lördag 29 juli 2023

En undersökning av Risk Renner, vart han står, vilka han samarbetar med m.

Rick Renner vad undervisar han och vilka främjar han?

Renner anses vara "apostel, biskop, lärare, författare, etc", han har sin bas i Moskva och hemmakontoret i Tulsa. Hans ministerie expanderar och nu har han satellit och sänder även globalt, saker från honom själv och hans och andra TR- vänner.

Renner ingår i Kenneth Copelands grupp sedan många år. Vän med Hagins, Oral Roberts familj, Kenneth och Gloria Copeland, Joyce Meyer, John och Lisa Bevere, Andrew Wommack och många fler.

Visa mig vem du umgås med och jag ska säga dig vem du är, fungerar bra i detta sammanhanget.

Jag börjar med Rick Renners partnerskap med Joyce Meyer.

Hand of Hope = Händer av hopp” är Joyce Meyers skötebarn och detta är hennes hemsida; https://joycemeyer.org/handofhope/stories/global-reach/hand-of-hope-in-russia

På hennes hemsida får vi veta att över 55 av hennes böcker har översatts till ryska. Joyce Meyer för de som inte känner till henne är en ökänd trosrörelseförkunnare. Hon var tidigt ute med att följa i Kenneth Hagins fotspår med lite gud läran, rakt ut. I denna korta video så säger hon rakt ut att vi är små gudar. Det är den synd som Satan blev utkastad ur himmelen för och den synd som han frestade Eva med.

Vi hittar även detta på hennes hemsida; Hand of Hope har serverat över 168 000 måltider i Ryssland i samarbete med ”House of Mercy = Nådens hus” vilket är Rick Renners skötebarn. I samarbete med Rick Renner Ministries driver Joyce Meyer Ministries ett kontor i Moskva, Ryssland, som betjänar större delen av före detta Sovjetunionen. De arbetar tillsammans för att nå ungdomen i Moskvas innerstad. Tillsammans har de har etablerat kyrkor i Moskva, stöttat missionärer i Ryssland, delat ut vitaminer till äldre, genomfört pastorsmöten och varit värdar för Extreme Weekend Youth Crusades, som nått ungdomar över hela landet. Och om Joyce Meyer är med så innebär det att det är TR och lite NAR som dessa får sig till livs.

I denna video så talar Rick Renner om sitt samarbete med Kenneth Copeland.


 videon är drygt 4 min lång


Samarbetet började med att Gloria Copelands mamma fick tag i ett kasettband och ringde sin dotter och efter det så tog sig Rick till deras kyrka. De hjälpte honom finansiellt och i sin tur fick de börja sända ut sina predikningar i Sovjetunionen som det var då. (Ännu mer TR och lite NAR smörja.) Renner berättar att det inte tog lång tid alls efter det som många började att citera Kenneth och Gloria Copeland över hela Sovjetunionen. (Han låter stolt över det, som om det är något bra och positivt.) Han fortsätter att berätta att de är kända överallt där.

Renner fortsätter berätta att i sovjetunionen så känner man inte till termen trosrörelsen eller troslära, för alla är i trosläran. (Hur skrämmande är inte det? Och tack vare han själv och Livets Ord och Carl Gustav Severin så har en hel nation fått i sig ett falskt evangelium, hua.)

Han fortsätter att den nya rörelsen av Gud föddes i trosrörelsen, så den har aldrig behövt bli identifierad. Så enkelt är det. När Copelands började predika på tv i före detta Sovjetunionen så hade alla exakt samma saker för de hade inte tillåtelse att drömma om att ha mer än någon annan. Och Copeland började predika om vad vi har i Kristus, vilket fick människorna att börja tänka på ett annat sätt. Och kan du börja tänka på ett nytt sätt, så förändras ditt liv. ( New Thought och New Age) Han fortsätter med att alla tänker nu annorlunda mot de gjorde för 25 år sedan(30 år i verkligheten, videon 5 år gammal).

Copelands predikningar om välstånd har bokstavligt talat varit revolutionerat ryska kyrkans och före detta Sovjetunionens tänkande. De var så fulla av fattigdoms tänkande, de hade underjordiska kyrkor, de hade aldrig haft tillåtelse till utbildning eller bra jobb , ont om saker som de ägde. Men när de tog tag i det budskap som Kenneth och Gloria predikade så revolutionerade det deras liv. Ingen har idag problem med att tro Gud om saker som byggnader, bilar, och möjligheten att predika evangelium. Detta är tack vare ”KCM = Kenneth Copelands Ministery”. När folk ger till KCM så använder de sina pengar väl. Sår man in sina pengar där så sår man i god jord. (Och hur många har de lett in i en falsk omvändelse? Men jag antar att det är mindre viktigt.)

Om Rick Renners och Oral Roberts får man läsa på;

https://renner.org/article/being-in-the-right-place-at-the-right-time/

Han ville så gärna redan som ung gå på ”Oral Roberts Universitet =ORU”, vilket låg/ligger i hans hemstad Tulsa. Han började med att ta en klass där redan i ”highshool = högstadiet/gymnasiet beroende på hur gammal han var”.

När highschool var över ville han gå på ORU och bad till gud om det, men Gud stoppade honom. Den Helige Ande svarade: ”För att det finns saker jag vill lära dig som du bara kan lära dig någon annanstans. Du kommer att vara i en bra miljö på ORU, men du kommer att sakna de större saker som jag vill förmedla (impart = överföra är vad han skriver) till dig som är viktiga för din framtid. Jag kan faktiskt inte hitta något samarbete mellan dem.

Jag hittar dock lite om Rick Renner och John Bevere, Bevere är en pastor, lärare inom NAR, och Andrew Wommack, tror han är inom TR, osäker. Ingen av dem är sunda.

En video där Rick Renner talar med Andrew Wommack talar om coronaviruset. Den är ca 10 min, lång; 

Och en video där John Bevere och Rick Renner talar om coronaviruset, på drygt 22 min; 

Jag såg även en annan video med dessa två. Men jag tänker inte översätta något av detta. Helt klart från hur de hälsar på varandra så är de vänner. Men det visar klart på att han tillhör samma fåra, TR och NAR.

Han har gett ut många böcker, (minst 24 st, om jag räknat rätt) och släppte nyligen en tjock bok om "Apostlar och profeter". Första formella marknadsföringen av det har skett i USA i Bill Hammons kyrka.


Detta är vad Amazon.com har att säga om denna bok;

Vad är apostlar och profeter och vad är deras avgörande roll i den sista tidens kyrka? Dessa tjänstegåvor försvann inte med de sista av Jesu lärjungar. Kristus gav dem till kyrkan för all framtid, och de är fortfarande "levande och mår bra" idag. Men vad är apostlar och profeter? Varför finns det så mycket kontroverser, misstag och övergrepp i kyrkan angående dessa tjänstekallelser?


I ”Apostles and Prophets = Apostlar och profeter” — ”Their Rolls in the Past, Present, and Last-Days Church = Deras roll i det forna, nutiden och framtidens kyrka”, definierar Rick Renner dessa tjänsteroller bibliskt och historiskt, och spårar deras roller från den tidiga kyrkan hela vägen till nuet. Den här boken är fylld med levande illustrationer som berättar om kyrkans historia som du kanske aldrig har sett den, och den svarar på frågor som:

Vilka tecken åtföljer sanna apostlar och profeter?

Vad definierar falska apostlar och profeter?

Varför hänvisar Skriften till kyrkan som en vingård, en kropp och ett tempel

Varför du har en prästerlig tjänst att fullgöra

Hur apostlar och profeter utrustar dig för prästerlig tjänst

Vad är Guds verkliga avsikt med en sista dagars kyrka?

Är du trött på att kastas runt av sinnets böjande doktriner som gör dig svag och besviken? Skulle du vilja vara med och uppfylla Guds mästerliga plan för tiden?

Den här boken kommer att stärka dig med uppenbarelser som du kan bygga vidare på! Det kommer att utrusta dig att bättre förstå och samarbeta med apostelns och profetens tjänst i denna kritiska stund i sista dagarnas kyrka.”

Jag har hittat över 20 boktitlar av Rick Renner och detta utan att ens anstränga mig, så han är flitig när det gäller att skriva. Låt mig börja med att kommentera lite här om apostlar och profeter.

Apostlar i samma anda som de som var Jesu lärjungar och som såg hans liv, död och uppståndelse, finns det endast de som Jesus utvalde, + Mattias som lotten föll på, och Paulus. Men apostlar i samma ande som var med under Jesu vandring, det finns det inte idag. Idag finns apostlar endast i det som vi kallar för missionärer, d.v.s. utsända av människor till att vittna om evangeliet.

Profetiska tjänsten som den var i GT, finner vi inte i nya testamentet. Johannes döparen är väl i så fall en som skulle ha kallats för profet. Och att vara en Herrens profet, det förpliktar. Den som säger sig vara det måste tala 100 % sanning, 100 % av gångerna som den talar å Guds vägnar. Det räcker inte med 30 % rätt i 30 % av gångerna, som de hävdar inom NAR.

Apostlarna som Jesus utvalde kunde arbeta i under och tecken, men det är inget som vi ser i dagens apostlar, inte heller hos den nya tidens profeter. Och vi får inte glömma bort att skriften varnar oss för att många ska komma och utföra falska tecken och under, för att om möjligt få även de utvalda på fall.


Detta är vad amazon.com skriver om boken;

De flesta kristna lever och dör utan att känna till den Helige Andes gemenskap och sällskap. De har hört talas om den Helige Ande och kanske till och med känner till doktrinära svar angående gudomens tredje person. Men att känna till den Helige Ande och att personligen känna Honom i daglig gemenskap är två väldigt olika saker.

Uppfyllelsen av de av Gud skapade önskningar som du har drömt om och som ditt hjärta har längtat efter ligger gömda i nycklarna på sidorna i denna bok. När du läser med ett öppet hjärta kommer din himmelske Fader att uppenbara den Helige Andes verksamhet för dig. Och när du agerar på det du lär dig och ger efter för Hans livsförvandlande arbete i ditt eget liv, kommer du att sätta dig själv på den väg som leder till att dina drömmar blir verklighet!”

Så utan att läsa boken kan jag på en gång säga, att jag behöver inte läsa någon bok för att känna till den Helige Ande. Hans uppgift är att peka oss på Jesus och hjälpa oss förstå vad skriften säger, utöver det så ger han oss den kraft som vi behöver för att vara goda vittnen när vi evangeliserar till en hungrande värld.

I det andra stycket ovanför, om att få de drömmar och önskningar som mitt hjärta längtar efter, så är det inte alltid i linje med vad Gud vill eller har som planer för våra liv. Utöver det så säger skriften mig att hjärtat är det bedrägligaste av ting och det är fruktansvärt ondskefullt. Skriften säger mig också att hjärtat är födelseplatsen för synd, hat och mord, lust och otrohet. Så varför ska Gud ge oss exakt det som våra hjärtan vill ha?

När jag läser med öppet hjärta och ger efter för Guds och den Helige Andes livsförvandlande arbete, så kommer jag själv ställa in mig på den väg som leder till att mina drömmer blir verklighet. Vilket nonsens.

På vad sätt handlar oss följa Gud och Jesus om att få det som vi vill ha? Vi är fallna människor med en fallen natur, och allt det onda som vi inte vill göra, det gör vi. Vi kan inte hjälpa den biten, men vi kan göra vårt bästa för att stå emot Satans alla listiga attacker som vill få oss att falla, med Guds hjälp. Hela meningen för oss är att Gud ska bearbeta oss och få oss att bli de kärl som Han vill att vi ska vara, inte få de kärl som vi vill vara.


Detta är vad adlibris skriver om boken; ”Chosen by God = Utvald av Gud”.

Du kan uppfylla Guds plan för ditt liv

Gud har en fantastisk plan för ditt liv Känner du till Guds fantastiska plan som han har utformat speciellt för dig? Har Gud någonsin talat till ditt hjärta om det uppdrag han har kallat dig att uppfylla? Om inte, är du redo att upptäcka det? Är du redo för ditt livs äventyr när du ger dig ut för att göra det han har lagt i ditt hjärta att göra?

Oavsett om du har upptäckt Guds vilja, eller om du fortfarande är i upptäcktsprocessen, kan du vara säker på att han har haft en perfekt plan för ditt liv från början. Och hur du än försöker, du kommer aldrig att finna sann uppfyllelse förrän du vandrar i det gudomliga syftet som är unikt för bara dig.

Ditt liv kommer att få ny mening när du går ut för att göra det du föddes till.
I den här boken delar Rick Renner med sig av biblisk undervisning och fantastiska upplevelser för att visa dig att livet inte behöver vara tråkigt, men du kommer att behöva sträva efter, skydda och äga ditt syfte. Hans undervisning kommer att uppmuntra, stärka och tända dig till att ta din plats bland andra som har väckts till Guds plan. En sak är säker: Gud har utvalt dig för ett gudomligt syfte”

Gud har en fantastisk plan för mitt liv, speciellt utformat för mig? Ojdå! Detta låter syftesdrivet nonsens i mina öron. Jag är så viktig i Guds ögon! Nej det är jag inte. Vi har alla fått samma kallelse att gå ut och göra lärjungar, döpa dem i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn, och lära dem att hålla allting som Jesus har befallt oss att hålla i skriften, genom sig själv och sina tjänare. Det är det uppdrag som vi alla har.

Vandra i ett Gudomligt syfte specialgjort just för lilla mig? Jag antar att jag behöver köpa boken för att hitta hur jag gör det. Men om igen skriften säger ingenting om att Gud har ett speciellt syfte för lilla mig.

Det sagt om vi är trogna i det lilla, vad det än är, städa toaletter, göra i ordning fikat, vara mötesvärd, så kan han sedan välja att sätta oss över mer eller större saker. Men att han har speciella syften för våra liv, som vi ska leta reda på genom att följa våra bedrägliga, ondskefulla hjärtan. Nej det köper jag inte.


ca 5 min in. Renner berättar att han tillhörde en församling när han växte upp, där man sa att apostlar och profeter inte fanns längre.”

Vilket är helt korrekt, om man menar det som det menas med det, nämligen att det inte nu finns någon levande som följde med Jesus, hörde Honom undervisa, bevittnade Jesu korsfästelse, död och uppståndelse.

Renner går in på att missionärer har tagit över rollen som utsända, vilket han anser är fel. Han påpekar att det nu enligt bibeln finns både apostlar och profeter idag.”

Men det är fel att tolka det så, för apostel betyder en som är utsänd, med andra ord en missionär. Att vi bytt namn på det betyder inte att det finns samma sorts apostlar idag som de som Jesus kallade. Och med de som säger sig vara profeter idag, så har de sitt ”profetiska standard dokument”, vilket säger att en profet endast behöver ha rätt i det han säger 30 % av det han säger och 30 % av gångerna. Men det är inte i linje med hur Gud satte upp reglerna för en profet. En Herrens profet måste tala 100 % det som Gud säger 100 % av gångerna, det är det som gäller.

Renner; en liten del av de som är kallade till att vara missionärer är i själva verket apostlar. Det är viktigt att vi förstår att en person som är en missionär inte automatiskt kvalificeras för att vara en apostel.”

Så om det finns två kategorier av missionärer, en liten del som är apostlar, hur ska vi kunna veta vilka dessa som är apostlar och missionärer?

Renner, jag uppfostrades som en cessationist d.v.s. trodde på att alla gåvorna upphörde efter den apostoliska eran. Idag står det för dålig teologi. Vi var väldigt selektiva i det vi trodde, vi trodde fortfarande på evangelister, lärare, pastorer, men apostlar och profeter upphörde.”

Låt oss börja i den här änden, vilket jag får ta hjälp av Teddy Donobauer med. Apostel och Epistel har samma grundord i grekiskan ”stello = sätta, sända, ställa, lägga”. Är ordet framför apo talar det om att någon har sänts från någon annan. Det som behöver ”avsändas = apostelleras” blir vid mottagandet ”epistellos = det som tillsänds”. Episteln tar emot budskapet som aposteln avsänder. Apostello måste leda till epistello, nämligen att göra mottagarna av budskapet till egna Kristusbrev, d.v.s. få de som mottog Kristus att bli Kristus lika.

Alla troende som Jesus tagit sin boning i är utsända. Missionsbefallningen ”Ni ska bli mina vittnen” betyder att den som hör budskapet också blir en del av det och delar det vidare.

Apostlar nu för tiden om de inte är missionärer i andra länder, är att apostlar idag går ut med samma budskap som de ursprungliga apostlarna gjorde, vilket gör att dessa nya fullföljer rollen som apostlar, dock inte på samma sätt som de som Jesus sände ut.

Apostlarna arbetade till viss del i tecken och under också, utöver dem så var det endast två stycken som under och tecken skedde igenom, Filippos och Stefanus. Gud säger oss i skriften att Han stadfäster/bekräftar Sitt Ord, med de tecken och under som åtföljer det, Ordet.

Renner, men sedan det otroliga utgivandet av den Helige Ande på sent 1800-tal till tidigt 1900-tal så förstår vi saker annorlunda nu än vi gjorde då. Idag vet vi att tecken och under och även apostlar och profeter finns med oss än idag.”

Nu tror inte jag heller att alla gåvorna har upphört. Det sagt, mycket av det som kom in med Helgelse-rörelsen på sent 1800-tal ledde in i något som kallas för den framväxande kyrkan.

Helgelse-rörelsen ledde in i Pingst-rörelsen, vilken senare en del drog sig ur, för de ansåg att en del gick utöver vad skriften undervisade. Och mycket i den gren som blev kvar ledde in i två olika saker som jag kan komma på så här på rak arm;

Handpåläggning, vilket Paulus varnar oss om att inte vara för hastiga med, så vi inte blir delaktig i någon annans synder. (1 Tim 5:22) Och gäller det åt ena hållet så gör det det åt det andra också, alltså ta emot handpåläggning.

Tionde-givandet, vilket började handla om pengar. Detta fanns i mina svärföräldrars pingstförsamling redan på 30-40-talet nån gång. Och tionde-givandet har aldrig handlat om pengar. Det handlade om att 11 av Jakobs stammar skulle ge 10 % av olja, vin och grödor till Gud, och Gud i sin tur gav det som lön till Levi stam, prästerskapet, så att de som inte fick någon del i landet och därför inte kunde så och skörda, skulle ha mat att äta.

Denna framväxande kyrka har sedan förändrats och förnyats genom; Herde-rörelsen, Joels armé, Det femfaldiga ministeriet, Hillsong som kom ur pingströrelsens gren ”Assemblies of God = Guds församlade”, Vineyard, Den apostoliska rörelsen till vad den är idag, den Nya Apostoliska Reformationen.

Den apostoliska rörelsen var först ut med att förnya den apostoliska tjänsten, och sedan har då även en sorts förnyelse av den profetiska tjänsten kommit upp i och med nya apostoliska reformationen NAR kallat.

Renner, inte alla som utger sig för att vara profeter och apostlar idag, är det. En del är det, men de flesta är det inte. En del kallar sig trons apostel, den finansiella aposteln, bönens apostel, föräldraskapets apostel, ära och lovprisningens apostel. Detta är en felaktig användning av en väldigt viktig term. En del av dessa är säkert pionjärer, men att vara en innovativ banbrytare gör dem inte till en apostel. Många kallade sig själv apostlar även på Paulus tid så han fick kriga emot dem.”

Han ger inga bibelverser som stöd för det han säger, inga alls. Men han upprepar saker både en och fler gånger för att det ska gå in ordentligt. Och än så länge har han inte med ett enda ord förklarat vilka som är fel eller rätt och hur man kan skilja på dem. Om igen så antar jag att man behöver köpa boken för att förstå vad det handlar om. Är han endast ute efter att ge små smakbitar, så han kan få sälja fler exemplar?

Renner; De som använde sig felaktigt av att kalla sig apostlar var väl medvetna om att de gjorde fel, de använde sig av ordet apostel för att få ett övertag över andra. Det var därför som Paulus blev irriterad på dem. I kyrkans linda (ringa begynnelse) hade Paulus fullt upp med detta och han skulle bli chockad över hur många som kallar sig apostlar idag.”

Nu har han upprepat samma sak många, många gånger, men inte ett enda bibelord, ger denna så kallade ”bibellärare” ut för att bekräfta det han säger. Han inte ens omnämner vad bibeln säger i frågan. Mycket märkligt.

Renner fortsätter att babbla på om samma sak, men han ger inte några svar alls. Snarare så tjafsar hon om och om igen om att många på Paulus tid förstod termen, i olika samhällsklasser, men ingenting om vad det faktiskt betyder. Vet han det ens själv, är den fråga jag nu känner mig nödgad att ställa?

Renner; Vet du verkligen vad en apostel är? Många skulle på den frågan svara, att en apostel är en person som har gjort någonting nytt, något innovativt och pionjärs-liknande. Någon kanske rent av svarar att en apostel är en som startar kyrkor. Och även om det sista svaret kommer lite närmre sanningen, så är det en överdrivet enkelt påstående. Detta visar på vilken dålig information om förståelsen angående vad en apostel är.”

Och ja, jag vet vad en apostel är, jag har rent av besvarat den frågan längre upp. Men om igen så börjar jag undra om han själv vet det, om så, varför berättar han det inte? Vilken nytta har vi av att han endast tjatar om och om igen om vad en apostel inte är? Det som dyker upp i skallen på mig nu är; Vad kan väl denna pratmakare ha att säga? Ingenting, blott ingenting!

Renner, där det finns dålig teologi ihop med missbruk av viktig teologi, så skapar det en röra för alla. Det är vad vi har idag. Och det verkar som om kyrkan har hoppat från diket att det inte finns några apostlar och profeter, till att det nu finns ett överflöd av apostlar och profeter. Alla kallar sig apostlar och profeter vilket inte heller är rätt. Ni behöver skaffa den här boken apostlar och profeter, för vi idag behöver förstå detta på ett bibliskt sätt.”

Och där kom den, mitt i prick för mig, som gissade på att han ville sälja sin nya bok. Ytterligare en som vill tjäna en slant på evangeliet som han säljer.

Efter detta så dyker en reklamsnutt upp om hans serie i 15 avsnitt och boken om apostlar och profeter, vad de inte är och vad de är. Från 24-59 dollar = ca 240-590 kr, detta är serien vill man dessutom ha boken på ca 700 sidor så är det ca 30 dollar = 300 kr extra. Joseph Z har rekommenderat detta bl.a.

Detta följs av hur vi kan så in i hans tjänst och hjälpa honom så att han fullt ut kan betala för den nyuppförda byggnaden som de numera har i Tulsa. Inte ute efter pengar alls, nejdå.

Jag blir ilsk rent ut sagt, jag har slösat bort 21 minuter på att lyssna på honom när allt han gör är en superlång reklamfilm för att få sälja sin bok. Att han inte skäms. Det irriterar mig också att det tog så lång tid för mig att gissa att det var det han gjorde. Ett sånt vidrigt sätt att lägga ut en sak för att fånga folks intresse för en bok man har skrivit.

Det är långt nog, så jag slutar här. Om andra vill sätta sig in i det han säger, så varsågoda.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar