lördag 6 maj 2017

Har kristna förlorat konsten av biblisk urskiljning?


Har kristna förlorat konsten av biblisk urskiljning?
Jan 2017

Tragedin att evangeliska kristna har förlorat konsten av biblisk urskiljning, måste spåras tillbaka till ett fruktansvärd förlust av bibelkunskap. Urskiljning kan inte överleva utan doktriner.”


Exakt vad är urskiljning? Det betyder åtskillnad/särskiljande, att separera bort genom flitigt arbete, för att undersöka.
Sök...undersök… ” dessa judar(Bereaner) var vänligare till sinnes än de i Tessalonikien; De mottog ordet med villighet, varje dag undersökte de skrifterna för att se om det var som nu sagts dem. Apg 17:11
Breanerna tog inte bara Paulus ord för det, de lyssnade till hans undervisning, och sedan gick de till skrifterna för att se om det han undervisat var sant. Därför att Bereanerna checkade upp hans undervisning mot skrifterna, så berömde han dem för det och sa att de var ädlare än de i Tessalonikien.


Kristna som är andligt urskiljande kan riktigt skilja mellan sann och falsk undervisning. De som har urskiljning har visdom. Mer än det, i Bibeln får vi lära oss att en sann troende innehar Kristi sinne. ”Den andliga människan åter kan utgrunda allt, men själv kan hon inte utgrundas av någon. Ty, vem har lärt känna Herrens sinne, så att han skulle kunna undervisa Honom? 1 Kor 2:15-16”.


Enligt Bibeltolkaren Matthew Henry:
Apostlarna styrdes inte av världsliga principer. De hade uppenbarelsen om dessa saker från Guds Ande och det frälsta avtrycket på sig från samma Ande. De saker de förklarade med tydligt, enkelt språk, undervisade av den Helige Ande, helt annorlunda från de som drabbats av oratoriska eller lockande ord av mänsklig visdom. Den naturliga människan, de mänskligt visa i världen, tar inte emot Guds Ande. Det köttsliga resonemangets stolthet är i verkligheten lika mycket emot andligheten som den basala sensualiteten.

Det helgade sinnet urskiljer helighetens skönhet, men makten att urskilja och döma om vanliga och naturliga saker går inte förlorad. Men den köttsliga människan är en främling till de gudomliga livets principer och nöjen. Endast den andliga mannen är den person som Gud ger kunskapen om hans vilja. Och apostlarna fick möjlighet att genom Hans Ande göra Hans sinne känt för oss. Genom de heliga skrifterna är Kristi sinne och Guds sinne i Kristus fullt ut kända för oss.


Det är de kristnas stora privilegium, att de har Kristi sinne, som har avslöjats för dem genom Hans Ande. De upplever Hans heliga kraft i sina hjärtan och frambringar goda frukter i sina liv. (denna källa inte översatt https://biblehub.com/commentaries/mhc/1_corinthians/2.htm )


Endast den andliga människan (regenerera; källan inte översatt https://carm.org/dictionary-regeneration ) har kunskapen om Guds vilja ... eftersom han har Kristi sinne. Henry uppmärksammar oss om att det är genom att läsa skrifterna som den andliga människan får kunskap om hans vilja.


Innan vi går vidare måste vi lägga till ett försiktighets ord från bloggaren och författare Tim Challies. Han talar om urskiljning i "Hur kan jag öka min andliga urskiljning?" han skrev:
Vissa har felaktigt definierat andlig urskiljning som en Gudagiven medvetenhet om ondska eller goda andliga närvaro-förekomster - förmågan att kunna berätta om en demon är i rummet. Medan vissa människor kan ha denna förmåga, så är det inte den bibliska betydelsen av urskiljning. Andlig urskiljning har slutligen att göra med visdom och förmågan att skilja sanning från fel.


Så, hur kan kristna växa i andlig urskiljning? Två sätt. Genom att låta den Helige Ande vara deras ledande ljus; Och på samma gång noggrant studera Bibeln.

Vad ska vi göra för att avgöra om en persons undervisning är obiblisk? Vi beordras att testa vad som lärs ut. Faktum är att Paulus uppmanar de troende att
"pröva allting; och håll fast vid det som är bra. 1 Tess 5:21” På samma sätt uppmuntrar Johannes oss att" pröva andarna för att se om de är från Gud ". Hur prövar man en ande? Genom att läsa skrifterna, i sammanhang, för det är där Sanningen finns. Varför är "prövning" så viktigt? "För många falska profeter har gått ut i världen." 1 Joh 4:1” Falska profeter / lärare snedvrider sanningen .... Därför hänvisar Bibeln till dem som falska lärare och ulvar i fårakläder. (Matt 5:7)


Det är ingen överdrift att säga att ett stort antal charlataner medvetet - och utan skuldkänsla - ljuger så de tror sig själva. Givetvis är det inte lätt att granska någons undervisning. Men ingenstans i Skriften får vi veta att det borde överlåtas till "professionella"; Det är helt tydligt vårt ansvar.


Vi får inte ignorera det faktum att ingen undervisning som inte följer vad skrifterna säger är inte från Gud! Och om Bibeln inte är källan till hans / hennes undervisning, är det sannolikt att källan är "* andliga krafter på himmelska platser". Satan kallas inte lögnens fader för att han berättar sanningen! (* källan ej översatt https://biblehub.com/esv/ephesians/6.htm )


Alltför många kristna litar på urskiljningen hos andra troende, som de av oss som är involverade i online – urskiljnings - tjänster. Det är okej att lära av varandra (järn skärper järn) men vi måste göra som Bereanerna gjorde - pröva! Tyvärr, när det gäller att pröva felaktigheter, förtjänar ett växande antal bekännande kristna ett sviktande betyg.


Eftersom så många människor spenderar mycket tid på en eller annan form av teknik, är det lätt att se varför de åsikter så många evangeliska har kan härledas till TV-predikanter, radio / podcast personligheter, bästsäljande böcker, populära bloggare och till och med sociala media. Många individer som hävdar att de är evangeliska, genomsöker religiösa TV-nätverk som TBN, Daystar och GUD TV och letar efter en andlig fix. (Sveriges motsvarighet är bland annat kanal 10 och tv vision) Okänt för dem, så är de utsatta för olika grader av kätteri utlärda av TR trosrörelsen, NAR nya apostoliska reformationen, IHOP internationella bönehuset och Jesuskulturen med många fler. Och lärare som Benny Hinn, Kenneth Copeland, Paula White, Joyce Meyer, Fred Price, Creflo Dollar, Heidi Baker, Todd White med tusentals flera, samt "livs tränaren" Joel Osteen.

Om kristna skulle ta sig tid att testa de som nämnts ovan, skulle de upptäcka att deras undervisning är helt klart obiblisk. Faktum är att TR; NAR; IHOP m.fl är teologiska kulter. Det som ofta händer när detta faktum påpekas för dem som har köpt dessa ulvars undervisning är att de blir defensiva, till och med rasande, tar sikte på och "skjuter budbäraren". Tyvärr föredrar många kristna kristna att hålla fast vid deras konspirationsteorier, obibliska filosofier och deras förvrängda syn på Skriften än att spendera tid att studera Bibeln, i sammanhang.


Som ordspråket säger: sammanhang, sammanhang, sammanhang! Varför? Av det skälet att det är fel att ta en vers ur sitt ordinarie sammanhang. Enligt 2 Timoteus 3:16 är hela Skriften "utandad av Gud", vilket innebär att orden på sidan har inspirerats av eller kommer direkt ifrån Gud, inte från författarna. Vi har fått befallning att läsa, studera och förstå Guds Ord. Men först måste vi be och fråga den Helige Ande om vägledning så att vi kan urskilja Guds saker. (1 Korinthierbrevet 2:14) I Johannes 16:13 lär vi oss att sanningens Ande leder oss till all sanning.


Vad sägs om de troende som hävdar att de hör direkt från Gud, de som säger "Gud talade till mig" - "Gud sa till mig" att göra - "Jag kände mig ledd till -" Jag kände att Gud ville att jag skulle - Du kan själv fylla i tomrummen. "Det finns ingen delning av Guds vilja genom känslor eller extra-bibliska visioner eller bilder som uppkommer i våra sinnen eller röster vi hör", säger Mike Ratliff. "Gud kommer aldrig att bryta mot de sanningar han har gett oss i sitt ord." (så om Gud verkligen är den som talar / talat så måste det kunna backas upp av Guds ord, översättarens anmärkning)


Tv evangelister, som låtsas att ha en direktlinje till Gud, svassar runt framför TV kameran, och hävdar att han hör ett "ord från Herren". Med risk för att orsaka splittring mellan folk, så lär de flesta tv evangelisterna ut direkt kätteri (jag kan bevisa det), så varför skulle Gud tala till dem alls? Bedragare bör inte förvänta sig att höra från Gud; De borde förvänta sig att bli bestridda av Gud.


Vad ska vi göra med falska lärare? Vi ska "inte delta i mörkrets ofruktbara verk, utan istället avslöja dem. (Efesierbrevet 5:11) Att avslöja betyder att "bestraffa gärningsmannen med övertygelse om", säger Ratliff. Så vi måste påpeka förövarna deras fel. Och om de inte lyssnar och ångrar sig? Då "bevisar vi för Kristi kropp att det här är så, att använda Guds ord för att visa hur olydiga de är emot Gud." (Källa inte översatt https://mikeratliff.wordpress.com/2017/01/16/reproving-the-works-of-darkness/ )


Varje kristens mål är att eliminera avvikande och kättersk undervisning och få bort allt som inkluderar sådant, från Kristi kyrka. Det enda sättet för det ska kunna hända är att var och en av oss blir en Berean. Så med detta i åtanke måste de som älskar Herren Jesus "strida för dess försvar” för den tro som en gång var överlämnad till de heliga Jude 1: 3”


Jag kommer att sluta med ett citat från Dr Albert Mohler:
"Tragedin att evangeliska har förlorat konsten om biblisk urskiljning måste spåras till en katastrofal förlust av biblisk kunskap. Urskiljning kan inte överleva utan doktrin. "

https://hillsongchurchwatch.com/





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar