måndag 6 maj 2024

Änglar – Heliga & Fallna, barnänglar, skyddsänglar och mera.

Av Marcia Montenegro översatt och inlagt med tillstånd.

Alla älskar änglar. Det är normalt att höra att någon som har dött säga; nu är "en ängel i himlen". Det finns ängelkort/änglakort. Folk pratar om sina skyddsänglar. Filmer visar änglar som kommer till jorden med olika uppdrag.

Men en noggrann titt krävs för att se igenom alla dessa populära föreställningar. Ämnen som tas upp i den här artikeln: Vad är en ängel? Roma Downeys änglar-serie; änglars roller; skyddsänglar; kontakta änglar; Jesus överlägsna änglar; bedrägeri med änglar; och resurser.

För det första, vad är en ängel?

Även om andra ord används för dessa andliga varelser, är det primära ordet som används i Bibeln ängel. Tre andra termer som utan tvekan hänvisar till änglar är serafer (Jes. 6:2), keruber (Hes. 10:1-3) och tjänande andar, vilket kanske mer är en beskrivning än ett namn (Hebr. 1:13). Mer kommer att sägas om detta senare när vi behandlar klassificeringen av änglar. Det hebreiska ordet för ängel är mal'ach och det grekiska ordet är angelos. Båda orden betyder "budbärare" och beskriver en som utför syftet och viljan hos den som de tjänar.

Sammanhanget måste avgöra om en mänsklig budbärare är i sikte, eller en av de himmelska varelserna som kallas "änglar", eller om den används av Treenighetens andra Person, vilket kommer att diskuteras nedan. De heliga änglarna är Guds budbärare, tjänar Honom och gör hans befallning. De fallna änglarna tjänar Satan, denna världens gud (aiwn, "ålder") (2 Kor. 4:4). Från "Angelology, The Doctrine of Angels = Ängelologi, läran om änglar" på Bible.org

Det vet vi från Bibeln

* Änglar är andevarelser (Hebr 1:14)

* Att de är "mäktiga i styrka" (Ps 103:20)

* Änglar är intelligenta och kan kommunicera med ord som människor förstår (1 Kung 13:18; Matt 1:20, 2:13, 19; Apg 10:3)

      * De heliga änglarna tjänar Gud

      * Änglarna som gjorde uppror ihop med Satan, är falnna änglar, även kända som orena andar, eller demoner. (Upp 12:4, 7-9)

      * Fallna änglar kan utföra övernaturliga handlingar eller verkar göra, även ibland genom människor. (Matt 24:24; 2 Tess 2:9; Upp 16:14, 19:20).

De små änglarna -serien

Ett exempel på främjandet av en populär syn på änglar finns i en serie producerad av Roma Downey. Downey, tidigare stjärna i "Touched by An Angel = rörd vid av en ängel" och producent tillsammans med sin man för en filmserie om Bibeln, har producerat en video- och bokserie som heter ”Little Angels = små änglar”. Detta kretsar kring tvillingar (pojke och flicka) som har sällskap av åtta små änglar som hänger i sovrumstaket och som de interagerar med (Uriel, Ariel, Hammy, Michael, Gabriel med flera, var och en med ett speciellt område av expertis).

Här är den korta promovideon Little Angels (https://www.youtube.com/watch?v=_VoiNq1pixM ). Videon introducerar de åtta änglarna i serien som har namn och beskrivningar som Michael (ledaren), Kelly, Ariel, Tina (säger oss rätt från fel), Gabriel, Charmaine (hjälper oss att komma överens), Uriel (inspirerar oss med färg), och Hammy (hjälper oss att upptäcka).

Observera att endast två av dessa finns i Bibeln, ”Michael = Mikael” och Gabriel. Mikael hänvisas vanligtvis till konflikter eller strider, och förekommer tre gånger i Daniel, en gång i Judas (den enda platsen där han kallas en ärkeängel) och en gång i Uppenbarelseboken. Gabriel förekommer också tre gånger i Daniels bok och i Lukaspassagen där han visar sig för Maria.

Videon gör allvarliga fel. Änglarna ser ut som barn istället för som män (vilket är hur de ser ut i Skriften) och det finns flickänglar, när det i Bibeln talas om alla änglar i manliga termer. Mikael och Gabriel är mäktiga änglar som tjänar Gud; Gabriel står i Guds närvaro. De är inte glorifierade lekkamrater eller följeslagare. Änglar som heter Ariel och Uriel finns i judiska myter som Enoks bok, i gnostiska skrifter, i den ockult baserade kabbalan och i annan ockult litteratur.

Dessa berättelser sätter strålkastarljuset på änglar över Jesus Kristus, vilket antyder att änglarna är mellanhänder mellan oss och Gud. I stället för att peka barnen på Jesus, fokuserar de små änglarnas berättelser på Jesus för att få hjälp av änglar.

En av böckerna är ”Angels Watching Over Us = Änglar vaktar över oss” av Karen Moore och Lisa Reed (Roma Downey är inte författaren till dessa böcker men producerar och marknadsför dem):

I ”Angels Watching Over Us = Änglar vaktar över oss” introduceras de små änglarna. De förklarar att deras jobb är att skydda och vägleda Alex och Zoe och att visa dem Guds stora kärlek och omsorg. När de små änglarna ser hur Alex och Zoe bråkar om huruvida de ska svinga eller spela boll, verkar Mikael förklara konceptet med samarbete. Snart lär tvillingarna att var och en kan ha roligare om de lär sig att arbeta och leka tillsammans. Åldrarna 3-6.

Om serien: ”Little Angels = Små änglar” är en trosbaserad serie skapad just för förskolebarn. Berättelserna fokuserar på åtta små änglar som är vårdnadshavare, lärare och följeslagare till tvillingarna Alex och Zoe. Under varje bok kommer barn att lära sig praktiska lektioner, värderingar och bibliska sanningar på ett engagerande och tilltalande sätt. Från Amazon-sida för bok

Änglarnas roller

Gud ger oss namnen på endast två änglar: Mikael och Gabriel (Satan är inte ett egennamn, utan snarare en titel som betyder "motståndaren"). Ingen roll att undervisa, ge råd eller vara en "följeslagare" ges någonsin till änglar. Änglar i Bibeln kommer vanligtvis med budskap från Gud (till Daniel, Maria, Josef, herdarna vid Jesu födelse, kvinnorna vid Jesu tomma grav och andra).

Andra aktiviteter i Bibeln visar änglar:

* Att tillhandahålla skydd (vägleda Lot och hans familj från Sodom i 1 Mos 19)

* Frigivning från fängelse (Peter i Apg 12)

* Stärka (Elia i 1 Kung 19; Jesus i öknen efter frestelserna i Mark 1:13 och Jesus i Getsemane trädgård, Luk 22:43)

* Att föra in döden som dom (2 Sam 24:17; Apg 12:23; Upp 9:15)

* utkämpa andliga strider (Daniel 12; Upp 12)

* Att tjäna som vittnen (Luk 12:8, 9; 1 Tim 3:16, 5:21; Upp 3:5, 14:10)

* spela en roll i den yttersta tiden (Matt 13;39, 49, 24:31; Mark 8:38, 13:27; Luk 9:26; 2 Tess 1:7; och många ställen i Upp )

Dessa plikter som tilldelas änglar är kopplade till anmärkningsvärda händelser och för specifika syften för att uppfylla Guds planer för Israel, Messias, spridningen av evangeliet och dom. Änglar är aldrig lärare eller skötare. Dessutom är idén om "små änglar" också obiblisk. Det finns inget som heter barnänglar som syns i böckerna.

Skyddsänglar?

Tanken på att barn ska ha änglar som vakar över dem är troligen felaktigt tagen ur Matt 18:10:

Se till att ni inte föraktar någon enda av dessa små. Jag säger er att deras änglar i himlen alltid ser min himmelske Faders ansikte.

Även om Jesus har hänvisat till barn i tidigare verser, tror många inte att "små" syftar på barn eftersom denna fras används på andra ställen för troende i Kristus. Som Barnes skriver:

Se till att ni inte föraktar en av dessa små. … – Det vill säga en som har blivit som ett litet barn, eller en kristen. Från ”Bible Hub Commentary = Bibelnavets kommentarer”

Gill förklarar:

Det vill säga en av de små som tror på Kristus; ty han talar inte om spädbarn i ålder, utan om dem som kan jämföras med sådana, för deras ödmjukhet och blygsamhet; som var små i sina egna ögon, och elaka och avskyvärda i världens ögon, liksom endast framträdde i sina med-lärjungars och bröders ögon; ty vår Herre återvänder och vände sig till sina lärjungar, som hade tvistat sinsemellan om vem som skulle vara störst i himmelriket; och så strävade de efter att förminska varandra, eftersom var och en såg sig själv som den större. Därför varnar Kristus dem mot en sådan ande och ber dem att akta sig för att förakta sina med-lärjungar, som är lika små och under dem; särskilt eftersom så mycket uppmärksamhet och omsorg togs om dem, både i himlen och på jorden. – Samma som tidigare länk

Vers 6 använder också "små" men det är tydligt att det är de som tror på Kristus som det hänvisas till. Man måste lita på Gud Fadern som ett litet barn litar på sin pappa, men Jesus markerar inte barn som en speciell grupp, eller säger att vi ska vara som barn eller barnsliga i beteende. En som ödmjukar sig och litar på Gud med barnslig tro är en "liten".

Människor tenderar att romantisera barn. Men Guds ord lär att alla föds med en syndig natur och från början önskar barn framför allt att utöva sin egen vilja. Naturligtvis är barn inte medvetna om många saker som synd, men de är inte heller rena och obefläckade från synd. Det skulle stå i strid med Bibeln om Jesus säger att alla barn har en ängel som vakar över dem (trots allt dör tusentals spädbarn och barn varje dag) eller göra ett uttalande som antyder att barn som klass på något sätt är överlägsna andra.

Poängen med avsnittet är att Jesus visade att han älskar barn lika mycket som någon annan (barn hade inte en hög status i den kulturen), och han pekade på dem som exempel på barnslig tillit och ödmjukhet.

(Se Matt 10:42 och 18:14 där troende hänvisas till som "små;" Johannes tilltalar också ofta kristna i sina brev som "små barn").

Angående frasen om "deras änglar", säger Gill:

platsen där änglarna ser Guds ansikte, och som kallas "deras änglar"; de små änglar, som tror på Kristus, som är tjänar-andar för dem, deras väktare, som slår läger kring dem och utför många goda ämbeten åt dem. Somliga har härifrån tänkt att varje god människa har sin speciella ängel som väntar på honom och bryr sig om honom; men detta följer inte nödvändigtvis av dessa ord, bara att de alla har ett intresse för änglar och av deras goda tjänster.
Slutsatser om skyddsänglar och Matt 18:10

Så om dessa "små" syftar på de som tror på Kristus och inte barn i allmänhet, så kan vi inte dra slutsatsen att alla barn har skyddsänglar, det vill säga om man ser änglarna här som skyddsänglar (ett tveksamt begrepp i alla fall). Även om vissa tror att detta bekräftar läran om skyddsänglar, håller många inte med. Benson skriver om frasen "se alltid Faderns ansikte:"

Och eftersom alla änglarna är tjänande andar, åtminstone ibland utsända för att tjäna frälsningens arvtagare, kan de i allmänhet kallas deras änglar. Uttrycket, De ser min Faders ansikte, anspelar på seden med jordiska domstolar, där de stora männen, de som är högst i ämbeten och gunst, oftast är i prinsens palats och närvaro, och kanske dagligen samtalar med honom. Innebörden av avsnittet är därför att de främsta änglarna är anställda i att ta hand om de heliga. – ”Från Bible Hub Commentary = från Bibelnavets kommentarer”

Änglar som tjänar dem som har litat på Kristus stöds bibliskt i ställen som Hebr 1:14 och i berättelser som en ängel som släpper Petrus från fängelset. Men vi kan inte dra för många slutsatser av detta, och tanken att det finns skyddsänglar är inte tydligt i Skriften eller ens starkt underförstått.

Kontakta änglar

Hur kan vi säga att böcker och videor som de i Roma Downey-serien inte kommer att uppmuntra barn till att tro eller att det är okej att kalla eller kommunicera med en ängel? Änglar ska inte tillbes eller sökas om vägledning: Kristus är den ende Medlaren mellan människan och Gud (1 Tim 2:5).

Änglar är andar och att kontakta dem är andekontakt. Spiritism är förbjuden i 3 Mos 19:31, 20:6; Femte Mos 18:11; 2 Kung 21:6; Jes 8.19 och på andra ställen.

1 Timoteus 4:1 varnar för ”läror som undervisas av demoner”, som sannolikt syftar på falska läror inspirerade av eller gett av fallna änglar. (Se även Gal 1:8).

Det finns inget exempel i Bibeln på att någon kallar eller initierar kontakt med änglar, även om det finns fördömande av dem som dyrkar änglar (Kol 2:18, förmodligen en praxis av de som följer en blandning av tidig gnosticism och judisk baserad mystik). De heliga änglarna skickas av Gud till olika människor, men de är inte tillkallade av människor.

Dyrkan av falska gudar eller avgudar likställs med dyrkan av fallna änglar (demoner): 3 Mos 17:7; 5 Mos 32:17; Ps 106:37, 38; 1 Kor 10:20; och Upp. 9:20.

Fallna änglar maskerar sig som goda änglar, döda, utomjordingar, uppstigna mästare och andra. Satan kan förklä sig till en "ljusets ängel" (2 Kor 11:14).

Jesus, den ende medlaren, överlägsen änglarna

Judar hade en hög respekt för änglar, och en fara uppstod i den tidiga kyrkan från fokus på änglar, vilket varnas för i Kol 2:18:

Låt er inte fråndömas segerkransen av någon som ger sig hän åt 'ödmjukhet' och går upp i syner av änglarnas tillbedjan och som utan orsak är uppblåst i sitt köttsliga sinne

Hebreerbrevets författare visar hur Jesus är överlägsen änglar i kapitel ett och två. Änglar avbildas som att de tjänar Gud och skickas ut för att tjäna dem som ärver frälsning. Änglar hade en roll i att förse Mose med lagen (Apg 7:53; Gal 3:19; Hebr 2:2), men Jesus blev själv medlaren mellan människan och Gud, utan att några änglar behövdes. Inte heller kommer änglar att styra den kommande världen, för allt är underlagt Kristus.

Och slutligen kom Jesus inte för att dö för änglarna, utan för människorna. För att vara det fullkomliga offret för synder var Jesus tvungen att bli helt människa; han lade mänskligheten till sin gudom. Jesus avsatte aldrig sin gudom och kunde inte heller göra det. Som Guds Son har han samma natur som Gud Fadern. Jesus dog villigt

För att förstöra djävulens makt genom synd:

"Mina bröder, vad hjälper det om någon påstår sig ha tro men saknar gärningar? Kan väl en sådan tro frälsa någon? Hebr 2:14"

...och att bli överstepräst för människor genom att sona för människans synder:

"och någon av er säger till dem: "Gå i frid, klä er varmt och ät er mätta", men inte ger dem vad kroppen behöver, vad hjälper det? Så är också tron i sig själv död, när den är utan gärningar. Hebr 2:16-17”

Jesus sänkte sig i att bli människa men detta gjordes av kärlek.

"Ty Gud älskade världen på detta sätt: Han gav sin ende Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå under utan ha ett evigt liv." Joh 3:16

"Kärleken består i detta: inte att vi älskade Gud, utan att han älskade oss och sände sin Son till försoning för våra synder." 1 Joh 4:10

Skillnader mellan män och änglar

Därför uppmanas de som känner denna kärlek till Gud genom tro på Kristus att exemplifiera denna kärlek. Detta är något som änglarna inte kan göra eftersom de vet att de inte känner till återlösning som människan gör (1 Petr 1:12). Änglar har en speciell roll i att tjäna Gud men skiljer sig från mänskligheten och har olika egenskaper.

Människor, inte änglar, är skapade till Guds avbild (1 Mos 1:26-27). Människan skapades för att styra jorden, inte änglar (1 Mos 1:26, 28; Ps 8:4-8). De som tror på Kristus kommer att regera med Kristus (2 Tim 2:12; Upp 5:10, 20:4, 6); detta är inte en roll för änglar. Människor som tror på Jesus görs till Guds söner och adopteras som barn (Ef 1:5). Även om änglar ibland kallas "Guds söner", beror det på att de inte har några föräldrar; de skapades direkt av Gud. Änglar kallas dock inte in i en speciell far-barn-relation med Gud som människor r (genom tro på Kristus).

Människor blir inte änglar när de dör. Änglar och människor är två olika varelser, som vi kan se från informationen ovan. Att säga att en död person har blivit en ängel är att faktiskt nedgradera den personens mänsklighet. Det förringar också de syften som Gud skapade mänskligheten för, och förnedrar också Guds underbara nåd som erbjuder frälsning till människor, inte till änglar.

Därför är människor och änglar alltid olika till sin natur. Och Jesus är överlägsen änglarna på alla sätt, men den fallna mänskligheten är älskad av denne överlägsna Jesus som erbjuder människan en speciell relation som inte ens änglarna kan ha.

Mysig oskuld och djävulskt bedrägeri

Det är värt att komma ihåg att många falska religioner startade från kontakt med fallna änglar, inklusive Swedenborgs kyrka (Swedenborg var farfar till New Thought); Islam; kyrkan av sista dagars heliga (mormoner); och William Branham, en "kristen" evangelist och påstådd helare som förnekade treenigheten och hävdade att en ängel vid namn Emma vägledde honom.

Dessutom de många kanaliserade böckerna (inklusive bästsäljare som Seth-böckerna, ”A Course in Miracles = En kurs i mirakler” och ”Conversations with God = Samtal med Gud” och New Age-standarder som ”The Aquarian Gospel = Vattumannens evangelium”) och lärare i New Age som kanaliserade budskap (som Edgar Cayce, J Z Knight, Jane Roberts, Ruth Montgomery och otaliga andra) har som källa fallna änglar; och New Age andeguiderna är fallna änglar.

Inte konstigt, för till och med Satan klär ut sig som en ljusets ängel. 2 Kor 11:14

De små änglarnas mysiga oskuld som syns i berättelserna är djävulskt bedrägligt. Ingen skulle kunna tro att det kan finnas någon fara i en sådan historia. Men ondska och bedrägeri är inte begränsade till det som är fult, motbjudande eller öppet respektlöst. Ondskan är mycket mer framgångsrik när den är förklädd inte bara som god och religiös, utan som oskyldig och varmhjärtad. Som någon som var länge i New Age, och som någon som har varit i heltidstjänst med att hantera New Age och det ockulta sedan 1998, kan jag helhjärtat intyga detta.

RESURSER

Grundlig artikel (länk på originalets sida ej översatt) om den bibliska läran om änglar

Bok: ”Angels Among Us = Änglar ibland oss: ”Separating Fact from Fiction Separera fakta från påhitt”, av Ron Rhodes
"10 Q & A on Angels = 10 frågor och svar om änglar”," Rose Publishing; även på Amazon

(Marcia Montenegro skrev svaret på fråga 6)

Sharon Fish Mooney, "Healing Touch = helande beröring: Trouble with Angels = Problem med änglar" i Christian Research Journal, volym 28, nr 2, 2005

Kategorier: änglar, bibelämnen, urskillningsförmåga

https://www.christiananswersnewage.com/article/angels-holy-and-fallen-child-angels-guardian-angels-and-more





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar