tisdag 2 maj 2017

Creflo Dollar falsk lärare

av Tim Challies

För några månader sedan så bestämde jag mig för att göra en serie av artiklar, genom vilka jag går igenom kyrkans historia, från dess tidiga dagar hela vägen till idag, för att genomlysa en del av kristendomens mest noterbara falska lärare, och de falska läror de representerar.

Under vägen har vi kunnat se figurer som Joseph Smith Mormonerna, Ellen G White Adventisterna och Norman Vincent Peale positivt tänkande och Benny Hinn tro och helande. Idag vänder vi oss till en topp förespråkare av det populära och lömska budskapet i välstånds evangeliet.

Creflo Dollar
Creflo Augustus Dollar, Jr. föddes i College Park, Georgia 28 Januari, 1962. 
Eftersom han växte upp i ett hem som gick till kyrkan, så hade han inte en omvändelse erfarenhet förrän sommaren efter sitt första år på West Georgia College. Även efter denna upplevelse så kände han inget drag efter en fulltids tjänst, eftersom hans hjärta var inställt på att bli en professionell fotbollsspelare (inte samma som vår fotboll). Det var bara efter att hans karriär blev förkortad av en skada som han började se sig om efter andra alternativ.
1984 fick Dollar ett naturvetenskaplig kandidat examen i undervisning och snart började arbeta som en pedagogisk terapuet. Året efter gifte han sig med Taffi, med henne fick han till slut fem barn.


Medans han återhämtade sig från sin fotbollsskada, hade Dollar börjat leda Bibelstudier bland sina studentkamrater och han fick rykte om sig att han var en skicklig och karismatisk lärare. Han kallade sina studier ”Världsförändrande Bibelstudier” Redan 1986 hade han beslutat sig att han inte var menad att vara en terapuet, utan att Herren kallade honom in i heltidstjänst att predika.


Han och Taffi grundade en kyrka och de höll sin invignings tillbedjan i en grundskola kafeteria. Endast 8 personer närvarade på den gudstjänsten, men ganska snart växte gruppen och omdöptes till ”WCCI = world changers church international = Internationella världsförändrande kyrkan”
På mindre än tio år hade kyrkan vuxit exponentiellt och Dollars predikningar sändes via radio genom Creflo Dollar Ministies. 1995 flyttades WCCI till dess nuvarande ställe, den kupol som rymmer 8,500 personer i College Park, Georgia förort till Atlanta.
Idag betjänar internationella världskyrkan ca 30, 000 medlemmar varje vecka, via sitt huvud campus, 6,000 genom en ansluten församling i New York City, och tusentals mer genom många satellit-campus i Amerika.


Dollar är känd för sin extravaganta rikedom som inkluderar två flermiljon dollars hem, dyra bilar, och även ett privat jet. Creflo Dollar industrin, gjorde stora rubriker för flera år sedan, när det var ett av sex prästämbeten som undersöktes av U.S. Senator Charles Grassley. Mitt mål sa han; är att hjälpa till att förbättra ansvar och goda styrelseformer så att skattefria grupper upprätthåller allmänhetens förtroende för sin verksamhet. "Ministeriet ansågs inte samarbetsvilligt. ”MinistryWatch = ämbetstjänsternas väktare” är en organisation som granskar kristna ministerier baserat på deras ekonomiska ansvarighet och öppenhet, tilldelade Creflo Dollar Ministries ett F i betyg och har lagt till den i sin lista över ”Donor Alert = donera varning”. Dollar åstadkom rubriker igen 2012 då hans dotter ringde efter polisen till deras hem och lade ut att Dollar hade kvävt och slog henne. Dollar förnekade dessa uppgifter som las ner efter att han fullbordat ett program för ilska.

Falsk undervisning: Välstånd
Creflo Dollar är en av de störst förespråkarna av det som har kommit att betäcknas välstånds evangeliet. Denna lära undervisar att Gud har lovat sitt folk finansiellt och andra sorters välstånd i detta liv, om bara Guds folk tar de nödvändiga stegen att åberopa det. En unik Amerikans skapelse, och denna undervisning har sedan exporterats runt världen, dr det har slagit en speciell rot i de länder som håller på att utvecklas. I ett av sina Bibelstudier lägger Dollar ut texten:

Som Guds rättfärdighet, ingår ditt arv av hälsa och rikedom i "andliga välsignelser" (eller andliga saker) som aposteln Paulus talade om i Efesierna 1: 5. Baserat på Psalm 112: 3 går rättfärdighet, hälsa och rikedom hand i hand. Du har all rätt att ha materiell rikedom - kläder, smycken, hus, bilar och pengar i överflöd. Det är den rikedom som inte bara tillgodoser dina behov, men också sprider evangeliet och uppfyller andras behov.

Bibeln säger att rikedom finns lagrat för de rättfärdiga (Ords 13:22 nya Amerikanska standard Bibeln) Men det kommer finnas lagrat tills du begär det. Därför begär det nu! Du äger möjligheten att beslagta och kräva rikedom och rikedomen ska komma till dig (5 Mos 8:18). Utöva den makten genom att tala trosfyllda ord dagligen och ta praktiska steg för att utrota skulden. Liksom Gud kan du prata andliga välsignelser i existens (Rom 4:17). Kom ihåg, tvivel håller tyst, men tro talar! "

Sättet som detta välstånd aktiveras är genom att plantera fröet, så att den person som vill ha finansiellt välstånd behöver plantera ett frö av finansiellt välstånd. Det är förmodligen onödigt att säga att dessa frön oftast sker genom donationer till tjänster som Dollars.

Du kan säga Å Gud jag behöver pengar, hyran ska betalas, bebisen behöver skor. Och vad sker med mitt genombrott? Men om du inte planterat finansiella frön, hur kan du då förvänta dig en ekonomisk skörd?
Om du vill skörda äpplen, så skulle du inte sätta gurkfrön eller pumpakärnor? Det skulle du inte! Så varför förväntar sig folk att få ta emot finansiell förökning, när de med vilje planterar allting annat än det som behövs? De kan plantera frön av hopp, skrik, dans, och även kräva det! Alla de är bra saker men ensamma utan det riktiga fröet så kan de inte producera rätt sak

Följeslagare och åhörare
Creflo Dollar är en av de mest prominenta och lyckade undervisarna av välstånds teologin. Han predikar direkt till tiotusentals människor varje helg och hans ”Ändra din värld” utsändningar sträcker sig till nästan alla länder på jorden. Han publicerar Förändring-tidningen, som har 100 000 abonnenter, och han har skrivit flera bästsäljande böcker. Hans röst sträcker sig runt om i världen och varje vecka lyssnar hundratusentals eller till och med miljontals människor på honom.
Vad Bibeln säger
Den främsta oron med välståndsevangeliet är att med all sin betoning på ekonomiskt välstånd är det djupa behoven av andligt välstånd oundvikligen förskjutet och så småningom gås det förlorat helt och hållet. På detta sätt blir förhållandet med Jesus Kristus inte mer än nyckeln till att låsa upp tidsmässig rikedom och överflöd. I sin ökända sång ”Fal$e Teacher$ = falska lärare”, säger Shai Linne, "Om du lever ditt bästa liv nu är du på väg till helvetet!" David W. Jones och Russell Woodbridge fördelar hjälpfullt de välgörande teologiska felen för välståndsteologi till fem huvudpunkter.

Abrahams förbund är ett medel för materiell rättighet. Välståndslärare ser till Guds förbund med Abraham och ser sin uppfyllelse som att ge materiellt välstånd till kristna idag. Dollar´s mentor Kenneth Copeland säger, "Eftersom Guds förbund har upprättats och välstånd är en bestämmelse i detta förbund, måste du inse att välståndet tillhör dig nu!"

Jesu försoning sträcker sig till "synden" av materiell fattigdom. De hävdar att Jesu försonande död gav oss inte bara för våra andliga behov utan också för vårt ekonomiska välstånd. Således är det bara synd som håller oss fångade i fattigdom, eller något mindre än riklig rikedom.
Kristna ger för att få materiell ersättning från Gud. Creflo Dollar och andra som honom, undervisar att att ge till Herrens arbete är i första hand ett sätt att få ytterligare kompensation från Gud.

Tro är en självgenererad andlig kraft som leder till välstånd. Många välstånds- predikanter, ibland dem Dollar, lär oss att vi som Gud har möjlighet att tala verkligheten till existens när vi talar i tro. Således blir tro en kraft som gör att vi kan tala välstånd i våra liv.
Bön är ett verktyg för att tvinga Gud att ge välstånd. Dollar skriver: "När vi ber och tror att vi redan har fått det vi bett om, har Gud inget annat val än att låta våra böner bli uppfyllda. ... Det är en nyckel till att få resultat som kristen. "Således är bara ett sätt genom vilket vi får våra önskningar om rikedom uppfyllda.

Al Mohler säger det bra: "Välståndsteologi är ett falskt evangelium. Dess budskap är obibliskt och dess löften misslyckas. Gud försäkrar aldrig sitt folk om materiellt överflöd eller fysisk hälsa. I stället lovas kristna Kristi rikedom, det eviga livets gåva och försäkran om ära i den levande Gudens eviga närvaro. I slutändan är det största problemet med välståndsteologi inte att det lovar för mycket, men att det lovar alltför lite. Jesu Kristi evangelium erbjuder frälsning från synden, inte en plattform för det jordiska välståndet. Medan vi bör försöka förstå vad som driver så många i denna rörelse, får vi aldrig för ett ögonblick misslyckas att se dess budskap för vad det är - ett falskt och misslyckat evangelium. "

https://www.challies.com/articles/the-false-teachers-creflo-dollar/

Wretched Tv med Todd Freil

När du tar bort lagen och moralen, från undervisningen och utlärande, som de moderna evangeliska gör, så hamnar du i formalism, men om du från början undervisar lagen så får du nåd.

Jag tar Creflo Dollar som exempel; Han har gjort sig av med den moraliska lagen och istället fått till en ”gör-dig-rik-snabbt” kristendom. Genom att göra detta så har han fått tillbaka folket in under lagen.
För den frihet so du får när du blir frälst och din syndbörda lyfts av, gör dig fri. Men i detta så måste du ge tionde för att få del av välsignelserna. Det ser subtilt ut, men du har i stället för att bli satt fri, fått bojor på dig. De har tagit bort lagen och åstadkommit lagiskhet.

Ca 2.30 in hör man Creflo på audio säga; För att bli välsignad, för att få pengar, för att bli helad, så behöver du ge tionde. För att få del av någonting alls så måste du gå genom tiondegivande.

Vad har hänt med nådens evangelium? Jo det har blivit ett evangelium av gärningar. Evangeliet är inte längre fritt och för intet. Wow har de fört in folk i fångenskap.

Ca 3.22 in så får man se ett ½ minut långt klipp med Creflo dollar och Leroy springa genom pengar som lagts ut på trappan upp till scenen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar