torsdag 18 maj 2017

Urskiljning och katastrof

Urskiljning och katstrof

ac Cameron Buettel and Jeremih Johnson 21 nov 2013

Den 23 juni 2008, Möttes C. Peter Wagner och sexton andra högprofilerade karismatiker inklusive många av de stora namnen i den moderna apostoliska rörelsen , i Lakeland, Florida, för att bekräfta Herrens välsignelse på Todd Bentleys tjänst och att ge honom mandat som en andra apostel. Bara några dagar senare började hjulen falla av Bentleys ämbete, och den efterföljande skandalen skulle avslöja både hans oupphörliga orörlighet och en chockerande brist på urskiljningsmässiga bedömning hos flera viktiga karismatiska ledare.



Hela Bentley fiaskot skulle vara skrattretande om det inte var så tragiskt och hädiskt. Vi har tidigare diskuterat några av de bisarra påståenden han gjorde under Lakeland väckelsen. Även de mest avslappnade observatörerna hade många skäl till oro för Bentleys undervisning och övningar.

Hur dess röda flaggor misslyckades med att dra uppmärksamheten hos den nya apostoliska reformationen är ett mysterium. Vad som är klart är att Wagner och hans moderna apostlar misslyckades med att varna Guds folk om Bentleys kätteri (Gal 1: 8-9; Ef 5:11), och istället var ivriga att bekräfta och välsigna hans tjänst som ett sant verk av Gud.
Här är bara några av höjdpunkterna från Bentleys "apostoliska inriktning", som du kan titta på helt online: del ett, del två, del tre och del fyra.



Peter Wagner är den första talaren under Bentleys insättande i tjänst. Han frågar tre av de andra samlade apostlarna-Bill Johnson (pastor i Bethel kyrkan i Redding, Kalifornien), Che Ahn (pastor i Hockeys kyrka i Pasadena, Kalifornien) och John Arnott (grundande pastor i Toronto Airport Christian Fellowship, hem för Den ökända Toronto-välsignelsen) - om de kan "förnimma Guds nåd som ges till Todd Bentley som en evangelist för att leda Lakelands utströmmande?" Alla bekräftar att de gör det.

Wagner försäkrar sedan Bentley genom en profetia om de välsignelser som han hävdade att Herren skulle hälla ut över Bentleys tjänst. Hans exakta ord: "Jag tar den apostoliska myndighet som Gud har gett mig, och jag förordnar Todd Bentley: Din kraft kommer att öka. Din auktoritet kommer ökar. Din fördel kommer att öka. Ditt inflytande kommer att öka. Din uppenbarelse kommer att öka. Jag förordar också att en ny övernaturlig styrka kommer att strömma genom denna tjänst. En ny livskraft kommer att tränga in i detta Guds drag. Regeringen kommer att inrättas för att ställa saker i sin rätta ordning. Gud kommer att hälla ut en högre grad av urskiljning för att skilja sanning från felaktigheter. Nya relationer kommer att komma fram för att öppna portarna för framtiden. "

Wagner vänder sedan mikrofonen över till Che Ahn, som fortsätter att välsigna Bentleys tjänst. Han säger "Erkänn att Gud har valt dig och utsett dig att bära mycket och varaktig frukt vid denna Lakeland väckelse och väckelse runt om i världen. Erkänn att han har kallat dig som en Efesier 4 evangelist från och en väckare som rör sig i tecken och under, och vet att du har vandrat på ett sätt som är värdigt för Herren, tillfredsställt Jesus på alla sätt, burit frukt i allt gott arbete och vuxit i intimitet och kunskap om Gud; Vi, som dina bröder och dina vänner som har en djup kärlek till dig, Shauna, och hela din familj, vi bara uppskattar dig. Vi är här för att stå med er och stödja er, och vi är här för att instätta er i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn och i Jesu kraft, med speciell olja från Chuck Pierce. " Pierce är en annan apostel som inte kunde vara till hands för evenemanget, men skickade sin välsignelse i form av "väckelseolja".
Ahn smörjer sedan Bentley med olja och slår ner honom till marken. Bentley tillbringade resten av ceremonin liggandes på plattformen och "blötlade" sig i Andens kraft, medans Johnson, Arnott och flera av de andra apostlarna gav profetior om Bentleys storhet och hans viktiga roll i Guds planer på att föra ut Hans härlighet i kyrkan.

Det var givetvis inte vad som hände. Inte långt efter hans insättning kom det fram om Bentley´s äktenskapsbrott, en lögnare och en ibland drucken (inte av anden). Fakta om Bentleys synder finns i offentliga register, och poängen här är inte att återkomma blodiga detaljer om hans odödlighet. Istället är poängen att de moderna apostlarna - som hävdar att de kan höra från och prata på Guds vägnar - inte kunde ha varit mer fel angående Bentley, och hur hans andliga tillstånd eller vart hans andliga tjänst var på väg. Det är inte klart var deras profetior av välsignelse kom ifrån - men de kom helt klart inte från Gud.
Bentleys moraliska nedfall har varit ett misslyckande milt sagt. Peter Wagner skrev en lång och fascinerande förklaring av sitt samröre med Bentley. I sin version av händelserna åkte han till Lakeland, inte för Bentley, utan för Guds folk - att reda upp kaoset och förvirringen som svepte genom Kristi kropp över hela världen på grund av tv´n

Wagner bekänner att han inte kände Bentley före hans insättning och hävdar att den apostoliska anslutningen var hans försök att föra Bentley in under andra apostlars auktoritet. Men jämför det med Wagners ord med otvetydigt beröm och välsignelse under anslutnings ceremonin. I själva verket proklamerade aposteln ingenting annat än välsignelse och favör för Bentley.
Om de verkligen talade å Guds vägnar – samma Gud som var på väg att avslöja Bentleys otrohet - hur lyckades de alla att få budskapet så fel?

Ännu värre, det ser ut som om Wagner hade hört rykten om korruption och ogudaktiga aktiviteter i Lakeland. Men han säger att han ignorerade råd från andra för att ta itu med dessa frågor privat innan insättningen, ett val han försvarar genom att säga: "Jag var tvungen att följa Guds ledning för mig personligen." I själva verket är hans förklaring av hela debatten; Om du inte gillar hur jag hanterade det, skyll det på Gud.
Den typen av att skylla ifrån sig, har pågått, sedan synden först kom in i världen 1 Mos 3:12, och det fungerar fortfarande inte. Faktum är att Wagner och hans andra apostlar tillskansade sig auktoritet som inte hör dem till. Och det från människor som ska anses tala för Gud, så visar de en alarmerande brist på biblisk urskiljning och förståelse.


Och några av dem har ännu inte lära sig dårskapen i deras vägar. Rick Joyner är chef för ”MorningStar = Morgon Stjärnan” ämbetena och var en av apostlarna som talade under Todd Bentleys inledande ceremoni. Han är också mannen som ledde Bentley tillbaka till tjänsten och skrev 2010:
””Jag kände att det var dags att släppa in Todd i en begränsad tjänst i vår kyrka för att jag hade Herrens ledning att göra detta. För mig trumpar detta alltid av alla andra skäl, men jag hade också några andra orsaker.””

På bara några rader sammanfattar Rick Joyner allt som är fel med den moderna apostoliska rörelsen. Personlig intuition är inte densamma som direkt uppenbarelse, och det kan inte tillåtas att trumma på den bibliska sanningen. Och om ett skeppsbrott som Todd Bentley´s fiasko inte räcker för att varna alla i den karismatiska rörelsen till behovet av noggrann, biblisk urskiljning, är det skrämmande att tänka vad det ska behövas.


När det gäller de moderna apostlarna, är deras banrekord föga imponerande minst sagt. Felbar profetia, felaktiga andliga intryck och farligt dålig urskiljning var inte karaktäristiska för apostlarna i Nya Testamentet, och de borde inte heller vara det för kända kyrkledare idag. Faktum är att det största argumentet mot fortsättningen av de moderna apostoliska gåvorna och apostlarnas tjänst, kan vara de moderna apostlarna själva.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar