torsdag 11 maj 2017

Hur man hanterar falska lärare

Hur man hanterar falska lärare 

av Costi Hinn 20 feb 2017

Det finns ett antal åsikter när det gäller att namnge dem som undervisar falskt eller lysa ett ljus över deras falska lära. Pastorerna och folket som protesterar för mer tolerans i kyrkan idag håller ofta fast vid några av dessa gemensamma åsikter när det gäller att berätta om det är:



"Namngivning av namn är kontroversiellt. Bara tala sanningen och om några lärare passar profilen så är det bra. "
"Det är inte vår plats att döma. Låt oss bara älska alla och låta Gud bestämma. "
"Att arbeta tillsammans över alla slags doktrinära linjer kan fortfarande gynna vår organisation eller kyrka ömsesidigt."
"Predika inte vad du är emot. Predika det du är för! "


Alla välmenande skäl som skyddar rykte, bankkonton och att vara ärlig gör det möjligt för lata pastorer att predika lätt och leva enkelt. Om du undviker kontrovers och tackar alla som står dig till tjänst, är livet i kyrkan oerhört enkelt - och ytligt.
Sanningen är att det är svårt att predika exakt och motbevisa fel som Bibeln uppmanar oss. Dessutom är det impopulärt - och det är svårt att möta, för pastorer som försöker fylla platserna och få sin kyrka att "växa" med ett mer tilltalande budskap. Sanningen kan kosta pastor deras folk, och kosta lydiga människor deras familj och vänner.


Som alltid finns det inget offer som anses för stort när det gäller att hålla oss till vad Bibeln säger: Här är tre bibliska vägar för kristna pastorer och deras folk om hur de ska hantera falska lärare:

1 Namnge dem offentligt

Som alltid finns det inget offer som anses för stort när det gäller att hålla oss till vad Bibeln säger: Här är tre bibliska vägar för kristna pastorer och deras folk om hur de ska hantera falska lärare:

Falske lärare försöker inte synas (2 Peter 2: 1-3), utan de smyger runt i kyrkan och försöker infiltrera våra led. När vi undviker vår plikt i toleransens namn leder vi får till slakt. Det är ingen hemlighet att aposteln Paulus ropade Hymeneus, Filetus och Alexander för att de föll från den sanna tron och lärde sig falskt (1 Timoteus 1: 18-20; 2 Timoteus 2: 15-18). Vi måste vara tydliga om vem som inte ligger inom ramen för den ortodoxa undervisningen (Efesierbrevet 5:11).

Det behöver inte vara varje söndag, varje predikan, hela tiden, men en pastor bör regelbundet identifiera falska lärare och deras falska läror, eftersom det är nödvändigt. Det betyder inte nödvändigtvis en fullständig predikan på avvikande doktriner eller utskällning om Joel Osteens senaste bok istället för att predika från Bibeln. Det kan bara vara en mening som, "välstånd predikant" så och så "kan säga att om du ger honom pengar så kommer du bli helad, men vi tjänar en suverän Gud som helar vem han vill. Lita på honom! "Fortsätt sedan med din predikning.


Vad är ett bra sätt att bestämma när du behöver prata? Vissa grundläggande regler kan vara:
1) När din predikotext kräver det (om du är vers för vers förkunnande).
2) När en kyrka längre ner på gatan har tecken och underverks konferens och du måste skydda din flock från att vandra (det här hände i mitt område örra månaden).
3) När en offentlig incident kräver klarhet.
4) När du tror är det nödvändigt att utbilda dina kyrkliga medlemmar och ledare om falska läror i kyrkan idag.
Män som Justin Peters har hela seminarier som är avsedda att utrusta kyrkor med denna typ av kunskap.

Mer kan läggas till till detta men överallt kan en biblisk kyrka lätt förvänta sig att höra den sanningen undervisas, och felaktigheter avvisas åtminstone en gång i veckan, om inte mer (det är bara ett förslag). Får behöver skydd. Herdarna som Kristus har kallat till sin tjänst måste ha vargarna på sin radar.
Markera dem, håll dina ögon på dem, låt inte en medlem av flocken fångas i fångenskap genom deras glupande girighet och utnyttjande.

Rom 16:17-18 Men jag förmanar er mina bröder, att ha akt på dem som vålla tvedräkt och kan bli er till fall, i strid med den lära som ni har inhämtat, dra er ifrån dem. Ty såna tjäna inte vår Herre Jesus Kristus, utan sin egen buk; och genom sina milda ord och sitt fagra tal bedrar de oskyldiga människors hjärtan.”

2. Undvik dem fullständigt, visa ingen gästfrihet

Om inte en falsk lärare dyker upp i din kyrka eller hemma för att ångra sig offentligt, visa dem dörren. John var så allvarlig med att skydda Guds folk så han skrev,

"Den som går framåt och inte fortsätter i Kristi lära, har inte Gud; Den som fortsätter i den undervisningen har både Fadern och Sonen. Om någon kommer till er och inte tar med denna lära, ta inte emot honom i ditt hus och ge honom inte en hälsning, för den som ger honom en hälsning, deltar i hans onda gärningar. 2 Joh 9-11”


Ingen julmiddag, inget delande av scenen, inga missionsarbeten, inte rädda föräldralösa tillsammans. Det spelar ingen roll hur trevliga de är, hur många människor som fyller stadion för konferensen, eller hur mycket pengar det handlar om. Ingen sann troende eller pastor borde samarbeta med en falsk lärare som lär ett falskt evangelium. Detta är knappast jämförbart med när John MacArthur och R.C. Sproul delar en plattform, men ändå inte har samma åsikt om barndop. Detta delar upp människor angående Jesu Kristi evangelium.
Som John Calvin uttryckte det,

"Det är verkligen ett ogudaktigt och vanhelgande försök att dela upp dem som håller med om Kristi sanning: Men det är en skamfull sofisteri att försvaga, under förevändning av fred och enhet, en union i lögner och otrevliga läror."


3. Underminera deras ämbete för att rädda förlorade får

Uppenbarligen är Gud enväldig i frälsning. Ändå använder han lydiga människokärl för att utföra sitt livsräddande arbete. Det finns bröder och systrar som ännu inte har kommit till tro som är fångade i dessa bedragares fällor. Om trofasta kristna inte använder den visdom, sanning och vanliga verktyg som står till deras förfogande, får de inte chansen att lägga en 2017-snurr på Judas instruktioner:

Men du, älskade, bygg dig upp på din mest heliga tro, be i den Helige Ande, håll dig i Guds kärlek och vänta ängsligt på vår Herre Jesu Kristi barmhärtighet till evigt liv. Och ha barmhärtighet mot några, som tvivlar; och rädda dem gnom att rycka dem ur elden; Och mot andra ska ni också vara barmhärtiga, dock med fruktan, hata även det plagg som förorenats av köttet (Jude 20-23).


Pastorer och kristna kan använda webbplatser, sociala medier, bloggar, radio, tv, böcker, YouTube och mer för att bombardera världen med sanningen. Falska lärare kan förintas, bevisas vara fel och bli fångade i lögner. Med hjälp av bön kommer de kunna räddas och föras till tro när de hör eller läser sanningen. Gud kontrollerar tidpunkten för när ett förlorat får vänder sig till honom, men vi måste alltid vara trofasta i vår del.
Må våra ansträngningar att slit dem ut ur svindelns brinnande flammor spegla den passion med vilken Spurgeon uppfyllde sin tjänst:


"Om syndare är fördömda, låt dem åtminstone hoppa ner i helvetet över våra döda kroppar. Och om de förgås, låt dem förgås med våra armar runt deras knän medans vi ber dem att stanna. Om helvetet måste fyllas, låt det fyllas till tänderna, av våra ansträngningar, och låt inte en enda en gå utan varning eller att ha blivit bedd för.

OBS! Jag vill lägga till att jag tagit bort en liten sak, som jag personligen inte står för, och det har med den kalvinistiska läran att göra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar