onsdag 10 maj 2017

Förstå det andliga kriget bakom knepet av religiös frihet

Förstå det andliga kriget bakom knepet av religiös frihet.

Anthony Wade 6 maj 2017

Den här veckan såg jag ytterligare en seger för Satan och NAR, när deras president lovade att inte åtala överträdelserna mot Johnson-tillägget. Det är dags för kyrkan att vakna upp...




Ty jag skäms inte för evangeliet, för det är en Guds kraft till frälsning för alla som tror det, först och främst till juden, sedan också till greken. Rom 1:16”
Det är hög tid att människor som kallar sig kristna vaknar upp och ser Satans komplott i detta land. Älskade, vad har det för betydelse för oss som troende? Vad betyder det egentligen? Vad är den enda uppmaning/förmaning som Kristus gav oss innan han lämnade? Vad står på spel för världen? Svaret på alla dessa frågor är det enda som verkligen betyder något och det är Jesu Kristi evangelium. Vår nyckelvers förklarar tydligt att det bara är evangeliet som har Guds kraft till människans frälsning. Vad betyder det? Enkelt sagt att endast evangeliet kan rädda någon. Inte kyrkan. Inte vår iver. Inte våra rökmaskiner och disco belysning. Inte bli sökande vänlig och ändamålsdriven. Endast evangeliet.


Det är en sida av det andliga kriget vi är i. Evangeliet är i självt tillräckligt, men står inte oemotsagt. Det finns en fiende. Den gamla sluga, listiga ormen, djävulen. Om det enda som betyder något är Evangeliet vad tror du fiendens primära mål är? Att stoppa evangeliets spridning förstås. Varför? För att han också vet att det är det enda som har makt att rädda någon.
Så han arbetar hårdast med att försök distrahera Guds folk från det enda Gud har uppmanat dem att göra - sprida evangeliet. Bland dessa ansträngningar, som Gud specifikt har varnat för oss, är spridningen av falska evangelier. Ett falskt evangelium innehåller vissa sanningar och utseende av fromhet, men i slutändan måste det leda till en falsk kristus. Paul upplevde detta tidigt med kyrkan i Galatien:


Det förundrar mig att ni så hastigt avfaller ifrån Honom, som har kallat er till att vara i Kristi nåd, och vänder er till ett nytt evangelium. Likväl ar detta inte något annat evangelium, det är bara så att några finns bland er som orsakar förvirring och förvrider Kristi evangelium. Men om någon, vore det även vi själva eller en ängel ifrån himmelen, förkunnar evangelium i strid mot vad vi har förkunnat för er, så ska han vara förbannad. Gal 1:6-9”


Så begreppet ett annat evangelium är lika gammalt som första kyrkans start. Satan har alltid försökt infiltrera kyrkan inifrån. Kanske med välvilliga människor men människor som i slutändan leder andra bort från det sanna evangeliet och därmed den sanna Kristus. Slutresultatet är enkelt, ingen blir sparad. Djävulen kommer att vädja till något som är bekant, något som folket vill eller ens vill tro. Han kommer att bygga teologier kring dessa övertygelser och falska lärare kommer att uppstå för att främja dessa kätterier.

Eftersom de i verkligheten kliar kliande öron, kommer de att njuta mycket köttslig framgång, som djävulen kommer att sälja som Guds godkännande. I Galatien, för att de nya troende var judar, gick Satan efter omskärelsen, som var en gammal och vördnad sedvänja. De falska lärare som uppstod kallades judaister och deras budskap verkade rättvist och rimligt. Visst behövde du tro på Kristus för frälsning, men du behövde också omskärelsen. Det är det som förvånar Paulus så mycket i dessa verser. Senare i brevet bryter han ner det vidare:



Se jag säger er, jag, Paulus, att om ni låter omskära er, så blir Kristus inte till någon fördel för er. Och för var och en som omskär sig betygar jag om igen, att han behöver lyda hela lagen. Ni har kommit bort ifrån Kristus, ni som vill bli rättfärdiga av lagen; ni har fallit ur nåden. Vi väntar nämligen genom ande,av tro, den rättfärdighet, som är vårt hopp. Ty i Kristus Jesus betyder det ingenting, om någon är omskuren eller oomskuren; allt beror på huruvida man har en tro, som är verksam genom kärlek. Gal 5:2-6”


Paulus säger om du lägger till någonting till tron på Kristus, då har du inte längre tro på Kristus. Endast evangeliet betyder något. När han säger farväl till de äldste i kyrkan i Efesus i Apg 20, förklarar Paulus sig fri från deras blod för att han inte tvekade att proklamera hela Guds vilja till dem. Hela evangeliet. Så vem är de moderna judaisterna i kyrkan? Vem har infiltrerat kyrkan med argument som låter rätt och fromma men som faktiskt leder bort från evangeliet?
Medan det finns många och ofta korsar varandra, kommer vi idag att fokusera på en av de mer grova förbrytarna, den nya apostoliska reformationen (NAR) och deras tillbed Amerika teologier. NAR är skockfullt av falska lärare som är ganska framträdande. Bill Johnson, Mike Bickle, IHOP, Charisma News, Kansas City Prophets, General Cindy Jacobs, Lance Wallnau, Jennifer Leclaire, Rick Joyner, Chuck Pierce och så många andra. Många lokala kyrkor är NAR besmittade och kanske vet de inte ens om det.


NAR tror på de sju bergsmandaten som undervisar att kyrkan måste erövra världen för att underlätta för Jesu Kristi återkomst. Det gör de genom att ta över de sju bergen av kulturellt inflytande, varav en är regeringen. Det här har lett till den ohälsosamma besatthet bland det falska lärarledarskapet med Amerikansk väckelse. Tänk efter, Bibeln talar inte om en stor väckelse i ändens tid utan snarare en stort avfall.

Vad är det ultimata målet här då, älskade? Varför arbetar Satan övertid på projekt som detta? Därför att varje sekund spenderad fokuserat på detta land och denna värld är en sekund borta från evangeliet. Kommer du ihåg evangeliet? Det enda som har makt att rädda någon? Så Satan har spridit vad vissa kan kalla "falska nyheter" i hela kyrkan att deras religiösa friheter är under attack. Att vi måste påverka vår kultur tillbaka till väckelse.



Så vi kommer till ceremonin vid Vita huset i veckan. President Trump byggde valet på att lova att bryta Johnson tillägget. Denna decennier gamla bestämmelse som fastnat i skattekoden förbjuder kyrkor som får skattebefriad status att predika politik från predikstolen. Argumentet som Satan gör är att detta på något sätt sätter munkorg på kyrkans rätt till religionsfrihet. Dumheter. Om regeringen någonsin sa att kyrkan inte kunde predika evangeliet – så skulle det vara en överträdelse mot vår religiösa frihet.

Förbudet mot att tala politik är en bra sak. Det är en mindre avledning från vad kyrkan är ombedda att tala om - evangeliet. Trump har nu insett att han faktiskt inte kan upphäva Johnson-tillägget eftersom det kommer kräva en handling av kongressen. Så han undertecknade i stället ett verkställande beslut som i huvudsak instruerar IRS att inte åtala några överträdelser. Ur ett politiskt perspektiv levererar det vad som lovats. Ur en andlig krigssituation var det en seger för Satan.


Vad säger du predikant? Vad sägs om moralstaten i detta land? Predika evangeliet. Vad sägs om livets och äktenskapets helighet? Predika evangeliet. Vad sägs om den liberala agendan? Predika evangeliet. Oavsett distraktion som fienden kastar upp i våra ansikten är vi satta att predika evangeliet. Varför? För att bara evangeliet har Guds kraft till människans frälsning.
Människor inbäddade i kyrkligheten trumpetar ut detta som en seger idag när det var ett nederlag för Kristi sak. Titta bara på vem som stod bakom presidenten och applåderar! Paula White är affischbarnet för att bedraga miljoner kristna. Hon har tjänat fem miljoner dollar genom att ljug för troende för att kunna stjäla deras pengar. Hon är inte en trosledare. Hon är en ond varg som har rivit sönder Herrens får i årtionden.


Bredvid henne var baptist pastor Jack Graham. Bredvid honom var en katolsk biskop och bredvid honom en rabbin. Om du någonsin undrat hur vägen till en världsreligion blir asfalterad så visades den på skärmen denna vecka. Älskade, de flesta är överens om att det här är sluttiden. Jesus kommer snart tillbaka. När han gör det kommer det att vara för sent för dem som är utanför frälsningen, som tittar in. Jag förstår att argumenten från NAR publiken att det kan låta rätt ibland. Precis som jag är säker på att judarna lät rätt i Galatien.

Verkligheten är att vi har en kyrka idag som knappt predikar evangeliet längre till att börja med. De pratar självhjälp och motivationsseminarier. De predikar en sökarvänlig ändamålsdriven sörja som inte innehåller något om synd och ånger. De är mer benägna att tolka den kommande sommaren storfilmer än de är Bibeln. Om många fick som de ville skulle de predika politik också. Varje söndag väljer man en köttslig man över en annan. Verkligheten är att detta land är Titanic och vi har redan kolliderat med isberget. Fartyget går ner. Lita på mig; Jag har sett hur filmen slutar. Det finns bara en livbåt och hans namn är Jesus. Evangeliet är vad som pekar människor till rätt livbåt.

Den kommande världsreligionen kommer att berätta för alla att vilken livbåt som helst kommer fungera. NAR publiken argumenterar över vem som är bäst kvalificerad att styra fartyget in i dess isiga grav. Idag firar de medan evangeliet gråter. Det är dags att vi vaknar älskade. Det finns en stor kosmisk bakgrund som är värd för det andliga kriget vi är engagerade i och förlorar ganska lättvindigt. På den ena sidan finns det enda som har Guds kraft till människans frälsning - evangeliet. På andra sidan är varje nytt glänsande föremål Satan att trolla fram för att distrahera oss från den enda uppgift vi har. Idag fanns detta glänsande objekt på 1600 Pennsylvania Avenue och NAR och ledare för kyrkligheten applåderade medan Satan skrattade.
Rev. Anthony.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar