onsdag 22 maj 2024

Kallade påven Jesus för en lögnare, i en intervju med Nora O´Donnell ?

Igår kväll lyssnade jag på Justin Peters, jag har en del som jag prenumererar på videor av inne på YouTube, även om jag inte hinner lyssna på allt. Tiden räcker inte till, men denna titel gjorde mig nyfiken. Påven har ju vid det här laget sagt rätt så mycket nonsens, och inte är det bättre denna gången inte. Jag översätter inte videon ordagrant. Så detta inlägg blir av och med Justin Peters. Det lilla jag lagt till är i lila

Påven har sagt att de som lever ut sin homosexualitet kommer till himlen, detsamma gäller ateister. Romerska katoliker har försökt slå knut på sig själva för att försvara honom. Lycka till med att försvara honom nu.

Påven intervjuades av Nora O´Donnell CBS och i denna intervju så förnekar påven uttryckligen Jesu Kristi evangelium.

0.55 in Nora säger; När du ser på världen, vad ger dig hopp?

Påven; Allting, du ser tragedier men du ser också så många vackra. Du ser heroiska mödrar, heroiska män som har hopp och drömmar. Kvinnor som ser till framtiden, det ger mig mycket hopp. Människor vill leva, människor vill gå framåt, och människor är i grunden goda. Vi är alla i grunden goda. Ja det finns några skurkar och syndare, men hjärtat självt är bra/gott.

Justin; så när påven får frågan om vad som ger honom hopp, så säger han allting, för människan är i grunden god. Bibeln säger något helt annat. Låt oss se på några ställen.

Pred 7:21 Ty det finns ingen rättfärdig människa på jorden som gör gott och aldrig syndar.

Rom 3:10.12 Ingen rättfärdig finns, inte en enda " "ingen förståndig finns, ingen finns som söker Gud." "Alla har avvikit, alla har blivit fördärvade. Ingen finns som gör det goda, inte en enda".

Det påven sa i denna intervju går rakt emot vad skriften lär oss om synden gått i arv från Adam i rakt nerstigande led. Han går helt klart emot bibelns syn på att ingen rättfärdig finns, inte en enda, och förespråkar något helt motsatt, att vi är uttryckligen goda.

Rom 5:12 Genom en enda människa kom synden in i världen och genom synden döden, och så kom döden över alla människor, eftersom alla hade syndat.

Vad är oklart angående detta? Synden kom in genom en människa, Adam och har spritt sig som ett virus till alla människor. Alla människor som någonsin har fötts, är födda med en syndare av naturen. Bibeln vet ingenting om naturlig godhet, den vet dock allt om ursprunglig synd. Våra handlingar, våra ord och våra tankar är under synden. Alla har vi brutit mot Guds lagar. Och när påve Francis säger att vi har goda hjärtan, säg det till profeten Jeremia.

Jer 17:9 Bedrägligare än allt annat är hjärtat, det är obotligt sjukt. Vem kan förstå det?

Jeremia säger något annat, att hjärtat är desperat ont, desperat sjukt, i många översättningar. Våra hjärtan är så desperat sjuka och ondskefulla att Jeremia säger; Vem kan förstå det? De är så bedrägliga så vem kan förstå djupet av hur vidriga våra hjärtan är? Vem, utom Jesus Kristus? Vad säger Jesus själv om detta ämnet? Den rike, unge härskaren;

Mark 10:17-18 När Jesus fortsatte sin vandring, sprang en man fram, föll på knä för honom och frågade: "Gode Mästare, vad skall jag göra för att ärva evigt liv?" Jesus sade till honom: "Varför kallar du mig god? Ingen är god utom en, och det är Gud.

När jag var yngre förstod jag inte riktigt detta, för det verkade som om han ifrågasatte sin egen godhet. Men vi fick lära oss i söndagsskolan att Jesus var god. Det jag inte förstod då, men förstår nu är att Jesus ledde honom. SÅ Jesus sa, Du kallar mig god, men varför? Kallar du mig god för jag undervisar några bra saker, berättar bra historier, eller gör goda saker för människor, eller för att jag mättar den hungriga, botar de sjuka; Är det anledningen till att du kallar mig god? För att du tycker jag gör trevliga saker för människor, eller är det för att du förstår, vem jag är?

Kallar du mig god för att du förstår att jag är god? `För jag är Gud. Jesus bekräftade sin gudomlighet här. Han korrigerade honom inte, utan ledde honom. Ok, du kallar mig god, men varför? Förstår du implikationerna av vad du säger?, Ja, jag är god, för jag är Gud. Det finns endast en som är god, och det är Gud.

Det är ju inte så att påven inte veta att denna berättelse finns i Markus evangelium. Han har utan tvekan läst det många gånger. Så genom att säga att alla är goda innerst inne, i grunden goda, när han vet mycket väl, att Jesus sa att endast en är god, och att det är Gud, så kallar han Jesus en lögnare. Det är vad han gör. Påve Francis kallar Jesus för en lögnare genom detta uttalande.

Mark 10:19-21 Buden känner du: "Du skall inte mörda", "Du skall inte begå äktenskapsbrott", "Du skall inte stjäla", "Du skall inte vittna falskt", "Du skall inte ta ifrån någon det som är hans", "Hedra din far och din mor"." Mannen sade: "Mästare, allt detta har jag hållit sedan jag var ung." Jesus såg på honom och fick kärlek till honom och sade: "Ett fattas dig. Gå och sälj allt vad du äger och ge åt de fattiga, så skall du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig." Vid de orden blev mannen illa till mods och gick bedrövad sin väg, ty han ägde mycket.

Jesus citerar det ovan för den rike, unge mannen, som hävdar att han har hållit allting. Men ingen av oss har helt och fullkomligt hållit alla Guds bud. Hur Gud ser på godhet finns i de tio budorden, vilket ingen av oss lyckats hålla.

Du ska inte ljuga! Har du någonsin ljugit? Givetvis, och många, det gäller oss alla.

Du ska inte stjäla! Har du någonsin stulit någonting? Om du har tagit någonting som inte tillhör dig, oavsett värdet av det, i så fall är du en tjuv.

Du ska inte begå äktenskapsbrott! Har du någonsin sett med begär på någon annan? Då har du enligt Jesus, redan begått äktenskapsbrott med den personen i ditt hjärta.

Inlägg av mig; Du ska inte mörda! Har du mördat någon? Om du har hatat någon, vilket jag själv gjorde under en lång tid (en person som gjorde mig redigt illa). DÅ är du en mördare i hjärtat.

Så hur ligger det till än så länge? Alla, inklusive mig själv, vi är lögnare, tjuvar och äktenskapsbrytare åtminstone i våra hjärtan. Vi är även avgudadyrkare och hädare. Vi har brutit Guds lagar. Alla har vi brutit Guds lagar tusentals gånger ord, tanke och handling. Endast en är god och det är Gud.

För påven att säga att människor är i grunden goda, det skär sönder evangeliet, och gör Jesu död på korset totalt meningslöst. Goda människor behöver ingen frälsare, de behöver inte en återlösning.

Om du i sanning var god, skulle du bli frälst av dina egna förtjänster och din egen godhet. Så länge som människor ser sig själva som goda, så kommer de aldrig till Jesus Kristus för att få förlåtelse och upprättelse.

Det är endast när du ser dig själv som du verkligen är, en syndare, en rebell, en förrädare som har begått högförräderi emot universums suveräna Konung – som har brutit Hans lagar och tummat din näsa i Hans ansikte – det är endast när du ser dig själv som eländig, avskyvärd syndare, som du verkligen kommer se ditt behov av en frälsare.

Så länge som du anser dig själv god, så kommer du inte välja att komma till Jesus. Det är endast när vi syndare, rebeller ser oss själva som vi verkligen är och att vi faktiskt förtjänar Guds heliga, rättfärdiga vrede, endast då kommer vi se vårt behov av en frälsare.

Påve Franciskus förnekar uttryckligen evangeliet. Om du inte tror att dina goda gärningar kommer att frälsa dig – tja, jag har gjort några dåliga saker, men hej, jag har gjort en massa bra saker också, och mina goda gärningar överväger nog de mindre bra saker som jag gjort – och Gud kommer nog att göra en bedömning på en kurva och släppa in mig i himlen. Nej det kommer han inte.

Jes 64:6 Vi är alla orena, alla våra rättfärdiga gärningar är som en smutsig klädsel. Vi kommer alla att vissna som löv. Som löv förs bort av vinden kommer vi att föras bort av våra missgärningar. Sv folkbibeln 1998

Vi blevo allasammans lika orena människor, och all vår rättfärdighet var såsom en fläckad klädnad. Vi vissnade allasammans såsom löv, och våra missgärningar förde oss bort såsom vinden. Sv 1917

But we are all as unclean thing, and all our righteousnesses are as filthy rags; and we do all fade as a leaf; and our iniquities, like the wind, has taken us away. King James

Men vi är alla som orena, och alla våra rättfärdigheter är som smutsiga trasor; och vi bleknar alla som ett löv; och våra missgärningar, som vinden, har tagit oss bort. Direktöversatt från King James.

Din missgärning för dig bort, raka vägen till helvetet d.v.s. den eviga eldsjön. Och om du tror att dina goda gärningar kommer rädda dig, nej du har fel, dina goda gärningar är som ett smutsigt plagg. På hebreiska är referensen smutsiga trasor till menstruationstrasor (dagens bindor) vilket är en väldigt vidrig, grov beskrivning, och du tror att dina goda gärningar kommer ge dig favör eller gunst hos Gud? Nej, det kommer inte ske.

Dina goda gärningar är vidriga, smutsiga, äckliga i en helig Guds ögon. Vi kan inte förtjäna någon som helst favör inför en trefaldigt helig Gud, med våra ynka goda gärningar. Försöka att imponera på Gud som är universums skapare och konung, med våra goda gärningar, när vi dessutom har syndat emot honom, det är som att imponera någon med smutsiga, äckliga trasor. Lägg ner dina verk, de kommer inte att gynna dig någonting alls.

Vi är alla syndare. Och Påve Francis har om och om igen, bevisat hur illa det är. Den romersk katolska kyrkans lära är i sin egen natur ett förnekande av evangeliet. Men detta är så klart och kortfattat som det kan göras när påven går emot vad skriften säger rakt ut. Påve Francis är inte en kristen.


När den romersk katolska kyrkan behöver ren ny påve, för en avgår eller dör, så samlas kardinalerna och de utser en påve. Processen för att utse ny påve, som kardinalerna gör, är ofelbart övervakad av Guds Helige Ande. Det är alltså Guds Helige Ande som styr dessa kardinaler till att ofelbart välja sin nästa kandidat. Jag brukade kalla påve Franciskus för romersk katolska kyrkans Joel Osteen, det gör jag inte längre, för det är för generöst för honom.

Påve Francis är så väldigt liberal så numera kallar jag honom för romersk katolska kyrkans Deepak Chopra. Påven har ju sagt att homosexuella som lever ut sin synd och ateister alla kommer till himlen. Vad finns det då för mening med korset, eller att Jesus behövde dö frö våra synder. Och nu är vi alla uttryckligen i grunden goda. Kristi död på korset blir i och med detta helt meningslös.

Det finns många fler saker som vi kan tala om när det gäller romersk katoslka kyrkan och dess läror, med nattvarden som förvandlas till Jesu bokstavliga kropp och blod, böner till Maria (ställföreträdande i himlen inför Gud Fader, istället för som skriften säger Jesus) och de heliga. Och många andra teologiska fiktioner som skärselden och avlatsbreven.

Och varför finns det ett behov av skärselden om vi alla är goda innerst inne? Om du i grunden är god, varför då behöva gå till skärselden, där alla andra synder ska brännas bort (sånt som Jesus inte betalade priset för)? Det finns inga som helst bevis för skärseldens existens i skriften, det är en påhittad plats. Skärselden är lika verklig som godislandet, romersk katolska kyrkan har hittat på det för att göra sig själv rika på andra människors bekostnad.

Men jag avviker. Jag lägger in länkar till intervjuer som jag har gjort förut med, bl.a. Mike Jindran som blev frälst ur katolska kyrkans dogmer.

Påve Francis ses som den ödmjuka påven, som lagar sin egen mat, han bär inte de röda påve-skorna, som de flesta påvar brukar. Har ni någonsin noterat de titlar som romerska katoliker ger sina påvar, det finns ett flertal olika titlar, men de tre primära titlarna som de ger påvarna är;

1. Den helige Fadern

Det finne endast en helig Fader och det är Gud själv.

2. Kyrkans huvud

Det finns endast ett huvud för kyrkan, och det är Jesus Kristus själv.

3. Kristi Kyrkoherde

Kyrkoherde betyder även ställföreträdande, eller ersättare. Vilket betyder att påven utger sig själv för att vara Kristus på jorden. Vem är den sanna ersättaren för Kristus?

Joh 16:7 Det är bäst för er att jag går bort. Ty om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort, skall jag sända honom till er.

Den Helige Ande är ersättare för Kristus på jorden. De ger alltså titlarna Gud Fadern, Gud Sonen och Gud den Helige Ande till påvarna. Om du får de titlarna och behåller dom, så är du inte ödmjuk, långt därifrån. Jag bryr mig inte om vilken färg du har på skorna, men ödmjuk är du inte om du erkänner dig själv som Gud Fadern, Gud Sonen och Gud den Helige Ande.

Romersk katolicism är motsatt evangeliet. I konciliet i Trent som varade från 1545-1563 i slutet på detta koncilium antog den romersk katolska kyrkan en serie förbannade doktriner, m.a.o. om du tror på dessa läror kommer du dö och sedan gå till helvetet. Det finns inget hopp om frälsning för dig.

Konciliet sa; om du tror att frälsning kommer ifrån enbart nåd, utan egen förtjänst och ifrån enbart tro, utan egna gärningar och i enbart Jesus Kristus, så är du förbannad. Detta är fortfarande en romersk katolsk lära. Den har inte tagits bort.

Det sanna evangeliet är detta; Du är en syndare, du har brutit mot Guds lagar. Guds rättfärdiga vrede förblir över dig, för det är vad du förtjänar. Om du dör i din synd kommer du rättvist därför att hamna i helvetet, där masken inte kommer att dö, och där elden aldrig kommer sluta brinna. Där kommer det vara gråt och gnisslande av tänder, den fulla outspädda vreden från Gud, kommer att hållas ut över dig dag och natt, och det kommer inte sluta. Röken från din plåga kommer gå upp i oändlighet. Detta är vad du förtjänar.

Syndens lön är döden, evig död. Dina gärningar kommer inte frälsa/rädda dig och det finns inget som du kan göra för att förtjäna Guds favör. Detta var de dåliga nyheterna. Här kommer de goda;

Gud sände sin Son, Jesus Kristus, till jorden och Jesus levde ett perfekt liv. Sann Gud och sann människa på samma gång, han var en person med två distinkta naturer, gud-människan. Gud-människan Jesus lede ett perfekt liv, till Guds fullkomliga nöje och tillfredsställelse. Jesus bröt aldrig någon av Guds lagar. Bibeln beskriver honom som lammet utan lyte. Sedan la Jesus frivilligt ner sitt liv på korset, det togs inte, han gav det.

På korset offrade denna perfekta man sitt perfekta liv och sin perfekta person, som ett perfekt offer för att fullkomligt tillfredsställa Guds perfekta vrede. Han dog på korset och uppstod sedan 3 dagar senare och bevisade genom detta att Han var den Han hade sagt sig vara – Gud i mänsklig skepnad eller mänskligt kött.

Hans offer var ett offer en gång för alla, läs Hebreerbrevet. Jesus sa på korset, innan han gav upp andan; Det är fullbordat. Jesus tillfredsställde Guds vrede, som brinner mot hans, Guds folks synder. Om du omvänder dig från din synd och sätter din tillit till Jesu fullbordade verk på korset, så kommer Han, Jesus att frälsa/rädda dig. Frälsning finns inte att få någon annan stans, inte i dina egna gärningar, inte i någon annan världsreligion.

Buddha kommer inte hjälpa dig, Muhammed kommer inte hjälpa dig, bara Jesus Kristus. Inte heller den Jesus som står bakom Mormonernas lära, eller Jehovas Vittnens lära, inte en Jesus som skapats, inte ens den romersk katolska Jesus kommer hjälpa dig. (Här kan räknas in alla som har förändrat evangelium, så att det inte längre är det evangelium som Jesus och apostlarna predikade.)

Jag lägger till två bibelställen under.

Människosonen måste bli upphöjd, (d.v.s. dö på ett kors) för att var och en som tror på honom skall ha evigt liv. Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom.

Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn. Och detta är domen: ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda. Ty var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. Men den som lyder sanningen kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud." Joh 3:15-21

Rom 10:9-13 Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. Skriften säger:"Ingen som tror på honom skall stå där med skam". Det är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har en och samme Herre, och han ger sina rikedomar åt alla som åkallar honom. Ty"var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar