fredag 14 juli 2023

Trosrörelsen = TR dess fel och början på förlängningen in i den Nya Apostoliska Reformationen = NAR

Här kommer mer tjat från mig, kanske går något av tjatningarna fram och någon börjar lyssna. Man kan ju i alla fall hoppas.

Läste i Dagen om Linda Bergling och den konferens som ska börja, och längst ner, vad hittar jag där? Jo att Arken är en evangelisk/karismatisk rörelse. Nej det är det inte, det är rent och skärt kätteri och det är det enda det är.

Om vi inte hade haft folk på 1800-talet som verkligen satte sig in i olika rörelser och varnade för det som var falskt, så skulle folk idag köpa att även mormonernas och Jehovas Vittnens läror är sann kristendom.

Så illa har det nämligen blivit med kunskapen idag. Och så få är det som är villiga att sätta sig in i falska rörelser och vad de undervisar och praktiserar. Och inte nog med det, ingen vill lyssna till oss som gör det heller, för de kan och vet bäst själv. De ids inte sätta sig in i och de ids inte använda det som vi säger för att testa det, emot vad skriften säger. Alternativt så vet de inte hur man gör, vilket i så fall är otroligt sorgligt.

Grunden som jag så ofta har påpekat ligger i en blandning, och Gud hatar blandning, det har Han alltid gjort. Utöver det så är vi förbjudna att lägga till eller dra ifrån, ifrån Guds ord. (5 Mos 4:2, 12:32)

Blandningen består av bibeln + saker från det ockulta, New Thought, Gnosticismen, Kristen vetenskap, Swedenborgs kristendom, postmodernismen som bygger mycket av sin lära på relativismen och New Age.

Vad säger skriften oss?

Om vi eller en ängel från himlen kommer med en annan lära till er, än den som vi har predikat för er, så är han förbannad. Om igen som jag sagt förut, så säger jag igen, Om någon predikar ett annat evangelium till dig än du redan har mottagit, så är han förbannad. Gal 1:8-12

Om någon kommer till dig och inte har med sig denna lära, ta inte emot honom i ditt hus och bjud honom inte Guds välgång, gör du det är du delaktig i hans ondska. 2 Joh 1:10-11

Tror vi på fullt allvar att vi kan ta enkelt på detta? Kan vi på fullaste allvar tro att vi har rätt att vara lite lagom slöa när det gäller att checka allting, som skriften sagt åt oss att göra?

Älskade tro inte varje ande, utan testa andarna för att se om de är ifrån Gud. 1 John 4:1

Jag kommer lägga mer fokus på saker, som inte bibelfokus går in på, och en del på det som endast listas, eftersom jag själv varit i rörelsen. .

Vi börjar med Attraktionslagen – lika drar åt sig lika. Det har gått igenom ett par namnändringar, innan det hamnade i Trosrörelsens lära. Helena Petrova hittade på det och skrev om det i sin första bok, Isis unveiled (om jag minns rätt). Petrova var en mystiker och en ockultist.

* New Thought inhämtade detta och kallade det för ”tänk positivt eller negativt och det du tänker kommer att ske.

* Sedan fick New Age tag i det och namnet blev tala positivt eller negativt och det som du talar ut, kommer ske.

* Efter det så kom det in i trosrörelsen under namnet tala i tro eller i otro och det du talar kommer att ske.

Att detta inte är korrekt eller i enlighet med bibeln, är det inget tal om. När man använder sig av detta så gör man sig själv till en liten gud. Och vi är inga små gudar, oavsett hur många som håller på med det tjafset.

Stå i tro handlar om att på ett krampartat sätt tro på det man vill ha, tills man får det man vill ha. Det finns inget sunt i detta. Tron blir en sorts kraft som ska forcera fram någonting. Medans Jesus sa att vi ska tro på Honom och att om vi har tro så litet som ett senapsfrö så räcker det. Man kan också ta hjälp av bibelverser som man bekänner ut tills man får det som man vill ha. Utöver det så kan vi inte tro saker in i existens, det gör oss också till små gudar.

Andlig krigföring, vilket helt felaktigt handlar om att kriga emot andemakter, ofta med tungotalets hjälp, och att binda demoner och Satan med sina ord.

Binda Satan är även det en enskild praktisering, vilket vi gör med våra ord. Ofta när folk håller på med detta så höjs rösterna och en del skriker rent av, ungefär som om demonerna är döva. Samma gäller här, vi är inte små gudar.

Och om vi binder Satan med våra ord så gör vi oss till små gudar. Det gäller även attraktionslagen. Men detta är den synd som Satan själv begick och som han frestade Eva med. Så detta är ett stort NEJ när det gäller oss. Lyssna på Paulus ord;

Men jag är rädd att Satan i all sin list kommer lyckas bedra er som han bedrog Eva. 2 Kor 11:3

Utöver det så säger Johannes oss i; Upp 20:1-3 att en ängel ska binda Satan i tusen år och efter den tiden ska han släppas ut en liten tid. Och tills dess gäller; 1 Pet 5:8 Satan är som ett rytande lejon, som jagar efter sitt byta för att försöka ta till fånga sitt byte.

Binda och lösa vilket är en lära, har aldrig handlat om att vi kan binda demoner eller lösa ut änglar. Det är en lagisk term för det judiska folket, där Jesus vände sig till Petrus och sa att han kunde binda och lösa sånt som redan var bundet och löst i himlen. Det handlar om att ha rätten att bestämma vad som är rätt/tillåtet och fel/förbjudet.

Eller, som ”The Amplified Bible =den förstärkta bibeln” uttrycker det, "Vad du än binder [förbjuder, förklarar vara olämpligt och olagligt] på jorden kommer [redan] att vara bundet i himlen, och vad du än löser [tillåter, förklarar lagligt] på jorden kommer att [redan] ha blivit löst i himlen.

Strategisk bön har en hel massa punkter detta är några av dem; Använda Jesu blod för att förbjuda ditten och datten och utlösa saker och ting. 1. Deklarera ut saker 2. Kommendera saker att ske 3. Arrestera sataniska attacker 4. Omstörta/ fälla tankebyggnader och saker 5. Befalla/ Befria/ Förneka/ Återkalla/ Upphäva olika saker. Relativismen som under bestämmer vad som ingår och inte.

Andliga smörjelser och strategisk bön, beror helt på vem inom trosrörelsen som man lyssnar på, och det gäller faktiskt många av dessa saker. För det kan variera ganska mycket beroende på vem som tolkat det, då mycket tolkas utifrån sitt eget tankesätt, relativismen i action så att säga.

Lovsångens betydelse – mycket av detta handlade om att lovsångarna skulle öppna vägen till Guds tron, och utan dem så kunde inte vi andra komma inför Guds tron med vår lovsång. Detta är en falska och felaktig förkunnelse, där vissa människor hamnar i fokus, istället för att Gud själv är i fokus.

Auktoritet – Vi har auktoritet på precis samma sätt som Jesus. Vi är ju trots allt små gudar, även om det inte förkunnades rakt ut här i Sverige medans jag var med. Men Kenneth Copeland, Joyce Meyer, Paul Crouch och Benny Hinn var tidigt ute med detta, rakt ut redan på 1980-talet, Copeland så tidigt som 1984, alltså två år efter att dyngan nått till Sverige. Det finns videor och ljudupptagningar där dessa säger; När apor får barn, får de apor, när elefanter får barn, får de elefanter och när Gud får barn, får han små gudar, med litet g.

Handpåläggning – Paulus säger oss att vi ska inte vara för hastiga med handpåläggning, så vi inte gör oss delaktiga i någon annans synder. Men detta tar man föga hänsyn till, eller gjorde inte när jag var med. (och jag tvivlar på att det har förändrats). Och gäller det att andra lägger händerna på mig eller dig, så gäller det andra vägen också, att inte vara för hastiga med att motta det.

Falla i anden existerar inte i skriften alls. Den enda gång vi ser det är när några vakter kommer för att fängsla Jesus, innan Hans dom och korsfästelse. Men det var knappast något positivt från Gud, snarare en dom för att de rörde vid Hans älskade son.

Det gör inte heller förlängningen av handpåläggning som kommit in med NAR, firetunnels = eldtunnlar eller kärlekstunnlar som Arken i Stockholm kallar dem. Där två led bildar en tunnel som de andra (eller flesta andra) springer igenom. De som bildar tunneln lägger händerna på de som ränner igenom den. Låter det kristet? Får vi göra detta? NEJ det får vi inte. Detta är tillägg till skriften.

Jesus själv säger i Matt 6:7 till oss att vi inte får tala med meningslös repetition (inget rabblande av tomma ord) som hedningarna gör.

Läsa in sig själv i skriften, var också något som vi ägnade oss åt. Men de historiska berättelserna handlar inte om oss, de är enbart historia. Vi kan inte läsa in oss själva i skriften och få den att handla om oss, något mer än vi kan läsa in oss i 1:a eller 2:a världskrigen, eller någonting annat från historieböckerna. Detta är att läsa skriften på ett narcissistiskt sätt = narcegesis.

Generationsförbannelser handlar i TR om att någon familjemedlem gjort något och därför är en annan i en annan generation utsatt för förbannelser. Detta måste brytas över personerna och demonerna måste bindas. Det var jag själv med om. Men generationsförbannelsen handlar om att Adam och Eva föll och därför är vi fallna människor, som lever i en fallen värld. Det går inte att binda någon andemakt eller lösa ut någon person ifrån detta, det är ett redan fullbordat faktum.

Tiondegivandet, vilket varierar lite en del anser att det ska ges före skatt på allt man får in i pengaväg (barnbidrag & bostadsbidrag inräknas), som vår församling, andra 10 % av det man får efter skatt.  

4 Mos 18 visar vad tiondet handlade om i den Mosaiska lagen. 11 av Israels stammar ska ge 10 % av olja, vin och grödor till Gud, Gud i sin tur ger det till lön till Levi stam för deras tjänst. Detta på grund av att Levi stam inte fick någon del i landet, och därför inte kunde så och skörda någonting alls. Det var alltså de andras jobb att se till att de hade olja, vin och grödor. Och vi får inte ta bort eller lägga till saker, vilket skett här.

Utöver det håller man lagen, så ska man bli dömd av lagen (Rom 12) så det är inte speciellt bra att hålla den lagen. Och så har vi vad nya testamentet säger om pengar.

2 Kor 9:7 Ge från ett glatt hjärta, utan krav och tvång, för Gud älskar en glad givare.

Det är allt som gäller för oss idag, inget tiondegivande nödvändigt. Vi själva bestämmer hur mycke eller lite vi vill ge.

Sådd och skörd handlar i trosrörelsen om pengar, det är kärnan i det. Om vi sår pengar så får vi pengar. Detta används ofta för att få folk att offra. Sådd och skörd är inte om vad vi kan få idag, här och nu och framför allt inte i fråga om pengar. Summan av Guds ord gäller alltid.

1 Tim 6:10 Pengabegäret är roten till allt ont.

Matt 6:19-21 Samla er inte skatter på jorden där mott och mal kan förstöra, och där tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla era skatter i himlen där mott och mal inte kan förstöra och där inga tjuvar bryter sig in och stjäl. 

De flesta av dessa liknelser om sådd och skörd handlade också om den tid som Jesus levde i, där de sådde säd och de skördade rikligt med säd. Det handlade inte om att de sådde pengar i jorden och helt plötsligt började det växa pengar.

Sedan fanns det redan när jag var med ett par saker som gör det till en kult. Man får inte ifrågasätta saker, gör man det, och är i fel sorts församling så får man höra att man är demonbesatt, full av kritiska och ifrågasättande andar m.m. Om inte detta hjälper för att få tyst på personen som frågar saker, så tar man till med storsläggan, ”rör inte vid Herrens smorde”. För som jag sagt de i toppen är mer smorda än de andra kristna.

Men att inte röra vid herrens smorde, handlar om att vi inte får döda någon som Herren smort. Det var vad David sa, när chansen fanns att döda Saul och två av hans män erbjöd sig göra just det.

Ps 105:15 Rör inte vid Min smorde och gör inte Min profet någon skada.

Den andra saken som sätter kultvarning på TR är att man lovar att Gud ska hela och ge pengar här och nu, så länge som man tror. Om man dock inte får dessa under, så är det vanligt att man får höra. Det händer inget för du har för liten tro. Många människor har i dessa församlingar hamnat på ruinens brant och en hel del har förlorat både hus och hem. Andra (framförallt i USA där läkarvården är dyr) har gett pengar och stått i tro, i stället för att gå till läkare, och många har släktingar som dött på grund av dessa falska löften, gjorda av människor. Hur många som har förlorat sin tro på grund av detta är inget som ens går att gissa sig till.

Med de tio fel som bibelfokus tar upp så är det sammanlagt med det som finns i grunden på detta vidriga evangelium över 30 fel.

Jag är inte ens säker på att jag fått med allting i detta. Men sedan ska det också tilläggas att redan under det tidiga 1990-talet så började de som var med i TR tidigt att plocka in läror från det etter värre NAR. Och tack vare ekumeniken så har denna cancer spritt sig till andra källor, och saker från andra källor som t.ex. svenska kyrkan tagit in, har också letat sig in i detta vidriga evangelium.

Paulus säger oss att lite syra gör hela degen sur (Gal 5:9)= d.v.s. lite fel i läran och hela läran blir fel. Vi måste börja ta på allvar det faktum att inte bara Jesus utan även apostlarna varnar oss för den sista tiden och avfallet.

Vi lever inte i en tid när allt är väl, utan vi lever i en tid av ett stort avfall. Det avfall som kommit in med TR och senare med NAR, är inte litet. Om TR är illa, så är NAR som jag redan sagt, etter värre.

Tack vare NAR så kom bl.a. visualiseringen in, som att man kan gå i anden, d.v.s. gå runt en byggnad, fast man står helt stilla. Det var jag själv med om i den församling som vi tillhörde.

Här under lägger jag in de tio fel som finns att finna på bibelfokus.se. Vill man läsa om vad dessa läror handlar om får man göra det på den sidan.

”10 Villoläror inom TR teologin;

Satan är denna världens Gud.

Jesus dog andligen, blev ett med Satan och föddes på nytt.

Försoningen ägde rum i helvetet och inte på korset.

Den pånyttfödda människan är gud/Kristus

Guds händer är bundna, han kan inte agera alls utan de troende.

Den troende är en ande som har en själ och bor i en kropp.

De troende är rättfärdig här och nu.

Troende har rättighet till fullkomlig hälsa, ekonomi och framgång, här och nu.

Troende skall inte be, de ska befalla, bekänna, begära och visualisera.

Den troende kan få ny andlig kunskap via uppenbarelse.

Jag har inte gått in på yttringarna av den Helige Ande som bibelfokus omnämner, då jag inte vet vad han tänker på, när det gäller det.

https://www.bibelfokus.se/trosrorelsen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar