lördag 6 maj 2017

10 Saker att veta om sunda doktriner

10 Saker du behöver veta om sunda doktriner
By Matt Tully 9 maj 2014

1. Sunda doktriner återberättar en enda historia som sveper genom hela skriften.
Från skapandet, genom vårt fall i synd, till Jesu räddning på korset och slutliga återställande av Guds styre över hela skapelsen, Bibeln berättar en enda episk berättelse som spänner från 1 Mosebok - Uppenbarelseboken. Den sunda doktrinen spårar konturerna i den här historien och upprepar den i enkla och minnesvärda former.

2. Sunda doktriner summerar och syntetiserar Bibelundervisningen som en sammanhängande helhet.
Trots all sin mångfald passar Skriften samman som en underbar enhet eftersom den består av Guds egna ord och avslöjar Guds egna tankar och handlingar. Den sunda doktrinen sammanför all Skriftens undervisning om alla ämnen som Bibeln tar upp.

3. Sund doktrin är en vägledning och vakt för att kunna läsa och undervisa Bibeln.
Målet med att läsa och undervisa skriften är att vi ska älska Gud, och vägen till att älska Gud, är att lära känna Gud. Den sunda läran berättar för oss hur Gud är, så att vi kan älska Honom mer. Och en sund doktrin är ett viktigt skydd för att tolka skriften. Det hjälper till att säkerställa att vi bekänner oss och glädjer oss åt allt som skriften lär ut, hellre än att lägga ett avsnitt mot ett annat och dra slutsatser från en passage som strider mot en annan.

4. Sunda doktriner är Guds färdplan för det kristna livet och kyrkans liv.
Vi lyssnar till Guds undervisning genom ordet, med målet att leva ut det. Sunda doktriner är inte ett informations arkiv vars syfte är att presentera fakta. Det är snarare en vägkarta för vår pilgrimsfärd från denna världen till den som kommer.

5. Sunda doktriner föder helighet.
Varje biblisk doktrin, som omfamnas av sinnet och tillämpas på hjärtat, anpassar oss till Kristi karaktär. Den sunda läran driver oss att ägna oss mer fullständigt till Gud i våra tankar, önskningar, attityder, ord och handlingar, vilket är vad bibeln kallar "helighet". När Jesus bad, "helga dem i sanningen; Ditt ord är sanning "(Joh 17:17).

6. Sunda doktriner är grunden och mönstret för kärlek.
Aposteln Johannes berättade en gång för en kyrka att han älskade dem "i sanningen" och att alla som känner sanningen älskar dem också "på grund av sanningen som stannar i oss och kommer att vara hos oss för evigt" (2 Joh 1- 2). Sanningen är grunden för kärlekens speciella band som knyter de kristnas hjärtan tillsammans. Och sanning är vårt kärleks mönster: vi ska älska varandra i handling och sanning, eftersom det var så Jesus älskade oss (1 Joh 3: 16-18).

7. Sunda doktriner är grunden för enhet i kyrkan.
När kyrkan i Korint slogs av delningar mellan favoriserade ledare, sköt Paulus tillbaka: "Är Kristus delad? Var det Paulus som korsfästes för dig? Eller döptes du i Paulus namn? "(1 Kor 1:13). Kyrkans enhet är grundad i trons enhet.

8. Sunda doktriner är bensin för lovsångens eld.
Bibeln säger till oss om och om igen att inte bara att tillbe; Den berättar för oss varför vi ska tillbe (Psalm 95: 1-7). Den sunda doktrinen påminner oss om att Gud har räddat oss från vår synd, försonat oss med sig själv och lovat oss att försörja oss för alla våra behov, nu och för alltid. Alla dessa är anledningar att lova, älska, glädja sig och böja sig inför Honom i underkastelse och lydnad.

9. Sunda doktriner utrustar oss och utmanar evangelisering.
Desto bättre du kan evangeliet, desto bättre kan du dela budskapet. Och ju mer du kommer ihåg att Gud är den som ger liv åt de döda och syn åt de blinda (Ef 2:1-10, 2 Kor 4:3-6), desto mer frimodigt kommer du kunna predika evangeliet, be för omvändelse och lita på att Gud ska rädda syndare.

10. Sunda doktriner fyller på vår glädje.
Med hänvisning till all undervisning som Han gav till sina lärjungar sin sista kväll med dem - inklusive några av Bibelns rikaste lärdomar om treenigheten - sa Jesus: "Dessa saker har jag talat till dig, så att min glädje kan vara i dig, och att din Glädje kan vara full (Joh 15:11). Eftersom den utvecklar Guds nåds rikedom till oss, ger den sunda läran ljus och hopp och glädje. Det fyller våra hjärtan med tillfredsställelse i Kristus på grund av det han har gjort för oss.

https://www.crossway.org/articles/10-things-you-should-know-about-sound-doctrine/






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar