogudaktiges ogudaktighet ska vara hans egen. Men om den ogudaktige vänder om från alla de synder som han har begått och håller alla mina stadgar och gör det som är rätt och rättfärdigt, då ska han förvisso leva och inte dö. Ingen av de överträdelser han har begått ska då tillräknas honom. Genom den rättfärdighet han har visat ska han få leva. Skulle jag finna någon glädje i den ogudaktiges död? säger Herren Gud. Nej, jag vill att han vänder om från sin väg och får leva.”

Den andliga döden är normaltillståndet. Omvändelsen är möjlig men måste väljas av den som insett att det David sa om Synden stämmer. Mot vem har jag överträtt och syndat? ”Mot dig, just mot dig”. Synden i mig är majestätsbrott och uppror mot Skaparen och Allvetaren, mot livsgivaren och livsuppehållaren. Illustrerat i Israels historia genom hela Domarboken där ”Ingen konung finns i Israel, var människa gör vad som är rätt i hennes egna ögon.” Tvärtemot alla de entydiga lagar som Israel har i kungafrågan så kommer de i sin laglöshet att begära en kung över sig ”såsom den andra folken har det.”

Det går Samuel hårt till sinnes att Israel vill vara som alla andra, särskilt när de har beståtts med en fräslningshistoria som ingen annan är i närheten av. Men Gud vet vad det egentligen handlar om. ”Det var i Samuels ögon ett dåligt förslag när de sade: ”Ge oss en kung till att styra över oss.” Och Samuel bad till Herren. Då sade Herren till Samuel: ”Lyssna till folket i allt de säger till dig. Det är inte dig de har förkastat, utan det är mig de har förkastat som kung över dem. Så har de alltid gjort, från den dag jag förde dem upp ur Egypten ända till denna dag. De har övergett mig och tjänat andra gudar och så gör de också mot dig.” 1 Sam 8:6-8

Synd är uppror mot den som har makten att döma. Därför flyr människan till allt annat än Gud. Den som anar sig vara värd dom förnekar naturligtvis Domaren. Ingen kan egentligen sanningsenligt förneka att den är värd dom. Ingen är ju helt utan skuld. Men om vi gör oss av med Domaren då kan ju inte heller någon dom återstå? Illusionen kompletteras av att rita om Gudsbilden. Gud är bara kärlek och har överseende med allt för sin Sons skull. Vems skull?

Apostlarna vet bättre än nutidens teologer: ”Och han befallde oss att predika för folket och vittna om att han är den (Sonen!) som Gud har utvalt till domare över levande och döda. Om honom vittnar alla profeterna att var och en som tror på honom får syndernas förlåtelse genom hans namn." Apg 10:42f Eller låt Paulus komma till tals, ”Jag uppmanar dig allvarligt inför Gud och Kristus Jesus som ska döma levande och döda, inför hans uppenbarelse och hans rike: predika ordet, träd fram i tid och otid, tillrättavisa, varna och förmana med allt tålamod och all undervisning.” 2 Tim 4:1-4 Och om igen hör på Petrus, ”Därför blir de förvånade och hånar er när ni inte längre följer med och kastar er ut i samma ström av utsvävningar. Men de ska stå till svars inför honom som är redo att döma levande och döda. Det var därför evangeliet förkunnades också för dem som nu är döda, för att de skulle dömas till kroppen så som människor döms men leva i anden så som Gud lever.” 1 Pet 4:4-6

Skulle ni tveka ännu så får Jesu egna ord sätta punkt för ett tal om Guds kärlek som om den vore motsatsen till dom. Det är den inte. Gud dömer i rättfärdighet för kärleks skull. Johannes 5:20-23

Fadern älskar Sonen och visar honom allt han gör, och större gärningar än dessa ska han visa honom så att ni blir förundrade. För liksom Fadern uppväcker de döda och ger dem liv, så ger också Sonen liv åt vilka han vill. Och Fadern dömer ingen, utan han har överlämnat hela domen till Sonen för att alla ska ära Sonen så som de ärar Fadern. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern som har sänt honom.” Låt dig inte bedras till att utplåna domen med hänvisning till en fiktiv, fingerad och bibelstridig kärlek. Det kommer att kosta!

Och han har gett honom makt att hålla dom, eftersom han är Människosonen. Var inte förvånade över detta. Det kommer en tid när alla som ligger i gravarna ska höra hans röst och komma ut. De som har gjort gott ska uppstå till liv, och de som har gjort ont ska uppstå till dom.” Johannes 5:27-29

I Psalmen som inledde ser vi också utan minsta tvekan att synden inte bara är ett allmänt, generellt och kollektivt fenomen som vi kan gömma oss i. Det David insåg med yttersta klarhet är att vi är personligen skyldiga inför Gud. Vi kan inte skylla på kollektivet, vi kan inte låta mängden synder som alla andra begår minska vårt personliga ansvar inför Gud. Det börjar med insikten, ”I skuld är jag född och med synd blev jag till.” Men fortsätter med, ” för jag känner mina överträdelser och min synd är alltid inför mig.” Det är den insikten som är det verksamma instrumentet för den Helige Andes verk i oss till besinning, omvändelse, bättring, sinnesändring och insikten om vilken stor nåd som erbjuds.” Men jag säger er sanningen: Det är för ert bästa som jag går bort. För om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort ska jag sända honom till er. Och när han kommer ska han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom. Om synd: de tror inte på mig. Johannes 16:7-9

När de som kallar sig troende inte längre begriper sig på detta centrala ämne i hela Bibeln har de också släppt greppet om all annan sanning. Gud bryr sig så till den milda grad att Han är den ende som får lov att definiera vad som är synd. Han är nämligen den ende som förmår att också ge lösningsmedlet till Syndens verklighet. ”För vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ? Eller vad kan en människa ge till lösen för sin själ?” ” Så har inte heller Människosonen kommit för att bli betjänad, utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många." ” Mina barn, detta skriver jag till er för att ni inte ska synda. Men om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern: Jesus Kristus, den rättfärdige. Han är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världens.”

Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta och ge mig på nytt en frimodig ande. Förkasta mig inte från ditt ansikte och ta inte din helige Ande ifrån mig. Låt mig åter få glädjas över din frälsning och håll mig uppe med en villig ande. Jag ska lära överträdarna dina vägar så att syndare omvänder sig till dig.” Psalm 51:12-15

Teddy Donobauer 2 maj 2024



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar