söndag 14 maj 2017

Lovsångslåtar, bedömning och betyg

Jag hittade en intressant sida när jag letade efter andra saker. Givetvis måste man anvnda länken längst ner för att kunna använda denna tjänst.


Lovsång låtar, bedömning och betyg
av Sandy Simpson Apologetics Coordination Team Updaterad senast 5/3/17


Denna sida om gudstjänst sånger finns här för att hjälpa kyrkor, pastorer och lovsångs ledare att välja musik till sina kyrkor. Rankningarna på denna sida är baserade uteslutande på sångtexten som vi har betygsatt, inte musiken. Musik är en subjektiv sak för de flesta människor och svår att betygsätta för alla. Men det lyriska innehållet kan bedömas hur väl det upprätthåller bibliska läror ... eller inte. Våra betyg baseras på ett fyrstjärnigt system enligt följande:


En bedömning av fyra stjärnor indikerar en utmärkt sång, en som undervisar sunda doktriner och porträtterar Bibelns syn på Gud riktigt. 


En bedömning med tre stjärnor indikerar att sången är lämplig för användning i Bibeltroende Kristus centrerade kyrkor.


En bedömning med två stjärnor betyder att sången bar är sådär, oftast på grund av att den har åtminstone ett lyriskt fel eller relaterat fel.


En bedömning av en stjärna betyder att sången har seriösa kompromissade obibliska texter och borde inte användas.
 

En bedömning av noll stjärnor betyder att denna sång inte alls kan rekommenderas för NÅGOT användande i någon Biblisk kyrka.



NEW SEARCH FEATURE! - NY SÖKNINGSFUNKTION! - Klicka på stjärnorna ovan för att söka efter låtar betygsatta med antalet stjärnor du väljer. Fortsätt att klicka på stjärnornas grafik på nästa låt som hittades för att bläddra igenom alla låtar som är associerade med ditt valda stjärnbetyg.

Kriterierna för denna betygssida härstammar från en riktig exeges av Bibeln och användningen avTrons kärnlärdomar. Du kan också använda följande artiklar som referens och idéer om hur man testar musik i din kyrka.
Testa musik i kyrkan av Sandy Simpson, 10/00
Testa musik i kyrkan 2 av Sandy Simpson, 3/17/09

Innan vi går in på att betygsätta enskilda låtar vill jag ge dig några tips om hur du testar musik i din kyrka och väljer bra låtar till ditt lovsångsteam.



(1) Du kan göra en bättre låt genom att INTE upprepa fraser i låten om och om igen. Det kan bara leda till att människor zoomar ut och inte riktigt tänker på vad de sjunger. Sjung fler låtar istället för att sjunga några låtar om och om igen tills folk är avdomnade.

(2) Undvik låtar som fokuserar på självupprepande ord som "jag", "mig", "min" och "mitt" hela tiden. Välj låtar som fokuserar människor på Jesus Kristus.

(3) Testa all musik, både ny och gammal. Det finns dåliga gamla låtar och bra nya, och visad versa som du kommer att se när du läser dessa betyg.

(4) Om en låtskrivare eller musikförläggare är ansluten till en kättersk eller kompromissande kyrka eller rörelse, kommer dessa falska lärdomar till slut att komma igenom i deras kompositioner.

(5) Överväg att blanda musikaliska stilar. En kyrka kan komma in i ett mönster som fokuserar på bara samtida musik lika enkelt som att fokusera bara på psalmer. Välj en blandning av nya och gamla och olika metoder, såsom overhead bilder och psalmböcker.

(6) Fostra inte vanan att få folk att klappa till varje upp tempo sång. Det blir väldigt tråkigt.

(7) Överväga om möjligt att ha mer än ett lovsångsteam i din kyrka, speciellt om de har olika stilar. Jag känner till en kyrka som hade ett jazzband, ett samtida band, ett rockband och en klassisk musikgrupp med fioler etc. Jag kunde lägga till fler stilar till den gruppen, inklusive kör, piporgel eller elorgel, folksång osv.

(8) Välj låtar som förhärligar Gud, undervisa sund doktrin, läran om Guds karaktär etc.

(9) Skapa en kommitté med äldste, pastorer och lovsångsledare som ser till att god lovsångs musik används i din kyrka.
Denna betygssida kommer att vara ett pågående projekt. Kolla ofta tillbaka för nya betyg som har lagts till. Om du har några låtar du vill ha betygsatt kan du skicka in dem till mig på ditc@hotmail.com. Jag hoppas att den här sidan kommer att vara en hjälp åt många.

OBS! Om texterna till en sång saknas beror det på att upphovsrättsinnehavarna inte gav mig tillåtelse att kopiera dem på min webbplats. Men jag ger en länk till texterna på andra webbplatser.

http://www.deceptioninthechurch.com/worshipsongratings.html


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar